Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 5

Synes man her har sporet av og forsÞker Ä rette sÞkelys pÄ helt feil og bagatellmessige saker.

Manglende milepÊlsutbetaling pÄ 4,4 + mUSD blir ikke det store utslaget i kurs om man fjerner eller legger det til i selskapsverdien pÄ 1,5 mrd.

Og markedet har nÄ avskrevet store deler av denne milepÊlsutbetalingen som tapt iom tvisten og voldgiftssaken er kjent, sÄ da bÞr nedsiden vÊre enda mer begrenset.

Det som er mye mer spennende Ä diskutere er muligheten og sannsynligheten for Ä fÄ godkjenning nÄ eller pÄ sikt for CIN3-pasienter.
Kan man fÄ tillatelse til off label bruk for Ä fÄ et stÞrre datasett pÄ at behandlingen er klinisk meningsfull ogsÄ for CIN3, eller mÄ det kjÞres eget studie?

Det er vel godt kjent hva de fleste her inne tenker om CEO, styreleder, og ledelsesteamet.
Enkelte belivers heier for full hals og vil at alle som ikke er enige selger seg ut, mens andre klarer Ä se at potensialet er veldig stort og at den Þkende asymmetrien mÄlt opp mot aksjekursen har gjort det sÄpass lukrativt at man velger Ä vÊre investert til tross for misnÞye med ledelse og styring.

Dan Schneider er heller ikke tjent med Ă„ kjĂžre selskapet og kursen i grĂžfta.
Det samme gjelder for Erik Dahl.
CEO har vel ca 100 tusen aksjer og 600+ tusen opsjoner med strike price +/-60.
CFO ca 33 tusen aksjer og 350+ tusen opsjoner.

Dahl fyller 70 neste Är og har vÊrt CFO i ca 14 Är i PHO, og deltok ikke pÄ sist Q-pres pga sykdom.
For alt vi vet kan det vÊre alvorlig sykdom som gjÞr at mannen nÄ mÄ pensjonere seg.
Han mister antagelig sine opsjoner nÄr han gÄr av ved nyttÄr (vet ikke hva som er reglene der?), men Ä spekulere i at han har gjort noe alvorlig feil som nÄ gjÞr at han blir tuppet ut vil hvertfall jeg holde meg for god til.

Schneider er ogsÄ godt oppe i 60-Ära og vet heller ikke hva han har i vente foran seg. SÄ han bÞr ha bra med motivasjon for Ä fÄ makset verdien av sine aksjer og opsjoner mens han fortsatt er i besittelse av de som CEO og har god helse. 100% bonus er han jo nÄ garantert i alle sine resterende Är som CEO med nyhetene som har kommet fra selskapet i det siste halvÄret.

4 Likes

Er vel ikke det som blir gjort?

Stiller bare spÞrsmÄl til hvorfor han ikke stiller pÄ Q rapporteringen. Han er fortsatt CFO i selskapet frem til desember. SÄ ville ikke vÊrt unaturlig at han deltok pÄ pÄ disse frem til da.

Ville jo vÊrt interessant Ä fÄtt hans tolkninger pÄ avtalen, men det skjer jo desverre ikke nÄ.

Å ps, : Manglende milepĂŠlsutbetaling pĂ„ 4,4 + mUSD blir ikke det store utslaget i kurs om man fjerner eller legger det til i selskapsverdien pĂ„ 1,5 mrd.

Naivt Ä ikke tro at dette vil pÄvirke milepÊler relatert til EU og US om Photocure taper denne saken.

Her er vi enige. Asieris ville helt sikkert prÞvd Ä korte av alle milepÊlsutbetalinger med 40% her ogsÄ, sÄ fint at Photocure sier ifra og forfÞlger at sÄ ikke er greit.
Selv om du er av den motsatte oppfatningen om at dette burde de bare stilltiende akseptert, for Ä tape en slik voldgiftssak og Ä vÊre uenige med Asieris er en mye stÞrre risiko og dÄrlig ledelse.

