Oppkjøp av selskapet eller samarbeid med ett amerikansk BP selskap hadde gjort susen for oss aksjonærer. 
Jøss, nå kan man handle billigere enn innsiderne 
hva skler?
Tja, stoplossraid kanskje. Kanskje den ene KLP-kontoen bare måtte ut i dag. Uansett spenstig med 3-års low.
Er bare å se på ordrene 
150, 300, 900, innimellom ser man plutselig noen tusener aksjer ryker, før nye push nedover med 150, 63 osv.

Ut av FAs innsideportefølje. Så da ble det noen flere på 47+.
Bare å gratulere Citadel med en god dag. Kanskje de får til salt i maten til jul 
Kanskje på tide å å kaste forelskelsen på båten og innse hvor elendig denne aksjen er ?
PHO er den aksjen jeg historisk har tjent mest på, men takk for omtaken. Hva med at du heller søker hjelp for hva enn du sliter med?
Dine ekstreme trading skils er ikke veldig relevant for det fundamentale
Hvor mange måneder satt ikke du og andre her på forumet og ventet på den fantastiske nyheten fra Kina som skulle sende aksjen opp til uante høyder
Har ikke tradet denne siden 2022 - min lille posisjon her i dag er fundamental og bryr seg (for å gjenta meg selv til deg igjen) hundre-null om kurs er 50 eller 70. Du er som en premensturell kvinne, ren affekt og mas.
Når du på kurs 48 snakker om at denne aksjen er den du har tjent mest på så er du uansett ganske langt unna virkeligheten som gjelder for de fleste her
Er det mer negativt på vei til newsweb eller hva f er det som skjer
Jeg skrev det til deg fordi du henvendte deg til meg med mer piss og ord som “forelskelse”. Jeg og sikkert mange andre er dritt lei dine “bidrag” her og generelt på TI. Det er helt sant at avkastning historisk her er størst. Det har fortsatt ingenting å gjøre med dagens lille fundamentale lodd, uansett hvor mye du griner og bærer deg - klinisk ute av stand til å ha flere tanker i hodet samtidig.
Blir nok greit atter en gang når disse shortparasittene er ferdige for denne gang.
Citadel har nok sett på chartene til grisen at aksjen skulle ned litt til og kastet ut masse short.
Kanskje største eier igjen benytter muligheten til å laste opp videre som de har gjort siste tid? Briarwood
Om info som er lagt ut på et annet forum stemmer så kan vi nok trygt anta at de som solgte denne bevegelsen ned kjenner selskapet dårligere enn dere som leser her.
Typisk for en rasjonell investor er å vurdere om et selskap er mer verdt enn prisen man må betale. Man finner noe man synes er underpriset og så kjøper man. Det er ingen automatikk i at straks man har kjøpt så skal selskapet direkte prises opp til det man oppfatter som fair verdi. Enkelte her synes å tro det. Men faktum er at forumet her mange dager er markedet for photocure.
En bruker legger ut at Cevira midlertidig er fjernet fra en lista i kina - BANG - kursen er ned 10%. Ingen andre steder er infoen ute så dere er er markedet.
Første kjøpet til Neil S - jeg legger ut info om at han også sitter i Asieris sitt advisory board - Kursen hopper flere prosent. Ingen andre steder er infoen lagt ut.
Dere er en stor del av markedet de fleste handelsdagene. Poenget er at de aller fleste dagene så dupper aksjekursen rundt stort sett helt tilfeldig og uten noe volum bak. Kanskje er det et moment at algoritmer flytter den litt hit eller dit, men stort sett så ønsker ikke algoer å kjempe mot markedet - de ønsker å være med markedet. Flere ganger har jeg sett det selv: aksjen har vært litt svak, men når man prøver å få litt volum så er det ikke selgere å finne lenger.
Så prøv å beholde roen litt. Det er nesten pussig å lese bingo som mener noe om hva som ikke betyr noe for det “fundamentale”… Det er jo ikke noe fundamentalt om aksjen forsvinner ut eller inn av FA porteføljen eller om den beveger seg litt opp eller ned på en begivenhetsløs dag.
Faktum er at nesten ingen i det norske aksjemarkedet vet noe som helst om pho og de bryr seg heller ikke. Om aksjen er priset for lavt (som jeg mener) så er manglende kjennskap og interesse en åpenbar mulig forklaring. Det er grunnen til at man evt får kjøpe billig, men ikke forvent at det automatisk skal endres. Tåler man ikke venting og litt frustrasjon så er lavt prisede aksjer neppe der man bør være investert.
Jeg plukket litt aksjer på droppet her. Om det lønner seg fra i dag til mandag aner jeg ikke og det bryr meg heller ikke.
God helg da 
Trodde ikke på kjøp under 50 kr. 
Jeg har hatt aksjer i PHO i flere år. Åpenbart ikke min beste investering, og de siste krumspring fra ledelsen har medført at den nå er under vurdering. Har derfor brukt litt tid på å gjennomgå investeringscaset, og har en sak det vil være interessant å høre forumets vurdering av. Her er det flere med dyp kunnskap om selskapet.
Photocure og refusjonsproblemet i USA
USA hadde 21 % bidragsmargin i Q2, mot 55 % i Europa. Mye av forklaringen ligger i hvordan Medicare betaler for Cysview, og i hvordan selskapet beskriver problemet avhengig av hvem det snakker til.
1) CMS-saken
De fleste som får blærekreft er gamle og behandling dekkes derfor av Medicare som betaler sykehus og dagkirurgiske sentre et fast beløp per cystoskopi. Siden 2014 har CMS pakket Cysview inn i dette beløpet, som et legemiddel som fungerer som forbruksmateriell i en diagnostisk prosedyre. Slike legemidler pakkes uansett hva de koster. Cysview betales altså ikke separat.
