Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 5

Må du da huske at majoriteten av utgifter også er i USD.

2 Likes

Hvis dollaren falder med 1 krone, mister Photocure næsten 1 hel krone i omsætning per solgt kit. Da produktionsomkostningerne COGS er så små, er der næsten ingen besparelse at hente her, når dollaren bliver billigere og derfor ~130-132 mio. for break even.

De får også en hel krone mindre i lønnskostnader per dollar lønn, så utgiftene synker nok mer enn inntektene.

6 Likes

ADK er også høye .Antar en stor del er i USD…

Nøyaktig denne holdningen synes jeg Photocure skal innta for pengene de får inn fra Cevira. Så kan de velge selv om de vil brukte saktebrennende tilbakekjøp eller utbytte:

Protocol from the General Meeting in Medistim ASA where a dividend of NOK 8.00 per share was decided

8 Likes

Eller som Dahl sier, “to fuel our corporate ambitions.”
Må være ambisjoner om mest ekstreme lønnsomhet:lønn ratio.

Mener egentlig to fuel our lønns og bonus kostnader… :sweat_smile:

2 Likes

En som ikke vil bli med på morgen dagens fest :sweat_smile:

Er nok en som har vært med på disse “festene” tidligere, med voldsom hangover dagen derpå

Vis de ikke klarer å levere kursdrivende presentasjon i morgen, er det nok bare å hive seg på trenden 🤌🏼

Kursdrivende presentasjoner kommer de vel med hvert kvartal, men som regel er de ikke kursdrivende i den retningen jeg ønsker meg :sweat_smile:

Håper bare jeg slipper å høre alt for mye babbel som “we believe this will be driving the growth”, “we’re superexited about this”, “increased shareholder value” osv.

1 Like

Trodde at det ville lønne seg for shorterne å kjøre kursen opp i dag. For så å håve inn i morgen. Har de skrudd på algoritmene feil vei. :thinking::sweat_smile:

Gutta i Briarwood og styret elsker å høre dette hvert kvartal siden de ikke bryr seg om å ta noen enkle grep for å gjøre selskapet mer populært blant investorer.

Same procedure as last year Dan? Same procedure as every year… “As long as my salary keeps up with me, I’m good.”

:money_mouth_face:

2 Likes

Da de har en meget høj bruttomargin +90%, rammer valutafaldet næsten hele deres toplinje.
De amerikanske medarbejdere får stadig den samme løn i dollars, så den besparelse de får i regnskabet, kan slet ikke opveje, at deres overskud i dollars er blevet 1 krone mindre værd per dollar, når det skal hjem til Norge for at dække de faste omkostninger.

Det kan komme til at se grimt ud i USA i morgen, selvom væksten er der, og de har solgt 9-10% flere kit. Så jeg håber at alt der kan bogføres fra Kina det kommer med i morgen.

De aller fleste kostnader er nok i Dollars, så der tar du rett og slett feil. Den norske avdelingen av PHO er en svært liten del av selskapet.

2 Likes

Vi for se👀

De faste kostnadene i norge er rett og slett ubetydelige i forhold til pengesluket i USA. Bare å få på plass igjen mobiltelefonselgerene så går vi i overskudd i en fei.

2 Likes

At man etter alle år i USA fremdeles ikke klarer å drive med overskudd til tross for 90% margin er jo bare helt tragisk.

Får se om det kommer noen overraskelser i morgen da. Noen strategiske grep som initieres og krever godkjenning på AGM?

2 Likes

Ja det er tragisk og nu hvor det skulle blive godt, så bliver det ødelagt af en dårlig dollar kurs.