Photocure sin tolkning av avtalen har du og resten av markedet fÄtt klart svar pÄ. Dette svaret er vurdert av flere enn kun CEO / CFO.
Hva du forsĂžker Ă„ koke ihop om at Erik Dahl har vĂŠrt sĂ„ sentral i utarbeidelsen av denne avtalen, og at det derfor hadde vĂŠrt pĂ„ sin plass at han stiller opp for Ă„ svare pĂ„ dine spĂžrsmĂ„l og gi deg sin “tolkning” av avtalen, henger jeg ikke med pĂ„.
Det er jurister som blir brukt til slike kontrakter og avtaler, ikke noe CFO sitter Ă„ skriver.

Hva er det du finner sĂ„ merksnodig med at CFO som du hevder har vĂŠrt “tungt inne i denne avtalen” ikke deltok pĂ„ Q1 og at han nĂ„ skal gĂ„ av med pensjon? Hvilke “tolkninger” er det du savner Ă„ fĂ„ svar pĂ„? Er det ikke tindrende klart via det som er blitt meldt?

Hvilke spÞrsmÄl har du sendt inn til tirsdagens presentasjon iom du allerede har rettet kritikk om at de ikke svarer pÄ spÞrsmÄl, og du her fÞler PHO / CFO har forsÞmt seg ved Ä hÄndtere denne saken pÄ en dÄrlig mÄte.

2 Likes

Jeg er enig i at denne saken med milepÊl tvisten med Asieris har blitt overdrevet i forhold til det som ligger foran oss nÄ. Jeg vil si at sannsynligheten for at PHO vinner frem i denne saken er 90%, Asieris er ikke tjent med Ä ha dette hengende over seg de er pÄ utkikk etter en partner bÄde i EU og US og hvem vil samarbeide med en slik partner som ligger i tviste sak.
Det jeg ser som avgjÞrende nÄ for utbredelsen av cysview er om veksten i salget i US er pÄ nivÄ som rapportert i Q1 pÄ 26% og veksten i kunder pÄ 21%.Dette fÞr nedklassifisering og flex scope. FÄr vi dette nÄ verifisert pÄ onsdag betyr det for alvor at BLC er den beste mÄten Ä diagnostisere kreft i blÊren pÄ og vil fremover ta stadig mer av markedet. NÄ er markedets andelen i underkant av 5%. Jeg har og estimert at bruken av cysview i US ligger pÄ i gjennomsnitt 1,3 dager per kunde per uke sÄ det er stor oppside.

1 Like

Takk for spÞrsmÄlet, til Onsdagens presentasjon lurer jeg pÄ fÞlgende :

1

Regarding the arbitration with Asieris, could management elaborate on what legal or contextual basis Asieris claims the NMPA approval label does not trigger the milestone payment? Furthermore, do you consider the wording in the license agreement to be so clear-cut that you see no merit in Asieris taking this to the AAA, and what is your outlook on the timeline for a resolution?

2

If Asieris achieves European approval or secures a US partner before the arbitration is legally resolved: Should we anticipate that Asieris will withhold subsequent milestone payments tied to these specific events as well, or are there ring-fencing mechanisms in the license agreement to ensure ongoing milestones are paid independently of the current dispute?

3

With the recent financial outcomes falling short of expectations, and net results remaining weak over the last couple of years, shareholders are growing increasingly dissatisfied with the company’s substantial executive incentive programs. Does the management and the board recognize that granting these incentives during periods of weak operational results creates a misalignment of interests? What concrete steps are being taken to ensure executive pay is tied strictly to delivering strong, actual financial performance?"

Basert pÄ hva?
Utifra brevet sendt ut av Asieris, var det en enighet mellom selskapene Ă„ ta dette til AAA, vil si meg enig med @Haltopen at det virker svĂŠrt fjernt av Asieris Ă„ gjĂžre dette, med mindre dems advokat team ser en eller annen mulighet?

Greit Ä huske at frem til nÄ, har betalingene fra Asieris kommet slik de skal.

Derav ville det vÊrt interessant Ä fÄ litt mer detaljer rundt ordlyden i denne lisensavtalen.

Hva DS har sagt om denne saken ogsÄ hva jeg har skrevet men nÄ fÄr vi hÞre hva han sier pÄ onsdag.

