Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 4

Tror generelt analytikere bør løfte kvaliteten på det de kommer med, eller så mister de fort jobben til AI. Det er relativt lett å lage sine egne analyser med bedre kvalitet enn det som kommer fra mange av de (Uavhengig om en er enig eller uenig i analysen).

4 Likes

Som alltid er analyser et supplement og det anbefales i høyeste grad å lese vel så godt de som er uenige med eget syn.
Hva er det de ser som ikke jeg ser?

(En av kjernestrategiene til Trøim; å lese analyser fra noen som deler samme tankene som en selv har liten verdi…)

Photocure kan være en uslepen diamant for alt jeg vet, men for veldig mange fremstår dette som en trøsteløs aksje som har lite å tilby investorene, ref utviklingen siste fem år.
Hvis så ikke er tilfelle må managementet møte med flere analytikere, finanspresse med mer. Det er jo en del av jobben deres, ref EDW som har plassert ansiktet sitt i X-antall fora siste månedene og lar aksjonærene få glede av det.

Kanskje han har et annet motiv når han har lønn på 1,5 MNOK og ikke 7 MNOK? At management har skin in the game er aldri feil. Opsjoner er i så måte mer motiverende enn de som får inn 350K på konto hver måned etter skatt, de klarer seg fint uansett.

Min oppfatning er at mange analytikere synes mer motivert av å forsøke å styre kursutvikling, enn å gi en objektiv analyse.

8 Likes

Hva har dette med Circio (Targovax) å gjøre?
Litt forskjell på å lede et preklinisk firma som er på utkikk etter partnere og avtaler, versus et firma som har partner og produkter godkjent?

3 Likes

Man bør se på en analyse som inneholder utregning på hvordan man kom fram til kursmålet.

“Vi anser imidlertid den nylige Cevira-drevne oppgangen som overdrevet. Nå som denne triggeren er bak oss, nedgraderer vi Photocure til hold, ettersom vi forventer at hypen vil avta”

Kan umulig være noen som faktisk tar en slik “analyse” seriøst?
En ting er å kaste ut kursmål i øst og vest som skjer ofte i alle aksjer, men her der det lite tvil om at Tingeling må ha noe personlig problem med enten pho direkte eller aksjonærene, ref denne og tidligere uttalselser han kommer med.

I praksis så idioterklærer han selskapet Asieris, samt alle som har kjøpt en eneste aksje i Asieris de siste 3 dager. Om det han sier stemmer så har Asieris tapt hundrevis av millioner, om ikke milliard+

8 Likes

Trodde det skulle bli fart i dag etter ny og heftig åttesifret økning for kinapartner. Den gang ei :joy:

2 Likes

Det fine her er at ABGs estimater på salgssiden vil (bør) raskt kunne motbevises med langt høyere salgstall. Gitt Asieris sine forberedelser, skulle man anta at de har en viss “kø”, og da er 10.000 behandlinger ikke all verdens i kinamann-land.
PHO kan jo være litt rausere med informasjon, melde når de har shippet de første x-dosene .

5 Likes

Nettopp, det sier litt om å forstå budskapet man prøver å komme med…

Selskapene er totalt ulike, det er også “oppførselen” til managementet.
Noen er aksjonærvennlige, villig til å kutte lønnen i to for å komme seg gjennom kriser men gasser på når det virkelig gjelder. Andre sitter sånn passe i ro og håper at alle rundt seg skal få med seg det fantastiske som er på gang…

Funker det?

Budskap? Investorer selv må gjøre egne vurderinger. Bør ikke høre på noen andre enn sine egne vurderinger og prioriteringer. Folk er uenig, lov det, name of the game. Men alle bør kunne regne litt på det med rimelig enkelhet. Så lenge PHO får milestones nå og kommende 10–20-% av alt salg Cevira er det lett å lage store tall ved noen % gitte salg. Da analyse bruker 0,5% mulighet eller liknende blir det lite tro på fremtiden med den input. Øker % mer enn det og drar på med optimisme blir det nesten fantasi stor verdiøkning mulighet for mcap PHO. Lek med tall og gjør egne vurderinger

Photocure skal bevise at de tjener penger fremover. Det vil vises på regnskapet.

