Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 5

Jeg tviler dessverre på at Dan vil svare på spørsmål om hva han har ment med Net Sales / Net Price i avtalen.
Utover at det er åpenbart skatt/moms skal trekkes fra, men ellers er det ikke like åpenbart med andre eventuelle utgifter i Asieris sin organisasjon og S&M utgifter som skal komme i fratrekk synes jeg.

Det blir som @Do2Do sin ide om å skille ut USA-satsingen som en egen franchise som skal betale royalties på net sales av Cysview til Pho Norge AS: Iom ledergruppen og salgsapparatet der er så kostbart at det går i minus så blir det 0 i royalties da.

Vi får vente å se, men det skulle ikke forundre meg om man klarer å få til en tvist rundt dette slik saken nå ligger dersom avtalen ikke er krystallklar og at det dermed er åpning for å teste grensene.

1 Like

Kan ikke si hva fasit er i kontrakten, men i forretningsverden betyr det som regel salg etter rabatter. Noen ganger også etter provisjoner og bonus, men usikker hvor relevant akkurat det er for dette caset. Rabatter er jeg veldig sikker på gjelder her.

https://www.edisongroup.com/research/a-licensing-deal-for-cevira/24556/

AI :robot::
I en standard lisensavtale for legemidler beregnes royaltyen på 10–20 % nesten alltid av partnerens netto omsetning (Net Sales). Det betyr at Photocure ASA får sin prosentandel av summen som partneren Asieris faktisk fakturerer sine distributører for Cevira, fratrukket faste standardavgifter og rabatter. [1, 2, 3]

Fastsette beregningsgrunnlaget

• Netto omsetning brukes: Grunnlaget kalles «Net Sales» i avtalen.
  • Ikke pasientpris: Pasienter betaler apotek- og sykehuspåslag i tillegg.
  • Ikke netto overskudd: Kostnader til markedsføring eller produksjon trekkes ikke fra. [1]

Beregne fradragene i nettoomsetningen

Før Photocure ASA får sine prosenter, trekkes kun spesifikke poster fra brutto fakturapris: [1]

• Rabatter og bonuser: Volumrabatter gitt til store innkjøpere eller sykehus.
  • Returer og svinn: Kredittering for utgåtte eller ødelagte produkter.
  • Offentlige prisavslag: Lovpålagte rabatter til statlige helsesystemer.
  • Skatter og avgifter: Salgsskatter og toll direkte knyttet til salget.

Sammenligne de tre modellene

Modell Sannsynlighet Hva betyr det i praksis?
Netto omsetning (Net Sales) Svært sannsynlig (99 %) Prosent av grossistpris minus salgsrabatter.
Pasientpris (Retail) Uaktuell (0 %) Inkluderer påslag til ledd partene ikke kontrollerer.
Salgspris minus kostnader Lite sannsynlig (0 %) Dette ville vært overskuddsdeling, ikke salgsroyalty.
1 Like

Det jeg lurer på er hvordan PHO kan forsikre seg om at all rapportering, beregning av royalties osv. kommer å foregå helt etter boka. Jeg er og har alltid vært skeptisk til kinesiske selskaper og myndigheter. Er jo bare å se på hvordan de holder på innen f.eks. bilindustrien.

Jeg håper i det minste at PHO selv kommer å stå for all produksjon av Cevira og dermed ha rimelig god kontroll på hvor mange doser som selges i Kina.

PHO tror de står for all produksjon selv.

Men hvor mye Temu-arbeiderne i Kina produserer for Asieris får vi neppe vite :sweat_smile:

Sånt det blir netto av.

Har handlet med Kina i mange år, på Automotive og E-mobility. De er ikke slik de var før, iallefall ikke de store og seriøse aktørene innenfor bil og tech. De kopierer ikke lenger. De er laaangt foran. Og på de områder de ikke er foran, så er de redelige. De er avhengig av eksport, så om det blir mue grums så blir det sanksjoner og enda mer vanskelig for de i EU/USA… Det ønsker de ikke.

Retailvarer derimot er det vel fortsatt mye grums, men det virker ikke som om det nytter, eller omgivelsene bryr seg stort😂. Temu går jo som bare det, selv om det stort sett er søppel?

Men lette å ha med å gjøre, det er de Ikke…

6 Likes

Har selv handlet mye med Kinesiske bedrifter og har alltid blitt enige, men mye frem og tilbake. Min erfaring er at de går høyt ut og så gjenker seg tilpassende hva som er midtlinjen. Tenker at hvis photocure gir litt her så blir det forever friendship🤩 det blir god buisness på sikt🙏

Tenker der blir opp til AAA, så får vi se hvem det er som har fritolket kontrakten.

Vil tro at det mest fornuftige ledelsen kan gjøre nå, er å få hjelp fra folk som kan vise til resultater i tilsvarende forhandlinger med kinesere. Kanskje de kan kjøpe et underskuddsforetak som driver med dette? :grinning:

1 Like

Lol?

Kjølvann av oppkjøp, revisor/megler/skatt utgifter eller whatnot.

1 Like

Største eier, Briarwood øker.
3,4 og 5 største eiere øker også.

9 Likes

Solid organic growth despite FX and opex drag ‒ Q2 review [DnB]

Hexvix/Cysview revenues grew 11% Y/Y in constant currency in Q2, demonstrating continued commercial momentum across both North America and Europe. However, a NOK headwind from USD/EUR weakness compressed reported growth to just 3%, while elevated business development costs (Vesica acquisition) pushed reported EBITDA to NOK-2.0m. Adj. EBITDA was NOK27.2m in Q2 (Q2 2025: NOK27m), with a 19% margin (20% in Q2 2025), and YTD the adj. EBITDA margin improved to 15%, from 14% in the corresponding period in 2025. The low end of the 2026 product revenue growth guidance was raised (8–11% constant currency growth, from 7–11% previously), signalling management’s confidence in H2 delivery. Following estimate revisions, we reiterate our BUY, but cut our target price to NOK79 (82).

2 Likes

Suser vel raskt mot 60 igjen da :chart_with_upwards_trend:

1 Like

Da kom Briarwood til unnsetning, de må gjerne fortsette og trø litt hardere til.

3 Likes

Fikk du svar fra DS?

Helt nydelig! Hvor mye kjøpte de?

13k på nyeste liste.

1 Like

Our commercial organization continuously allocates resources based on where we believe they can have the greatest impact on patient access and long-term value creation. This includes working with Karl Storz and ForTec in the US at present. ForTec over the last 2 years has had the greatest success in penetrating regional hospitals and centers that do not have capital budgets for purchasing towers.

8 Likes

Jøss, det var svære greier, nesten like mange aksjer som jeg kjøpte den siste dagen jeg holdt på med nedsnitting :wink:

1 Like