Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 5

Jobben deres som aksjonær er å stemme ved generalforsamling, der gjør de det de mener er best for seg selv.
Jobben de gjør i kraft av å kontrollere styret som skal representere alle aksjonærene mener jeg de ikke gjør på en god måte ref årets stemmeseddel.

Det er ikke aksjonærene som skal kjøpe opp kursen, det er selskapet som må handle og kommunisere på en måte som gjør at markedet tror selskapet er underpriset.

4 Likes

Photocure er en merkelig aksje. Mange mener at alt ligger til rette nå. Det er bare det at markedet priser absolutt nada inn.
Det er nesten så jeg tror det er noen røde flag her, som folk ikke ser.

Jeg tenkte å kjøpe meg inn før godkjennelsen i Kina, men hadde ikke kapital tilgjengelig. Nå har jeg kapital, men vurderer sterkt å bare la denne Humla suse uten meg.
Hva slags gevinst vil jeg sitte igjen med, 30%? 50%? 100%? Hvor mange år må jeg vente?
Søren ikke godt å vite.

Det er godt mulig det går fortere å hente gevinsten andre steder. En tjener ikke penger på børs av å eie en aksje på trass.

6 Likes

Er det ikke slike asymmetriske forhold man bør se etter for å gjøre gode investeringer?

Det er ikke mange måneder siden du ønsket å kjøpe deg inn, før mye som nå er kommet på plass ikke var der, og kursen har faktisk falt mye etter Cevira ble godkjent i Kina, RW-skop fikk godkjenning i Kina slik at Hexvix nå er good to go, søknad for Cevira er akseptert av EMA og forventes avklart med positivt utfall allerede rundt årsskiftet, Asieris leverer fortsatt usedvanlig bra (bortsett fra en liten tvist rundt milepælsutbetalingen) og virker å ha ambisjoner om å gjøre Cevira til sin viktigste asset (mulig blockbuster innen 2030), og garanti for rask (?) nedklassifisering av flexiskop er kommet fra FDA.
Kursen i Photocure har vel falt fra ca 80 i januar mens forventningsrallyet sto på og du ønsket å kjøpe men manglet kapital, til 50-tallet igjen nå.

Det har slik jeg ser det skjedd mye positivt siden kursen var 80 i januar, mens kursen har gått motsatt vei. Er asymmetrien stor nok til at det er en god kjøpsmulighet?

Ledelsen er riktignok den samme gamle, og Dan har fått ønsket sitt oppfylt med oppkjøp av Vesica som skal gjøre at 1+1=3 eller mer. Avtalen er til dels baktung med utbetaling av siste del av transaksjonen først dersom milepælene oppnås, så hvor galt kan dette gå?

Når flex i 2027 bør være tilbake på markedet i USA må den kostbare S&M-avdelinga der borte snart begynne å få dette til å bli lønnsomt uten at lønnsutgifter vokser like mye.

Kan ikke forstå annet enn at nedsiderisikoen er betydelig lavere enn oppsida nå, men markedet kan så klart være uenig og ufornuftig. Styrt av algoer osv.
Det blir interessant å se å høre hva som kommer av info fra Pho og Asieris på de kommende kvartalspresentasjoner.

4 Likes

Samtidig som du sier markedet feilpriser Photocure og/eller er ufornuftig, kan det være det har priset inn de punktene du nevner, bare mer nøkternt enn mange her inne gjør. Photocure har hatt to run til ca 80 kr/aksjen nylig, og så falt den i etterkant. Slo realiteten inn, kursen risikojustert, korrigert, eller bare algoer?

RW-scope i Kina er vel og bra, men her må man få informasjon om antall solgte scope. Det vil som kjent trolig ta mange år før man ser nevneverdige royalties her.

EMA forventes avklart med positivt utfall ved årsslutt? Det tar vanlgivis 12-18 måneder å få svar fra EMA, og da har man tidligst svar Februar 2027. Ingen plan for kommersialisering p.t.

Tvist rundt milepælsutbetalingen betyr usikkerhet, noe markedet ikke liker.

At Cevira er et kjerneprodukt er for Asieris er vel og bra, men det er ingen garantier for suksess. Blockbuster er det bare å legge bort. Det er simpelthen ikke nok pasienter til det.

Nedklassifisering fra FDA er bra. Du skriver det er en garanti der. Det er det ikke, men sannsynligheten er høy. Altså prises ikke dette inn 100%. Når FDA forhåpentligvis går i gang med prosessen vil trolig dette begynne å prises inn i aksjen. Men at man får en tung organisajon lønnsom i 2027 basert på dette er ikke realistisk. Hvis nedklassifisering blir et faktum i 2027 må man først se 510(k) søknader fra scope-produsenter, godkjennelse av disse, og deretter faktiske salg av scope og sist men ikke minst: faktisk salg av Cysview.

