Må du da huske at majoriteten av utgifter også er i USD.
Hvis dollaren falder med 1 krone, mister Photocure næsten 1 hel krone i omsætning per solgt kit. Da produktionsomkostningerne COGS er så små, er der næsten ingen besparelse at hente her, når dollaren bliver billigere og derfor ~130-132 mio. for break even.
De får også en hel krone mindre i lønnskostnader per dollar lønn, så utgiftene synker nok mer enn inntektene.
ADK er også høye .Antar en stor del er i USD…
Nøyaktig denne holdningen synes jeg Photocure skal innta for pengene de får inn fra Cevira. Så kan de velge selv om de vil brukte saktebrennende tilbakekjøp eller utbytte:
Protocol from the General Meeting in Medistim ASA where a dividend of NOK 8.00 per share was decided
Eller som Dahl sier, “to fuel our corporate ambitions.”
Må være ambisjoner om mest ekstreme lønnsomhet:lønn ratio.
Mener egentlig to fuel our lønns og bonus kostnader… 
Er nok en som har vært med på disse “festene” tidligere, med voldsom hangover dagen derpå
Vis de ikke klarer å levere kursdrivende presentasjon i morgen, er det nok bare å hive seg på trenden 🤌🏼
Kursdrivende presentasjoner kommer de vel med hvert kvartal, men som regel er de ikke kursdrivende i den retningen jeg ønsker meg 
Håper bare jeg slipper å høre alt for mye babbel som “we believe this will be driving the growth”, “we’re superexited about this”, “increased shareholder value” osv.
Trodde at det ville lønne seg for shorterne å kjøre kursen opp i dag. For så å håve inn i morgen. Har de skrudd på algoritmene feil vei. 

Gutta i Briarwood og styret elsker å høre dette hvert kvartal siden de ikke bryr seg om å ta noen enkle grep for å gjøre selskapet mer populært blant investorer.
Same procedure as last year Dan? Same procedure as every year… “As long as my salary keeps up with me, I’m good.”

Da de har en meget høj bruttomargin +90%, rammer valutafaldet næsten hele deres toplinje.
De amerikanske medarbejdere får stadig den samme løn i dollars, så den besparelse de får i regnskabet, kan slet ikke opveje, at deres overskud i dollars er blevet 1 krone mindre værd per dollar, når det skal hjem til Norge for at dække de faste omkostninger.
Det kan komme til at se grimt ud i USA i morgen, selvom væksten er der, og de har solgt 9-10% flere kit. Så jeg håber at alt der kan bogføres fra Kina det kommer med i morgen.
De aller fleste kostnader er nok i Dollars, så der tar du rett og slett feil. Den norske avdelingen av PHO er en svært liten del av selskapet.
Vi for se👀
De faste kostnadene i norge er rett og slett ubetydelige i forhold til pengesluket i USA. Bare å få på plass igjen mobiltelefonselgerene så går vi i overskudd i en fei.
At man etter alle år i USA fremdeles ikke klarer å drive med overskudd til tross for 90% margin er jo bare helt tragisk.
Får se om det kommer noen overraskelser i morgen da. Noen strategiske grep som initieres og krever godkjenning på AGM?
Ja det er tragisk og nu hvor det skulle blive godt, så bliver det ødelagt af en dårlig dollar kurs.