Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 4

Kommer det en godkjenning her så er jeg meget spent på fremtiden. Tror det er planer utover det vi på forumet har spekulert i.

Klok av skade vil jeg først se dette her godkjent. Fortsatt uvisst hvordan dette ender. 🫣

2 Likes

«
Asieris guides for USD 500-800m in sales for Cevira by 2030 in China alone based on 15-25% penetration rates…»

Blockbuster er en mrd usd. Økes penetration eller økes pris fra 7500 er det blockbuster potensial. Antar at Asieris har god oversikt og fornuftig legger seg på forsiktig penetration og prising før mer kunnskap er etablert.

2 Likes

Så nå er ikke bare tallene til Handelsbanken forsiktige, også Asieris’ IPO-tall er forsiktige?

Bøyer meg i støvet o allmektige visdom.

Du etterlyste andre beregninger i ditt innlegg over og jeg bidro med analyse fra nordiske Handelsbanken. Dersom du synes denne vurderingen er på bærtur be my guest.

Kursen og fremtiden blir det den blir.

1 Like

Altså, er det ikke lov å diskutere hva som skrives her inne lenger?

Det var ikke det jeg skrev. Jeg er på god vei tilbøyelig til å være enig med handelsbanken, som du konsekvent henviste til, og kom derfor med et base-case estimat basert på det, som jeg spurte om du var enig i. Du henviser så til Asieris igjen og påstår de tallene nå er forsiktige? :man_shrugging:

Analysen konkluderer med følgende:

«
This would translate into NOK 800m-1bn annual royalty potential for Photocure

3 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

3 Likes

Bra dere to er enige med dere selv. Da kan jeg sove godt om natten :slightly_smiling_face:

All verdsettelse, enten det er fra Asieris, Handelsbanken eller andre analytikere, bygger på antakelser om pris, volum og penetrasjon. Forskjellen er ikke om man bruker antakelser, men om man forklarer hvorfor de er rimelige. Noe jeg forsøkte å gjøre. Jeg er verken analytiker eller økonom, og mine tall er åpenbart forenklede. Alle står selvsagt fritt å diskutere og utfordre disse.

Hvis noen mener >1 mrd NOK er realistisk, hadde det vært interessant å se hvilke volum- og markedsforutsetninger som legges til grunn, slik at man i felleskap kan forstå caset bedre.

1 Like

The World Health Organization (WHO) has launched a global strategy to accelerate the elimination of cervical cancer as a public health problem, with the long-term goal of reducing incidence to below 4 cases per 100,000 women annually.

A key part of this strategy focuses on treatment within the “90-70-90” targets to be achieved by 2030:

• 90% of girls fully vaccinated against HPV by age 15.

• 70% of women screened with a high-performance test (e.g., HPV testing) by ages 35 and 45.

• 90% of women identified with cervical disease receive appropriate treatment.

Specifically for treatment, the WHO goal is:

• 90% of women with precancerous lesions treated.

• 90% of women with invasive cervical cancer managed (including surgery, radiotherapy, chemotherapy, and palliative care as needed).

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Jeg har sagt at dette er interne estimater fra et IPO-prospekt, og at analytikere (inkl. Handelsbanken) bevisst legger seg lavere i sine base case-modeller.

Hvis du mener Asieris’ øvre guiding bør legges til grunn som realistisk base case så får du bare si det.

Jeg har aldri sagt det, men at det er en mulighet som alle andre. Jeg har også sagt at jeg ser ingen godkjennelse som en mulighet. Fint om du kunne droppe stråmannsgreiene dine.
Nå kan du forklare hvorfor det ikke er en mulighet.

2 Likes

Jeg har ikke sagt at det ikke er en mulighet. Jeg har sagt at jeg mener det ikke er et realistisk base case, og det er forklart i innlegget mitt i morges.

Artig at du beskylder meg for retoriske grep når du kommer med dette

og stråmann:

og et helt innlegg ladet med retoriske grep (stråman, ad hominem, etc):

Hvor fruktbart dette er for en diskusjon, som vedkommende selv oppfordret til, kan andre vurdere selv. Jeg er uansett ferdig med forsøket om å diskutere Cevira sitt potensial i denne omgang :see_no_evil:

For mange år siden bygde asieris produksjonslinje for nærmere 1 million enheter per år. Hva den er nå vet vi ikke. Rart om de skulle bygge for 5x behovet.
Asieris satser vel også mot at Cevira ikke bare skal brukes mot HSIL, men for kurering av HPV også.

4 Likes

Først må en mulig markedsgodkjennelse komme. Det er stor risiko. Greit med varsomhet i biotek. Ser en alle som har feilet i siste runde. Viktigst av alt er at pasienter endelig kan få bedre behandling og løsninger for sin sykdom. Men først må regulatoriske myndigheter gjøre jobben sin først og komme med yes or no.

2 Likes

Morsomt å følge diskusjonen her. Noen forsøker å diskutere, andre vil ikke ha diskusjon men ønsker å eie konklusjonen. Interessant er det iallefall :+1:

4 Likes

Avgjørelsen rundt skopene til Wulff i Kina er på overtid.
Tanker rundt hvorvidt PHO-kursen vil få stort utslag den ene eller andre veien avhengig av vedtaket?

1 Like

Etter å ha gravd litt har jeg funnet følgende tall for HSIL tilfeller i Kina per år:
Ca 300 milioner kvinner mellom 15 og 64
Ca 13 % får en HPV infeksjon (Han et al BMC Medicine, 2025, 23:158)
Ca 10 % (8 -12%) av disse får HSIL
Det gir mellom 3,1 og 4,5 millioner nye HSIL pasienter per år. (Edit: takk @Rahl, og lærepengen er: stol ikke på AIs tall, ever…)

Det er jo betydelig mer enn (og ikke bare halvparten av som jeg først skrev) tallene for TAM som det henvises til over (2,6 milioner) så det skulle vært interessant å se hvilke tall som legges til grunn for det.

Uansett er det nok pasienter per år til å behandle 800 000 pasienter per år, selv om det krever en større penetrasjon. Siden Kina fra statens side vil få opp fødselsraten for å bremse befolkningsminskningen er det rimelig å anta at staten sørger for en bra penetrasjon av markedet gjennom å tilby dette til majoriteten av kvinnene som trenger denne behandlingen. Så TAM kan ikke ferdigbehandles på et par år siden antall nye tilfeller per år overstiger antall behandlinger per år.

Det som kan redusere TAM er vaksiner, men vaksineringen mot HPV ligger på ca 3% (samme ref som over), så det kommer til å ta tid før vaksineringen av befolkningen innhenter Cevira. Samtidig tar det tid å rulle ut Cevira, men der oppfatter jeg Asieris som veldig fremoverlent og godt forberedt.

Nå er det bare å vente på godkjenningen av Cevira… og håpe på oppdatert informasjon fra Asieris om utrullingen som gir oss et bedre grunnlag for å bedømme potensialet.

11 Likes

Noen forbeholder seg retten til at deres antagelser er mer korrekte enn andres. Tilfeldig at Asieris dimmensjonerte for å produsere 800k+ enheter per år allerede tidlig i prosessen? Neppe.

4 Likes

Denne matten er vel ikke helt riktig?

3,12 - 4,68 millioner nye pasienter per år vel?

Edit: Hvis du legger med årstall når du henviser til kilde (Han et al BMC Medicine), så er det enklere å sjekke for andre.

2 Likes