Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 5

Jeg skjønner ikke helt hvordan dette er ditt rasjonale for å være investert og er nesten lettet over at du var uenig i alt jeg skrev.
Uansett, lykke til med din strategi.

4 Likes

Flere case har jeg blitt tatt ut gjennom oppkjøp. Ellers kan jeg vente lenge så lenge driften er fornuftig og prisen ikke overdrevent høy.
Så skjønner jeg at mange her er uenig i at driften er ok, men ulike syn skaper et marked.

3 Likes

Ingenting er kjedeligere for en diskusjon en fakta….

Medianen, ikke snittet, for de 500 selskapene på S&P500 siste fem år viser 9 % annualisert inntjeningsvekst. Snittet er 11,5 %, da drar man inn hovedvekten fra AI / IT / SaaS.

Det er derfor helt legitimt å vurdere om et selskap alene klaree å holde følge med det brede markedet målt i median. Om PHO har levert 9 % annualisert inntjeningsvekst kan sikkert mange svare ja eller nei på.

1 Like

Målt i markedsverdi er nr 250 og 251 på sp500 Coinbase og Carvana… Visste det ikke før nå. Blir en natt full av mareritt dette :sweat_smile::sweat_smile:

1 Like

[luckORskill]
Takker for innlegg!! Jeg er også blant de få(?) som ikke akter å selge for 100 eller mye lavere. Slik jeg ser det nå skal jeg nok sitte halvannet år til - minst.

3 Likes

Tenker det er verdt å gi PHO 1.år til. Står den å stamper på 50-70kr da, så er det helt talentløst!

1 Like

Ipsen lisens/fee halveres vel fra 2027 og ingen fee videre fra 2030? Må være betydelig earning per share vekst ved bare her. Rett på bunnlinje den endringen. Det synes glemt i vurderinger i flere tilfeller tror jeg store deler av markedet ikke vet om/glemmer dette. Uansett betydelig bedret sum rett på bunnlinjen til PHO om allerede 5 mnd tid.

AI:
Etter 2027 vil de løpende kostnadene knyttet til Ipsen-avtalen halveres , ettersom Photocure går over i en ny og billigere periode for sine resultatbaserte utbetalinger ( earn-out ). [1]

Kostnadsstruktur etter 2027

Etter at rettighetene ble overtatt 1. oktober 2020, ble det avtalt en trappetrinnsmodell for royaltyutbetalinger basert på salget i de tidligere Ipsen-markedene: [1, 2]

• Frem til 1. oktober 2027 (År 1–7): Photocure betaler 10–15 % av salgsinntektene til Ipsen.
  • Fra 1. oktober 2027 til 2030 (År 8–10): Kostnaden reduseres fast til 7,5 % av salgsinntektene.
  • Etter 1. oktober 2030: Avtalen løper ut, og Photocure beholder 100 % av inntektene selv uten videre utbetalinger til Ipsen. [1]
3 Likes

Det må man forvente går rett ut igjen til utvidet ledergruppe fra oppkjøpet av Vesica.
Skal ansettes ny CFO også, og det kan fort bli en overbetalt amerikaner som passer inn med resten av flokken.

1 Like

Jeg vet noen forventer det. Aksjonærer forventer økt earning per share? Er vel ikke aksjonær som tror på negativ fremtid?Konturene av fremtiden 2027 og videre ser lys ut etter min mening så får aksjonærer som ikke tror på alle de veksttriggere som selskapet nå har etablert selge seg ut. Jeg ser de faktiske forhold som at hele gruppen av de 20 største eierne fortsatt og stabilt over lang tid eier ca 57% av selskapet. Så all den negativiteten som såkalt noen her fremskaffer ved alle muligheter er ikke gjengs med aksjonærene som ser positivt på fremtiden. Det er likevel ikke slik at alt er 100% i noe selskap og noe kan gjøres bedre. De største eierne er i kontakt med ledelse og gjøre sine styringer som forventninger til eventuelle fremtidige endringer ved å stemme eks GF og ha representant (er) i styret. Briarwood er profesjonelle så det holder f eks. Selvsagt lytter ledelse til aksjonærer og GF er eksempel på at det utøves stemmegiving og føringer. Det var ikke mye støy ved det. Hvorfor noen synes å lage så mye støy og at det nærmest synes å beskrive opprørsstemning hos aksjonærer er en gåte? Det stemmer ikke. Kjøp opp majoritets andel og styr butikken om alt synes galt for å gjøre endringer. Akkurat som de 20 største aksjonærer som eier ca 57% er helt nek versus noen her?! Mange gode aksjonærer blant de 20 største og de vil agere rasjonelt ved å gjøre endringer om de ser det formålstjenlig for selskapet og fremtidig inntjening. Uansett for liten eller stor, det er vanskelig særlig å spå om fremtiden.

3 Likes

Fremtiden ser altså lys ut og de største eierne vil handle rasjonelt hvis noe bør justeres. Samtidig konkluderes det med at fremtiden er vanskelig å spå.