2 Likes

Pkt 3 er interessant pÄ flere mÄter. En «interessekonflikt» mellom ledelse/Styret og Þvrige aksjonÊrer er en risiko for selskapet, gitt et oppkjÞp-scenario. Anser det som sannsynlig at selskapet ville beskrive et slikt initiativ som «uvennlig» og at samtidig svÊrt mange aksjonÊrer vil Þnske det velkomment til et premium pÄ 50% av gjeldende kurs, p.t. pÄ nivÄ 90 kr. Her er det absolutt kupp-muligheter for en «uvennlig» overtakelse. Men hvem er aktuell som industriell kjÞper?

Har du virkelig sendt inn disse spÞrsmÄlene?!!

Og forventer du virkelig Ä fÄ svar pÄ noe av dette?

Det er jo bare svada og spekulativt.
Man retter ikke kritikk til godtgjÞring av ledelsen og styret pÄ hver bidige kvartalspresentasjon, og ber de synse rundt dette
 :grimacing:
Det var nettopp oppe pÄ generalforsamlingen. Send inn kritikk og forslag til forbedringer der

Resten av spm vil du at Schneider skal synse rundt hva han tror vi nĂ„ skal forvente at Asieris gjĂžr eller ikke nĂ„r det kommer til EU og US. Som om Dan nĂ„ ut av det blĂ„ skal begynne Ă„ guide hva han tror asieris vil gjĂžre og prestere. HĂŠrre đŸ˜”â€đŸ’«

6 Likes

Har de noen gang tatt opp/svart pÄ denne kritikken?

Den som tier samtykker, ser ikke problem med Ä lufte misnÞyen nÄr muligheten byr seg.

Resultatene stÄr seg ikke til slike lukrative opsjoner.

Hva med dem? Hvilken spÞrsmÄl Þnsker du svar pÄ?

Eller er alt i skjĂžnneste orden?

1 Like

Jeg vet ikke om det er noen spÞrsmÄl som jeg kan stille Pho / Dan til onsdagen.
Vi mÄ vel bare vente Ä se hvordan det gÄr med Asieris sin sÞknad om refusjon og nÄr de kan fÄ svar pÄ den, og deretter blir det jo unektelig superduper exciting Ä se hvordan salgstallene blir nÄr (dersom) refusjon for CIN2 er pÄ plass.

Er for egen del nysgjerrig pÄ dette med utvidelse til CIN3 og eventuell off label bruk, men det vil ikke Dan spekulere noe i, sÄ heller de med ekspertise her inne som kan synse noe om det er sannsynlig eller ikke at vil kunne komme pÄ plass.

Voldgiftssaken med Asieris fÄr bare gÄ sin gang, og ja jeg forventer Asieris vil gÄ for 60% av milepÊlene i EU + US dersom CIN2 er eneste godkjenningen de fÄr der ogsÄ.
Godkjenning fra EMA vil vÊre en stor positiv trigger innen det neste halve Äret.
Salgspartner i EU likesÄ. Frykter ikke at reduksjon i milepÊlsutbetaling i 2027 vil legge en sÊrlig demper pÄ stemningen.

Timelines for nÄr Flex kan komme tilbake er det mulig de vil si noe om, men de avventer kanskje utkastet fra FDA. Er det slik at FDA skal ha hÞringsforslaget ferdig i 2026, eller kun at de skal starte arbeidet i 2026?

1 Like

I dag var det mange innlegg om uenigheten mellom PHO og Asieris. Det eneste som er 100% sikkert er at teamet av profesjonelle advokater kommer Ă„ tjene grove penger.

Ellers har jeg vÊrt inne Ä sett pÄ Ärsrapportene 2019-2025, og da spesielt utviklingen av lederlÞnningene og totalt antall utestÄende opsjoner ved Ärsslutt.

Det var deprimerende lesning, mildt sagt.

Det skader ikke at de blir minnet pÄ det ved hver mulig anledning. SÄ langt ser det jo dessverre ut som vÊre seg styret (Briarwood) eller ledelsen har tatt til seg noe som helst av kritikken.

1 Like

Det skrives mange innlegg om at ledelsen er grÄdige - og at dere er kritiske til alle aksjeopsjonene som deles ut.

