Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 4

hoho, nå flisespikker du snart fingen din.

Asieries er jo direkte knyttet til Photocure gjennom LISENS.

Altså Photocure er avhengig av Asieris suksess…

Helt avhengig!

Dette var vel opphavet til at noen ble stresset?
Jeg skriver jo at det er “relevant å diskutere” Asieris på en Photocure tråd.
Så dermed setter jeg strek og gjør heller noe nyttig utendørs.

Da regner jeg med at du ikke har dine aksjebeholdninger i investeringskontoer. Der utløses det skatt på opparbeidet gevinst ved uttak fra kontoer.

Det er jo neppe noe problem når man sitter med PHO :sweat_smile: Men håper du har opparbeidet gevinst fra andre aksjer.

Hehe neida, det vet jeg om

Ut fra tolkningen til @Haltopen kan det se ut for at du hadde rett i din noe pessimistiske reaksjon på meldingen.
Uansett greit å minne om at disse antall dager som nevnes for behandling er maksimumsanslag. Det betyr at om saken fremstår som godt avklart, kan avgjørelse komme langt tidligere.

1 Like

Tviler, isåfall kan de jo utsette det så lenge de bare ønsker. Retningslinjen er at det er 60 dager fra det er innsendt. At de er i gang med å behandle runde 2 kan tolkes som at besvarelsen er ansett for å være god nok og nå kan videre behandles. På lik linje med en NDA acceptance.

Var det jeg tenkte da jeg leste den noe meningsløse melding fra i går. Min børserfaring tilsier enkelt og greit at hvis det kommer et svar fra myndigheten som sier ja godkjent så er det positiv, kommer et nei avslag så er det meget negativ. Alt annet betyr ikke mindre enn at avgjørelsen vil tar lenger tid. Vanligvis mye lenger enn det mange tro og håper på.
Jeg synes nesten det begynner å ligne en liten skandale at kinesiske myndigheter er så trege som de tydeligvis er, all den tid Cevira skal være en fantastisk behandlingsmetode.

Men så fremstår du jo litt uopplyst også…?

Jammen meg bra din børserfaring rundt biotek deles til oss andre her inne.

Hvordan ligger det an med tidsbruk på Cevira godkjenning VS andre søknader siden tidsbruken på Cevira nærmest er en skandale?

Kjenner jeg gremmes over det elendige forsøket på baising…

Men ræven mener stadig at rønnebærene er sure :grin:
Nogle gange er det sjovt når man åbner appen og ser der er mange indlæg for så at finde ud af det er endt ud i flueknepperi og andet.
Dag for dag kommer vi tættere på q3, som så forhåbentlig viser at vi er inde i en trend hvor photocure begynder og tjene penge uanset hvad cervia svaret bliver.
Hov måske er svaret allerede kommet før q3 - efter en del års ventetid så røre det mig faktisk langsomt om det er om 3 mdr eller et år der kommer svar.
Jeg vil se det her til enden.

1 Like

Vel, ut fra det @Haltopen skriver, så er det også mulig at disse dager kun regnes fra når behandlingen faktisk starter, dvs fra gårsdagens melding. I så tilfelle tok jeg feil i min optimistiske tolkning av meldingen.

Ja,.mange forskjellige varianter og muligheter under lupen.

Behandlingen har startet for lenge siden😊

1 Like

Noen vil ha det til det ligger en tålmodighetskrem først i godljenningskøen som propper systemet.

Forresten, for de som ikke har dem

2 Likes

Det er mulig Cevira passer bedre i Kina enn i Norge og Abg sine key opinion leaders ikke kjenner til hvor mye Kina satser på å få opp antall barnefødsler:

5 Likes

Ja fokus på akkurat birthrate er nok litt større i Kina enn her i Norge.

Jeg vil anta i de landene som Norge og lignende vestlige land så er nok den største fordelen/fokuset med Cevira at man kan unngå kirurgi (på plasser hvor man helst ikke vil ha en kniv…).

Det er vel declining birthrate i vesten og, men det kan se ut som det ikke får så stor fokus merkelig nok. Folk skjønner vel ikke long term konsekvensene av hva som vil skje når man er net negativ birthrate.

Edit: Russland med sin alerede høye declining birthrate før Ukraina krigen, og nå de massive tapene de har i aldersgruppen 18-40/50i krigen kommer til å gi gode data i årene som kommer på hva konsekvensene er av negativ befolkningsvekst.

2 Likes

Det er jeg ikke enig i. Det snakkes ofte om den nedadgående fødselsraten i vesten. Hvem husker vel ikke nyttårstalen til Erna? Fødselsraten i Norge har vært nedadgående siden 2009. Politikken henger etter, men den offentlige debatten er tilstede.

Markante endringer i EU også:

De største årsakene til dette, også i KIna, er nok økonomisk press, livsstil, senere førstegangsfødsler, økt utdanning, økt arbeidsdeltagelse blant kvinner, familiepoltikk, etc.

Cevira har nok sin plass i dette bildet hvor kvinner med HSIL kan få tilbud om en mer fertilitetsvennlig behandling, men i dette bildet er ikke Cevira en game-changer alene.

4 Likes

Hentet fra Grokoluru elns på FA:

"Kina har et meget godt opplegg rundt søknadsprosessen med klare retningslinjer i hvert steg av prosessen. De inkluderer og tidsfrister både for søker og seg selv.

Her er stegene listet opp. (du kan søke på “NMPA approval process” så vil du finne ekstremt mye informasjon rundt dette).

1. Structure of regulatory strategy - Evaluation of risk class, category, and clinical pathway applicable for your product

2. Registration testing - Perform a self-testing or entrust an accredited laboratory to test according to Product Technical Requirements (PTR) to verify the safety and effectiveness of the product

3. Document Preparation - Compilation and preparation of product-relevant dossiers, clinical evaluation data (e.g. predicate selection and literature search), design verification, validation and quality management system documents.

4. Application Submission - The submitted dossier will be reviewed for its completeness. Either a “Notice of Acceptance” or “Deficiency Letter/ Notice of Rejection” will be issued based on the results of administrative review. Administrative timelines include initial document check, NMPA decision evaluation, as well as certificate issuance.

5.Technical Review - NMPA conducts primary and secondary technical reviews, followed by potential supplementary requests.

6.Approval & Certificate Issuance - If all requirements are met, market authorization will be granted.

De er nå på secondary review i prosessen, punkt5. Supplementary request er unnagjort og tilsvar sendt inn i begynnelsen av Juni."

Får meg til å tenke at meldingen som kom er veldig mye mer positiv enn enkelte har prøvd å vinkle det til.

1 Like

Ja, du har rett. Det er vel mer riktig av meg å si at i Kina så tar de tydelige grep rundt dette problemet, mens vi i vesten henger litt igjen på praten enda.

1 Like