Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 4

Vi tar gjerne i mot, la oss si, USD 100 mill. for utkjøp av Cevira asset… blir utbyttefest av det…

1 Like

For all del. Håper ikke Asieris kjøper ut Cevira delen av Photocure. Da mistenker jeg Dahl og co. å bruke pengene til noe som i første omgang ikke gangner oss aksjonærer. For utbytte til aksjonærene tenker de ikke på, det mener jeg Dahl skal ha sagt.
Nei, skal det være oppkjøp så kjøp hele butikken. Gjerne med flere interessenter i en budkrig. :face_with_raised_eyebrow:

4 Likes

Nei de må nok opp noen milliarder til skal de sikre seg Cevira

4 Likes

Jeg er en “penger i hånda type”. Får vi en milliard for Cevira så bør det trigge et utbytte på kr 30-35 pr aksje. De beholder nok noe cash i selskapet.

1 Like

Mulig denne diskusjonen skulle vært flyttet til TA-tråden, men jeg er veldig enig i Savepigs analyse.

Personlig synes jeg det er vrient å trekke en nøyaktig strek ved neste motstand, men det ingen tvil om at det er et større motstandsnivå rundt 80-90kr som man må bryte gjennom for å etablere seg på et enda høyere nivå.

Jeg synes 90-120 ser ut som et område hvor man typisk ender opp med lenger periode med konsolidering.

I den forbindelse er det nærliggende å spekulere i hva som vil skje om/når godkjenning kommer. Jeg ser for meg to scenarioer:

1. Vi dundrer gjennom 80-90 nivået jeg nevnte og lukter på 120/ATH, men klarer ikke å bryte gjennom. Kursen stabiliserer seg på mellom 90-120 i etterkant av nyheten (forhåpentligvis nærmere 120 enn 90). Dette scenarioet kan sammenlignes med 45-65 situasjonen vi har befunnet oss i de siste årene.
  2. Vi dundrer gjennom ATH og får et realt momentum. Tror dog vi trenger mer enn bare Cevira nyheter for å få til det.

3 Likes

Jævla kortsiktig og dårlig pris i mine øyne. Iallefall når man legger til all infoen vi har per dags dato.

100 mil dollar er under halvparten hva milepælene vil gi alene.

Basert på hva Asieris selv kommuniserer og deres egen tro på produktet hadde det vært totalt hodeløst å solgt Cevirarettighetene for en slik gi-bort pris.

11 Likes

Hadde ikke sagt nei takk til et engangs utbytte på 35 isolert sett i et hypotetisk scenario. 30 cent on the dollar er ikke noen dårlig deal når man slipper å sitte gjennom årevis med kommersialisering med all den smerte det medfører, samt venterisiko.

Problemet mitt med noe sånt scenario er først og fremst hva man kunne risikert dette hadde gjort med prisingen på photocure-aksjen etterpå. Utrolig vanskelig å komme ut av aksjen på noen god pris frykter jeg.

Hvis Photocure hadde blitt kjøpt av børs til 110 kroner på mandag hadde jeg skoggerledd hele veien til banken og funnet noen andre ting å kjøpe for pengene.

2 Likes

Et bud på 100mill USD hadde vel gitt et ganske klart signal hva Asieris mener det er verd. PHO kan alltids avslå budet. Så blir det ny runde med spekulering hva det hadde gjort med kursen.

På tide svaret kommer så vi slipper spekulere lenger.

Asieris har allerede gitt en indikasjon på hva de synes det er verdt basert på hva dem er villig til å betale i milepæler alene.

5 Likes

Tenker det bør være ryddig overfor Asierisaksjonærene å regne litt på en pris for utkjøp av Cevira asset’e når myndighetene gir go for markedsføring av produktet i Kina. Photocure trenger ikke godta det første budet. Men det kan fort danne seg en konkret verdi for Cevira som går langt utenfor det våre venner i de norske meglerhusene har klart å se for seg…

1 Like

Nå må dere ikke selge skinnet før bjørnen er skutt! :grinning_face_with_smiling_eyes:

Enig med deg. Da tar vi alle imot fallskjerm!