Hvilke av de største aksjonærene har representater i styret, og hvem er disse representantene?

Styret består av:

• Independent board member Dylan Hallerberg
  • Independent board member Dr. Shore
  • Independent board member Ghizlane Tagmouti

Alt jeg kan se er at Briarwood har en representant i nominasjonskomiteen.

Riktig, Briarwood.

Deretter har selvsagt flere blant de største aksjonærer dialog og betydning.

For å presisere, er vi enige om at ingen av de største aksjonærene, inkludert Briarwood, har representant i selve styret, men kun i nominasjonskomiteen?

Hallerberg har styreplass også i andre selskap der Briarwood er dominerende aksjonær

2 Likes

For å stille et annet spørsmål om eierstrukturen i selskapet.

Topp20: Shareholder information

Topp50 eierandel:

Når man går gjennom Topp20/50, hvor mange av disse har faktisk et uttalt syn på selskapet? Hvor mange er forvalterkontoer, indeksfond eller retailplattformer uten noen synlig mening? Hva er det egentlig stort eierskap i Topp50 skal bevise gitt denne sammensetningen?

Interessant! Hvilke selskaper er dette?

EDIT: Riktig, fra April 2026 ble Hallerberg styremedlem i Vantiva hvor Briarwood er nest-største aksjonær.

Selv om Hallerberg formelt sett er uavhengig styreleder, bør man med dette i bakhodet vektlegge akkurat den betydningen noe annerledes.

https://www.linkedin.com/in/dylan-hallerberg-6308452/

Helt ærlig. Imponert over din interesse og kunnskap om Photocure. Alltid bra med djevelens advokat. Selv etter det har jeg stor tro på fremtiden til Photocure. Det er min vurdering og jeg kan ta feil.

Til og med ABG har noen gode poeng og analyse av Photocure;)

AI:

« Ja, det finnes et annet svært tydelig eksempel. Ved siden av Photocure er både Dylan Hallerberg og Briarwood Chase Management tungt representert i det franske teknologiselskapet Vantiva SA (tidligere kjent som Technicolor). [1]

Samspillet og eierskapet deres fordeler seg slik på tvers av selskaper:

1. Vantiva SA (Fransk teknologiselskap)
  • Briarwoods eierskap: Briarwood Chase Management LLC er nest største aksjonær i Vantiva med en eierandel på 20,7 % .
  • Hallerbergs rolle: Dylan Hallerberg sitter som uavhengig styremedlem ( Independent Director ) i Vantivas styre. [1, 2]
  1. Photocure ASA (Norsk bioteknologiselskap)
  • Briarwoods eierskap: Fondet er største aksjonær med rundt 20,6 % av aksjene.
  • Hallerbergs rolle: Han fungerer som styreleder ( Chairperson ) og eier personlig 150 000 aksjer. [1, 2]

Dylan Hallerbergs private selskaper

I motsetning til de to overnevnte børsnoterte selskapene, hvor han samarbeider tett med Briarwood som storaksjonær, har Hallerberg også selskaper han kontrollerer helt privat:

• Fortress Marine Anchors: Hallerberg er president og eier av denne amerikanske utstyrsprodusenten, etter å ha kjøpt ut familieselskapet i 2019. Her opptrer han uavhengig av Briarwood. [1, 2]
  • Militære ideelle organisasjoner: Han sitter også i styret til den amerikanske organisasjonen Veterans Exploring Treatment Solutions (VETS) . [1, 2]

Mønsteret viser at Briarwood og Hallerberg ofte opererer som et tospann i selskaper der fondet kjøper seg opp til rundt 20 % eierandel, hvorpå Hallerberg trer inn i sentrale styreverv for å restrukturere eller maksimere aksjonærverdier.»

1 Like

Ville det være en godmelding om Daniel Schneider gikk av, eller mener man at han er en unik resurs for Photocure?
Jeg kan vanskerlig se at han ikke lett kan erstattes. Han har hanket inn et betydelig antall millioner, mens aksjonærene har blødd.

Er vel høyt sannsynlig en erstatter hadde fått like mye, eller enda verre, mer i komp enn DS.

Skrekk og gru om de hadde headhuntet inn en ny en fra et stort kjent farmaselskap.

Det er visst noen likhetstrekk mellom Photocure og Vantiva :laughing:

Vantiva gikk gjennom restrukturering og spin-off i 2022, og Briarwood har økt kraftig i etterkant.

technicolor creative studios gikk ut av Vantiva, og gikk senere konkurs i 2025.

Hva er det du ikke forstår, @Jubel ?

1 Like

Når de først betaler han såpass godt så hadde det vært en fordel om han hadde et dypt urologi nettverk fra før

Altså Briarwood gjør også andre investeringer :wink:

AI:

« investment firms associated with Briarwood do sell portfolio companies and stakes in major transactions, such as the July 2026 sale of CD Energy Services and the 2022 acquisition and exit involving Basware.«