Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 5

Hadde ett kritisk spÞrsmÄl ang us satsingen det komme selvfÞlglig ikke med
 det var ikke super exited.

1 Like

Kan ikke si annet enn at presentasjonen var mer impressive enn pÄ lenge. Har en good feeling about this. Med inntekter fra Kina av bÄde Hexvix og Cevira som ventes inn, begynner dette Ä endelig lÞsne tror jeg. Salget av Cysview/Hexvix vokser stadig og med Cevira som ny inntektskilde ser jeg lyst pÄ fremtiden.
Caset kommer. Med FDA som fÞdsels assistent for nedklassifiseringen og RW med nye fleksible scope er det vel verd Ä holde pÄ aksjene og Þke etterhvert.

3 Likes

De velger ut spÞrsmÄl de Þnsker Ä svare pÄ, og hopper glatt over de som kan vÊre litt vanskelige. Hva heter det igjen?

1 Like

Kom det en forklaring pÄ utsettelse av GF?

Tror det kan bli spennende om hva som kommer opp pÄ GF. Saksliste mÄ vel ut i god tid?

Jeg er fristet til Ä bruke begrepet «det er et hÄn», selv om det er sterke ord. Se pÄ kursutvikling, se pÄ innkomne spÞrsmÄl, ta aksjonÊrene pÄ alvor.

Det jeg kunne Þnsket meg var en Þkt som gjerne kunne vÊrt minst 2 timer, hvor de imÞtegikk innkomne spÞrsmÄl. Det har de bÄde tid til og anledning til hvis de vil.

8 Likes

Dette holder vel f.eks Asieris jevnlig. Burde vÊre null stress for de Ä fÄ til dette. Men de skyr aksjonÊrenes henvendelser som pesten. Ikke engang ting de er lovpÄlagt Ä svare pÄ svarer de pÄ.

3 Likes

Q1 var etter min vurdering et solid kvartal for Photocure, sÊrlig mÄlt pÄ underliggende utvikling i Hexvix/Cysview.

Produktinntektene vokste 18 % eks. valuta, med spesielt sterk utvikling i USA. Nord-Amerika hadde 26 % vekst eks. valuta, drevet av 29 % vekst i rigid kit-salg. Det er ganske imponerende, sÊrlig nÄr man husker at fleksibel BLC i USA fortsatt er nÊrmest ute av bildet etter Karl Storz-utfasingen. USA-veksten kommer altsÄ fra et begrenset adresserbart marked, ikke fra full markedsÄpning.

Europa var ogsÄ greit, med 11 % vekst eks. valuta og 8 % volumvekst. Ikke spektakulÊrt, men stabilt og bedre enn fryktet. Olympus-oppgraderinger og Þkt bruk i DACH og prioriterte vekstmarkeder ser ut til Ä gi reell effekt.

NÄr det gjelder Asieris/Cevira, fikk vi etter mitt syn bekreftet at samarbeidet fortsatt fungerer. Cevira er godkjent i Kina, MAA er akseptert i Europa, og Photocure har mottatt delbetaling av Kina-milepÊlen samt full betaling for EMA-milepÊlen. Resten av Kina-milepÊlen er formelt i diskusjon, men selskapet fremstÄr tydelig pÄ at de mener kravet er sterkt. Slik jeg leser det, behandler Photocure dette mer som et avklarings-/timingspÞrsmÄl enn et fundamentalt brudd i samarbeidet.

Det kanskje viktigste strategisk er at Photocure virker mer proaktive enn tidligere. Selv om det ikke er veldig mye nytt virker det som de stÄr pÄ for:

• FDA-reklassifisering/nedklassifisering av BLC-utstyr i USA
  • Egen refusjon i USA pĂ„ blĂ„lys
  • Fleksibel BLC sammen med Richard Wolf
  • AI-diagnostikk med ISC
  • BiomarkĂžrer gjennom Vesica-investeringen
  • Kommersiell oppbygging i Kina via Asieris/Richard Wolf.

Vesica investeringen virker mer som en liten strategisk investering, for Ä pasienter tidlig inn i et BLC oppfÞlgings lÞp. Den er jeg ogsÄ litt overrasket over, men fikk ikke inntrykk av at det vil investeres ytterligere her.

