Samtidig skjønner jeg at de fleste står utenfor i biotek rett før yes or no fra regulatoriske myndigheter om PHO får aksept for ny tech produkt i markedet. Går selvsagt glipp av det som ofte er en enorm oppgang i bransjen ved markedstilgang og her ingen åpenbare konkurrenter heller
Men finnes heller ingen gratis lunch
Og for en glede om en enorm stor pasientgruppe får sårt tiltrengt teknologi innen kreft sykdommen sin
Investeringscaset for meg er en god mulighet for mangedobling. Vi vet at Asieris har investert betydelige beløp i Cevira, deres break-even er ikke bare å få noen få ti-talls millioner årlige inntekter for produktet. Og så er det rimelig å anta at de har en ambisjon om faktisk å ha avkastning - ikke bare break-even. Eksisterende virksomhet (cys/hex) gir nedsidebeskyttelse om cevira ikke spiller seg ut som vi ønsker, gjerne også en moderat oppside fra dagens kursnivå.
Når jeg har økt betydelig (for meg) på kurser rundt 50 kroner i løpet av de siste to årene så har det vært nettopp dette som har vært grunnen: Beskyttelse og stor oppside.
Så kan man fort bli blind og tro at 70 kr eller hva skal være “høyt” basert på at kursen har stampet under det i 24 md, men når man har et fundamentalt syn på caset så kan man klare å se bort fra sånn støy.
Når kursen nå ligger rundt 72 kroner er det ikke urimelig å diskutere hva som faktisk skal drive en videre mangedobling. Med en kurs rundt 50 prosent over det som omtales som gulvet, hva er allerede priset inn, og hvilke konkrete triggere/drivere skal gjøre caset til en mangedoblingskandidat videre? Hvis det kun er moderat oppside igjen med Hex/Cys er det Cevira som skal sørge for mangedoblingen alene?
Når det gjelder Asieris er de heller ikke avhengig av blockbustersalg for å få god avkastning på investeringen.
Ellers blir det spennende hva Briarwood, med sin strategiske eierandel foretar seg! De har både kunnskap og teft innen biotek segmentet!
Snitt på ca 90kr…
Litt frekt av deg å kreve å sette premisset for mangedobling?
Men ok, med halvparten av blockbuster så får pho en årlig net rundt 500 mill på cevira ex milestones og ex cys/hex. Skal du bestemmer nøyaktig hvilken multippel som er premisset også?
Ellers er forumet helt sikkert åpent for din DD også, bare å skrive i vei
Kanskje er vi ved kjernen av noe som har forundret meg lenge. Jeg har hele tiden fint kunne forestille meg at cevira ikke blir et produkt, det kan kan jeg fortsatt. Muligheten for at det blir et produkt, men ikke et betydelig er også en mulighet jeg fullt ut anerkjenner.
Men jeg synes det er rart at enkelte her faktisk ikke kan se mulighetene på oppsiden også. Er det umulig at cevira blir et produkt som kan gi pho royalties årlig på over 1 mrd nok?
La gå at vi ikke kan sette en sikker prosentsats (når kan man det i aksjemarkedet?), men denne “det kan ikke skje noe så fantastisk i et selskap noen av oss eier” synes jeg er merkelig. Det har vært mange av 100 baggere i markedet, men en 4 bagger skal man liksom overhodet ikke kunne se en mulighet for? Kom igjen da folkens, det kan bli for mye beskjedenhet også
16 millioner kvinner i Kina frem mot 2030 er ikke et dårlig estimat. Spørs når på forstadiet Cevira skal benyttes, men potensialet er oppmot tosiffret millioner på kort tid. Det er typ 150k nye tilfeller med livmorhalskreft årlig der.
Cevira superior to placebo in clearing pre-cancerous cervical lesions in 402 patient trial • We believe partner Asieris likely to file for Chinese approval in 2024 followed by EU/US 2026e • Photocure has the right to up to USD 250m in milestones and 10-20% sales royalties
On the addressable market, annually, about 109,741 women in China are diagnosed with cervical cancer, making it the sixth most common cancer among women. Among women aged 15 to 44, it ranks third. Approximately 3.8% of the general female population is estimated to have cervical HPV-16/18 infection, with 69.1% of invasive cervical cancers associated with HPVs 16 or 18. One of the advantages of this treatment is that it addresses all HPV strains compared with the current standard of care vaccination, which is only offered against a limited number of HPV strains.
Photocure has the rights of up to USD 250m in milestone payments (mostly related to sales thresholds) as well as tiered sales royalties ranging from 10-20%. Photocure would receive USD 18m upon potential Chinese regulatory approval (expected late 2024 at the earliest) and USD 36m upon potential EU/US approval. We also note that Photocure is set to receive an undisclosed milestone based on achieving the Phase 3 study endpoint (see below). The partner Asieris IPO’d in China in early 2022, with two of three of its late-stage pipeline assets coming from Photocure (Cevira and Hexvix). We have translated and studied Asieris’ IPO prospectus and have made two key findings: 1) following its registrational trials, it expected commercial launches of both Cevira and Hexvix during 2024, and 2) Asieris guides for USD 500-800m in sales for Cevira by 2030 in China alone based on 15-25% penetration rates and a price of CNY 7,500 per treatment in a ~2.6 million addressable patient population. This would translate into NOK 800m-1bn annual royalty potential for Photocure. This marks another positive development from Asieris, which we argue is an underrated partner in our initiation report. Hanselsbanken ga i intitation report et kursmål på 175kr. • Unique and validated imaging agent for bladder cancer
• Short-term BUY on imminent triggers; 25-40% discount to peers
• Initiating coverage at OUTPERFORM with a NOK 175 target price
Risk-adjusted valuation of Cevira points to NOK 32 per share (NOK 89 de-risked)
We have excluded Cevira from our estimates, but include the stand-alone valuation of the asset in our valuation. We project a 2024 market launch in China (triggering a milestone payment of USD 16m), reaching peak penetration of 8% in 2034e targeting around three million patients. If we assume pricing of NOK 7,500 per treatment, this leads to peak sales of NOK 3.2bn for Asieris, conservatively below its own projections (NOK 4.3bn-7.1bn). For the US/EU, we forecast a market launch in 2026 (triggering a milestone payment of USD 36m), reaching peak penetration of 4% and 5% for the US and EU, respectively, targeting a total of one million patients. We assume pricing of NOK 25,000 in the US and NOK 20,000 in Europe. Our conservative assumptions point to a NOK 489m peak royalty for Photocure (15.5% royalty rate). We have applied a 36% and 25% likelihood of approval for Cevira in China and the US/EU, respectively, and have risk-adjusted cash flows accordingly using a 10% WACC.
Det er også verdt å huske at disse tallene stammer fra Asieris’ interne estimater i IPO-prospektet fra 2022, og vi har så langt ikke sett oppdaterte eller justerte estimater siden dette. De bør derfor tas med en klype salt.
Dersom Asieris’ anslag om opptil USD 800 m i årlig bruttosalg i Kina faktisk skulle materialisere seg gir det behandling av rundt 750–800 000 pasienter årlig. Det tilsvarer i praksis at hele det realistisk tilgjengelige markedet behandles i løpet av få år. Er dette realistisk?
Til orientering Handelsbanken i sin prising og kursvurderinger bruker ikke Asieris sine estimater men legger seg langt lavere… og likevel enorme verdier utfra solid redusert peak penetration på 8%.
reaching peak penetration of 8% in 2034e targeting around three million patients. If we assume pricing of NOK 7,500 per treatment, this leads to peak sales of NOK 3.2bn for Asieris, conservatively below its own projections