Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 4

Selskabet har bevidst valgt at gå fra biotek selskab til et kommercielt diagnostisk medtech selskab med fokus på et produkt og en indikation.

Alternativet havde været at fortsætte som biotek og bruge meget store summer på deres pipeline, og at forsøge at få Cevira gennem fase 3 eller videreføre andre projekter, som historisk ikke er lykkedes. Det er en langt mere kapitaltung og risikofyldt model, især for et selskab med begrænset indtjening.

Man kan godt diskutere execution og incitamenter, men selve strategien om at fokusere og bygge en kommerciel platform synes jeg giver god mening i den kontekst.

Uten saktebrennende tilbakekjøp
Hvad med at foreslå det til GF og ikke kun brokke sig over det på et forum.

3 Likes

Selv om Pho er opp igjen ca 4% nå er det lite i forhold til den store nedgangen i går, så det er mye å gå på på oppsiden. Utrolig at folk lar seg lure av at nedklassifisering skal ha noe særlig betydning. Business as usual i Pho.

2 Likes

Det er vel nettopp business as usual som ikke fyrer opp noe rakett

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Hvorfor allverden skal jeg selge meg ut fra et selskap som jeg mener med enkle grep kan generere årlig utbytte på 5-10 kr ? I tillegg har jeg stor tillit til Asieris og at de kan generere tilsvarende utbytte for Pho ila noen få år.

Det beste er ikke at jeg selger meg ut - det beste er at vi kvitter oss med dagens management, noe jeg faktisk har tro på vi skje ila kort tid. Skulle de mot formodning levere et overraskende positivt q1 resultat, kan det kanskje holde liv i DS en stund til……

4 Likes

For de øvrige i ledelsen og andre i selskapet så er de vel fornøyd med den trygge arbeidsplassen med masse cash og mer på vei og gode lønns/pensjonsordninger

1 Like

Selge en aksje på rsi 30 som man vet vet har 100 millioner på vei inn i kassa er heller ikke noe man gjør hvis man ikke selv har kniven på strupen. Og det har vi vel ikke?

5 Likes

Tviler på at man lykkes stort i å lokke rakett jagene Circio aksjonærer inn i et gammalt damplokomotiv som for øyeblikket er på verksted

Nemlig. Og i bunn og grunn betyr dagens kurs lite sett mot det akutte behovet for en strategiendring iom at det store vekstpotensialet har fått et alvorlig skudd for baugen.

1 Like

Mitt inntrykk er ikke at organisasjonen er bygget for å håndtere effekten av en nedklassifisering, men for å bygge kundemasse innenfor rammene som alltid har vært der, Cysview sammen med KS scope. Å bygge en organisasjon for en nedklassifisering som man ikke vet kommer, om den kommer i det hele tatt er uansvarlig, men jeg ser ikke at det er det som er gjort eller kommunisert fra selskapets side.

Når det gjelder AI ville jeg vært forsiktig med operasjonell AI for S&M siden ingen vet hvilken langsiktig effekt det har på kunderelasjoner. Visse back office oppgaver kanskje, men her finnes det andre ting å jobbe med enn bare å kaste inn AI.

Å satse på AI til å forbedre sitt produkt gjennom å bruke AI til bildeanalyse for å hjelpe klinikerne er helt riktig satsing. AI har lenge vist meget gode resultater innen bildediagnostikk på andre områder, så at det skal være verdiskapende for PHO er jeg ikke i tvil om. Dette dekker også behovet for å øke avstanden til WLC og NBI som også jobber med AI for å forbedre sine resultater.

4 Likes

Blir ikke lenge til før rakett jegerne kommer over i PHO, om ikke før så når Q1 kommer og de oppdager at 100 mill har kommet inn og EBITA går gjennom taket såvel som bunnlinjen.

1 Like

Hvorfor er det ikke rally nå om dagen da, det er jo bankers at de penga kommer inn

Det er bare de som er på forumet her som vet om disse 100 mill, Holom i DNB er stille som en mus og Georg later som ingen ting og har ingen tro på Cevira.

Dette begynner å bli litt latterlig :joy:

Hadde nedklassifiseringen gått igjennom hadde det vært halleluja-stemning or rakett emojier over en lav sko.

Nå fikk Karl Storz avslag og plutselig er hele ledelsen i Photocure “idioter”.

Glemt er stasingen på AI verktøy, glemt er samarbeidet med Asieris, glemt er samarbeidet med RW og Flex-skop, glemt er Fortec satsingen…

Skulle tro det er konkursbo dere sitter å griner over.

Det er liksom 2 tydelige narrativer som råder.

• Den overpositive som tror alt tar mye kortere tid en det som blir guidet. Og som blir skuffet hver gang realiteten ikke matcher hypen.

• Ekstremt negative, som tolker alt nord og ned. Selv med guidingen til Photocure klar og tydelig, taes det posisjon, for så å svartmale caset til de grader som om man lurer på om personene har en tiltning til det sadomasokistiske :laughing:

Ingen guidinger eller vekstscenarioer fra offisielle hold har tatt høyde for noe godkjenning av nedklassifisering i nærmeste fremtid.
Alt som har vært sagt er at det har blitt jobbet med, og man har håpet på positivt svar. Men alle som har vært i dette gamet en stund vet hvor risky det er å håpe på noe positivt fra FDA. Ergo, man ser på det som en positiv overraskelse hvis det skulle skjedd.

Det spesielle her er at man kunne byttet ut ledelsen med nesten hvem som helst. De hadde ikke trengt å gjøre en dritt, annet en å sørge for å fortsette strategien som allerede ligger til bunn.

