Disclaimer: Jeg har en del aksjer i PHO og GAV er mer enn kursen pr. i dag for å si det sånn 
Jeg mener det er tid for en ny ledelse og endring av kurs for selskapet. Dan Schneider har ledet PHO siden 2018. USA har gått med underskudd etter fellesskostnader hvert eneste år, fra −30,8 mill. i 2019 til −14,5 mill. i 2025. Forbedringen de siste årene har kommet gjennom noe bedre kostnadskontroll og prisøkninger, ikke gjennom økt bruk av produktet.
Strategien hviler stadig mer mer på forhold selskapet ikke styrer. Dette medfører usikkerhet rundt selskapets økonomiske situasjon over tid selv om de har produkt i markedet. DS peker på CMS-refusjon, retur av fleksible skop, nye utstyrsprodusenter og FDA-reklassifisering som katalysatorer for vekst. Vesica forutsetter Medicare-refusjon innen midten av 2028 og kliniske resultater som ennå ikke foreligger. Cevira-avtalen er i voldgift, der Asieris har fremmet motkrav (risiko). Vekstplanen mot 2030 forutsetter at PHO vokser rundt 15–19 % i året, mens guidingen er 8–11 %.
Med aksjen rundt 50 kr og 162,4 mill. i kontanter har selskapet ikke råd til en strategi der verdien avhenger av andres beslutninger. Kjernevirksomheten skal være lønnsom på egne premisser. Katalysatorene må behandles som opsjoner, ikke som selve planen. Dette betyr at følgende må endres: salgsmodellen i USA, kostnadsstrukturen, virksomheten utenfor kjernen (inkludert om Vesica skal beholdes), kapitalallokeringen og Asieris-tvisten. Jeg tror ingen vil kjøpe PHO før det gjennomføres en strategisk turn-around, og et oppkjøp er vel heller ikke i DS interesse - han melker kua så det holder.
Hva bør PHO ledelse måles på
Ledelsen bør måles på utvikling i fem tall som er førende for bonus/opsjoner. Omsetning og justert EBITDA er åpenbart ikke nøkkeltall som er i aksjonærenes interesse:
– Salg og markedsføring i prosent av omsetningen per region. USA skal ned fra 83 % i 2025 til under 65 % i 2028.
– Segment-EBITDA i USA, Europa og andre markeder. USA skal i null i 2027.
– Fellesskostnader i kroner. De holdes flate til 2028.
– Bruk per aktiv konto. Den skal øke. I Q2 økte antall aktive kontoer i USA med 20 %, mens volumet økte 10 %. Bruken per konto falt altså grovt regnet med rundt 8 % (=det holder ikke å slå seg på brystet mht. antall nye kontoer).
– Fri kontantstrøm etter Ipsen-betalingen. Den skal være positiv i 2027 og minst 55 mill. i 2028.
Forutsetninger for min analyse
Drift:
– Produktinntektene vokser 8 % i året i konstant valuta, i nedre del av dagens guiding. Valutakursene holdes på 2026-nivå.
– Bruttomarginen er rundt 92 %.
– Driftskostnadene vokser 5 % i året, etter et engangskutt på 18 mill. i USA fra 2027.
– Kostnader utenfor kjernen holdes på 20–30 mill. i året.
Kontantstrøm:
– Ingen inntekter fra CMS-endringer, FDA-reklassifisering, fleksible skop, Cevira eller Vesica - opsjoner ikke en plan.
– Betalingen til Ipsen går fra 15 % til 7,5 % av salget høsten 2027 og faller bort i 2030.
– Et fremførbart underskudd på 391 mill. holder skatten lav til rundt 2030.
– Investeringer på rundt 15 mill., leie på rundt 7 mill. og økt arbeidskapital på 6–8 mill. i året.
Verdsettelse:
– Rundt 27,5 mill. aksjer, inkludert noe utvanning fra opsjoner.
– 10 % avkastningskrav og 2 % evig vekst etter 2031. Et amerikansk patent som løper til desember 2036, gir en rimelig lang horisont.
– Rundt 150 mill. i kontanter ved utgangen av 2026.
Min vurdering av nødvendige tiltak og påfølgende resultater
Salgsmodellen i USA. Hvert salgsdistrikt gjennomgås, og salg og markedsføring kuttes med 10 %, rundt 18 mill i 2027. Salgsressursene samles rundt kontoene med volum, og småkunder betjenes med mobile tårn fra ForTec og fjernstøtte. Selgernes tid flyttes fra nye installasjoner til økt bruk av tårnene som allerede står der.
@eiken spør hva sykehusene tjener på blått lys, og svaret er kjernen i saken: den som betaler for Cysview, er ikke den som sparer. Sykehuset bærer legemiddelkostnaden, mens gevinsten av færre tilbakefall havner hos Medicare. OPTUM-studien fra august viste kostnadsnøytralitet sett fra betalerens side. Salgsinnsatsen bør derfor rettes mot kunder der den som betaler også sparer: VA-systemet, integrerte helsesystemer og kommersielt forsikrede pasienter.
