Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 4

du må gjøre et par justeringer i ditt eksempel. Pho har ca 500 mill i omsetning, men du må trekke fra ca 30 mill som er varekost.
I tillegg må vi ta høyde for skatt. Photocure har en del fremførbare underskudd (mer enn det som er ført i balansen), men det må etterhvert skattes av overskudd.
Så må man også gjøre en vurdering om vekst vil fortsette fremover etter et evt oppkjøp. Antar man vekst gir det ganske store utslag på verdien.

Men om vi antar at et oppkjøpende selskap får 250 mill i kontantstrøm, uendret og i mange år frem så er det rimelig å tenke ca 8x250 mill. Verdien må også justeres opp med netto kontantbeholdning i photocure. Så da tenker jeg ca 2mrd + nettocash og vi havner et sted rundt 2,2 til 2,3 mrd. Mulig at det da er tatt høyde for litt skattekostnad også.

Men dette blir bare spekulasjoner og lek med tall uten nøyaktig info.

3 Likes

Ja da har vi en kurs på 84 NOK per aksje, men sannsynligheten for ikke godkjenning av Cevira er nesten null så det er hvert fall ikke noe å bekymre seg over.
Men hvorfor legges det så mye energi i å holde kursen i PHO i sjakk, er det på grunn av at det er noen som lurer i sivet og vil kjøpe PHO til en billig pris?

Ups! Tenkte ikke på oppkjøp nei. Defaultet rett til ordinær verdsettelse fra selgers perpektiv. Og for ordens skyld - omsetning er selvfølgelig ikke helt irrelevant uansett hvilket side man sitter på, poenget var heller at det kommer lenger bak i rekka for selger/aksjonær sammenlignet med hva de faktisk sitter igjen med.

Nå når det er avklart;
At bruttomargin, skatt og vekst ofte er viktigst for kjøper henger jeg med på. Jeg har dessverre ikke særlig mye erfaring med kjøperside, men regner med at årsaken til at opex ignoreres er at de kan kuttes betydelig om man kun er interessert i produktet/produktporteføljen, slik at hovedregelen er å se bort fra de.

Problemet med Photocure er at drug-device kombinasjonen gjør vekst utrolig S&M-intensivt - enn så lenge har vi ingen bevis på at produktet selger seg selv. Her er dessverre Ipsen og forrige ledelse sterke bevis. Om de ikke driver med løpende kundepleie og opplæring vil salget sakte men sikkert falle før «accounten» blir inaktiv. Vi håper trenden har snudd nå, men ref. grafer både jeg og @Savepig har lagt ut ser vi ennå ingen bevis her.

Det er selvfølgelig mulig kjøper har en omfattende salgsorganisasjon som kan overta deler av arbeidet, men slik jeg har forstått det er drug-device kombinasjoner såpass spesielt at man vil ende med å videreføre store deler av kostnadsbruken.

Bør man ikke da ta hensyn til S&M i tillegg?

I så fall vil det ha en betydelig påvirkning på verdsettelsen da S&M i 2024 og 2023 utgjorde hhv 354M og 334M kroner og enn så lenge følger omsetningsveksten.

Ja, tar selvkritikk her, fort gjort å bli litt for tabloid når man (feilaktig) har konkludert med at motparten tar feil :sweat_smile: Veldig kult å ha noen med så lang erfaring fra finans her inne!

Helt klart at man må ta hensyn til kost for salg og markedsføring. Men uten å ta hensyn til det så blir kontantstrøm ca 470 mill før skatt så det er hensyntatt. Om det blir tatt rett høyde eller for lavt/høyt blir en vurdering uten 100% fasit.
Men at det er betydelige synergier på kost ved å legge hex/cys inn i en større organisasjon er jeg overbevist om.

Med dagens eierstruktur så tror jeg selskapet er vidåpent for oppkjøp så lenge BW er for. Uten evt cevira (som jeg mener er klart mest sannsynlig å bli godkjent) så forventer jeg en ganske rask strukturell endring.

4 Likes

Ja, det var egentlig helt unødvendig å ta med at jeg er regnskapsfører. Enig i det :joy: Tror ikke det er en eneste person på kontoret mitt som har kjøpt en aksje over børs.

Hehe :grinning::grinning:

Og så gik der endnu en dag fra frem mod svaret.
Skål :wine_glass:og god aften fra de varme landene :sun_with_face:

Ja, det er definitivt synergier å hente, ingen tvil om det.

I likhet med mange andre her inne har jeg også håp om oppkjøp, men tror kanskje det er mindre sannsynlig på kort/mellomlang sikt. Slik jeg har forstått det unngår de fleste selskaper drug-device kombinasjoner, både fordi det er kapitalintensivt og fordi det er tidkrevende å få ut i markedet. Når Hexvix-godkjenning er på plass i Kina blir sistnevnte heldigvis ikke noe problem for Photocure, men jeg frykter likevel at det er noen faktorer som må avklares rundt Hex/Cys før de blir en skikkelig oppkjøpskandidat. Standard of Care, nedklassifisering, flex og Kina-godkjennelse, for å nevne noe.

