Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 5

Veldig bra og grundig vurdert. Glimrende helhetlig analyse. Har bare etpar komentarer. Ser vesica dealen som noe bedre enn det som vurdert her. Bla annet at deler av utgiftene kommer senere. Cevira har fortsatt milepÊlsutbetalinger som kan bli inntekter. Core kostnadskontroll kan gi pluss veldig raskt her. Ledelse bÞr mÄles og allokeres pÄ resultater og det vil vise seg om kort tid.

3 Likes

Er det noe her som ledelsen/styret ikke har vÊrt klar over i Ärevis? NÄr de ikke har gjort noe med det hittil, sÊrlig med kostnadskontrollen, er det noen grunn til Ä tro at de vil gjÞre noe i det hele tatt?

1 Like

Noen mener kursen er lav andre for hÞy. Intet nytt under solen. Tror neppe et norsk biotekselskap har kommet noe sÊrlig lenger med produkter i verdensmarkedet ny teknologi godkjent i marked samt flere triggere. Tre meglerhus har kursmÄl mellom 75 og 85kr. Hvis noen av triggerne inntreffer, omsetning Þker i kombinasjon med Þkt topplinje og kostnader holdes +/- dagens nivÄ har biotekselskap en tendens til Ä prises meget godt. Akkurat nÄ prises ogsÄ flere norske biotekselskap hvor utviklingslÞp ligger milevis fra PHO status til langt hÞyere mcap. Uansett gledelig for FoU innen kreftforskning i Norge siste tid, viktig med internasjonal prising av norsk biotek for utvikling og midler til Ä makte at norske selskap kommer med teknologi til markedet og pasienter fÄr nyte godt av norsk teknologi ww. Vi fÄr se hva fasiten blir i 2027+. Med sÄ mange som er negative i forum her, er det ofte lite som skal til for Ä overraske positivt. Elsker at det er sÄ stor interesse fra ikke-aksjonÊrer ogsÄ. Photocure er ihvertfall pÄ radaren til investorer om ikke annet :laughing:

6 Likes

Jeep, en bra oppsummering Jubel! Vurder en bunke med aksjer :ok_hand:

1 Like

Jeg er meget skeptisk til din fremstilling av ny strategi og utskiftning av ledelsen. Du fÄr styret og ledelsen til Ä fremstÄ som idioter. I styret sitter det en meget kompetent dame med betydelige regneferdigheter og analyse kompetanse og at du som sitter utenfor bÄde styret og ledelsen og den informasjonen som de sitter pÄ kan komme med nye beregninger og strategi ser jeg pÄ som totalt urealistisk.
Hva er din erfaring og kompetanse er dette fremstilt ved hjelp av AI?
Jeg reagerer ĂČg pĂ„ fremstillingen av underskuddene i US. Vi vet alle at to grunner er Ă„rsaken til disse underskuddene covid og bortfall av flex. Jeg mener at DS har gjort en fremragende jobb med Ă„ komme helskinnet i gjennom disse krisene. Jeg gir han ogsĂ„ kreditt for Ă„ ha satt i gang alle analysene av at cysview er overlegent hvitt lys. Det har vĂŠrt helt nĂždvendig for Ă„ overbevise en meget kritisk legestand.
Hvis en ikke har tillit til styret og ledelsen er det bare Ă„ selge seg ut. Å hĂ„pe pĂ„ at det kommer nytt styre og ledelse er etter min mening urealistisk.

5 Likes

DĂžnn enig i alt

Det er styret og ledelsen som fÄr seg selv til Ä fremstÄ som idioter.

Det er en sÄ grunnleggende feil setup i insentivene til ledelsen fremfor aksjonÊrene at jeg sliter med Ä se det blir noen endring

4 Likes

MĂ„ legge til at stĂžrste eier Briarwood er da den stĂžrste idioten som ikke skifter ut styret og ledelsen de har full kontroll.

3 Likes

Ser ut som en grundig gjennomgang, men et par spÞrsmÄl og kommentarer.

Jeg mener det er tid for en ny ledelse og endring av kurs for selskapet.