Vesica betyr at et ulønnsomt selskap som Photocure vil fortsette å være det i overskuelig fremtid.

Det betyr ikke at asymmetrien ikke er der, og kanskje er rabatten for høy. Men da må man argumentere for at markedets nøkternhet er for stor, ikke at nyhetsstrømmen har vært positiv. Det er ikke det samme.

2 Likes

Jeg synes egentlig dette illustrerer litt av utfordringen i diskusjonen som kjøres nå. Det er helt fair å mene at markedet priser risiko riktig eller at execution risken er høy. Det er en vurdering, men flere av konklusjonene presenteres som om de er avklart når de i realiteten bygger på antakelser. At Cevira «bare er å legge bort» som blockbuster vet ingen av oss. Asieris har kommunisert et høyt kommersielt potensial. Om de når dit er usikkert, men det er noe annet enn å slå fast at det ikke kommer til å skje. Det samme gjelder Vesica. At oppkjøpet øker kostnadene på kort sikt er åpenbart, men at det derfor automatisk betyr ulønnsom drift i overskuelig fremtid blir også en antakelse. Det avhenger av hvor raskt assure mdx vokser, hvilke synergier som faktisk realiseres og hvordan resten av virksomheten utvikler seg og når det gjelder ema er det ingen som vet nøyaktig når en eventuell avgjørelse kommer. Man kan vise til normal saksbehandlingstid, men det er fortsatt et estimat og ikke en fasit. Det er nettopp derfor jeg mener den mest interessante diskusjonen ikke er om nyhetene er positive eller negative, men hvordan de skal risikojusteres. Der vil vi naturlig nok lande forskjellig og det er helt greit det.

7 Likes

Litt for bastant der kanskje, men antagelsen er godt forankret i tidligere innlegg.

Dette er basert på Photocure sin egen melding og guiding: “modest operating losses near term” og “positive adjusted EBITDA contribution from AssureMDx operations by 2030”.

Hva ellers skal man ta utgangspunkt i? Jeg påpekte at Citrin sin antagelse var altfor positiv og kontret med normal saksbehandlingstid. Sa aldri det var en fasit. Vi har heller ikke fått indikasjoner på at Cevira har fast track eller priortert review som skulle tilsi en kortere tidslinje.

:handshake:

3 Likes

Relativt dyster beskrivelse fra din side. Hvorfor velger du likevel å være investert her? Finner du ikke mer spennende alternativer?

Jeg har ingen problemer med premissene du legger til grunn. Det jeg er mer usikker på er hvor stor vekt markedet skal legge på dem opp mot oppsiden dersom flere av brikkene faller på plass.
Jeg tror markedet fortsatt priser execution risken svært høyt. Du mener i større grad at dagens prising er en rimelig refleksjon av den risikoen. Det er en helt legitim uenighet. Til syvende og sist blir det verken dine eller mine antakelser som avgjør. Det blir de kommersielle resultatene de neste årene.
:handshake:

3 Likes

Dyster? :smiley: Det er bare en alternativ måte å tolke nyhetsstrømen på. Har du kjøpt deg inn igjen?

Jeg er investert i flere aksjer. Deriblant Photocure fordi jeg tror den skal opp fra disse nivåene. Jeg har ikke påstått at det ikke finnes en oppside, for det gjør det imo. Man kan være uenige i hvor stor rabatten bør være, og jeg har påpekt at noen enkeltargumenter er på den vel optimistiske siden uten å ha dekning for det.

Å eie en aksje betyr ikke at man må svelge blue sky scenariet flere presenterer. Som sagt i tidligere innlegg finnes det flere typer investorer. Man kan fint være investert på dagens nivåer uten å ha tro på blockbuster for Cevira.

3 Likes

Nei.
Er for mye tvil rundt hva som er realistisk potensiale, samt at jeg har redusert tillit til ledelsens disposisjoner.
For tiden er jeg i tillegg fokusert på mer kortsiktig potensiale.

19 dage så kommer der forhåbentlig lidt mere forholde sig til.
Ro, ro, ro og pludselig går det frem af også fór photocure’s aktiekurs.

1 Like

Her ser jeg vi er temmelig enige i det meste. EMA har svarfrist på 200 dager på Cevira-søknaden, og den ble akseptert 27. februar 2026.
Søknaden forventer jeg bør være ganske komplett iom den allerede har vært gjennom runder med supplerende informasjon i Kina. Men godt mulig det ikke kommer svar før februar 2027. Med rundt årsskiftet så mener jeg det kan gå over i 2027. Kommersialiseringsplan er p.t. ikke offentliggjort, men jeg er ikke tvil om at Asieris jobber med både dette samt partner i US. Asieris var mildt sagt veldig imponerende framoverlente for utrulling i Kina, så får man bare vente å se hvilke salgstall som kommer framover.

