Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 4

Ja, mange med forskjellige agendaer nå !

1 Like

Det her er reweiw processen for class 2 & 3 hvorfor blander du fast track ind i det?

Etter at alle reviews er gjennomført (teknisk + klinisk + QMS (Quality Management System)), går søknaden til administrativ approval.
• Den siste fasen tar typisk 20–40 arbeidsdager.
• Når det er en drug–device combo, kan NMPA be om en felles vurdering med legemiddelavdelingen CMDE - Center for Medical Device Evaluation, noe som kan forlenge prosessen med noen uker. Men godt mulig at det allerede er gjort - helt eller delvis.

1 Like

Du har ret, jeg havde overset at et combo-device kunne tage længere tid.

Briarwood shoppa seg en liten post på Fredag ser jeg. Det er vel en stund siden de kjøpte sist?

Blir gøy å se fremover da om de fortsetter kjøpe mer.

13 Likes

Morsom du :wink:

Du trekker inn et behavioral-finance-fenomen og sier selv at du ikke vet om det er relevant for Cevira. Poenget ditt er at vi må sette en verdi. Greit nok. Men når jeg argumenterer for hvorfor en godkjenning imo ikke kvalifiserer som et underreaction-case, så er dette altså svaret når premisset ditt blir utfordret?

Hva med at du da heller skisserer noen plausible kursreaksjoner første uken etter en godkjenning, og forklarer hva som gjør dem til over- eller underreaction-case? Hvilke verdivurderinger ligger i så fall til grunn for at Photocure skulle falle inn i disse kategoriene?

Ang potensielt oppkjøp fra Asieris.
De er nå i en liten “knipe” om det er noe de vurderer å gjøre.

1. Skal de se an hvordan Cevira salget utvikler seg før de gir et bud?
  2. Skal de gamble på great success og komme med et bud kjapt etter godkjenning?
  3. Do nothing

Punkt 1 har sine klare bakdeler og fordeler. Om de venter for lenge og det viser seg salget blir stor success så vil seff premium øke deretter. Går salget trått så kan de velge å ikke kjøpe Pho / lavere premium.

Punkt 2 er vel veldig basert på hvor godt de kjenner eget marked og hva deres samtaler med myndigheter rundt refusjon osv har gått/ vil gå - Her er vel et lite wildcard siden vi har ingen ide om hvordan den prosessen er eller om det er noe de allerede har god kontroll på.

Punkt 3 er vel safest for Asieris siden de vet nøyaktig summer de må ut med pr enhet solgt, og jo større summer til PHO som må ut, jo større summer har de selv og tjent.

Men når det er sagt så er en dobbling av dagens markedsverdi kun 300 mill USD, og det er vel ikke helt far fetched at de kunne fått hele skiten om de ville til en kurs på 120NOK om de er raskt ute?

1 Like

Jeg håper de kommer med bud raskt etter godkjenningen, og jeg tror de hadde fått aksept ved bud på 120-135 kroner aksjen. Tror jeg det kommer til å skje? Neppe.

Kanskje det mest sannsynlige svaret ligger i perioden handre halvdel av 2026 og første halvdel av 2027. Da har de fått signaler fra klinikker og sykehus, gjort mye arbeid med KOL’s, og fått produktet inkludert i NRDL. Hvis positive utslag og signaler gir det mening å kjøpe Pho før det eventuelt materialiserer seg i høyere prising.

Kan et PE-fond snappe opp Pho i mellomtiden? Ja, til den prisen Briarwood er villige til å selge på. Igjen, sikkert rundt 120 kr aksjen?

Er det virkelig naivt å tro at største eier kan selge før full blockbuser NPV? I praksis ser man ofte det motsatte; at bud kan være attraktive lenge før markedet har full fasit på peak-volumer.

4 Likes

De fleste av gutta her inne hadde nok tatt kr 120 fortere enn du kan si bladder company…

1 Like

Lige nu ja men om 6 måneder måske ikke så sikkert.
Lad os se hvor vi ender henne efter en eventuel godkendelse.

4 Likes

Et bud på rundt 120kr pr aksje hadde uansett vært fine greier selv om det ikke gikk gjennom. Så de kan godt by om de vil for min del :grin:

Ja, ikke siden senvinteren/tidlig vår. Og da gikk det mest i blokker. Det blir hyggelig om de skal handle mer over børs (noe som ikke er usannsynlig, da de som regel øker betydelig når de først rører på seg).

2 Likes

Fortsetter PHO fremgangen fra de siste kvartalene, kan selskapet alene forsvare en høyere kurs. Flere meglerhus opererer med 80-85 UTEN Cevira.
Desuten, også morselskapet har sine triggere.

4 Likes

Aldri feil når største eier med representant i ledelsen handler uansett størrelse på handel.
Blir spennende å se om de fortsetter øke på de neste dagene.

1 Like

Etter en så lang lenke med svar frem og tilbake så hevder du at dette er svaret mitt? Når du selv hevdet deg tatt ut av kontekst så beklager jeg, tror kanskje du selv bør vurdere om en tilsvarende handling er på sin plass her. En spøk om ditt innlegg (der du faktisk skisserer noe som ligner på en forventning om en fast og kjent kontantstrøm) er vel neppe ensbetydende med mangel på seriøse svar på dine kommentarer?

Jeg skrev et innlegg om et tema som er tatt opp innen økonomisk forskning. Ut fra dine svar i etterkant så tviler jeg på at du har hørt om temaet i forkant (innen økonomisk teori). Greit nok, det diskvalifiserer deg ikke fra å ha en mening, men jeg blir litt overrasket over hvor mye skråsikkerhet du har kommet med under diskusjonen. Det finnes nesten aldri to streker under svaret for hvilke bevegelser en nyhet skal gi i finansmarkedet. At du nå vil at jeg skal skissere plausible kursreaksjoner tenker jeg er meningsløst da det er “law of averages” som har noen betydning om det overhodet finnes noen i forkant.

Men om du leser mitt første innlegg så skisserer jeg de tre grunnene som forskningen trekker frem som sannsynlige forklaringer:

" Fenomenet blir ofte forklart med mangel på forståelse av betydningen til info som kommer, anchoring (altså at man er vant med at kurs skal være rundt et gitt nivå…) eller at mange investorer trenger bekreftelse i form av markedets entusiasme og dermed stigende kurser.

Altså at en del av fenomenet kan forklarer med nettopp den usikkerhet du mener diskvalifiserer nettopp dette caset.

2 Likes

Den kontoen til Morgan Stanley er vel en såkalt Nominee-konto og det kan vel da fort vekk være en annen investor som har kjøpt disse aksjene.

3 Likes

Det er en del forvirring her nå vedrørende hvor lang tid man må påregne før publisering av avgjørelse.
Var det ikke du som tidligere kalkulerte med 20 til 30 dager etter at alle lys var slukket?
Hva mener du da i tilfelle om @Merlin sitt innlegg?:

Var ikke her noen som fann en JXHS item som gikk ut av listen med alle lys slukket for en uke eller to siden? Husker ikke hvem det var.

Man kan vel bare sjekke opp det nummeret og se når de får publisert sitt svar yes/no ?

Da burde man vel ha sånn noenlunde fasit på tid det tar

Nei, dette vet vi helt sikkert er BW og ikke nominee.

4 Likes

Ubetydelig volum fra BW foreløpig, men kan være et signal om at man ønsker kurs opp. Så får man spekulere i timingen og hva det kan bety