Blir i mine helt feil pÄ dette tidspunkt. Man er rett fÞr mÄlstreken pÄ mangen av verdidriverene man har ventet pÄ, og da skal man plutselig endre kurs
 Selskapet har jobbet mot strÞmmen siden Covid, og nÄ nÄr det endelig skal se ut til Ä bÊre frukter, da skal man plutselig bytte ledelse med tilhÞrende sluttpakker, fallskjermer og en ny lÞnnspakke til en ny CEO

Man ville mest sannsynlig fÄtt ny CEO, fortsatt strategien som ligger i bunn, da man er sÄpass nÊrmere resultatene. Hvis det da gir penger i kassen ville man genierklÊrt ny CEO.

USA har gĂ„tt med underskudd etter fellesskostnader hvert eneste Ă„r, fra −30,8 mill. i 2019 til −14,5 mill.

Hva legger du i dette? Ser man pÄ S&M som er direkte knyttet til selve salget og markedsfÞringen i USA har dette lagt i pluss siste tiden. Det som drar det i minus og svinger er som sagt allokeringer og felleskostadner som blir fordelt mellom US og EU. Da er spÞrsmÄlet, hva skal dem kutte? Samarbeid og utvikling med Wolf? utviklingen med nytt AI software? Studier rundt bruken av blÄlys? TilstedevÊresle pÄ messer og konferanser? Eneste som man kanskje kunne gjort noe med direkte uten Ä svekket selskapet er en endring i hvordan belÞnningen til ledelsen skulle blitt utformet.

Dette er utgifter som blir jevnt fordelt mellom Europa og US.

Under er inntekter fra Cysview i USA (etter cost of goods er trukket fra) opp mot utgifter direkte knyttet til S&M.

Dette er egentlig samme oversikt, men med en smoothing pÄ 4MA. Cysview i seg selv gikk i pluss isolert sett for flere kvartal siden.

– Salg og markedsfþring i prosent av omsetningen per region. USA skal ned fra 83 % i 2025 til under 65 % i 2028.

Dette ser jeg som en selvfÞlge med kommende utvikling. Ser man pÄ antall ansatte i USA og hva som har blitt brukt pÄ salg og markedsfÞring der borte har dette vÊrt stabilt over tid. Man ser ogsÄ at avstanden mellom revenue og S&M utgifter Þker over tid basert pÄ grafen over. Kommer det nedklassifisering fra FDA burde dette vÊre en smal sak.

For US i Q2 var dette pÄ 76,9%, men dette svinger per kvartal, sÄ man mÄ nesten vente til Äret er omme. Q1 var pÄ 86%.

Salgsmodellen i USA. Hvert salgsdistrikt gjennomgÄs, og salg og markedsfÞring kuttes med 10 %, rundt 18 mill i 2027. Salgsressursene samles rundt kontoene med volum, og smÄkunder betjenes med mobile tÄrn fra ForTec og fjernstÞtte. Selgernes tid flyttes fra nye installasjoner til Þkt bruk av tÄrnene som allerede stÄr der.

Dette er jo Ä skyte seg selv i foten nÄr man vet FDA kommer med beslutning pÄ nedklassifiseringen i lÞpet av slutten av dette Äret/begynnelsen av neste. Tiden for Ä komme med kommentarer pÄ forslaget deres gÄr ut nÄ i oktober, da har det gÄtt 60 dager siden forslaget ble fremmet. Etter dete fÞlger gjennomgang av kommentarer og behandling.

@eiken spÞr hva sykehusene tjener pÄ blÄtt lys, og svaret er kjernen i saken: den som betaler for Cysview, er ikke den som sparer. Sykehuset bÊrer legemiddelkostnaden, mens gevinsten av fÊrre tilbakefall havner hos Medicare. OPTUM-studien fra august viste kostnadsnÞytralitet sett fra betalerens side. Salgsinnsatsen bÞr derfor rettes mot kunder der den som betaler ogsÄ sparer: VA-systemet, integrerte helsesystemer og kommersielt forsikrede pasienter.

