Tror mange nå er innstilt på at man må vente til nærmere midten av oktober.
Det som er sikkert er at det tikker nedover på “Queue up for review” listen for hver dag. så vi får en avgjørelse i løpet av ganske kort tid.
Er det en ting aksjemarkedet har lært meg, er det at markedet alltid tar feil. Etter fallet fra 150 har det blitt absorbert masse aksjer fra kjøpere som kan ta imot istedenfor å pushe prisen unødvendig. Mange er i betydelig minus de siste 5 årene og har sett at aksjemarkedet, Bitcoin, eiendom, råvarer etc har gitt helt vill avkastning mens photocure ligger i ro. Det har lønnet seg å selge på styrke og kjøpe tilbake billigere.
Konsolideringen de siste årene har gjort at fundamentet for oppgang nå er tilstede ved positive nyheter rundt Cevira, og selv om det alltid vil være selgere, tror jeg brorparten av eierne nå ikke ser seg fornøyd med 20 % avkastning, men skal ha betalt for all underperformance de siste årene.
Aksjemarkedet liker å frontrunne, så jeg tror det kommer en ok stigning fra nå og frem til avklaring. Godkjenning av Cevira tror jeg vil gi et raskt hopp til 85-90, hvor endel slitne aksjonærer og kortsiktige får solgt seg ut, fall tilbake til 70-75 og så raskt over 100. Alt derfra avhenger av hvordan produktet lanseres og hvordan salget blir fremover, også på Cysview/Hexvix selvsagt.
Det er meningsløst å sitte å nistirre på kursen for tiden, man må klare å legge denne litt fra seg. I den fasen vi er nå kan småtrading for å hente en krone her og en der fort bli en dyr lærepenge hvis godkjenning plutselig kommer.
Skulle det mot formodning bli avslag er det jo selvsagt heisen ned til 20-30 kroner.
Mine to cents.
Kan du begrunne anslaget ditt på 20–30 kr ved avslag? Selskapet omsetter for ca. 500 mill. og er priset til ca. 1,5 mrd., så jeg ser ikke helt hvordan du kommer frem til den verdsettelsen.
Mange (tror jeg) har kjøpt aksjen på bakgrunn av Cevira, så jeg vil anta et stort salgspress ved avslag. Meglerhusene som har dekning opererer vel med kursmål på 70-90 uten Cevira, så sånn sett virker 20-30 rart. Men jeg tviler på at kursen øker ved avslag.
Kan godt være 40-50 er et bedre guesstimate? Hva tror du?
Om det blir en lengre forsinkelse i prosessen (6-12 mnd), så blir det fort 50 blank igjen. Noe særlig lavere så er det jo kjøpsanledning om man tror siste Q var starten på en turn-around for butikken ellers.
Jeg tror gjerne kursen kan falle kortsiktig til rundt 30. Dette fordi aksjemarkedet har en tendens til å overreagere. I et slikt tilfelle bør man dog ha is i magen og ikke få panikk. Kursen vil med stor sannsynlighet reagere gradvis et godt stykke opp igjen.
En forsinkelse i prosessen vil selvsagt ikke medføre like stort kursfall som et avslag, som det vel var snakk om her.
Avslag tror jeg ikke lenger er en realistisk mulighet, men så klart, ved avslag så blir det initielle fallet større.
Her mener jeg dere tenker feil. Dere må tenke som eiere og ikke spekulanter. Eiere har en mening om hva selskapet er verdt, spekulanter gjetter hva andre i markedet gjør om det blir sånn eller sånn. Det siste er en utrolig vanskelig øvelse og tilfører stort sett null alfa.
Photocure omsetter for over en halv milliard med bruttomargin rundt 93%. Jeg tror at sjansen for et oppkjøp er betydelig større om Cevira ikke blir godkjent. Da er det et rendyrket selskap med et produkt som passer fint inn i porteføljen til et større selskap. Og med så høye bruttomarginer vil det tilføre en eventuell ny eier en meget betydelig kontantstrøm fra dag 1.
Omsetning har bortimot ingenting å si når det kommer til verdsettelse (DCF). Når man regner på selskapsverdier er det i all hovedsak kontantstrøm (FCF) eller fortjeneste som betyr noe.
Photocure sin hovedbusiness vil ikke bli belønnet med en fin verdsettelse før den viser vedvarende lønnsomhet og bedre marginer
Og hvor stor kontantstrøm vil en omsetning på 500 mill + og en bruttomargin på 93% gi til et selskap med etablert operasjon allerede? Vanskelig å tenke seg at det vil være under 200 mill.
Vel… For Photocure, akkurat nå, gir bruttomargin på 93% en fortjenestemargin på rundt 0%.
Bruttomargin er irrelevant så lenge adminkonstnader er så høye. Du må se på fortjenestemargin eller FCF yield.
For ordens skyld: Jeg prøver ikke å være negativ her, jeg bare forklarer hvordan finansverden og større investorer regner på aksjen.
Nei, jeg må ikke det. Og ved et eventuelt oppkjøp så må kjøper heller ikke gjøre det. Det relevante er kontantstrømmen som blir tilført et evt kjøpende selskap.
Og om du mener du har rett så vil jeg gjerne se eksempler fra finansverden som underbygger ditt syn.
Ja, det relevante for kjøper er kontantstrømmen. Helt riktig. Cash flow. Free cash flow. Som jeg skrev. Omsetning er ikke det samme som kontantstrøm.
Når det kommer til kilder kan jeg henvise til enhver faglitteratur som er skrevet om verdsettelse. Om du vil ha eksempler kan jeg henvise til enhver verdivurdering som er blitt laget. Eneste unntak er multippel-verdsettelser
Hilsen regnskapsfører med master i finansiell økonomi
Du mener ved evt oppkjøp som jeg refererer til?
For å oppklare det som jeg tror er misforståelsen her. Jeg tror du bare tenker på multipler for selgende selskap. Det at omsetning ikke er relevant ved noen oppkjøp er helt klart feil og du kan finne gode eksempler på dette ved et raskt googlesøk.
For et kjøpende selskap så er det relevante hvilke kontantstrømmer oppkjøpet kan tilføre, ikke hvilke kontantstrømmer som har vært i selgende selskap.
Hilsen en med over 20 års erfaring fra finansbransjen, både buy og sellside. Men jeg tenker at argumentene alltid bør stå seg uavhengig av bakgrunn
God poeng – men det er vel da litt merkelig at flere profesjonelle aktører og analyser setter kursmål godt over dagens nivå? Kanskje de ikke har fått med seg at bruttomargin er irrelevant
Har solid erfaring selv. Anbefaler alltid å snakke med finansfolk - ikke regnskapsførere… no offence…
Et selskap som kjøper PHO vil selvsagt spare mye av de 450 mill i kostnader som PHO har nå av omsetningen på 500 mill. Si de kan sikkert spare 200 mill da de har en organisasjon som tar vare på PHO sin virksomhet. Hence; kontantstrøm 500 mill - 250 mill er lik 250 mill.
Hva er da verdien for et kjøpende selskap, dere som kan regne?