For det fÞrste - det er ikke CEO eller andre i ledelsen som bestemmer lÞnnen selv eller antall opsjoner, og det er heller ikke styret som beslutter sitt styrevederlag. Er det ikke til slutt vi, som aksjonÊrer, som har dette ansvaret - som gjennom generalforsamlingen bestemmer hvem som skal sitte i styret, og at det er styret som bestemmer CEO osv.? Hvor mange av dere har takket nei nÄr dere har fÄtt lÞnnsopprykk/styrehonorar? I tillegg, har ikke den Þkte dollarkursen de siste Ärene ogsÄ pÄvirket lÞnnen (i NOK), siden lÞnnen for mange utbetales i USD? Det er ikke mange Är siden USD stod i kr 6, i dag er den nÊrmere kr 10 i dag.

Alle aksjeopsjonene har pr i dag INGEN verdi - var ikke “inngangsverdien” pĂ„ rundt kr 66? Hvis alle opsjonene innlĂžses, vil ikke det utgjĂžre en utvanning pĂ„ ca 13 %? Med dagens kurs pĂ„ kr 56, mĂ„ kursen stige med ca 12 % for at vi skal komme opp pĂ„ kr 66 - og den mĂ„ stige en del over det for at det skal vĂŠre interesse Ă„ innlĂžse opsjonene. Dvs at det bĂ„de er i vĂ„res og ledelsens/ansattes interesse i at kursen stiger - og jeg vil mye heller bli utvannet med ca 13 % og at alle opsjonene innlĂžses - for det betyr at kursen vil vĂŠre hĂžyere enn i dag - enn at opsjonene forsvinner og kursen holder seg pĂ„ dagens nivÄ Jeg kunne gladelig gitt enda flere opsjoner dersom det hadde “garantert” at mine aksjer stiger i verdi

Mitt klare inntrykk er at klagingen pÄ ledelsen/lÞnninger mv Þker i takt med at kursen faller - det blir etter mitt syn alt for enkelt. Ta ansvar selv og gjÞr noe med det en kan pÄvirke - det er alltid veldig enkelt Ä skylde pÄ andre nÄr kursen ikke har den Þnskede utviklingen

Til slutt - det er lavere advokatkostnader i forbindelse med voldgiftsrett sml. med vanlig rettsprosess, siden det ikke er ankemuligheter ved voldgift (kun 1 “hovedforhandling”) og en fĂ„r avklart dette relativt raskt (ofte lang ventetid hos de nasjonale domstolene). I tillegg er dette en veldig begrenset problemstilling/sak sml med andre rettsprosesser. En mĂ„ derimot betale personene som skal vĂŠre voldgiftsdommere.

4 Likes

Jeg har ikke lest Cevira avtalen - men jeg tror (dette er kun mine egne betraktninger) grunnen til at dette har blitt en tvist, skyldes at i avtalebestemmelsen som regulerer denne milepÊlutbetalingen er det i ordlyden ikke tatt noen forbehold, dvs. at det stÄr der at det skal utbetales en gitt sum ved godkjenning hos de kinesiske myndighetene. Ved avtaletolkning legges det vanligvis stor vekt pÄ ordlyden, og det er grunnen til at PHO mener at en har en god sak (ville vÊrt helt merkelig om PHO gikk til sak om det stod klart i avtalebestemmelsen at stÞrrelsen pÄ utbetalingen er avhengig av hva som godkjennes) - og har valgt Ä gÄ videre. Det kan derimot vÊre Þvrige deler av konteksten (andre bestemmelser i avtalen mv) og f.eks. korrespondanse i forkant av avtalen som kan stÞtte opp under at milepÊlsutbetalingen forutsetter godkjenning ift feks. bÄde CIN 2 og CIN 3 - og for Aseris vil dette ogsÄ ha betydning for milepÊlutbetalingen i Europa og USA. Jeg har derfor forstÄelse for Aseris sitt syn, gitt st det er andre tolkningsmomenter som stÞtter sitt syn - og det er ikke uvanlig at to profesjonelle parter er uenig om hvordan en avtalebestemmelse skal forstÄs, og at en fÄr avklart dette i rettssystemet, uten at det pÄvirker det videre samarbeidet.

6 Likes

Du har et poeng her, men du overdriver. USD stod i 6 i 2013-2014, DS ble ansatt i September 2018 og da var USD pÄ ~8,4. i dag er den pÄ 9,65. Han har dermed aldri sett en USD pÄ 6. Valutaeffekten er reell, men mindre enn du antyder.