Regn selv med tallene fra Photocures eget brev til CMS. Cysview koster USD 1 424 (juli 2025), som tilsvarer 73 % av betalingen på urologisk nivå III (USD 1 940). En vanlig cystoskopi på nivå II betales med USD 650. Med kompleksitetstillegget betales en blålyscystoskopi som nivå III. Etter å ha kjøpt Cysview sitter sykehuset igjen med rundt USD 516, mot USD 650 for en vanlig hvitlyscystoskopi. Sykehuset får dårligere betalt for den retningslinjeanbefalte prosedyren enn for den gamle. Det er med andre ord ingen økonomiske incentiver for å benytte blålys i USA…
Konsekvensen, ifølge Photocure selv: under 5 % av kvalifiserte Medicare-pasienter får behandlingen, og færre enn ti dagkirurgiske sentre i hele USA tilbyr den.
Photocure har bedt om separat betaling i ti år. CMS har svart med et kompleksitetstillegg, og selskapet sier selv at det ikke lenger er en løsning. I forslaget til 2027-regel fra juli videreføres pakkingen.
Når kan dette endre seg?
Begynnelsen av november 2026: Endelig 2027-regel. Forslaget åpner ikke for separat betaling, så en endring her er lite sannsynlig. I juli 2027 kommer forslaget til 2028-regel. Dette er den første reelle muligheten etter mitt syn. Står Cysview der, er det den viktigste nyheten for USA-virksomheten på mange år. Med andre ord er det først i 2028 at de økonomiske incentivene for å benytte BLC i USA kan bli endret…
Dette påvirker økonomien i hver eneste prosedyre hos de 436 aktive kontoene selskapet allerede har. FDA-reklassifiseringen gir flere og billigere blålystårn, men endrer ikke at sykehuset får dårligere betalt for hver Medicare-pasient.
2) «Dobbeltkommunikasjonen»
Til aksjonærene i november 2022, da kompleksitetstillegget ble utvidet, sa Dan Schneider: “The improved reimbursement is expected to increase patient access”.
Til CMS i september 2025 skrev Schneider i et brev han selv signerte: “the CMS efforts have failed, and patient access is not increasing”. Pakkepolitikken omtales som den eneste barrieren for tilgang, og ifølge brevet oppgir urologene manglende betaling som den eneste grunnen til at de ikke tilbyr prosedyren.
Til aksjonærene i juli 2026 beskriver Schneider vekst drevet av “increasing procedure volumes, utilization, and equipment expansion”. I Q2-presentasjonen er utvidet refusjon ett av flere fremtidige vekstlag, mens FDA-reklassifiseringen framstår som katalysatoren. Dette er sannsynligvis ikke helt riktig - refusjon betyr mer og påvirker også allerede eksisterende kontoer.
Til myndighetene sier DS at tilgangen ikke øker, og at refusjonen er den eneste barrieren. Til aksjonærene snakker DS om økende utnyttelse, og refusjon er en oppside. At sykehusene får dårligere betalt for blått lys enn for hvitt, og at CMS har avvist separat/økt betaling i ti år, har jeg ikke sett forklart i kvartalsrapporteringen.
Hvilken versjon er det som stemmer. Er refusjonen den eneste barrieren i USA, er det det viktigste ledelsen kan forklare aksjonærene. Da er det ikke sikkert FDA-reklassifisering vil bidra så mye som enkelte later til å tro. Health is big business i USA og money talks. Løsningen på PHO er sannsynligvis ikke FDA re-klassifisering, men refusjon. Her har PHO prøvd å påvirke retningslinjene i 10+ år uten å få gjennomslag, det er åpenbart ikke bra og en absolutt forutsetning om blålys skal bli SoC.
Kilder
Photocures brev til CMS (15.09.2025): https://downloads.regulations.gov/CMS-2025-0306-1882/attachment_1.pdf
Pressemelding om kompleksitetstillegget (07.11.2022): Photocure: CMS improves Medicare reimbursement for Blue Light Cystoscopy with Cysview and expands access in the surveillance setting
Q2 2026: Photocure ASA: Results for the second quarter of 2026 - Photocure
CMS’ forslag for 2027 (oppsummering): CMS Proposes Major CY 2027 OPPS/ASC Changes Targeting 340B Payments, Site-Neutral Policy, IPO List Phase-Out, and ASC Expansion - Applied Policy
Dette underbygger det ene aksjonærforslaget som ble stemt ned på generalforsamlingen:
Det handler om EQNR:
"– Hvis vi ser på totalavkastningen, altså med utbytter, til aksjonærene fra 2001 til 2025, er den på 1.800 prosent. Sammenligner du med Shell, BP, Total, Exxon og Chevron, har de levert litt over 600 prosent.
– Jeg pleier ikke å skryte så ofte, men i den kontekst er vi tre ganger bedre enn konkurrentene våre, sier Torgrim Reitan, finansdirektør i Equinor.
Reitan peker på kapitalallokeringen som en viktig forklaring på at Equinor har levert tre ganger konkurrentenes avkastning.
Utbytte først
–Første prioritet, det første vi bruker pengene på, er kontantutbytte. Det gir en direkte avkastning til aksjonærene våre på rundt 4 prosent. Det kan så å si anses som 100 prosent sikkert – du kan gå i banken og låne penger på det.
(…)
– Vi har knallfokus på avkastning. Avkastning er mye viktigere enn vekst i seg selv. Avkastning på sysselsatt kapital, altså ROCE, er det viktigste tallet vi måler på. Den skal være over 15 prosent frem til 2030, basert på 70 dollar fatet."