Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 5

Opsjoner…. And, Yeah. Thats it!

1 Like

Det stemmer.

https://www.proff.no/aksjonærer/person/erik-dahl/1817353

Burde vært pensjonert for lengst, men han klamrer seg vel fast helt til han får løst inn mangemillion gevinstene fra gratisopsjonene :wink:

Jeg henger ikke helt med, hvilke gratisopsjoner? Har de ikke strike price?
Lenke?

1 Like

De har ikke betalt fem flate øre for opsjonene de sitter med.

Selvfølgelig har opsjonene strike price, men de har etter årevis med lave aksjekurser kommet ned på et nivå der det ikke skal rare oppgangen til før gevinstene blir meget store.

Tingen er at han kan kjøpe og selge uten risiko når aksjekursen er over strike pris. Pluss god lønn. Pluss bonus.

1 Like

Jepp, trenger ikke risikere eget kapital når man får tildelt massive opsjonspakker hvert år.

Men de kunne jo i det minste gjøre noen symbolske innsidekjøp, slik hun nye dama gjorde når hun gikk inn i styret. Såpass tro på selskapet burde de vel ha, ikke minst med tanke på hvor “exited” de er i forbindelse med hver kvartalspresentasjon.

3 Likes

Kort oppsummert:
Gårsdagens presentasjon ble heller dårlig mottatt i markedet. Ingen entusiasme, lave volumer - og DS sin strategiske satsing og store ord tiltrekker ikke nye investorer. Tror det er et spørsmål om tillit.
Og da er det ikke nok at Fortec og Asieris leverer solid.

5 Likes

Strike ca 60

Det mest sandsynlige er, at de vil vente til efter lanceringen af Hexvix og Cevira i Kina. Det giver dem også tid til at få afklaret de manglende 4,4 mio. og præsentere mere konkrete planer for Vesica.

Friske nyheder så de ikke kun skal sidde og forsvare, hvorfor pengene bare forsvinder ud i den blå luft, og der bliver delt bonusser ud efter et valutasmæk på 28 mio.

1 Like

Jeg tror heller det dreier seg om de konkrete forslagene som har blitt sendt inn av ulike aksjonærer. De kjøper seg bedre tid ved å utsette gf.

Vi får se om noen uker når innkallingen kommer.

1 Like

Er der sendt noget ind eller er det bare tomme trusler her på tråden?

Bra tråd:
https://x.com/randerkrans/status/2052759462608298028?s=46&t=Qh-u4KTtHedLZYsTNVHE_w

1 Like

DS har mistet garderoben, dessverre.

3 Likes

Jeg tror tror de er smertelig/komfortabelt klar over situasjonen og misnøyen. Passiviteten (enn så lenge) fra største eier, styre mv. indikerer ikke nødvendigvis resignasjon og/eller ignoranse. For min del tilsier det at skipet skal selges i noenlunde nær fremtid og dermed at reform av kjernen er mindre relevant. Det er gikta mer enn noe annet, men den stemmer iblant.

2 Likes

I motsetning til fotballen, så går det derimot an å gjenvinne garderoben, bare man leverer på holdninger og resultater.

2 Likes

Får håpe det, akkurat nå er jeg litt der at 80 kr høres helt greit ut :rofl:

1 Like

Ganske mange snakker aksjen ned allerede - men kan vi ikke gå sammen om en skikkelig dugnad for å snakke den mye lenger ned?? Det spiller ingen rolle om det man kommer med er riktig eller ikke - bare det er negativt ladet!!
Jeg får begynne og håper flest mulig henger seg på: Chartet sier strong sell - ingen bunn før langt ned på 50-tallet. Q1 var bare dritt. Ledelsen ikke til å stole på. Ingen innsidekjøp. For mange opsjoner. For høyt lønna. Kommer aldri til å få noen flere inntekter av betydning fra Kina. Ingen flere godkjenninger av noe som helst. Feil kjøp av deler av et selskap. Idiotisk AI-satsing.