Men vil ikke det fjerne store deler av kundemassen? Fleste amerikanske pasienter er 65+ og dekket av Medicare. GÄr man utelukkende etter VA og Kaiser osv sÄ har man ignorert den stÞrste kundemassen. Tar jeg feil her?

Dette vil jo bli enda viktigere hvis man fÄr tilbake flex skopene vil jeg tro.

Kostnader og kjerne. Fellesskostnadene fryses, budsjettet bygges fra null i forbindelse med CFO-skiftet. Ledelsens lÞnnsstruktur mÄ endres og bonuser/opsjoner knyttes til nye resultatmÄl. Nye oppkjÞp settes pÄ pause. Vesica fÄr maks 30 mill. i Äret og ingen egen salgsstyrke fÞr dekning er pÄ plass. Synergien @eiken peker pÄ, at samme salgsapparat kan selge urintesten, er reell, men fÞrst nÄr testen har refusjon. FÞr det er den en kostnad og tar tid fra Cysview. Er dekning ikke i sikte i 2028, avhendes Vesica. Brutalt, men sÄnn mÄ det vÊre og sÄ idiotisk er dette oppkjÞpet i dagens situasjon - hÞy kostnadsrisiko pÄ aksjonÊrenes vegne. Den som lever fÄr se.

Hvis det var villighet i styret hadde dette vÊrt gjort allerede. Alt ble nedstemt, sÄ ingenting hadde endret seg. NÄr det gjelder Vesica sÄ er de stÞrste utgiftene direkte knyttet til milepÊler og oppfyllelse av disse. Alle disse milepÊlene er direkte verdidrivere, sÄ Ä sette pÄ bremser i det korte bildet for Ä oppnÄ en kortsiktig bedring pÄ inntjening tjener ikke Photocure i det stÞrre bildet. Man risikerer Ä kneble seg selv i konkurransen om Ä komme inn pÄ markedet.

Europa. Bruken Þkes i kontoene som har fÄtt nytt utstyr. Fleksibel overvÄking presses der Richard Wolfs midlertidige lÞsning er tilgjengelig. Det etableres ingen nye land, og smÄ markeder betjenes via distributÞrer. Kontroll pÄ kostnader har hÞyest prioritet.

I vÄrt beste marked hvor vi fremdeles har god vekst skal vi begynne Ä tyne marginer fÞr vi har nÄdd et platÄ??

SÄ er spÞrsmÄlet om det gir verdi Ä vente i 12-24 mÄneder for Ä vente pÄ opsjonene. Min analyse tilsier at relativt raske tiltak med hensyn til kostnadskontroll bÞr kunne prise PHO til 55 + 10 (Cevira) + andre opsjonsverdier. En hyggelig oppside pÄ kort sikt.

Mangen av dine “raske” tiltak vil jo direkte svekke utnyttelsen og mulighetene pĂ„ opsjonene lenger fremme.

Hva hjelper det med nedklassifisering og tilgang til stÞrre marked hvis man ikke har personell til Ä fÞlge opp, fordi man kvittet seg med dem mindre en 1 Är i forveien fordi man ville pynte pÄ bunnlinja.

Hva kan man fÄ av vekst og Þkt omsetning i Europa hvis man allerede nÄ begynner Ä strupe? Ser man pÄ kostnader i Europa har det vÊrt jevnt over lang tid. Igjen,et Þyeblikks reduksjon for en kortsiktig bedring pÄ bunnlinja, uten Ä se lengre frem. Asieris har nettopp fÄtt CE-godkjenning pÄ engangsskop for bruk i EU.

Samme med Vesica egentlig, hvis man fÄr refusjon, men uten apparat til Ä fÞlge opp,blir det langt enklere for en konkurrent Ä komme inn hvor Photocure egentlig burde vÊrt inne. Men pga. mangel pÄ ressurser taper man markedsandeler fordi man skulle pynte pÄ bunnlinja 12 mÄneder tidligere.

Jeg kan se argumenten dine, men det er kun for kortsiktig “pynting” pĂ„ bunnlinja med dertil nedside lenger frem i tid.

