Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 4

Meh, synes du det er så merkelig? hvor skal pengene som skal drive fomoen komme fra?

Alle med kunnskap om domenet er så grundig brent og har tapt så masse penger.

Meget urimelig konklusjon.

Internasjonalt er det stadig suksess og solid biotek og helse bransje og investorer. Hvorfor avhengig av et lite knippe norske investorer i denne høyst internasjonale bransjen. Det blir helt feil vurdering. Bransjen er så til de grader internasjonal.

Photocure har til overmål internasjonal partnersamarbeid. Og blant annet Briarwood med over 20% eierskap?

Samtidig er de største eiere i Photocure internasjonale? Så midler er intet problem for bransjen. Tar det helt lugnt, blir det suksess kommer det verdier. Hvem vet, helt plutselig alt snudd opp ned og stor internasjonal interesse?!

https://www.trustintelligence.co.uk/investor/articles/guides-investing-in-biotechnology-with-investment-trusts-feb-2025

1 Like

I tilfellet PHO venter vi ikke i åndeløs spenning på resultater av forsøk med mus. Men på videreutvikling av et selskap med produkter i markedet, med en årsomsetning på 500 mill (stigende), og et utlisensiert produkt som høyst sannsynlig vil bli lansert i det kinesiske markedet om kort tid.

4 Likes

Det som er problemet er at det er disse store som selger;
1. THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV

-16 000

↓ -0,0590%

697 860

2,57%

2. MORGAN STANLEY & CO. INTERNATIONAL

-15 518

↓ -0,0572%

71 356

0,26%

3. UBS AG LONDON BRANCH

-7 960

↓ -0,0294%

16 246

0,06%

4. THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV

-4 243

↓ -0,0156%

490 839

1,81%

5. THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV

-2 813

↓ -0,0104%

1 138

0,004%

Jeg tror at det kommet et bud, hvorfor skulle disse store meglerhusene være interessert i å selge kursen ned uten at de vil kjøpe hele PHO.

Det stemmer ikke, de 20 største eiere er stabile og har øket siste tid

Nr 1 i listen din over økte jo akkurat med flere hundre tusen aksjer.

https://www.photocure.com/investors-hub/investors-shareholder-information

2 Likes

Nok en gang: Det er ikke disse store bankene som selger av egen beholdning. Det er kundene deres som banken fronter. Og vi har i prinsippet ingen anelse om hvor mange kunder det er snakk om og hvor store/små de er.

3 Likes

Se på de kontoene til Bank of NEW YORK den 5. sep. tok de over fra en svensk konto 725860 aksjer, siden har de solgt seg ned med få aksjer hver dag til nå ved siste oppdatering 691 634.
Den andre kontoen til Bank of NEW YORK kastet ut ca. 120 000 aksjer den 1. aug. og har siden kjøpt seg opp igjen til ca 510 000. Med de salgene greidde de å få kursen ned fra over 70 til ca. 60. Fra 2. sep. med ca. 511 000 aksjer har de solgt små beløp hver dag og har greidd å få kursen sakte ned til i dag 60,80.
Med de volumene som omsettes er det veldig lett for en stor aktør som Bank of NEW YORK å kontrollere kursen. Jeg bare spør meg selv av hvilken grunn holder de på med dette spillet hvis det ikke var å holde kursen på et lavt nivå så de kan være med å kjøpe hele PHO til en uforskammet lav pris.
Håper at det er så mange oppegående aksjonærer at de ikke lykkes.

Savepig skrev: “Meh, synes du det er så merkelig? hvor skal pengene som skal drive fomoen komme fra? Alle med kunnskap om domenet er så grundig brent og har tapt så masse penger.”

Det er nettopp ikke museforsøk, men godkjennelse av en fase lll.

De som har greid å trade i Photocure gjennom årene har ikke nødvendigvis brent seg grundig.

Vi bør anta at Asieris vet hva de snakker om. Ikke minst basert på største eiers engasjement i aksjen. Jeg tror risikoen for å feile er svært liten.

På den 50 listen som jeg har er det to Bank of NEW YORK kontoer, går ut fra at det er to aksjonærer som sitter på hver av disse aksjene.

Hvorfor gjør du det? Dette er nominee-konti i et Global Custody-marked. Banken står som eier av kontoen gjennom en norsk forvalter og styrer selv hvilken konto den enkelte kundes beholdning havner på. Det er ikke mulig å vite hvem som virkelig eier beholdningen på en nominee-konto. Ikke engang norske myndigheter kan få tilgang til denne informasjonen. Selv om de gjerne skulle ønske det.

3 Likes

For å få tillatelse til å opprette en såkalt nominee konto må du bekrefte ovenfor norske myndigheter at du vil gi opplysninger om hvem som er bakenforliggende eier.

Sånn var det i hvert fall for ikke alt for mange år siden, og håndhevelse av kontroll med innsidehandel og beregning av kildeskatt hadde blitt helt umulig uten den adgangen til å skaffe informasjon. Men
det tar ofte tid og er litt omstendelig å få ut informasjonen.

