Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 4

Edruelighet er meget bra! Godt å se at alle er forsiktige.

Langt fra boom og enorme forventninger. Meget sunt

Håper dette blir suksess for stort antall pasienter over hele verden.

Blir det som partner ser for seg med blockbuster vil beilere stå i kø.

2 Likes

Er det derfor du strør om deg med: :partying_face:, :boom:, :bomb:, :star_struck:, :rocket: ?
:wink:

1 Like

Skulle bare mangle nå. Vi har fått hus, hytte og busker blåst av med alle PHO orkanene de siste årene, der andre har fått solskinn. Nå er det snart godkjenning og dobling av kurs før salg til multipel på to sifra x :santa:t4:

4 Likes

Er optimistisk ja. Men gjør som DNB tillegger ikke noen verdier på Cevira fordi som de sier ikke ønsker å spekulere i % likelihood approval.

Norne har også redusert % forventning i de ulike markeder U.S./ EU og Asia.

Veldig konservative versus andre tilfeller. Men meget smart og riktig. Norge har vel aldri klart å få et produkt i markedet siden Algeta?

Ser man tidlig respons i det Kinesiske marked som kan gi grunnlag for langsiktig optimisme, vil jo kursen normalt reagere lenge før slike salgsvolumer er realisert. Skulle det før til oppkjøp av Photocure, så vil det skje til en kurs langt over dagens. Så det er ikke sikkert at vi må sitte og vente i åresvis…

1 Like

Det er det jeg mener. Får Asieris signaler om rask og økende markedsopptak er det selvfølgelig gunstig å kjøpe opp Pho før det utløser stor verdiøkning ved økende royalty- og milepælsutbetalinger.

Men med oppsettet man har i Kina vil man sannsynligvis ikke få slike signaler før om noen år.

Hva er best risk-reward for Asieris?

Eller er det PE-fond som eier Pho i mellomtiden?

De burde ha en noenlunde kvalifisert gjetning på sannsynlig adopsjon, pris og så videre. Om den så mye som kan minne om en kvart eller halv blockbuster, så er best R/R å svelge PHO før reprising (som følge av bedring i kjernebutikk og/eller bekreftede inntekter fra Cevira). Ergo min antakelse om at selskapet er kjøpt opp (lenge) før aksjonærene får glede av en reprising før oppkjøpspremium. Briarwood med sine 25 % og flere nylige exiter taler for det samme. Tar helst feil, all den tid jeg tror en eventuell premium ikke blir spesielt lukrativ.

1 Like

Asieris kraftig opp i natt, over 5% etter at clinical review er gjennom reviewprosessen og man venter nå på at Pharmacidelen blir ferdig også, Det kan ta et par uker. Deretter er det sluttgjennomgang som kan ta noen uker. Den skal vanligvis ta inntil 60 dager, men kan jo kortes ned her siden man har hatt spørring underveis. Så spørsmålet blir om godkjenning kan komme før årsskiftet og gi en kraftig boost til Phos 4Q25-resultat. Skjer det vil Pho-kursen nok blåse gjennom diverse analytikeres mål, siden de ikke har tatt med verdien av Cevira i sine regnestykker.

3 Likes

Det her forstår jeg ikke. Du snakker om IP og mulig diskusjon rundt det. Hvorfor skal det være relevant og ikke en mulig suksess for produktet?

Jeg ønsker ikke å hausse opp forventninger, det er ikke mitt base-case på noen måte, men jeg forstår ikke hvorfor pessimisme skal være mer relevant enn optimisme. Man må balansere mulige utfall og det blir ikke tilfelle når bare ene siden skal være relevant.

1 Like

Hvordan kan det være pessimistisk å spekulere om Asieris’ partnerforhandlinger trigger oppkjøp av Photocure?

Photocure har IP
Asieris har globale rettigheter
Partner vil få rettighetene i Vesten

= komplisert royalty-splitt. Sikkert ikke et praktisk problem, var bare en tanke.

1 Like

var vel mer det generelle om at en mulig suksess for produktet ikke er relevant for prisingen. Vi er jo alle enige om at det er umulig å forutsi sikkert hvor stor omsetning det evt kan bli for cevira og dermed verdien for photocure. Men når man utelukker utfall som ikke relevante (som du gjorde) så synes jeg det er rart og feil og et uttrykk for nettopp skråsikkerhet.
Et oppkjøp kan også fint være verdireduserende for oss aksjonærer. En kortsiktig gevinst javel, men det er ikke alltid at kortsiktig gevinst gir størst verdi på lang sikt.