Opsjonene aligner ledelsen med hÞyere kurs, men de har ikke fÞrt til mye sÄ langt, og gir ingen indikasjon pÄ nÄr det eventuelt skjer. Og som nevnt tidligere er det mer lukrativt for ledelsen Ä sitte flere Är og selge senere enn nÄ.

En lavere kurs gir lavere strike pÄ nye tildelinger, mens hÞyere kurs gagner de eksisterende. Insentivene peker altsÄ flere veier, og da kan man ikke lese ett entydig motiv rett ut av de.

Ingen har vel sagt at ledelsen setter sin egen lÞnn. Poenget er at strukturen ikke gir innsyn i om den lange horisonten tjener alle aksjonÊrer likt. At aksjonÊrene velger styret lÞser ikke det, nÄr styret f.eks. nettopp avviste transparensforslaget.

3 Likes

Du har rett, Haltopen - valutaeffekten har ikke hatt sÄ stor effekt som fÞrst antatt, tiden gÄr alt for fort (trodde ikke det var sÄ lenge siden USD var i 6). Takk for at du dobbeltsjekket, det kunne jeg fint gjort selv fÞr jeg postet innlegget.

"Opsjonene aligner ledelsen med hÞyere kurs, men de har ikke fÞrt til mye sÄ langt, og gir ingen indikasjon pÄ nÄr det eventuelt skjer. Og som nevnt tidligere er det mer lukrativt for ledelsen Ä sitte flere Är og selge senere enn nÄ.

En lavere kurs gir lavere strike pÄ nye tildelinger, mens hÞyere kurs gagner de eksisterende. Insentivene peker altsÄ flere veier, og da kan man ikke lese ett entydig motiv rett ut av de."

Riktig det du skriver ift. insentiv (nye/gamle tildelinger) - men sÄvidt jeg har fÄtt med meg er ingen av de opptjente opsjonene noen gang vÊrt innlÞst i PHO. Schneider nÊrmer seg pensjonsalder, mens Dahl gÄr snart av med pensjon - og de har vel pr nÄ (med kurs under 60) ingen interesse av Ä innlÞse opptjente opsjoner
SÄ hvor lenge mÄ de sitte for Ä fÄ glede av opsjonene
? Akkurat nÄ tyder mye pÄ at flere i dagens ledelse kanskje ikke fÄr glede av opsjonene (presiserer at jeg ikke har lest betingelsene gitt i opsjonsavtalene nÄr en slutter/pensjoneres). Mitt poeng er at jeg skjÞnner ikke hvorfor sÄ mange skribenter er sÄ kritisk til opsjonsprogrammet i PHO - for med dagens kurs, har det ingen betydning om det er utdelt 5 eller 5 mrd opsjoner
Og hvis alle opsjonene blir innlÞst, vil ikke det bety at aksjekursen er mye hÞyere
? Uansett - er det ikke vi (aksjonÊrene) som bestemmer opsjonsprogrammet/fullmaktene pÄ generalforsamlingen?

“Ingen har vel sagt at ledelsen setter sin egen lĂžnn. Poenget er at strukturen ikke gir innsyn i om den lange horisonten tjener alle aksjonĂŠrer likt. At aksjonĂŠrene velger styret lĂžser ikke det, nĂ„r styret f.eks. nettopp avviste transparensforslaget.”

Slik jeg leser mange av innleggene rettes kritikken nettopp mot Schneider & Co for at de har sÄ hÞye lÞnninger - men det kan godt vÊre jeg har misforstÄtt mange av disse innleggene/frustrasjonen.

Jo - hvis aksjonĂŠrene er misforsnĂžyd med styret (ref avviste transparensforslaget), sĂ„ er det mulig Ă„ fĂ„ byttet ut styret. Men jeg ser at som mindretallsaskjonĂŠr, er det tidkrevende og vanskelig Ă„ fĂ„ med seg tilstrekkelig antall aksjonĂŠrer
Antyder du at det kan vĂŠre snakk om myndighetsmisbruk fra noen av aksjonĂŠrene, ref “Poenget er at strukturen ikke gir innsyn i om den lange horisonten tjener alle aksjonĂŠrer likt”?

