#1.900.000.000.-
Akkurat det premisset var vel satt av tråden tidligere og ikke av mitt innlegg 
Men det måtte nevnes
De støtter altså din mening, ikke omvendt.
Hva er din verdi på Photocure uten Cevira? Og hva mener du er realistisk nedside i kurs ved et avslag på Cevira?
Vi kan godt ta en diskusjon om det fundamentale rundt prising om du ønsker det 
mcap 1,88 mrd
nettocash 250 mill
revenues year 550 mill
bruttomargin 92%
P/S 3,4
Sjekk peers og se om du fortsatt mener dette er dyrt.
helt ærlig… Mener du at det var usaklig å ta med? Tenkte kanskje det var interessant for noen som leser her hva andre enn akkurat jeg mener.
Min verdi på pho uten cevira har jeg allerede utdypet i lange innlegg tidligere. Jeg foreslår at du kikker tilbake på de fremfor at jeg skal måtte gjenta meg selv.
Realistisk nedside? Se tilbake på hva jeg mener om selskapets verdi ex cevira. Om du ber meg gjette på noen tradinggreier om hvor aksjen skal eller ikke første dagen eller noe så har du feil adresse.
Men la oss heller høre din grundige vurdering av verdien ex cevira. Tror aldri jeg har sett dine tanker om det.
Helt fair å nevne analytikere som kontekst. Poenget mitt var bare at det ikke tilfører så mye uten tall. Har du og analytikerne samme verdivurdering også?
Når det gjelder spørsmålet om min verdi har jeg også svart på det tidligere, så om du skal dra det kortet får du bare lese historikken.
Go jul
og et lykkebringende nytår.
Her er ænderne i ovnen i gang med den lange tur ved 110 grader i stegesoen, om et par timer spreder duften af jul sig over huset.
Kan dere andre hjelpe meg? jeg finner ikke Haltopen sin verdivurdering som han refererer til.
God jul alle 
Klassisk 
Det her blir jo for dumt. Nå brukte jeg en halv time for å i beste mening finne dine innlegg om verdi som du refererer til… Og som det eneste så fant jeg dette:
"Jeg innehar ikke analytiske egenskaper til å kvantifisere verdien til ett enkelt tall.
Markedet har sin verdi, og så får man avgjøre om man er enig eller uenig i det."
Er det mulig? 
Siden du bare skal trolle så må jeg bare ignorere dine innlegg. Jeg legger saken død, orker ikke krangel og trolling. Dette skal være en fin tid og jeg ønsker alle en fortsatt en fin jul 
Bingo. Har heller aldri påstått noe annet. Nettopp derfor spør jeg folk som hevder å kunne kvantifisere asymmetri om konkrete tall, deriblant deg. Jeg tror flere på forumet kunne vært interessert i det. Men det er tydeligvis ikke så rett frem å få et svar.
Edit:
Unnvikelse og det å gå etter mannen, ikke ballen, er noe jeg opplever har preget dette. På samme oppfordring som du siterer meg på var ditt svar:
Man kan vel i det minste være enig i at ut fra dagens kjente netto inntjening, så er dette selskapet ganske høyt priset? Å da mene noe om riktig kurs etter et eventuelt avslag for Cevira, så vil det uansett være basert på en subjektiv personlig vurdering av en tenkt fremtidig videre utvikling i kjernevirksomheten.
Personlig har jeg kalkulert med en nedgang helt ned mot 30, dersom Cevira feiler. Men det er da i tilfelle basert på en kortsiktig psykologisk overreaksjon, som man antagelig vil være lur til ikke å selge seg ut på.
Ut fra disse tanker tar jeg sjansen på å være all in i Photocure, og selger ikke en eneste aksje før avgjørelsen for Cevira er publisert. Anser det som svært lite sannsynlig å tape over 90%, slik jeg gjorde i Ultimovacs.
God Jul!
Selskap prises vel stort sett basert på fremtiden
Men det er fritt valg, takk og lov
Blir ikke henvisning til P/S og bruttomargin som verdsettelsesmultippel litt misvisende når selskapet er såpass opex heavy?
Så langt er det ingen bevis på at opex ikke er sterkt korrelert med salg, så det kan fort føre til alt for høy verdsettelse
Nettopp. Og fremtiden er basert på tro, håp og antagelser.
Tja, flere solide meglerhus har kurmål over dagens markedsverdi ,og det uten Cevira!
Kan de ikke vurdere,eller bruke kalkulator !
Alle verdivurderinger er subjektive og fremadskuende. Dette uansett om det er verdien av et selskap, en obligasjon, eiendom eller hva det skulle være av investering. Fokuserer man på historiske tall så betaler man for gårsdagens kontantstrøm. Noen ganger kan det være rett, andre ganger kan det være fryktelig feil.
Jeg har jo sagt tidligere at jeg tror selskapet er et salgsobjekt om Cevira ikke blir et produkt. For en kjøper som allerede har drift og operasjon innen samme segment vil det være mulighet for kraftige kutt i Opex. Bruttomargin er over 500 mill nå. Hvor store kutt og dermed hvor stor kontantstrøm som blir igjen til en eventuell kjøper blir en gjetning for hver enkelt. Men jeg tror på oppside fra dagens pris i et sånt tilfelle.
Mye bra og relevant diskusjon her nå synes jeg 
edit: Brukte Ai for å få litt input på typiske p/s multipler ved MA transaksjoner innen farma og biotek. Limer ikke inn et langt svar (dere kan jo sjekke litt selv), men typisk er multipler betydelig over de ca 3 som er tilfellet for pho (pris justert for netto cash). Gjerne dobbelt eller mer.
Dette er vel ikke noe å kverulere over? Fortiden er kjent, men fremtiden er selvsagt ikke hugget i stein. Eller er du klarsynt? 
At jeg tror på fremtiden, er det vel uansett ingen tvil om, siden jeg har satset “all in”? Jeg tror dermed på en positiv utvikling også uten Cevira, selv om jeg samtidig kalkulerer med en kortsiktig negativ overreaksjon om Cevira krasjer.
Nettopp. P/S og bruttomargin sier lite hvis opex i praksis følger salget tett. Da blir mye av operating leverage mer teoretisk enn reell, i hvert fall før man ser at kostnadsbasen faktisk flater ut. Det er også derfor jeg synes det er vanskelig å snakke om asymmetri før man ser varig lønnsomhet.
Ofte sent når fasiten er der. Eller i hvert fall langt dyrere inngang.
Må bare ha respekt for at det nå er flere investorer som mener å kunne se at trenden er snudd til noe langt mer positivt og at mulige triggere står i kø.