Samtidig bÞr man vÊre nÞktern: Photocure tjener fortsatt ikke mye penger pÄ bunnlinjen fra den ordinÊre driften, og USA-segmentet mÄ etter hvert vise tydeligere lÞnnsomhet. Men Q1 bekreftet etter min mening det viktigste: underliggende vekst er reell, USA-momentumet er sterkt, Europa holder seg godt, og de strategiske opsjonene er mer konkrete enn fÞr.

Kort sagt: Dette var ikke et kvartal som alene repriser aksjen, men det styrker caset betydelig. Jeg synes egentlig ikke man kunne hÄpet pÄ sÄ mye bedre fra Q1 gitt utgangspunktet.

11 Likes

Man kunne hÄpe de tok seg tid til Ä svare pÄ noen spm. RÊvva rett og slett. AksjonÊrfiendlig gjeng.

80, eller en gang til opp pĂ„ hĂžy 70 pleaseđŸ˜‚đŸ€Œ

At man fÄr bonus for revenue growth og ebitda growt mÄ bort. fra nÄ av kun bonus for Ebit growth.

2 Likes

Denne veksen er i stor grad drevet av ForTec sine mobile tÄrn.

Og hvor lenge skal man bruke bortfallet av flex som en unnskyldning? Resultatet er at USA-segmentet til tross for 26 % vekst fremdeles leverer en negativ EBITDA pÄ rundt 8 millioner kroner. Det er alt annet enn imponerende.

Hva har Photocure sin proaktivitet Ă„ gjĂžre med Kina? Det drives utelukkende av Asieris og RW. FDA-prosessen drives nĂ„ av FDA selv, og KS fĂžr det. Å jobbe med refusjon er helt elementĂŠrt, ikke pro-aktivt.

SÄ selv om selskapet fremdeles ikke tjener penger er altsÄ caset betydelig styrket.

Et styrket case er i hvert fall ikke at man kaster nesten 30 millioner kroner av aksjonÊrenes penger pÄ et VC-case i Vesica. I tillegg nevnte Dan Schneider pÄ webcasten at de ser etter flere lignende muligheter (hvis jeg husker rett). Vi har altsÄ en ledelse som ikke klarer Ä drive kjernebutikken med overskudd, men som i stedet for Ä rydde opp i kostnadene vil bruke Cevira-milepÊlene pÄ Ä drive med VC.

Og hva er egentlig forventet ROI pÄ Vesica?

5 Likes

FÄr hÄpe den er bedre enn de snaue 30 millionene de brukte pÄ PHO aksjer :rofl:

Hvem er “min”? ChatGPT? Gemini? Claude?

I pluss etter en kvartal presentasjon. Det er da noe nytt! :wink:

2 Likes

Jeg solgte meg helt ut for noen dager siden. Vil vurdere ny inngang nÄr mÄlbare inntekter fra Kina nÊrmer seg.

Fair det, men tror det blir en liten premie Ä betale nÄr bekreftelse/anslag kommer. Det som vil monne mest er uansett at Merlin snart er inne igjen og hauser pÄ FA-forum.

Jeg synes som @toms Q1 slett ikke var sÄ ille!

Men er helt enig med @Shadowsbane at holdningen deres til aksjonÊrer er helt pÄ trynet.

4 Likes

Hva er poenget ? 45 min med Ä lese slides for sÄ Ä avslutte med, oi - nÄ har vi brukt opp tiden, men vi klemmer allikevel inn 2-3 spÞrsmÄl. Slides kan man lese selv, de burde som vanlig brukt mer tid pÄ kommunikasjon med eierne.

10 Likes

Ja, det har jo hjulpet veldig pÄ kursen i Onco i alle fall
.
Justert for omvendt split var den latterlig billig pÄ 500 kroner, et ran pÄ 300 kroner og umulig Ä tape penger pÄ pÄ 170 kroner.

Ustoppelig og gjentakende haussing fra skribenter er som regel et tegn pÄ at ting gÄr til helvete. Se hvor mange innlegg det har vÊrt pÄ Autostore fra 5 til 13 kroner, det er maks ett innlegg pr uke :sweat_smile: Et sikkert tegn pÄ at ting er pÄ stell.

Jeg skjÞnner fortsatt ikke at folk bruker energien pÄ Pho. SkakkjÞrt, lav inntjening og en ledelse som kjÞrer kassebeholdningen ned hvert kvartal. At drÞmmen er oppkjÞp pÄ 80 kroner etter at den har falt fra 150 kroner for fem Är siden sier alt om diskonteringsrenten i caset. AksjonÊrene er happy med Ä ha mistet kun 15 % av sine verdier Ärlig.

5 Likes