Godt å se deg på dette forumer HrD… :slightly_smiling_face:

1 Like

Ting er på gang i Kina ser det ud til — skal sige det er u-bekræftet !!

百济神州【688235】收购重组亚虹医药【688176】己在谈判

DK

Og hva er så dette?

Enig. Etter at de økte eierandel med ytterligere 5+ prosent tidligere i år, så tror jeg BW ønsker seg dette som utfall før heller enn siden. De har tatt exit fra sine andre nordiske assets siste par årene.

Edit:

Liten tur innom Google Translate:

BeiGene [688235] is in negotiations to acquire and restructure Yahong Pharmaceuticals [688176]

Det hadde vært noe. Førstnevnte omsetter vel for 40+ mrd årlig og har i så fall lyst på Asieris (bedre kjent som: hex og cysview) sin pipeline.

1 Like

Fra Wiki:

In May 2021, BeOne and Asieris Pharmaceuticals worked together to assess the efficacy and quality of Asieris’s MetAP2 inhibitor and BeOne’s PD-L1 inhibitor for bladder cancer patients.

Men aner ikke hva resultatet ble.

Edit: Kan se ut som om det er APL-1202 som de fortsatt holder på med, i fase 3 nå, eller roter jeg?

The clinical trial of Yahong Pharmaceutical APL-1202 and Baekje Shenzhou Baekze An ® combined with neoadjuvant treatment of myoinvasive bladder cancer achieved the world’s first patient administration

https://asieris.cn/cn/newsdetail.html?id=27

BeiGene byttet navn til BeOne i fjor, regner med Baekje er en dårlig oversettelse eller datterselskap.

Hvorfor er tittelen endret fra photocure til Fototerapi,?

Hvem vet, alltid interessant med info.

https://caifuhao.eastmoney.com/news/1594592340

Men uten at jeg er noen ekspert på hverken Beigene eller aksjeforum, så ser linken ut som en smartass på et aksjeforum, screen dump av link med oversettelse til norsk under:

Det ser ut som en bruker av et form har en slags side med diverse info om Asieris sin produkter, og har på eget initiativ skrevet som Cevira som følger:

image
image

Og har laget tilsvarende info fra andre produkter som Asieris har, klippet bare litt av starten på innleggene for å gi smakebit:

image

Inntrykket er at det kan være noen som bare er interessert, og som på TI, bare opdaterer etter neste evne om alt de klarer å grave frem, men samtidig kan det være avansert scam.

Det siste som er oppdatert er jo saken om Beigene:

Og brukeren presenterer seg på følgende måte:

Min gut feeling er at dette er en person som liker å vise at de kan noe, er sånn ganske til å stole på, sånn i 90% av tilfellene når det er ordinære og faglige vinklinger, men kanskje et sted mellom 50 og 90% når det er viktigere ting, som feks Beigene-greine.
Han prøver å fremstå som causal og lazy men mener å være interessant som bidrar. Tenker dette er mann med pen dame bilde, som skal underbygge “ironien” her.

Med andre infor som er interessant, men må tas men noen klyper salt.

1 Like

Du har nok google translate på :sweat_smile:

1 Like

noen som har en ide om hva som ville skjedd hvis det blir krig mellom usa/taiwan og kina?

Det blir vel litt off-topic, men ordet Armageddon kommer fort opp i mitt hode. Men vil dagens USA stå opp for Taiwan, ikke helt sikker på det dessverre. Men her har du nok også mye av grunnen til at Kina støtter putin sin krig/okkupasjon mot/av Ukraina.

Ser ut som det blir nok en uke med bra progress i køene. Får se i morgen hva tallene blir totalt siden de jobber som regel utover ettermiddagene har jeg sett.

Men kan se ut som det er bedre progress enn forrige uke.

11 Likes

Ser at den som lå som nr. 5 på Clinical CXHS2400054 og gikk ut derfra har nå også gått ut av Compliance og er helt ut av disse listene. Den lå som nr. 72 på Compliance i går men er nå ute av den listen. Det går fort.

Store forandringer på 50 største aksjonær liste i dag også;
[10. UBS AG LONDON BRANCH]

+470 954

↑ 1,7365%

[12. J.P. MORGAN SE]

-300 000

↓ -1,1062%

20 største aksjonærene har nå kommet opp i 57,42% det høyeste jeg har sett.
Indeks fondet til Storebrand er nesten ute med salg av 200 000.
Er det noen som kan kommentere disse store kjøp/salgene?

3 Likes

Korrekt — den kom på listen 11. Juli og forsvant 1. Sep

Spændende tider

Dk