De som drømmer om oppkjøp tar selvsagt feil - for hvem skal kjøpe denne forbanna dritten her?
Sikkert mye mer galt, men det får andre hjelpe meg med siden jeg ikke kommer på mer akkurat nå.

Så da har jeg gitt mitt bidrag til at man får kjøpt denne mye lavere - for de som måtte orke å kjøpe den noen gang… Ha uansett en så god helg som mulig!!!

6 Likes

Mine tanker om rapporten:

Veksten i inntekter på 11 % (18 % ex FX) var fantastisk bra – langt over mine forventninger. Det er sjelden vi har blitt servert slike tall de siste årene. Man kan håpe at momentumet nå har tatt seg opp og at det blir stadig mer «lettsolgt» etter hvert som adopsjonen øker. Litt overraskende at de ikke hevet guidingen, men de vil nok være forsiktige.

Selskapet viser fortsatt grei kostnadskontroll. Direct costs økte med 5 % i Europa og 4 % i Nord-Amerika, mens sentrale overhead-kostnader var helt flate mot fjoråret. Det som trekker negativt er økningen i business development-kostnader på 8,6 MNOK. Med alt som skjer nå (Flex, nytt selskap, Hexvix i Kina osv.) er det forventet med noen ad-hoc kostnader. Det støtter jeg fullt ut – nå er ikke tiden for å bremse.

Operating leverage er positiv med 8-11 % YOY. Justert for SBC (som roblar mener bør tas med i adjusted EBITDA) er bildet enda litt bedre, selv om marginprosentene naturligvis faller noe.

Jeg skjønner ikke all negativiteten på forumet, men er enig i følgende:

• Store deler av cash-beholdningen bør brukes til aksjetilbakekjøp fremover
  • Lønninger, opsjoner og bonusordninger er for generøse
  • Alle inntekter fra Kina (royalty og milepæler fra Hexvix og Cevira) bør gå til utbytte eller tilbakekjøp

Uansett: Med alt som ligger foran oss de neste årene har jeg stor tro på at Photocure kan bli en skikkelig pengemaskin. Ledelsen sitter med mange opsjoner og aksjer selv, så jeg tror de også vil det beste for selskapet – samtidig som de naturligvis passer på egen lønnspakke.

Dan Schneider ved roret er tydelig på at Photocure er et vekstselskap med stor V. Jeg er fornøyd med retningen, spesielt nå som Flex ser lovende ut både i EU og USA. Det er her – sammen med Cevira – de store pengene ligger fremover.

Jeg anbefaler alle å vurdere nøye om Photocure er riktig investering for seg selv. Det virker som mange lar seg styre veldig av dagsformen i aksjekursen. Får man gjort noe med det – gjør det. Får man ikke det, er det lite vits i å bruke energi på det.

17 Likes

Altså - til denne callen fikk DS mange velbegrunnede spørsmål, som de bare ignorerer. Ett av disse spørsmålene er nevnt over. DS bruker all tid på å lese opp informasjon vi kan lese selv fra rapport og presentasjon. Den tiden er forbi. De må bruke tid til å besvare kritiske spørsmål om når core business og USA blir lønnsom.

Og når DS “kaster ut” i callen at markedet skal bli 10 ganger større med Klasse II (en opplysning som ikke står i rapporten), hvorfor ser vi ikke allerede nå en plan for hvordan S&M-kostnadene skal skaleres ned i takt med denne massive volumøkningen?

Jeg trodde amerikanere var opptatt av å tjene penger. Men her gjelder det kun til seg selv, ikke til aksjonærene.

10 Likes

Veldig godt spørsmål. Hadde vært fint om han svarte på dette.
Jeg er enig i at presentasjonene har blitt dårligere med tiden. Vanskelig spørsmål svares ikke på.
Dette håper jeg de får tilbakemelding på og forbedrer fremover.

Det gir ikke mening å ha en detaljert “nedskalering”-plan allerede nå, den store oppsiden er fortsatt betinget av regulatoriske og kommersielle unlocks som ikke har materialisert seg. Blir alt for mye “ifs and maybes”.

1 Like