Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 4

Vet at de totale milepÊlutbetalingene (fÞr produktet er ute i markedet) er en del hÞyere for EU/USA enn Kina - sÄ det er kanskje ikke ukogisk at kun EU utgjÞr rundt det samme som i Kina, dvs. ca 21 mill for godkjent behandling av sÞknaden
?

1 Like

In 2026, Photocure expects product revenue growth in the range of 7% to 11% on a constant currency basis and continued operating leverage flow-through in its core HexvixÂź/CysviewÂź commercial business.

Other revenues in Q2 2024 include a milestone payment related to the development of Cevira by Asieris of NOK 21.6 million

In addition, Photocure may also receive milestones of up to USD 31.0 million for regulatory submissions and approvals of Cevira in Europe and the U.S.

Det er antatt at USA kanskje har en noe hÞyere verdi her. Potten for EU mÄ fordeles pÄ 1) godkjent behandling av sÞknad, og 2) godkjent sÞknad. Konservativ antagelse pÄ hhv. 2.5 musd og 10 musd.

Mye endringer pÄ disse grafene dine :wink: Hvorfor bruker du ikke bare key metrics som Photocure selv rapporterer pÄ? De rapporterer jo bÄde pÄ gross profit (som ikke er overskudd slik du skriver), og Commercial EBIDTA. I tillegg har de 490 mnok mens du har 62-63?

Du har ogsĂ„ halvert “overskuddet” pĂ„ Cysview fra 102 mnok som du hadde i gĂ„rsdagens innlegg for Ă„ underbygge hvor bra butikken gikk, til sĂ„ Ă„ si halvparten nĂ„. Men hvor har du 62 fra og hva viser det til?

image
image

4 Likes
  • Finansiell milepĂŠl: Godkjenningen utlĂžser en “betydelig” milepĂŠlsbetaling fra Asieris til Photocure. Den nĂžyaktige summen for akkurat denne godkjenningen er ikke spesifisert i de tidlige nyhetsmeldingene fra mars 2026, men det er en del av en total avtale der Photocure kan motta opptil 250 millioner USD i milepĂŠlsutbetalinger, i tillegg til “double-digit” royalties.

Stemmer ikke dette?

Photocure har en lisensavtale med det kinesiske selskapet Asieris Pharmaceuticals for utvikling og kommersialisering av Cevira (APL-1702), en ikke-kirurgisk behandling for celleforandringer i livmorhalsen (HPV-indusert HSIL)

. Avtalen har et samlet potensial pÄ over 250 millioner USD i milepÊlsbetalinger og royalties.

[image]The Bladder Cancer Company

Her er en oversikt over milepĂŠlene og strukturen i avtalen:

OppnÄdde milepÊler

• Signeringsavgift: En startavgift pĂ„ 5 millioner USD ble mottatt i 2019.
  • UtviklingsmilepĂŠler: Photocure mottok totalt 3 millioner USD i 2020 og 2 millioner USD i 2022 knyttet til klinisk utvikling.
  • Q2 2023 MilepĂŠl: Mottok 2,5 millioner USD for Cevira-utviklingsprogrammet.
  • Godkjenning i Kina (Mars 2026): Asieris har mottatt godkjenning fra kinesiske legemiddelmyndigheter (NMPA) for Cevira, noe som utlĂžser en ny milepĂŠlsbetaling.

[image]Finansavisen +2

Fremtidige milepĂŠler og betalinger

• Kina: Totalt kan Photocure motta opptil 15 millioner USD basert pĂ„ spesifikke kliniske og regulatoriske milepĂŠler i Kina (inkludert den nylige godkjenningen).
  • USA og EU: Avtalen inkluderer opptil 33,5 millioner USD for kliniske og regulatoriske milepĂŠler i USA og EU.
  • Nye indikasjoner: Godkjenning av en andre indikasjon (utvidet bruk) i Kina, USA og Europa kan utlĂžse opptil 14 millioner USD i tillegg.
  • Salgsbaserte milepĂŠler: Photocure er berettiget til salgsbaserte milepĂŠler pĂ„ opptil 100 millioner USD basert pĂ„ globale inntekter.
  • Royalties: Photocure vil motta royalties pĂ„ salg mellom 10% og 20% i alle markeder.

