Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 5

Du må forholde deg til det man nå vet. Man kan ikke behandle kvinner som enda ikke er diagnostisert!

Asieris har i sine meldinger og presentasjoner oppgitt følgende tall:

Frost & Sullivan: Projected to reach 2.2 million individuals by 2030 [HSIL Patients]

Asieris: 700k årlige HSIL diagnoser

Screeningrate på 35-36% for kvinner over 20 år

Cevira sin label er for CIN2, ikke HSIL, som vil si 60% av HSIL tilfellene.

De har også satt følgende kriterier ifm søknaden for refusjon:

Pasienter uten involvering av livmorhalskanalen: 73 % (begrensning for Cevira) - mulig høyere for kun CIN2-populasjon

Andel < 45 år blant CIN2-pasienter: 60% (markedsføring/refusjonstaktikk)

Kan du vennligst oppfriske for meg hvorfor CIN3 ikke fikk godkjenning?

Og er det grep Asieris kan gjøre etter hvert for å på sikt få godkjenning til bruk (f.eks. uten refusjon) også for CIN3?

Noe forskjell fra Kina / EU / US på dette?

Flott hvis du kommer opp med dine grove anslag.

Er nok fordi det er kritisk gruppe pasienter, og hvor Cevira har noe lavere effekt enn CIN2. Derfor har nok myndighetene sett på dette som det optimale intervensjonsvinduet.

Hvis man ser på eksklusjonskriteriene for fase III står det:

Key exclusion criteria are a total lesion area covering over 50% of the cervix (only for biopsy-confirmed CIN3), invasive cervical cancer, adenocarcinoma in situ or other glandular intraepithelial lesions and lesions extending to the cervical canal or vaginal vault. Of note, in certain countries (eg, Hungary), the ethical review board allowed only the inclusion of HSIL/CIN2 patients and excluded patients diagnosed with CIN3.

Dette gjør ikke off label bruk mot CIN3 umulig. Men jeg ville ikke brukt mye energi på det de første årene.

6 month follow-up:

Endepunkt Populasjon APL-1702 Placebo Delta / RR Signifikant
Respons HSIL 41,1 % 21,7 % +19,4 pp Ja (p<0,001)
CIN2 49,2 % 22,6 % RR 2,18 (1,35–3,95) Ja
CIN3 33,8 % 20,9 % RR 1,62 (0,98–3,24) Nei
Histologisk regresjon HSIL 47,0 % 29,5 % +17,6 pp Ja (p<0,001)
CIN2 57,5 % 30,6 % RR 1,88 (1,28–3,24) Ja
CIN3 37,6 % 28,4 % RR 1,33 (0,86–2,14) Nei
HPV-clearance HSIL 28,0 % 19,8 % +8,1 pp Nei (p=0,086)
CIN2 33,6 % 20,7 % RR 1,63 (0,94–3,48) Nei
CIN3 23,0 % 19,0 % RR 1,21 (0,67–2,38) Nei
HPV16/18-clearance HSIL 31,4 % 15,4 % +16,0 pp Ja (p=0,011)

Takk for svar.

Det var dette jeg gjerne ville høre, og hvor mye energi Asieris har til overs for å begynne å se på dette i 2027 eller 2028 får vi se. De har framstått som meget fremoverlente og proppfulle av energi så langt. Og Kineserne er kanskje mer åpne for å la folk få prøve behandlingsalternativer som ikke medfører å fjerne deler av organer osv først :wink:

Ut fra det jeg leser så er det også patologisk bildetolkning involvert i diagnostiseringen, slik at tvilstilfeller burde kunne få prøve Cevira, om det er slik at disse er mer sannsynlige å respondere bedre på slik behandling.

1 Like

Her ser det ut som Cevira også er bedre for CIN3 enn placebo.
Men det er ikke signifikant.
Har dette sammenheng med at forskjellen er for liten og at det derfor ikke er signifikant pga for få pasienter? Slik at ved å kjøre studie med flere pasienter så kan det bli signifikant?

Vet vi om dette er med 1 behandling eller med 2 behandlinger med Cevira om det kan ha noe å si?

Yes og yes. Det refererer til “statistisk signifikans”. Altså “er forskjellen reell eller er det normal varians?”.
I dette tilfellet var populasjonen for liten/og eller forskjellen for liten til å si noe om forskjellen faktisk var reell.

1 Like

Standardiserte prevalenstallene til Kinas kvinnelige befolkning på over 15år på 580mill kvinner er som følger
CIN1 estimert til ovetr 18 millioner
CIN2 estimert til over 7,5 millioner
CIN3 estimert til over 6,9 mill
Det står at CIN1 oppdages nesten ikke da den ofte går tilbake av seg selv.

309 millioner er i fruktbar alder
Basert på den aldersstandardiserte prevalensen på 1,5 %, anslås det at ca. 4,6 millioner kinesiske kvinner i fruktbar alder (15–49 år) har CIN2. [1]

Screeningsdekningen for kvinner over 20 år er 36,64% Hence ca 1,7 mill får diagnosen CIN2 hvert år. Dette ved å bruke AI.