Når FDA melder de selv vil utstede et forslag om nedklassifisering av OAY ila H2 2026, så regner jeg det nærmest som garantert at dette vil bli godkjent. Samtlige aktører ønsker dette og KS har allerede gjort et forsøk som FDA tydeligvis ville rette litt på.

Dette blir litt høna og egget for meg.
Du skriver selv i avsnitt etter avsnitt at det som er blitt meldt er både bra, og vel og bra.
Ergo mener du disse nyhetene har vært positive?

Jeg finner hvertfall at disse hendelsene er positive, og når kursen likevel har gått i motsatt retning så har asymmetrien vokst for meg, som gjør at jeg vil være investert.
Markedet eller algoene er tydeligvis av en annen oppfatning, så jeg får være tålmodig litt til for å se hva som skjer.
For meg er det ikke lang horisont til 2027, og det er så klart som du skriver ingen garantier.

1 Like

Tja, så langt har supportenes roing gitt høy stemning og mye moro, men lite framdrift. Omtrent som PHO - altså på stedet hvil,
Som en entusiastisk roer på Slottsplassen utbrøt til sidemannen etter to timer intens roing da seier’n mot Brasil var i boks;
“Har vi ikke vært her før?”

– I utgangspunktet vil jeg si at alle biotekselskaper med attraktive data er potensielle oppkjøpskandidater da biotekselskapene i økende grad har overtatt innovasjonen fra farmaselskapene og at sistnevntes modell er å kjøpe biotekselskaper og benytte sin sterke balanse til videre studier og/eller sitt salgsapparat til distribusjon.

Har vi noengang i vm kommet så langt :rofl::partying_face:
Har ikke vært her før gitt! Bra stemning og roing og ekstremt gode resultater er det faktiske forhold🤣 faktisk en enorm framdrift. Tidenes. Hvis det er sammenligningsgrunnlaget gleder jeg meg!

1 Like

Enige om det meste her ja, og du har et godt poeng rundt nyhetene Ja, jeg mener nyhetene har vært positive; Cevira er godkjent, EMA aksepterte søknaden, nedklassifisering er på vei. Det er selvfølgelig positivt. Men en nyhet kan være positiv samtidig som den kan være svakere enn markedet hadde priset inn. En nyhet kan derfor være positiv isolert sett, men kursen kan falle eller korrigere i etterkant. Cevira ble godkjent, men label smalere enn ventet, og så kom tvisten om milepælene.

Derfor er også mye “vel og bra” (:smiley: ) og ting peker i riktig retning samtidig som markedet viser en annen begeistring. Voksende asymmetri kan være en forklaring, at markedet veier nyhetene annerledes og mer nøkternt kan også være en.

Hvis markedet hadde trodd på blockbustersalg hadde Asieris, som i dag er priset til ca 1 milliard USD, hatt en helt annen markedsverdi. Samme med Photocure.

2 Likes

Tror du forveksler spillernes og lagets fremgang og supportenes tørr-roing. Sistnevnte minner ikke så lite om optimistiske PHO-aksjon.rer som fortsatt befinner seg på 50-tallet. Meg selv inklusive.

1 Like

“Professor Vladimr Dvok said that he also looks forward to this innovative therapy being launched in the European market as soon as possible, further expanding the scope of applicable populations, and thus benefiting a wider range of female patients.”

Teksten er så lang at jeg ikke kopierer inn hele. Link for å lese hele:
https://caifuhao.eastmoney.com/news/20260710201518653998810?from=guba&name=5Lqa6Jm55Yy76I2vLVXlkKc%3D&gubaurl=aHR0cHM6Ly9ndWJhLmVhc3Rtb25leS5jb20vbGlzdCw2ODgxNzYuaHRtbA%3D%3D

5 Likes

Joa. Det er mange som kan forveksle både det ene og det andre her :laughing:. Stirre på kurs versus gjøre opp egen vurdering for hva Photocure kan bli verdt. Gjelder jo markedet generelt det. Prisen i dag på alle selskap er altså «den riktige prisen» ingen uenig i prising osv. Hvordan kan noen finne nvidia’er å gjøre billions? Jeg tenker PHO skal være særs fornøyd med den store skaren som følger PHO her :laughing:. Hva skylder den store æren. DEN interessen er god IR jobb :laughing:

2 Likes