Prekliniske firma skal lande avtaler og skape blest.
Skal vi gå inn på trådene til prekliniske firma og klage på at de ikke tjener penger?

3 Likes

Ja, bare trist utvikling!

Det velger du jo selv, hvis man holder på med aksjer og ikke aksepterer at andre investorer har et annet syn og tjener penger på selskaper som ikke tjener penger så har man eksponert seg for noe som ikke er bra.

Man vil alltid finne selskaper som går bedre enn sitt eget, med unntak av Circio-aksjonærene som har hatt tidenes fest siste to uker. Ganske så meningsløst å forbanne seg over at “de tjener jo ikke penger” men det gjør aksjonærene!

For meg, og trolig 90 % andre som er på børs, er sistnevnte eneste grunn til å være nettopp på børs; å få avkastning. Å eie en aksje bare fordi de tjener penger har jo liten verdi hvis jeg skulle tapt halvparten av pengene mine på det siste fem år mens børsene eller har steget 100 %.

1 Like

Håper virkelig ikke Tekinvestor utvikler seg til å bli en Sharville light edition hvor enkelte hopper rundt i forskjellige tråder og snakker skit om aksjer de ikke sitter i selv, samtidig som de prøver å snike inn promotering for aksjer de sitter i.

3 Likes

Det var et retorisk spørsmål, hvor svaret selvsagt er «nei».
For meg er det flere årsaker til å være på børs, hvorav en av de, kvinnehelse.
At du ilegger meg egenskaper som å være forbannet over at andre firma gjør det bra ber jeg deg dokumentere.

Jeg heier på alle norske bioteks.

3 Likes

Får trøste oss med at vi er bare ned 0,29% i skrivende stund. Forrige gang Asieris gikk i 20% taket raste vi 5% :joy:

5 Likes

Til nå har vi ikke hatt nok krutt til å stå imot de som vil ha aksjen ned, mitt håp er at de mange nye på listen av kjøpere med THE NORTHERN TRUST COMP, LONDON BR
i spissen snur dette mønsteret.
Når jeg ser på listen igjen var det utrolig mange nye aksjonærer.

4 Likes

Det kunne de absolutt vært. Slik det er nå begrenser seg informasjonen i stort sett til kvartalsresultater og den hersens opsjonsordningen eller at det har blitt holdt presentasjon nummer ethundreørten om BLC’s fortreffelighet :sweat_smile:

3 Likes

Etter så mange år uten å ha klart å presentere bedre resultater og overskudd, er det nok det som er årsaken til den begredelige responsen på Cevira godkjenning. I denne aksjen kreves det tydeligvis bevis for penger på konto, før man vil tro på en bedre fremtid.

1 Like

Kan få over 300 millioner mer

5 Likes

Noen som veit hva de bestemte slagsmålene er?

Å vis de ikke nåes, er det da slik at de ikke mottar noe?

Om bestemte salgsmål nås, kan Photocure få royalty-utbetalinger på mellom 10 og 20 prosent av det globale salget.

Blockbuster-utbetaling

I tillegg kan milepælsbetalinger på hele 190 millioner dollar, tilsvarende 1,8 milliarder kroner, knyttet til det globale salget nås.

En betydelig del av disse utbetalingene utløses dersom produktet oppnår blockbuster-status.

I et tidligere intervju har analytiker for ABG Sundal Collier, Georg Tigalonov-Bjerke, sagt at han tviler på at legemidlet blir en stor suksess til tross for godkjenning.

– Behandlingen kommer til å bli godkjent, men kommersielt kommer den nok til å bli en skuffelse milevis unna en blockbuster, sier analytikeren.

Dersom alt skulle gå helt perfekt for legemidlet, kan Photocure i teorien sitte igjen med nesten 2,5 milliarder kroner, i tillegg til royalty-utbetalinger.