Interessant vinkling! 
HÄper for din del at du tok ironien.
I sÄ fall er denne trÄden kan hende mest bull pÄ TI med tosifret+ innlegg daglig om hvor jÊvlig alt er.
Det er bare @Savepig
Word. Du er din egen meme.
Irriterer meg noe grenselÞst at ledelsen forsÞker Ä skjule middelmÄdig performance ved Ä henvise til adj. ebitda inkl SBC. Rapportering som det der er en real uting og strengt tatt et red flag i min bok. Vi vet alle hvordan stÄa i Photocure er, sÄ fÄ det bort. Rapporter tallene som de er. Spesielt nÄr sbc utgjÞr HALVPARTEN AV KORREKSJONEN(!!)
VÊrsÄgod, Erik Dahl. I fix.
SBC
er
en
reell
utgift 
Da har jeg omsider fÄtt plottet litt tall igjen. Active accounts tallene faller pÄ grunn av sterk vekst i nevner, hovedsakelig pga Fortec. Forretningsmodellen til Fortec optimaliserer utilization per scope, ikke per active account. ForhÄpentligvis ser vi en bedring/utflating etterhvert, men jeg vektlegger ikke det sÄ mye nÄr veksten i nevner er sÄ sterk.
For ordens skyld vil jeg pÄpeke at opex er ekskl COGS. Jeg vet det ikke er helt riktig, men med sÄ hÞy bruttomargin lar jeg det gÄ frem til jeg finner motivasjon til Ä korrigere alle kvartalene - det er tross alt ikke cogs vi diskuterer dÞgnet rundt her inne.
Fortec ser forÞvrig helt nydelig ut. Fortsatt 24 scopes, men utgjÞr nÄ 15% av NA inntekt.

Snodig aksje kan man vel kalle PHO - ned noen prosent hittil i Är og det forundrer meg ikke en dritt om den faller enda mer. Men uansett hvordan man vrir og vender pÄ det sÄ har selskapet mottatt en betydelig mengde milepÊlsutbetalinger.
Hvorfor har de mottatt det?? Jo det mÄ jo vÊre for at de som har betalt dette har tro pÄ at det er et salgbart produkt og fÞlgelig gir fremtidig royalties til PHO. Men det gidder ikke markedet prise inn. Selv blir jeg sittende et Är eller to i pÄvente av disse inntektene fra Kina.
Kanskje det er bra for oss om Asieris holder tilbake sÄ mue som mulig av disse pengnene, sÄ lenge som mulig, sÄ man kan rekke Ä stille noen spm/krav om hvordan de bÞr brukes, fÞr de pisses vekk av dagens ledelse.
Skal markedet prise inn Asierisâ tro pĂ„ at Cevira er et salgbart produkt? Hvordan skal man kvantifisere denne troen?
Eg syns vel ikkje det er vanskelegare at den trua skal prisast inn, enn det er Ä prise inn alle vekstselskap som skal prisast inn pÄ framtidig inntening.
Kanskje vanskelegare Ä hente tala, i og med det er den kinesiske (for i Noreg skriv vi Kina med K) marknaden, men viss ein kan drÞmme opp tal for norske selskap med framtidige salg, sÄ kan ein gjer det for kinesiske og.
Det ser nĂ„ ikke ut som det er noe problem Ă„ prise inn troen i div andre selskap i samme sektor pĂ„ oslo bĂžrs, no names mentionedâŠ
Det er jo ikke det som skrives. NÄr vekstselskap prises inn pÄ forventet inntjening sÄ har man gjerne noen tall Ä forholde seg til, og pÄ den mÄten forsÞke Ä kvantifisere dette slik at markedet kan prise inn x% etterhvert som caset deriskes.
NĂ„ har man et godkjent produkt i Kina, godkjenning underveis i EU, men lav til ingen forventninger i markedet. Da trenger man kanskje mer enn tro?
AltsÄ, du har jo tydelegvis heilt rett i og med at ingen analytiker vil ta i den kinesiske biten av Pho med ildtang.
Eg forstÄr berre ikkje korfor det er sÄnn.
Det burde jo vere mulig Ă„ lage overslag over forventa inntening ved ulik marknadspentrasjon.
Meglerhusa bryr seg ikke om aksjen og vil ikke komme med noe anslag. Det kommer til Ä snu fullstendig pÄ hodet nÄr inntektene fra Kina tar av om ikke sÄ altfor lenge.
Bryr seg ikke? Det gjĂžr de nok. Problemet er kanskje utfordringen med Ă„ prise inn dette i Kina? Hvor godt kjenner norske anayltikere det offentlige kinesiske helsemarkedet?
Man mangler: Enhetspris/refusjon, volumestimater, faktisk markedsstĂžrrelse, etc.
I tillegg har man slike faktorer Chinaâs healthcare anti-corruption campaign, intensified since July 2023, continues into 2026, targeting âall areas, all chains, and all coverageâ to combat bribery in pharmaceutical procurement and hospital management. Driven by the Central Commission for Discipline Inspection (CCDI), this crackdown has led to investigations of hundreds of hospital officials, focusing heavily on bribery in medicine and medical equipment sales
Her mÄ man nok vente pÄ faktiske salgstall⊠Heldigvis fÄr man milepÊler for regulatorisk fremdrift.
Og nÄ er det uansett nedklassifisering som er den stÞrste triggeren IMO.
Skill issues.
TrÄden for Autostore mÄ jo ha vÊrt rene skravleklubben etter at selskapet ble notert pÄ bÞrs i 2021 til 31 kr og falt til 5. FÞr altsÄ tilfredshetens taushet slo inn pÄ vei opp til 13?
Selv har jeg ikke registrert noen trÄd pÄ TI der eierne nedsnakker sin egen investering som pÄ PHO-trÄden.
Med det sagt sÄ har Norne og ABG inkludert Cevira.
Ja folk er tydeligvis ikke istand til at forstÄ de sÄdan set modarbejder deres egen investering med alt den negativet.
Havde jeg ikke aktier i photocure og jeg lÊste med herinde sÄ ville jeg jo ikke investere.
Kan sagtens forstĂ„ folks sortsyn efter Ăžrkenvandringen, men jeg forstĂ„r ikke at der ikke bliver fokuseret lidt mere pĂ„ oasen forude imens vi venter pĂ„ de fĂžrste tal fra KinaâŠ
Norske meglerhus tar i alle fall ikke hensyn til hva kineserne sier om potensialet. Men er det kineserne eller nordmenn som har best forutsetninger til Ă„ vurdere potensialet??