Blockbuster-scenariet er selvsagt relevant i en NPV, der har vi ingen uenighet. Poenget mitt er hvordan markedet faktisk priser en godkjenning på kort og mellomlang sikt. Før refusjon, utrullingsfart og reelle salgstall er på plass, er det mer usikkerhet, og da er det lite realistisk å tro at aksjen hopper rett til en teoretisk NPV mange år frem i tid. Det var hele poenget i mitt første innlegg i diskusjonen.
I tillegg mener jeg man trolig ikke vil se en full NPV-prising i det hele tatt. Små- og mellomstore medtek/biotek blir vel som oftest kjøpt opp lenge før blockbuster-potensialet materialiseres. Det er derfor jeg mener markedet ikke vil rekke å prise Photocure på en fremtidig Cevira-NPV.
Man får nok signaler ila. neste år vil jeg tro. Det som avgjør dette er opptaket i NRDL-systemet. Jeg vet ikke når det er, men ifølge den kinesiske analysen antar de mot slutten av neste år. Før, og uten dette, er det out-of-pocket som gjelder. Det vil si man først i 2027 vil se tegn til reell etterspørsel. Mulig det er større sykehus eller enkelte provinser som tar inn produkter som Cevira før opptak i NRDL, men det er også usikkert, spesielt mtp. volum.
Og dette belyser litt av problemet. Man har begrenset med erfaring med det Kinesiske helsesystemet