12 Likes

Min vurdering er at dette kan raskt bli svÊrt god butikk og velger Ä laste mer opp !!! Om det skulle gÄ tregere sÄ kan uansett kursen forsvares. Det mÄ vel vÊre en glimrende investobjekt.

2 Likes

Det har mange tenkt de siste Ă„rene đŸ„Č
Cevira approval skulle jo sende kursen til himmels.

1 Like

Ser uansett ut som en bunn spĂžr du meg!!!

2 Likes

Holom i FA:

Mulig «game changer»

Videre liker analytikeren Photocure, som er ledende innen blÄlyscystoskopi.

– Vesica Health-oppkjĂžpet er en viktig langsiktig verdidriver, og dessuten foreslĂ„r USAs legemiddeltilsyn Ă„ reklassifisere utstyr for blĂ„lyscystoskopi fra Class 3 til Class 2, noe som kan Ă„pne for flere utstyrsleverandĂžrer der, tilfĂžyer han.

– Dersom forslaget vedtas, blir investeringscaset mye bedre, med oppside som ikke ligger i vĂ„re estimater.

1 Like

Andre synspunkter er viktige for Ä gjÞre diskusjonen bedre, spesielt nÄr de kommer fra kunnskapsrike folk. Likevel mener jeg at hovedpoengene mine stÄr seg godt.

PHO prises som et kontantstrÞmselskap, Äpenbart ikke som et vekstselskap. SÄ lenge verdien avhenger av faktorer utenfor selskapets kontroll, som CMS, FDA, utstyrsprodusentene og Asieris, vil markedet fortsette Ä prise PHO ned. Det eneste ledelsen styrer fullt ut, er kostnadene og kapitalbruken. Det er her fokuset mÄ Þkes.

Kostnadskontroll betyr ikke Ä bygge ned kapasiteten som trengs nÄr FDA-vedtaket og nytt utstyr kommer. Det betyr Ä stoppe nye oppkjÞp, effektivisere S&M (f.eks. 10%) og sette tak pÄ pengebruken utenfor kjernen. Er det noe alle aksjonÊrer i PHO vet, sÄ er det at mÄlstreken flytter seg hele tiden.

Hvem pynter?

Jeg vil pÄstÄ at det er ledelsen som driver med pynting av selskapet, og markedet ser ut til Ä ha gjennomskuet det. Ledelsen pynter gjennom fokus pÄ fremtidige katalysatorer og bruk av justert EBITDA som mÄltall og guiding. I PHO er ikke justert EBITDA det samme som EBITDA renset for engangsposter. I praksis er det resultatet for Hexvix og Cysview alene, der bÄde inntekter og kostnader utenfor kjernevirksomheten er tatt ut. Det er lovlig, og det er avstemt i rapportene, men det er problematisk hvordan det benyttes.

Et eksempel: I Q2 ble rapportert EBITDA pĂ„ −2,0 mill. til +27,2 mill. justert. Justeringene var rundt 30 mill., mot 12 mill. Ă„ret fĂžr. De besto av oppkjĂžpskostnader, aksjebasert avlĂžnning, sluttvederlag og driftskostnader i Vesica-segmentet. Bortsett fra aksjebasert avlĂžnning er dette ekte penger, ikke bare regnskapsmessige justeringer.

Kassen falt fra 293,8 mill. ved utgangen av 2024 til 162,4 mill. etter Q2 2026, fÞrst og fremst pÄ grunn av Vesica-kjÞpet, tilbakekjÞp og betalinger til Ipsen. Justert EBITDA fanger ingen av disse. PHO sikter mot over 25 % justert EBITDA-margin i 2030. Slik PHO bruker justert EBITDA i dag, kan ledelsen bruke penger pÄ oppkjÞp, nye satsinger og aksjebasert avlÞnning uten at det svekker tallet den guider pÄ. Det er ikke bra.

Pynting er Ä vise et bedre tall uten at kontantstrÞmmen endres. Det er det PHO oppnÄr ved Ä bruke justert EBITDA slik selskapet gjÞr i dag. Jeg mener PHO mÄ mÄle og rapportere pÄ det som ikke kan pyntes: fri kontantstrÞm og fellesskostnader i kroner, jf. tidligere innlegg.

