Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 4

Litt interessant. Husker fra PCIB at der var det forskjeller i forekomst i gallegangskreft i Asia vs Vesten pga forskjeller i kosthold.

Basert på kontekst mener jeg at du åpenbart tolker dette feil. Uansett er det klokkeklart fra mitt svar hvilke tall jeg viser til.

Røyking er vel en av hovedårsakene til blærekreft, og i Kina er de glad i å fyre seg opp en røyk eller to sammenlignet med USA hehe

2 Likes

Luftforurensning også en faktor, eller er det nikotin og tjære rett i kroppen som er utløsende?

https://www.nature.com/articles/s41598-025-08634-7

" In China, bladder cancer has been increasingly recognized as a public health issue. According to the latest data from the China National Cancer Center, bladder cancer ranks as the 13th most common cancer, with an estimated incidence rate of 3.44 per 100,000 people and mortality rate of 1.34 per 100,000 in 20225,6.

Bladder cancer in China predominantly affects older males, with a male-to-female ratio of approximately 3.8:1. The peak incidence is observed in individuals aged 60 and above, which underscores the impact of an aging population and heightened exposure to risk factors.

The incidence has shown a rising trend in the last 2 decades, particularly among urban populations. Urban areas exhibit a 1.4-fold higher incidence rate compared to rural regions, and eastern China bears a significantly heavier burden relative to central and western areas7."

2 Likes

Tobacco smoke contains over 70 known carcinogens (like arylamines) that get into the bloodstream, filtered by the kidneys, and stored in the bladder, directly exposing the bladder lining.

Burde vel gi ala samme effekt det og ja.

2 Likes

Tenk at det er lov å selge🫣

Hva om man tar et tall rett ut i fra luften og sier PHO får 10% royalties fra Asieris på HEX (Ingen anelse om det er høyt eller lavt).

Burde ikke det blir ganske så fin profitt pr år om de får rulle ut ok+ i Kina? Med tanke på kostnader de har pr idag i USA/Europa pr enhet solgt?

Noen som aner hvor mange % av feks USA blærekreft tilfeller de har av markedet pr år idag?

1 Like

< 10% market penetration

3 Likes

Det som monner i US er surveillance markedet, 1,5 billion dollar, så la oss få nedklassifisering.

3 Likes

Og det er fordi det bor veldig mange flere mennesker i Kina enn USA. Insidensraten er lavere i Kina, men stigende.

I USA er det mer enn 20 av 100 000, i Kina 3,44 av 100 000. (https://www.nature.com/articles/s41598-025-08634-7)

Based on the result of the survey from GLOBOCAN 2020, bladder cancer exhibits an age-standardized incidence rate of approximately 5.0 per 100,000 individuals globally. The highest incidence rates are notably observed in North America and Europe, with particularly elevated rates in countries such as the United States and Sweden. The incidence rate in these high-prevalence areas exceeds 20 per 100,000 individuals. Conversely, regions such as Africa and Asia, with the exception of specific countries like Japan, exhibit markedly lower rates2,3.

In China, bladder cancer has been increasingly recognized as a public health issue. According to the latest data from the China National Cancer Center, bladder cancer ranks as the 13th most common cancer, with an estimated incidence rate of 3.44 per 100,000 people and mortality rate of 1.34 per 100,000 in 20225,6

2 Likes

Det med skalerbarhet og bruttomargin nevnes stadig, men det som ikke nevnes er hva en potensiell kjøper faktisk kan skalere og effektivisere; altså hva den reelle verdiskapingen er.

Det Photocure bl.a. bruker ressurser på i dag er salgsapparat, refusjonsarbeid, opplæringsarbeid, arbeid rundt adopsjon, etc. Det er naturlig at det finnes synergier hos en ekstern part med eksisterende organisasjon, men hvor mye av dagens omsetning på 500-600 millioner kroner kan en ren skalering resultere i fri cashflow?

Altså hvor mye av dagens OPEX kan faktisk kuttes, hvilke kostnader vedvarer, hvor raskt kan synergiene implementeres, og kan dagens salgsvolum rettferdiggjøre et oppkjøp basert på skalerbarhet?

1 Like

“Det er naturlig at det finnes synergier hos en ekstern part med eksisterende organisasjon, men hvor mye av dagens omsetning på 500-600 millioner kroner kan en ren skalering resultere i fri cashflow?”

Med Cevira godkjenning kan jeg ikke tro annet enn at Photocure blir kjøpt opp i løpet av 2026 :sunglasses:

4 Likes

Bare å shorte aksjen om profetien slår til. Da tjener du masse penger.

For å være sikker på at alle spørsmål og uklarheter blir besvart - her er hele salgsprosessen fra PHO til sluttbruker i enkle trekk:

1. Photocure lager Hex/Cys
  2. Photocure selger legemiddelet til sykehuset (/apoteket).
  3. Sykehuset sprøyter legemiddelet inn i blæren og gjennomfører operasjon/sjekk. Kostnad viderefaktureres til kunde sammen med øvrige kostnader + pris på tjeneste + påslag. I mange tilfeller med forsikringsselskap som mellommann.

Ang. pris og margin:

Bruttomarginen er naturlig nok beregnet basert på prisen de tar når de selger til sykehusene/apotekene, fratrukket relevante kostnader. Utsalgspris fra sykehus/apotek til pasient er irrelevant og umulig å bruke som utgangspunkt da det er helt umulig for oss å vite hvilke marginer de opererer med.

Jeg kom over gjennomsnittlig enhetspris for både Cysview og Hexvix i en kvartalsrapport/årsrapport for noen år siden. Brukte dette lenge som utgangspunkt for å beregne estimert enhetssalg i excel-arket jeg har lagt ut bilder fra med ujevne mellomrom.

Gjennomsnittlig pris for Cysview: $1071
Gjennomsnittlig pris for Hexvix: €420

Om dere skal spekulere i priser, bruk for guds skyld heller disse prisene og ikke en tilfeldig utsalgspris.

(Jeg hadde en henvisning til den aktuelle rapporten i excel-arket, så jeg kan garantere at de var reelle, men siden de begynte å bli utdaterte fjernet jeg prisene da jeg totalrenoverte arket tidligere i år og finner ikke igjen henvisningen. Jeg mener på at de ble oppgitt i en rapport fra 2022, men litt usikker. Garantert mellom 2020 og 2023.)

14 Likes

Jeg fant, jeg fant!:partying_face:

Fra 4Q20 presentasjonen:

7 Likes

Takk roblar, da ga du meg svarene jeg var ute etter :+1:

3 Likes

Skal man være pirkete er bruttomarginen salgspris minus produksjonskostnad delt på salgspris x 100 som gir en prosentsats.

Bruttofortjeneste er det du refererer til over.

Det som det virker være litt forvirring rundt er det du refererer til som «relevante kostnader». Det er bare produksjonskostnadene som skal med når man beregner bruttofortjeneste/margin. Alle andre kostnader skal holdes utenfor, som for eksempel operative kostnader som salgskostnader eller administrasjon med mere.

7 Likes

Det trengte du ikke å være, men ok takk :slight_smile:

Photocure ser bare mer og mer ut til å være den stygge andungen som i 2026 omsider viser seg å være en vakker svane :duck: :swan:

4 Likes