[image]Finansavisen

Asieris har ansvaret for Ă„ finansiere all utvikling, produksjon og kommersialisering globalt, mens Photocure beholder rettigheter til produksjon av det aktive virkestoffet.

@Haltopen har du oversikt pÄ dette? Finner noen om dette stemmer?

1 Like

Takk Haltopen - korrigert tallene i opprinnelig melding.

Jeg skjĂžnner ikke helt hva du spĂžr om, men antar svaret ligger her :sweat_smile:

image

1 Like

Det var morsomt sÄ lenge det varte, men nÄ kan det se ut som kjellerfesten :partying_face: gÄr mot slutten, og vi skal opp i fÞrste etasje.
MÄ bare stange gjennom kjellertaket/stuegulvet pÄ 59/60. Kan vi klare det fÞr pÄske?

3 Likes

60 er bare en mezzanine tbh

1 Like

Selvsagt! Det er jo en smule forskjell pÄ Ä vinne og Ä tape. Da jeg i sin tid pÄpekte at det var en liten katastrofe at flex opphÞrte, var det mange her, inkl DS som forfektet at det ikke ville ha sÊrlig betydning for selskapet. Vi vet hvordan det gikk - og markedet var nÄdelÞst.

NĂ„r denne delen av markedet nĂ„ synes Ă„ vĂŠre tapt i overskuelig fremtid MÅ Pho endre strategi og struktur.

SÄ tror jeg debattanter her stÄr pÄ egne ben og meninger, uten Ä behÞve overlÊrer-innlegg.

God PÄske til alle !

2 Likes

Ja, jeg fÞlte jeg mÄtte endre. For hvis jeg brukte Revenue vs Kostnader, ble ikke selve produksjons-kostnaden pÄ Cysview/Hexvix med i totalbildet. Bruker jeg Gross Profit, er kostnadene pÄ produktet trekket fra.

62 mil er kort og enkelt:
Gross Profit Hexview/Cysview - Totale Kostnader pÄ Cysview/Hexview.

Jeg tar ikke med de variable kostnadene som ikke ligger under Hexview/Cysview. Dvs, kostnadene som ligger mot AI biten, RW samarbeidet osv. Dette for Ă„ se Cysviewbiten isolert sett, uten Ă„ bli “forstyrret” av de varierende kostnadene som ligger pĂ„ andre poster.

PÄ samme mÄte som jeg holder milepelsbetalinger ute av totalbildet nÄr jeg vil se utviklingen over tid.

Gross Profit for Hexvix/Cysview 2025 var : 490 mil
Kostnader for Hexview/Cysview: 428 mil
Differanse: +62 mil

Andre kostnader: 33,7 mil

2024 var differansen: 42,9 mil

2 Likes

Argumentene har i stor grad vÊrt at Cysview er tapssluket her, ikke Hexvix-salget som, nÄr en ser pÄ nord-Amerika vs Europa splitten, opererer med et ganske solid overskudd.

Her blir altsÄ Cysview kamuflert for Ä fortelle hvor bra butikken gÄr. Og det er denne delen flere har pÄpekt nÄ bÞr under lupen mtp helgens nyhet. Er jo bare Ä lese hva IR har skrevet om dette og «vekst for enhver pris.»

PĂ„ en annen side viser tallene at det er mulig Ă„ drive god butikk av Hexvix/Cysview gitt lavere Opex.

5 Likes

Og her er vi helt enige.

Ingen som pÄstÄr at Cysview i USA har gÄtt i pluss.

Det jeg er uenig i er argumentet fra enkelte om at kostnadene i USA lÞper lÞpsk. NÄr dem tydelig har lagt innenfor rangen 50-60 mil i 13 kvartal.

At man kanskje mÄ se pÄ antall hoder i USA, nÄ nÄr Flex blir utsatt X antall mÄneder/Är, bÞr jo vÊre en selvfÞlge. Iallefall hvis denne organisasjonen er blitt bygget pÄ bakgrunn av Ä hÄndtere volumet man trodde ville komme fra Flex.