MÄlstreken flytter seg

MĂ„lstreken er fremdeles minst 1,5–3 Ă„r unna. FDA-reklassifiseringen gir volum tidligst i 2027–2028, en eventuell CMS-endring virker tidligst i 2028, og Vesica regner med refusjon midt i 2028 (key word: regner med). Hovedregelen i PHO er at mĂ„lstreken flytter seg, og det er kanskje den viktigste grunnen til Ă„ fĂ„ kontroll pĂ„ bunnlinja.

Fleksible skop og refusjon

Jeg tror ikke vi skal legge til grunn at hele markedet som forsvant med de fleksible skopene, kommer tilbake over natta. Med mindre refusjonsordningen i USA endres, er det Þkonomiske insentivet for blÄlys fremdeles svakt:

– Legekontor: Cysview betales til ASP + 6 %, et pĂ„slag pĂ„ rundt 85 dollar. Prosedyrebetalingen er den samme som for hvitt lys. PĂ„slaget skal dekke utstyr, et engangsskop og en ekstra time med legemiddelet i blĂŠren. Koster skopet mer enn rundt 85 dollar, taper kontoret penger.

– Sykehus: Kompleksitetstillegget dekker rundt 90 % av legemiddelet. Sykehuset stĂ„r likevel igjen med rundt 134 dollar mindre enn for hvitt lys, fĂžr utstyr og tid.

– Dagkirurgi: Hele prosedyrebetalingen er lavere enn prisen pĂ„ legemiddelet.

Det er Äpenbart bedre at fleksible skop kommer tilbake enn at de ikke gjÞr det. Men da mÄ bruken drives av klinisk nytte, ikke Þkonomi. PHOs eget brev til CMS viser hvor langt selskapet har kommet med klinisk nytte sÄ langt: under 5 % av kvalifiserte Medicare-pasienter fÄr behandlingen. Arbeidet mot CMS for Ä endre refusjonsordningen er den viktigste jobben PHO har i USA. Her har selskapet fÄtt delvise tillegg, men ikke separat betaling, pÄ over ti Är.

Cevira

Verdien av Cevira er fremdeles uavklart. Det skulle jo bli den store katalysatoren, men markedet vurderer det ikke slik i dag nÄr man ser pÄ aksjekursen som er betydelig lavere enn fÞr godkjenningen.

I vĂ„r sa Asieris at selskapet ville delta aktivt i refusjonsforhandlingene. Senere har Asieris sagt at det vil vurdere mulighetene og ha en pris som dekker kostnadene. Ting tar ogsĂ„ lengre tid i Kina enn forumet har lagt til grunn. De fĂžrste indikasjonene kommer med Asieris’ tall for tredje kvartal i slutten av oktober, og med refusjonsutfallet innen utgangen av november.

Det er Äpenbart oppside i EU og USA: EMA har akseptert sÞknaden, og FDA er enig i designet for en ny fase 3-studie. Men ogsÄ dette vil ta tid. Igjen er det et svÊrt godt argument for Ä fÄ kontroll pÄ bunnlinja.

Styret

Det er innvendt at styret har kompetente folk og mer informasjon enn meg. Det er helt riktig. Min analyse bygger likevel pÄ selskapets egne tall over tid, og spÞrsmÄlet handler ikke om medisinsk kompetanse, men om prioriteringer: hvordan kapitalen brukes, og ikke minst hva ledelsen belÞnnes for.

At styret ikke har tatt grep, er etter min mening kanskje det stÞrste rÞde flagget i PHO, og aksjekursen er dessverre et tydelig tegn pÄ det. Jeg tror det vil vÊre sÊrdeles merkbart pÄ verdsettelsen av PHO dersom styret og/eller ledelsen tar de nÞdvendige grep for at kjernevirksomheten skal bli selvfinansierende.

Bunnlinja vil alltid vére fasit – like it or not!

4 Likes

MÄlstreken flytter seg for de aksjonÊrene som ikke har rigget seg pÄ Ä trade, imens sitter ledelsen og henter ut 100% bonus Är for Är.

1 Like

100% bonus av hva da??