2 Likes

Hvorfor snakker du da om IP som er en helt annen diskusjon? Se over.

Selvfølgelig er det relevant for prisingen. Nå mener jeg du tar ting ut av kontekst. Du snakker om blockbuster, noe jeg mener ikke er relevant både fordi det er flere år frem i tid før man har indikasjoner om noe slikt, i tillegg til at Asieris trolig har kjøpt opp Pho før man har slike indikasjoner for å unngå altfor høy kjøpspris.

beklager, mener ikke å ta ting ut av kontekst.

Men som aksjonærer kan man velge å selge eller man kan velge å la være. Å skråsikkert slå fast at selskapet blir kjøpt opp lenge før en (evt) blockbuster tror jeg er misforstått. Å tro at største aksjonær i selskapet ikke vil maksimere sine eierinteresser er naivt mener jeg.

2 Likes

Er det ikke 20 til 30 dager det er snakk om da?

1 Like

Hva største eier gjør og ikke er en annen diskusjon. Jeg tror heller ikke Briarwood er interessert i å holde aksjen i evigheter. Salg til rett pris (og rett timing) er nok utslagsgivende. En fugl i hånden osv.

Du gikk fra å snakke om verdivurdering ved godkjenning til blockustersalg. Jeg prøver å forholde meg til det som kan skje ved godkjenning og kort og mellomlang tid etterpå.

Tror du at det vil ta flere år før man får de første signaler for sannsynlig etterspørsel?

Tipper et wildcard for kursen er hvor i løypen Asieris ligger an med en USA partner. Har de en på plass allerede kun pending approval i Kina?
Om så er så vil det vel smelle ok oppover om det er en halveis ok kjent partner.

Nei, når blockbuster ble nevnt så var det som et svar på innlegget til rockpus. Og substansen i at det betyr mange 100 kroner pr pho aksje står fjellstøtt. Det er jo du som sier det ikke er relevant pga:

• får ikke bekreftet før frem i tid
  • selskapet blir uansett kjøpt opp (til det du ut fra kontekst synes å mene er langt lavere enn en teoretisk verdi ved evt blockbuster).

Problemet med ditt resonnement er at verdivurdering gjøres basert på sannsynligheten for fremtidige kontantstrømmer neddiskontert til i dag.
Når du sier at du prøver å “forholde meg til det som kan skje ved godkjenning og kort og mellomlang tid etterpå” så gjør du ikke en verdivurdering, men en gjetning på aksjekursen.
Cevira som blockbuster er verdt mange hundre kroner pr pho aksje, det er lett å regne ut. Vil aksjen reagere umiddelbart dit om det skulle bli et bekreftet tilfelle? Skjønner at du er uenig i det og da må du vel elske mitt opprinnelige innlegg om “underreactions”.

Men poenget mitt er at som investor i selskapet så bør man ha et aktivt forhold til hva verdien av selskapet er og ikke bare anta at aksjekursen til en hver tid gir et korrekt uttrykk for verdien. Hadde man ment at aksjekursen alltid gir rett verdi så er det jo ingen grunn til å investere i enkeltaksjer?

3 Likes

Det er 20 + 10 dage

10 Likes

Blockbuster-scenariet er selvsagt relevant i en NPV, der har vi ingen uenighet. Poenget mitt er hvordan markedet faktisk priser en godkjenning på kort og mellomlang sikt. Før refusjon, utrullingsfart og reelle salgstall er på plass, er det mer usikkerhet, og da er det lite realistisk å tro at aksjen hopper rett til en teoretisk NPV mange år frem i tid. Det var hele poenget i mitt første innlegg i diskusjonen.

I tillegg mener jeg man trolig ikke vil se en full NPV-prising i det hele tatt. Små- og mellomstore medtek/biotek blir vel som oftest kjøpt opp lenge før blockbuster-potensialet materialiseres. Det er derfor jeg mener markedet ikke vil rekke å prise Photocure på en fremtidig Cevira-NPV.

Man får nok signaler ila. neste år vil jeg tro. Det som avgjør dette er opptaket i NRDL-systemet. Jeg vet ikke når det er, men ifølge den kinesiske analysen antar de mot slutten av neste år. Før, og uten dette, er det out-of-pocket som gjelder. Det vil si man først i 2027 vil se tegn til reell etterspørsel. Mulig det er større sykehus eller enkelte provinser som tar inn produkter som Cevira før opptak i NRDL, men det er også usikkert, spesielt mtp. volum.

Og dette belyser litt av problemet. Man har begrenset med erfaring med det Kinesiske helsesystemet :sweat_smile:

2 Likes