5 Likes

Riktig, det har ikke vÊrt en stor berikelse for ledelsen sÄ langt. Det har dog blitt realisert opsjoner opp igjennom Ärene.

Men dagens opsjoner er verdilÞse pÄ dagens kurs.

Og jeg pÄstÄe ikke myndighetsmisbruk. Har ingen belegg for det. Poenget var at en storeier med styreplass kan pÄvirke og i stÞrre grad time en realisering pÄ en mÄte smÄaksjonÊrene ikke kan. Det betyr ikke at de nÞdvendigvis taper pÄ det, men det finnes tilfeller der hvor dette ikke alltid sammenfaller, spesielt pÄ tidshorisont.

3 Likes

Healthcare markets outlook: A “dynamic” landscape ripe for M&A deals and cross-border partnerships

June 26, 2026

In spite of macro uncertainty, dealmaking in healthcare remains active, with capital following differentiated innovation, scalable platforms, resilient business models — and, of course, AI.

Key takeaways

• Strategic urgency, driven by patent cliffs, pipeline gaps and strong pharmaceutical balance sheets, is fueling robust deal activity across biopharma, biotech and medtech, including landmark cross-border transactions and billion-dollar megadeals.
  • Healthcare companies are accelerating AI adoption through acquisitions, partnerships and capital investment to strengthen competitive positioning and drive innovation.
  • Supply chain resilience and regulatory complexity are reshaping healthcare strategy. To future-proof operations, healthcare companies are focusing on diversifying supply chains and optimizing portfolios.

Halfway through 2026, five themes have taken shape across the global healthcare landscape. In a year headlined by strong M&A activity, cross-border partnerships and geopolitical and regulatory uncertainty, the sector has shown resilience and robustness. Here’s a deeper dive into themes that are defining the year — and a peek at what’s ahead.

“The conversation has shifted from whether AI can create value to how quickly companies can incorporate it into their products, clinical capabilities and growth strategies," said Nick Richitt, global co-head of Healthcare Investment Banking at J.P. Morgan. “We expect AI to remain a significant driver of investment, partnerships and M&A activity across healthcare in the years ahead.”

Dealmaking in healthcare: A mid-year pulse check - Making Sense | Podcast on Spotify

1 Like

Skal vi stole pÄ AI fÄr jeg opp at det er ikke statistikk i China over hvor mange kvinner som er diagnostisert og vet om at de har CIN2. Asieris har opplyst at det oppdages 700 000 Ärlig med CIN2 mens det er totalt 4,6 mill kvinner i fruktbar alder som har CIN2 og som ikke vet at de har sykdommen. Totalt 7,5 mill kvinner har CIN2 uten Ä vite at de har den.
For Ă„ komme opp med et estimert tall kan en gjĂžre fĂžlgende grove annslag;
Det oppdager 700 000 hvert Ă„r, si halvparten blir behandlet med operasjon og halvparten blir satt under observasjon for Ă„ se hvordan sykdommen utvikler seg. År to er 700 000 nye tilfeller og 350000 under observasjon. Si at halvparten av de under observasjon blir nĂ„ operert i lĂžpet av dette Ă„ret sĂ„ totalt er det nĂ„ 875 000som vet om sin CIN2 diagnose. Bruker en samme anslag i 6 Ă„r kommer en fort opp i ca. 2 mill kvinner som vet om sin diagnose.
NÄ kommer Cevira inn med et nytt tilbud til alle disse 2mill kvinnene. For Ä fÄ dette tall ned mÄ det behandles 700 000 kvinner hvert Är pluss si 300 000 av de 2mill totalt 1 mill kvinner. Hvis halvparten velger Civira og halvparten operasjon blir det Ärlig 500 000 som behandles med Cevira.
Dette er bare et anslag for Ä illustrere potensialt Cevira marked. Hvis vi bruker 10 000 NOk per behandling blir det 5 milliarder Ärlig men det er vel og snakk om at 2 behandlinger mÄt til sÄ da er det 10 milliarder.
Dette er bare pÄ en mÄte lek med tall men det illustrerer et mulig senario for bruken av Cevira Ärlig i China.

2 Likes