PĂ„ den andre siden ser man at gapet mellom inntekter og utgifter er i ferd med Ă„ lukke seg i USA.
GÄtt fra -30mil i 2023, til -14 mil i 2025. Samtidig som man har prÞvd Ä kompensere for bortfallet av Flex.

Samtidig har Europa gÄtt fra +52mil i 2023, til +76mil i 2025. Men her har vi ogsÄ flex-skop, flere leverandÞrer osv.

SpĂžrsmĂ„let da er, vil man “drepe” utviklingen i USA hvis man begynner Ă„ “kappe hoder” der borte? Og vil dette kun ha kortsiktig utslag pĂ„ noen kvartalsrapporter?

Salg av kit i USA uten Flex, Þkte med over 2000 enheter fra 2024 til 2025. Mot ca 1000 stk tidligere Är.

Hvis ikke tallene mine er helt pÄ bÊrtur, kan en Þkning i denne stÞrrelsen flytte -14 mil over til positiv lende i 2026.

10 Likes

Men hvor mye av positiv utvikling i Usa skal fortec ha Êren for? Viser de hva en mer sulten organisasjon kan fÄ til?

4 Likes

Fortec arbejder primĂŠrt med
eksisterende kunder og kendte setups. De skal ikke ind og Êndre klinisk praksis eller Äbne markedet, de opererer i en langt mere moden fase.

Photocure laver derimod en stor del af det tunge arbejde, som at onboarder nye hospitaler, drive adoption, hÄndterer reimbursement og Êndrer workflow.

Det er ikke sammenlignelige opgaver.

Fortec kan fremstÄ mere effektiv, men det er ogsÄ fordi de ikke stÄr med den samme opgave.

6 Likes

Samtidig har dem allerede etablerte knutepunkt for logistikk, lagring og service av utstyr.

Dette er bare enda en lÞsning dem tilbyr pÄ toppen av annet utstyr dem leier ut.

1 Like

KjÞper den under tvil. Bra de kom med pÄ laget ihvertfall

Bra oppgang pÄ Asieris idag.

5 Likes

NÄ har jeg gÄtt igjennom lederskapet og Þvrige betydningsfull personell i Photocure, men finner ikke Richard Kitchen noe sted. Han ble vel hyret inn for et par Är siden for Ä legge opp strategien i selskapet. Husker vi lurte veldig pÄ om det skulle bli strukturelle reformer. Finner ikke mannen nevnt noen plass pÄ Photocure sin webside. Merkelig med en som fikk utdelt flere opsjoner enn Dan Schneider

Dette er helt korrekt.

Men hvis en ser pÄ tallene igjen da. Ved Q2 2025 rapporterte Photocure at ca 10% av omsetnigen i USA var fra Fortec Medical. Under Q3 kjÞpte Fortec ytterliggere 6 scopes. Man kan derfor anta at bidragene (i kr) har Þkt siden dette.

Hvis man ser pÄ de ulike forretningsmodellene og bidragene stemmer det selvfÞlgelig. Photocure og Fortec drives helt ulikt. Samtidig kan man ikke unnskylde Photocure for at de driver med onboarding, adopsjon, reimbursement, o.l., for det finnes faktisk en installert base av scopes i USA:

At the end of the fourth quarter of 2025, the total installed base of rigid blue light cystoscopes in the U.S. was 450, which includes 24 mobile towers operated by ForTec Medical for on-demand use

Blir det ikke da for lettvint Ä avfeie kritikken mot Photocure sin modell i USA pÄ bakgrunn av ovennevnte argumenter?

Hvis 18 tÄrn stÄr for 10 % av salget, betyr det i praksis at et mobilt Fortec-tÄrn genererer mer enn dobbelt sÄ mye salg som den installerte basen.

4 Likes

Da er det bare skubbe pÄ For-Tech og fÄ betydeligt flere mobile Scope pÄ markedet i US :grin:
Det kan ikke gÄ hurtigt nok :grimacing:

Dansken

Kanskje Photocure burde investert noen av de 300 mnok pÄ konto i mobile tÄrn :grin: Hadde sikkert gitt en grei avkastning det.