:parachute::parachute::parachute::parachute::parachute::parachute::parachute::parachute::parachute::parachute::parachute::parachute::parachute::grinning_face_with_smiling_eyes:

Jeg ønsker at Cevira blir godkjent. Enormt behov og god sannsynlighet for blockbuster med en stor pasientgruppe over hele verden. Enkel prosedyre og gode resultater over FOU over mange år. Partnersamarbeid med kanskje det beste miljø i verden. Både regulatorisk, marked og CF messig ved royalties og milestones. Det er i så fall historisk biotek sensasjon i Norge om norsk oppfinnelse blir i verdensmarkedet. Internasjonalt biotek og helse prises solid. Det er få nye med og bioteknologi selskap med produkter med store vekstmuligheter. Det er årevis med lange løp og ved godkjennelse faller risiko betydelig. Risiko ned og verdier opp. Det er gode muligheter for blockbuster som partner beskriver ved sine vurderinger. Partner prises 5 ganger høyere enn Photocure og jeg sitter gjerne 1-3 år for å høste av en det jeg ser på som en meget god periode for mulighet enorm bunnlinje og resultatvekst for PHO. Det er ikke gratis å komme til en mulig blockbuster med denne profil hvor stor populasjon og ingen direkte konkurrenter med blockbuster potensial. Bra at det ikke er eufori men det som synes være svært forsiktig periode før mulig markedsgodkjennelse. Bedre å få vekstkule på verdi av selskapet når alt er avklart om det blir markedsgodkjennelse. Edruelig aksjonærer liker vi. Bedre at «alle» vil inn dersom det blir yes i marked for Cevira. Krysser fingrene for alle de pasientene som har et stort udekket behov

7 Likes

Ja ja da var d fredag og noen som absolutt vil ut før vi tar helg

Historisk kan det være et lite feilsteg, ganske sikker på at godkjenning av hexvix i kina ble meldt på en søndag.

Aksjonærerene mener du?

De er vel pliktige å informere om bud på selskapet, høyt eller lavt?

1 Like

Aksjonærene ja. Dårlig ordlagt.

Liten funfact når det gjelder verdivurderinger osv.

Tar Algeta og dens prisvurdering når det ble kjøpt opp av Bayer.

Når Algeta ble kjøpt opp i 2014 var det for 2,1 mrd Euro.
Inflasjonsjusterer man 2,1 mrd Euro til i dag, ville det tilsvart 3,1 mrd Euro.
Eller ca 36 mrd NOK i 2026.

Når Bayer lanserte Xofigo, så dem for seg peaksales på ca 1,1 mrd Euro

Dette var dem da altså villige til å bla opp 2,1 mrd Euro for.

Nå vet alle at Xofigo ikke nådde disse peaksales målene. Endte vel opp i rangen 300-400 millioner på peak.

Men dette var altå hva Bayer var villige til å legge på bordet for å sikre seg et produkt dem så for seg 1,1 mrd Euro ved peaksales.

Hvis da Asieris ser for seg et marked på bare halvparten av blockbuster (500 mil dollar) så blir det helt tullete å snakke om 100 mil dollar buyout på Cevira.

Men uansett så må det igjennom første hinder som er godkjenning. Inntil da er bortkastet å snakke om verdier egentlig.

10 Likes

Jeg forstår ikke regnestykket til de som velger å a) å eie aksjen og b) ser oppside begrenset til 110.

I så tilfelle snakker vi ca 40% oppside.

Får de tommelen ned for Cevira snakker vi kanskje 60% fall? Lav 30 er vel ikke urimelig?

Dersom jeg hadde vurdert potensiell oppside til 110 hadde jeg glatt holdt meg unna risikoen for et potensielt avslag .

Spennende tider, og måtte Photocure gå som ei kule. :crossed_fingers:

1 Like

Det er vel ingen grunn til at aksjen skal falle så mye? Fase III resultatene er jo som de er, dvs gode og resten av businessen er OK. Så kommer det et avslag nå blir det ny runde i Kina på en eller annen måte og også fokus på andre markeder.

1 Like