3 Likes

En kjapp titt i Drug review køene viser at det vil bli en fin progress denne uken og. Uten å sett så nøye på det så ser det ut som det har bikket over 50% ferdig nå fra start 04.08.

Det bør begynne å dra seg til de neste ukene nå om andre enn oss apekatter følger med de listene.

Det er vel nærliggende å tro man vil først se det på Asieris kursen om det vil komme litt fomo fremover eller ei pga køplass.

4 Likes

Du har rett. Jeg var litt for omtrentlig. Det jeg egentlig refererte til var det politiske miljøet. Ikke myndighetene som sådan. Det var feil. CHATGPT formulerer det slik:

Når det gjelder innsyn i hvem som ligger bak en nomineekonto , er hovedreglene slik:

• Offentligheten får normalt ikke se hvem som er de reelle aksjonærene bak en nomineekonto. I aksjeeierregisteret (for eksempel i VPS i Norge) fremstår nomineen som aksjonær.
  • Selskapet selv (altså det børsnoterte selskapet) har etter allmennaksjeloven og verdipapirregelverket rett til å be om opplysninger om de underliggende aksjonærene, også bak en nomineekonto. Megleren/forvalteren er da pliktig til å gi disse opplysningene videre.
  • Finanstilsyn, skattemyndigheter og andre regulatoriske organer kan også kreve innsyn for tilsyns- og kontrollformål.
  • For utenlandske investorer er det vanlig at aksjer holdes via nomineekontoer, og da er det ofte kun når selskapet eller myndigheter etterspør opplysningene at navnene på de reelle eierne kan oppgis.

:point_right: Kort sagt:

• Du og jeg som privatpersoner har ikke innsynsrett i hvem som er underliggende kunder bak en nomineekonto.
  • Selskapet som har utstedt aksjene og relevante myndigheter kan kreve slike opplysninger.

Men hovedpoenget står like fullt. Saldoen på en nomineekonto kan representere beholdningen til svært mange investorer.

Når kommer godkjenning av Cevira?
  • September
  • Oktober
  • November
  • Seinere
  • Aldri

0 stemmegivere

Hadde vært interessant å visst om og i tilfelle hvor mange aksjer Asieries allerede har sikret seg gjennom de diverse nomineekonti, kanskje avtale med Briarwood.
Jeg for min del er sikkert på at det er noen deals på gang allerede og ganske lenge siden de startet…

2 Likes

De har under 5% samlet i hvert fall. Ellers ville de måttet flagge. Uansett om de er spredt på flere konti.

Hvis du da ikke insinuerer at de omgår reglene ved å plassere aksjer via andre.

1 Like

Igjen disse konspirasjonene. Hva bidrar det egentlig med?

Det finnes ingen indikasjoner på at Asieris har skjulte intensjoner, og om de så skulle ha under 5 % eierskap via nominee-kontoer så gir det dem verken kontroll eller innflytelse over Photocure. Det har ingenting å si og endrer ikke investeringscaset.

Påstander om at de i det skjulte manipulerer kursen er BS.

2 Likes

Vi kan alle se at volumet i aksjen er fraværende og en kan bevege kursen med små kjøp eller salg. Salg ned med få aksjer beveger kursen med 1/2%. Som aksjonær er jeg opptatt av å finne grunner til at interessen for PHO er på et lavmål når utsiktene er så positive. Hvorfor strømmer ikke norske aksjonærer til å vil kjøpe aksjen med slike utsikter? Det er mulig jeg er for positiv til PHO og at de fleste ser bare risiko. Derfor følger jeg litt med på handelen i PHO. Det meglerhuset som er mest aktiv med kjøp og salg er Bank of NEW YORK. Totalt sitter dette meglerhuset med 1,2 mill PHO aksjer til en verdi på over 70 mill. Her kan det være en eller flere eiere bak disse konto. Med å selge eller å kjøpe aksjer med noen hundre tusen opp og ned vil ikke gjøre noe med verdien til disse eierne totalt. Jeg ville tro at beste måten å øke verdien på var å kjøpe aksjer i markedet for å signalisere at de akkumulerte og var interessert i å få kursen opp. Denne interessen er dessverre fraværende og de driver å selger som oftest små volumer og vi ser hva kursen utvikling er. I dag som eksempel står Bank of NEW YORK forn nesten 80% av salgene men bare små volumer.
Derfor stiller jeg spørsmålet, disse eierne er ikke interessert i å få kursen oppover for de vil være med på å kjøpe PHO så billig som mulig og vil være med på et bud på et passe tidspunkt. Jeg sitter med mine aksjer og håper selvfølgelig på at de ikke lykkes og må opp kraftig i pris skal de få det til.
Legge til at det er en synd og skam at et slikt selskap vil muligens bli solgt ut fra Norge.

Vet vi konkret noe om hvem som formelt eier disse aksjene på nominee-accounts?

Asieris presentasjon 16 september ! (Lånt fra
HO)

3 Likes