Ventet noen kvartaler, sett marginene øke, inntekter fra Kina komme inn, nytt Flex skop på markedet i Europa, AI-verktøy lansering, for så å bli geni-erklært for at de “snudde skuta”.

Det blir for dumt.

Her er oversikt over Cysview delen, etter jeg tok en full gjennomgang på tallene, og endret fra “Revenue” til “Gross Profit” på inntektsbiten. Stort fall i 2022 pga. Covid relaterte nedstenginger.
Etter dette har overskuddet på Cysview biten steget jevnt og trutt, til tross for frafallet av Flex.

Det viktige nå er å se hvordan denne utvikler seg når Flex er så og si faset ut, og man i tillegg begynner å få drahjelp fra Kina på Hexvixbiten… så snart de satans skopene kan bli godkjent :rofl:

18 Likes

Eller at vi ser et mulig oppkjøp/bud fra Aseries!

1 Like

Jeg føler meg litt som dritten i midten mellom de to der :smiley:

For min del er god tilgang til det amerikanske surveillance markedet det som ville ta aksjen til 120 og beyond, mens uten surveillance er vi mer på 80-90

Og så kommer Cevira i tillegg, hvis da ikke ledelsen bare pisser bort de pengene, noe jeg er redd de kan gjøre, fordi insentivene deres er helt feil.

Jeg er i pound the table mode på at jeg vil at Photocure skal ha et saktebrennende tilbakekjøp av akkurat samme type som Nekkar har (gjerne kombinert med et årlig utbytte) for at ikke aksjen skal bli dominert av øretrillere på denne listen:

7 Likes

Fra dialog med IR:

“When our key strategic initiatives (reclassification with FDA, reimbursement improvement with CMS, new Richard Wolf flex solution) come to fruition in the next 1-2 years, we are expecting the decline in S&M% of revenue to further accelerate.”

Nå er nr 1 ute og nr 3 har mye lenger vei til realitet

Som du ser av et innlegg rett over, det er dette selskapet har brukt som begrunnelse for deres “vekst for enhver pris” og dermed en veldig dyr S&M avdeling som har kostet mye aksjonærverdier.

Ellers, tror ikke vi er så uenige om målet. Det er bare at vi er noen nå som er lei tomprat og lite aksjonærvennlig adferd fra ledelsen, og et usynlig styre. Følg med på årets GF, kanskje blir det noen gode forslag der. Dersom ikke ledelsen klarer å sabotere, noe de aktivt prøver på nå.

7 Likes

Det er riktig som det skrives at PHO får utbetalt ca kr 100 mill i engangsutbetaling i Q1 som følge av godkjenningen av Cevira i Kina. Men dere må heller ikke glemme at søknaden i Europa (Cevira) også ble godkjent til behandling i Q1. År det skjedde våren 2024 i Kina, fikk PHO utbetalt ca kr 21 mill. Nå vet jeg ikke hva beløpet utgjør for Europa, men det innebærer at PHO fortvil nærme seg kr 400 mill i kontanter ved utløpet av Q1 - mens mCAP med dagens kurs er på 1.6 mrd.

I guidingen til PHO er verken nedklassifiseringen av Scope (USA) eller fremtidig inntjenning fra Cevira inkludert. Det vi nå vet er at Cevira vil gi en positiv inntjenning (royalty) på sikt - så kan en alltids diskutere fremtidspotensialet - mens beskjeden om KS nedklassifisering ikke vil påvirke guidingen (ikke behov for negativt resultatvarsel), men markedet har likevel lagt mere vekt på beskjeden fra KS enn meldingen om Cevira godkjenningen, siden kursen nå er ca 10 % lavere sml med kursen når Cevira godkjenningen kom.

Leser at det er flere skribenter, som mener PHO mCAP på 1.6 mrd (inkludert cash) er dritdyrt -samme skribent som har snakket varmt om selskaper som var verdt både 2-3 ganger mer og som på det tidspunktet ennå ikke hadde kommet igjennon fase 2…Vi vet hvordan det gikk…Samtidig har vi også skribenter som mener vi må lytte på eksperten i ABG som har fasiten på potensialet til Cevira - og som tydeligvis har rett siden kursen i dag er under vedkommendes kursmål - og som gjerne ønsker å se en verdsettelse som tilsier høyere mCAP enn dagens 1.6 mCAP (inkludert cash). Som tidligere sagt, enten tar investorene i PHO feil eller Aseris (og deres investorer) feil når det gjelder fremtiden til Cevira og Hex - for ettersom Aseris selv mener at disse to er deres hovedprodukter - og mCAP er 10 mrd og har stor tro på Cevira - må prisingen hos Aseris være helt feil, og de har tydeligvis ikke lyttet til ABG sine antagelser om Cevira.

Så hvis vi ser bort ifra kontantene på nærmere 400 mill, så er “virksomheten” til PHO verdt ca 1.1-1.2 mrd som inkluderere følgende (overordnet):

• 10-20 % royalty på salg av Cevira (godkjent i Kina, søknad inne i Europa). Aseris forsøker å få inngått partneravtale i USA
  • Pr i dag omsetning litt over 500 mill på salg av Cys i USA/Europa. Venter årlig vekst på 7-11 %.
  • Avtale (royalty) med Aseris om salg av Hex i Kina (godkjent), venter bare på godkjenning av scope.

Så får vi se hvilke strategiske grep som ev. gjøres ift kostnadssiden.

10 Likes

Avtalen med Asieris angående Cevira milepæler i Europa er ikke gitt spesifikt men sier at PHO skal mota $36 mill for oppnådde milepæler i US/EU til sammen. Mulig det ligger $5 mill i milepæl ut betaling for akseptert søknad i EU nå i mars.

1 Like