Kostnader og kjerne. Fellesskostnadene fryses, budsjettet bygges fra null i forbindelse med CFO-skiftet. Ledelsens lønnsstruktur må endres og bonuser/opsjoner knyttes til nye resultatmål. Nye oppkjøp settes på pause. Vesica får maks 30 mill. i året og ingen egen salgsstyrke før dekning er på plass. Synergien @eiken peker på, at samme salgsapparat kan selge urintesten, er reell, men først når testen har refusjon. Før det er den en kostnad og tar tid fra Cysview. Er dekning ikke i sikte i 2028, avhendes Vesica. Brutalt, men sånn må det være og så idiotisk er dette oppkjøpet i dagens situasjon - høy kostnadsrisiko på aksjonærenes vegne. Den som lever får se.
Europa. Bruken økes i kontoene som har fått nytt utstyr. Fleksibel overvåking presses der Richard Wolfs midlertidige løsning er tilgjengelig. Det etableres ingen nye land, og små markeder betjenes via distributører. Kontroll på kostnader har høyest prioritet.
Pris, refusjon og Asieris. Prisen i USA økes med maks 3 % i året, og ellers brukes volumavtaler med helsesystemene. Overfor CMS fremmes smalere krav bygget på kostnadsnøytralitet. Tvisten med Asieris forlikes, slik at kravet om tilbakebetaling på rundt 66 mill. faller bort. Dette fjerner risiko fra aksjen.
Tiltakene med forutsetningene kan gi følgende utvikling for kjernevirksomheten.
| NOK mill. |
2025 |
2027E |
2028E |
2029E |
2030E |
| Produktinntekter |
530 |
605 |
655 |
710 |
765 |
| Kjerne-EBITDA |
56 (11 %) |
108 (18 %) |
132 (20 %) |
158 (22 %) |
184 (24 %) |
| EBITDA etter kostnader utenfor kjernen |
29 |
78 |
102 |
133 |
164 |
| Fri kontantstrøm |
– |
15 |
56 |
83 |
113 |
USA går i null i 2027. Kjernemarginen dobles innen 2028 uten hjelp fra katalysatorene/opsjonene (som er det de fleste fokuserer på). Den frie kontantstrømmen stiger fordi tre forhold virker samtidig: økende marginer, lavere Ipsen-betalinger og lave investeringsbehov.
Kapital tilbake til aksjonærene. Når den frie kontantstrømmen dekker en kontantbuffer på minst 150 mill., tilbakeføres 50 % av den. Først skjer det som tilbakekjøp i 2027–2028. Deretter innføres et fast utbytte fra regnskapsåret 2028: rundt 1,0 kr per aksje for 2028, 1,5 kr for 2029, 2,1 kr for 2030 og 2,4 kr for 2031, med tilbakekjøp for resten. Utbyttet skaper ikke verdi i seg selv, men det binder ledelsen. Når halvparten av kontantstrømmen skal ut, blir det mindre å bruke på nye oppkjøp og andre krumspring fra ledelsen . @solskimm sitt Equinor-eksempel peker i samme retning: avkastning før vekst.
Hva betyr dette for PHO verdivurdering
Med forutsetningene og tiltakene over er min vurdering at kjernevirksomheten er verdt rundt 55 kr per aksje. Den viktigste følsomheten er kostnadsveksten: blir den 7 % i året i stedet for 5 %, faller verdien med rundt 10 kr. Uten tiltak er det høy usikkerhet rundt fremtidig kontantstrøm, og risiko for emisjon (helt utrolig).
Oppå dette kan hver enkelt legge sin egen verdi av opsjonene: Cevira, FDA-reklassifisering og nye utstyrsprodusenter, fleksible skop, CMS-refusjon og Vesica. Poenget med å skille dem ut er at kjernevirksomheten alene kan forsvare en kurs på 55 kr (50 - 60 kr) dersom det gjøres nødvendige tiltak. Alt utover det avhenger av hvor mye man tror på opsjonene, og av om ledelsen klarer å holde kostnadene nede mens man venter. Ikke brenne penger på nye eventyr
@Freddys: Kina er en opsjon i min analyse både med hensyn til salg av Hexvix og Cevira. For Cevira er Asieris’ eget mål for 2026 rundt 400 sykehus og over RMB 100 mill. i salg. Med laveste royaltysats på 10 % gir det rundt NOK 14 mill. til Photocure = 50 øre pr. aksje. Trolig blir det mindre, fordi salget startet først i juni og Asieris selv sier at salgstallene ennå ikke har nådd noe omfang. Min vurdering (og her er det mye synsing og usikkerhet) er at opsjonen av Cevira er verdt 10 kr per aksje i dag.
Så er spørsmålet om det gir verdi å vente i 12-24 måneder for å vente på opsjonene. Min analyse tilsier at relativt raske tiltak med hensyn til kostnadskontroll bør kunne prise PHO til 55 + 10 (Cevira) + andre opsjonsverdier. En hyggelig oppside på kort sikt. Den store utfordringen til PHO, slik jeg ser det, er en overbetalt ledelse som skaper en utrolig usikkerhet med hensyn til fremtidig kontantstrøm og har klart å mane frem en emisjonssrisiko, kombinert med et styre som hittil ikke har gjort noe med det. Jeg tror mye av den nylige utviklingen i aksjekursen ligger her.