Jeg estimerte at det er ca 2mill kvinner i China med diagnosen CIN2.
Det er derfor mer enn nok kvinner i China å behandle for CIN2 med Cevira til å gi mer enn nok penger i kassen til både Asieris og PHO.

Som sagt alle tall er fått frem ved å bruke AI

1 Like

Takk for svar.
Da virker det jo langt fra noen umulighet å løse dette ved å utvide med flere pasienter.

Nei, det var den siste tildelingen på 223 750 opsjoner som har strike price på 66 kr, resten av de utestående opsjonene har et gjennomsnitt på 60,29 kr. Ser for øvrig ut som dette var en tildeling til “vanlige” ansatte ettersom primary innsiders ikke var nevnt i børsmeldingen. Nå med det nye taket på 13% kommer det vel snart en bolk med nye opsjoner til ledelsen også. Kan jo ikke forvente at de skal utføre jobben sin på de små lønningene og bonusene alene :sweat_smile:

Fint at PHO forfølger å få utbetalt full milepælsutbetaling når de åpenbart er av klar overbevisning om at de har krav på det.

Også i form av at Asieris da ikke har noen sovepute for å komme seg videre med å skaffe off label bruk i CIN3 som etter hvert vil gi godkjenning der også :money_mouth_face:

Noen som har andre spørsmål til i morgen enn hvordan de kan forsvare sine egne lønninger sett opp mot prestasjonene de leverer, og tolkninger rundt avtalen og om de nå har tenkt gjennom at de risikerer å forsure samarbeidet med Asieris?

Det er vel heller Asieris som kan takke seg sjæl for å komme med freestyle tolkninger av kontrakten.

1 Like

Hvis ikke Photocure hadde tatt saken til voldgift, så hadde de måttet tilbakeføre USD 4,4 mill i som de inntektsførte i 1. kvartal. De kan ikke forsvare å ha beløpet stående som et tilgodehavende uten å prøve å kreve det inn. Ingen revisor går med på at selskapet har en fordring i regnskapet som de ikke prøver å kreve inn.

Dette er nok godt gjennomtenkt fra begge parter, og jeg er ikke bekymret for annet enn at Photocure vil vinne fram med sitt krav.
Jeg er dog spent på tidslinjen man kan forvente for avgjørelse i saken.

Asieris har klart å skape litt usikkerhet med tilhørende fall i PHO-kursen, og har nå gitt seg et vindu for å gjøre due diligence og kjøpe PHO billigere i påvente av at voldgiftssaken behandles, og før CIN3-godkjenning kommer som dobler antallet tilgjengelige pasienter for Cevira.

Kommer budet rett før/etter refusjon innvilges i Kina?
Må jo være en no-brainer? :wink:

1 Like
9 Likes

Tydelig at Asieris satser tung på kvinne helse så høyt sannsynlig at de vil sikre seg full kontrol med PHO eller bare Cevira, men det har jeg sagt i flere år så vi får bare holde pusten litt til.
Ser frem til rapporten i morgen, venter salgs vekst av Cysview/Hexvix på ca 15% i constant currency og vekst i US på ca 25% også i constant currency. Venter og EBITA adjusted på minst 20%.
Vi får se i morgen.

3 Likes

Det er en stund siden jeg sist gikk gjennom leder- og styresammensetningen i Photocure. Da jeg gjorde det i dag, ble det tydelig hvor internasjonal både toppledelsen og styret har blitt.

Etter det som fremgår av selskapets egne nettsider er det ingen nordmenn i styret. I den operative ledelsen er det heller ingen nordmenn igjen i aktive roller nå som finansdirektør Erik Dahl er borte.

Selskapet er fortsatt norskregistrert med hovedkontor i Oslo og notert på Oslo Børs, men den kommersielle og ledelsesmessige tyngden ligger i økende grad utenfor Norge. Morselskapet Photocure ASA hadde ifølge Brønnøysundregistrene 18 ansatte per 10. mai 2026, mens årsrapporten for 2025 oppgir 34 FTE i parent company - nesten en halvering av kontoret!

Det er naturlig å spørre om denne utviklingen på sikt kan få betydning for noteringsstedet – særlig i en bransje der mange medtech- og life science-selskaper orienterer seg mot større internasjonale markedsplasser med bredere investorbase. Ny CFO vil antakelig være en god indikasjon på hvor veien går videre - er det en nordmann eller ei…

Har andre tenkt disse tankene, eller er det noe jeg overser?

https://virksomhet.brreg.no/nb/oppslag/enheter/967598593

Siden mai har du skrevet en rekke innlegg om hvor udugelig ledelsen er.

Denne tråden har blitt en vits.

3 Likes

Noen som er inne i teknisk analyse som tør prøve seg på å forutsi hvilken vei kursutslaget vil gå i morgen? 🧙‍♂️🔮🪄

Tviler meget sterkt på at det blir en nordmann. Blir veldig overrasket hvis ikke en eller annen overbetalt amerikaner får jobben :money_with_wings: