Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 4

Av de potensielle triggerne man har i vente tror jeg det er nedklassifsering som hadde hatt størst effekt på et potensielt oppkjøp i den fasen selskapet befinner seg i nå. Det hadde derfor passet fint med en avklaring neste halvår slik man har maksimal medvind inn mot NRDL-opptak for Cevira (hvis det blir i andre halvdel av 2026).

Ingen oppdatering på petition p.t.

4 Likes

Flytter no på seg i det minste. Plass 137 no

6 Likes

Fyringer er højst sandsynligvis grunden til at nedklassifisering er gået i stå.

Det vi venter på nu er at FDA skal udstede en Proposed Order.
Når det er sket, så er der en ny offentlig kommentarperiode 60 - 90 dage, og derefter kan FDA udstede en Final Order.

Karl Storz, Pho, R. Wolf, Olympus, UroVio er nogen af dem som indsendt kommentarer til FDA vedrørende nedklassifisering.

Her er et link så kan I selv følge med.

https://www.regulations.gov/docket/FDA-2022-P-2644?utm_source=chatgpt.com

5 Likes

Var diskutert litt tidligere, men at FDA “rydder” opp i sin desentraliserte organisering over 50 stater trenger ikke ha negativ impact på et prosesstre som nedklassifiseringer. Kan hende, men det kan være effektivitetsgevinster ved omorganiseringen også. Det er, tro det eller ei, ikke bare dumme grep som tas over dammen. Gudene skal vite at det er mye av forvaltningen som bør/burde endevendes.

2 Likes

Ansette 1000 igjen nå :sweat_smile:
https://www.fiercebiotech.com/biotech/fda-kicks-hiring-spree-and-new-communication-program-speed-sluggish-drug-reviews

2 Likes

Hadde USA vært en person så hadde den personen kanskje fått et lite bipolar stempel med legen sin, ref siste måneders random shit :joy:

1 Like

Det var Doge der stod bag fyringerne og så var der nogle som sluttede pga. RFK jr. Og nu må FDA mande op igen for at følge med.

Reklassificering er en langsigtet, administrativ proces – derfor får den typisk lav prioritet, medmindre der er akutte sikkerhedsgrunde.

4 Likes

Jeg hjemsøkes jevnlig av en podcastepisode som nå er noen år gammel, hvor David Moskovitz (tror jeg) sa at nedklassifisering kan ta alt mellom 0 og 11 år :joy: Det er litt symptomatisk for hvordan livet som PHO-aksjonær har fortonet seg, men nå kan det i alle fall ikke være veldig lenge til Cevira-godkjenningen får sin konklusjon. Så akkurat nå for tiden er det jo ganske spennende å være aksjonær :smiley:

3 Likes

Jeg er ikke opptatt av teknisk analyse (ganske enkelt fordi jeg ikke forstår det og heller ikke tror på det). :smiley:

Men det argumentet om “andre tailwinds i biotek da” fikk meg til å tenke litt.
Ja, det var et mye mer bullish sentiment for sektoren når vi nådde 150 og underveis oppover dit. Men er ikke den relevante sammenligningen hvordan sentimentet var når kursen lå på 40?
Dette blir jo litt investorpsykologi, men min erfaring er at store oppturer starter med negativt sentiment og bygges med skifte til bullish sentiment.
For å oppsummere litt da: Det er vanskelig å tro på en stor opptur om sentimentet allerede er og har vært bullish en periode.
Nå husker jeg ikke hvordan sentimentet var når kursen startet nordover fra 40 kr, men jeg mener vel å huske at det var en ganske lang ørkenvandring fra 30 til 40+ og så tilbake igjen? Sikkert mange småleie og utålmodige aksjonærer da også :slight_smile:

2 Likes

Merkelig oppsummering ,spesielt siste avsnitt,?
Blir mer som en spåkone som ser seg i bakspeilet !

Kan godt omformulere, men siste avsnitt var ment som et spørsmål om hvordan sentimentet var når oppturen startet dengang :slight_smile:

Det er umulig å sammenligne, å se seg i bakspeilet fra tidligere utvikling. Nå er det helt andre forutsetninger som gjelder!

1 Like

Ja, det er ikke ment som en fasit,

Men at store oppturer (generelt for en sektor, enkeltselskap kan alltid bli preget av spesifikke nyheter) starter med svakt sentiment tror jeg er en god vurdering :slight_smile: Jeg ville heller kjøpt en bransjeindeks som har hatt en periode med svakt sentiment enn å kjøpe en bransjeindeks som har hatt en periode med sterkt sentiment. :slight_smile:

I biotek segmentet er det resultater fra studier, markestilgang, refusjonsordninger, osv som er avgjørende.

som jeg også sier, enkeltselskap preges av enkelthendelser/nyheter.
Men nå kommenterte jeg den biten som var på sentimentet for en gitt sektor.

Hvem vet hvilken vei høna sparker eller noe.
Men at Photocure ser ut til å ha mange potensielle store triggere må kan nok være tilfelle. I tillegg kan vel biotek og helsesektoren være i comeback modus. Potent potensial

2 Likes

Photocure receives prestigious Innovation Prize from the Norwegian Cancer Society: Recognition for Groundbreaking Contributions in Bladder Cancer Diagnostics

https://photocure.com/newsletters/news-from-photocure-117?utm_source=email&utm_medium=email_campaign&utm_campaign=newsletter

12 Likes

The award, accompanied by a prize of 300,000 NOK, was presented yesterday, during the 10th anniversary celebration of Oslo Cancer Cluster Innovation Park.

Rett opp på mandag! :moneybag:

1 Like

Imponerende, gratulerer til Photocure.

Photocure receives prestigious Innovation Prize from the Norwegian Cancer Society: Recognition for Groundbreaking Contributions in Bladder Cancer Diagnostics

Oslo, 28 November 2025 – Photocure is honored to announce that we have been awarded the 2025 Innovation Prize from Kreftforeningen, the Norwegian Cancer Society. The prize provides recognition of our commitment to advancing cancer diagnostics and improving patient outcomes. The award, accompanied by a prize of 300,000 NOK, was presented yesterday, during the 10th anniversary celebration of Oslo Cancer Cluster Innovation Park, following rigorous evaluation by a committee appointed by the Norwegian Cancer Society.

The committee considered several criteria, including innovative capacity, documented positive impact for cancer patients, and national or international recognition. During the award ceremony they emphasized how Photocure had established itself as a leading player in Europe and the United States in the field of bladder cancer, bringing products to market and continuing to drive innovation through research and development. The proven benefit to the patient was a key factor in the committee’s decision.

“We are immensely proud that our ongoing innovative work in bladder cancer diagnostics has been recognized on such a prominent platform. As advancements in pharmaceutical therapies for bladder cancer – including immune and gene therapies – continue to transform patient care, the need for precise diagnostics becomes even more critical. Photocure remains dedicated to delivering innovative solutions that help select the right treatment for each patient, and monitor for relapse and treatment response, and ultimately, improve outcomes in uro-oncology,” said Anders Neijber, Chief Medical Officer at Photocure.

“Building on our success and expertise, we aim to create a suite of complementary precision diagnostic solutions to address the evolving needs of patients, physicians, and the broader healthcare community. Currently, we are collaborating with an AI expert company to develop the next-generation AI-enabled blue light cystoscopy,” said Dan Schneider, President & Chief Executive Officer of Photocure .

Receiving the Cancer Society Innovation Prize is a testament to the continuing dedication of the entire Photocure team, as well as our ongoing collaborations with partners in research, healthcare, and technology. We extend our gratitude to the Norwegian Cancer Society and the selection committee for this recognition, and we reaffirm our commitment to driving progress in precision diagnostics for the benefit of cancer patients worldwide.

https://photocure.com/newsletters/news-from-photocure-117?utm_source=email&utm_medium=email_campaign&utm_campaign=newsletter

6 Likes

Er dette den milepælutbetalingen? Isåfall bør det fordeles ut som utbytte.

2 Likes