Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 5

jeg tror de fleste er primært interessert i underliggende salgsvekst justert for valutastøy

1 Like

Tvi tvi boyz.

Var egentlig gira på å selge @ 75.-
Men valgte å bli med på hva en morgen dagen byr på.

Trist at vi skulle ned til 65.90.- før begivenheten.

Men :crossed_fingers:t3:🫰🏼🤌🏼

Istedenfor valuta bør oppmerksomheten være hvorfor de ikke klarer å skape netto margin i USA. Lederlønninger og S&M er det åpenbare å kutte.

3 Likes

Nævnte lidt længere oppe i tråden, at de har formået at øge den kommercielle EBITDA margin fra 7 til 11% på et år, og samtidig er OpEx faldet i Q4 mod året før, og jeg regner med at det fortsætter.

Obs - jeg sa USA

jeg kan kun referere til de tal vi har fået, og det er samlet. Jeg tror ikke Photocure splitter guidance op i IS & EU.

Og hvorfor ikke ?
Da ville jo galskapen komme til syne.

3 Likes

139 millioner i Cysview og Hexvix inntekter i Q1 2026 versus 125 millioner i Q1 2025 er jeg fornøyd med, 11%, særlig mtp at krona styrket seg, og at ved konstante valutakurser ((exl FX) så er det som Photocure påpeker 18% vekst quarter over quarter.

Særlig når de 18%ene betyr 11% i Europa og solide 26% i USA og partnere.

Synes det løsner nå.

Fint med noen og hundreogtjue millioner i milepæler på toppen av det.

24 Likes

Ser ut som utgiftene i Cysview USA også er under kontroll, så vidt jeg kan regne ut går de opp kun 3%, og det målt i norske kroner, så det må vel kanskje bety at de gikk ned i dollar?

Fin kombinasjon med inntekter som øker med moment, og kostnader under god kontroll.

13 Likes

Når jeg ser igjennom presentasjonen så merker jeg at det er ny spirit, tro og optimisme i selskapet, kjennes ut som de har fått troa tilbake, masse nye figurer og poenger, og det underbygges av overraskende solide salgstall.

Nå kan de tro på den historien de halvhjertet har prøvd å fortelle i årevis, og viktigere, vi som aksjonærer og investorer kan også tro på det.

9 Likes

Tallene viser vel at dette fortsatt går i minus?

Reported EBITDA was NOK 128.3 million (NOK 1.8 million). EBIT
ended at NOK 120.7 million (NOK -5.6 million).

Trekk ut 125,6 i milestones og inntjeningen på bunn er svakere enn hos elektrikeren på hjørnet.

1 Like

Blir tosifret % opp i dag😀

2 Likes

Net earnings 83,4 mill

2 Likes

Kjøpte elektrikeren din på hjørnet seg også inn med 30 million i et selskap dette kvartalet?

4 Likes

Jeg synes du er temmelig urimelig mot elektrikeren på hjørnet, som kom opp med en VVS-innovasjon som ga 125 mill på bunnlinja, før et eneste salg er gjort. Gi han heller creds for å skape flere inntekter enn kun å fikse bad.

2 Likes

Det er ikke jeg som priser inn hva selskapet leverer på og ikke.

Kursen er fortsatt 65 NOK etter denne milestonen, det forteller kanskje at det som leveres ikke evner å begeistre?

Bra poeng Observer, og jeg håper at det er det markedet også ser, for når jeg ser i rapporten og tall og tabeller så har de en R&D kost på 19 millioner i Q1 2026 mot 26 millioner i hele 2025. Jeg er ganske så sikker på at det er engangskostnader, og ikke plutselig klinisk program som koster 60 millioner i året.

Mao kan man kjøpe billig aksjer mens andre ikke følger med.

2 Likes

Europa gjør det bra, USA gjør det mindre dårlig. Takket være Fortec?

North America product revenue up 26% (ex FX), units up 26% (rigid units up 29%) - reaching all time high in North America
ForTec Mobile Solution growth favorably impacts the increase, while flex decline and FX partly offsets growth. 15% Mobile contribution to North America sales (vs 10% in Q1 2025)

3 Likes

Sånn for ordens skyld kursen var 65 kroner og noe i går, og før dagens tall.

4 Likes

Nå vet vi hva Photocure skal bruke Asieris-pengene på💀

4 Likes