Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 5

Økte litt for første gang på ett års tid, penger fra det fjerne Østen kommer snart uansett hva tråden eller Dan the Man finner på. Samtidig blir det interessant å få mer klarhet i hva enn som foregår (eller ikke) bak kulissene om dagen.

5 Likes

Dette med Vesica er jo litt av en nøtt. Selskapets teknologi som sådan virker jo på papiret solid med høy sensitivitet. I tillegg har de fått flere pilarer på plass for å kommersialisere produktet.

Photocure får også en fot innenfor døren som minoritetseier. Potensielt en hedge mot urinprøver som på en side på sikt kan føre til færre cystoskopier for de friske pasientene? Eller synergier? Og om man kan integrere de ulike datasettene selskapene sitter på? Biomarkøren er jo helt uavhenging av videre diagnostikk som NBI, WLC, BLC. Så hvordan skal de bundle dette med Cysview?

Eller spekulasjon om økonomisk fortjeneste ved et eventuelt oppkjøp av Vesica?

Og for de av oss som gjerne ønsker at Photocure kutter kostnader og pynter bruden for salg, vitner kanskje dette om det motsatte. At ingen slik transaksjon er nært forestående?

Hverken Stryker, KS eller Olympus driver med biomarkører. Det er andre giganter som Roche, og kan ikke tenke meg de er interessert i BLC.

Så hva er tanken til Photocure her? Skal de omsider bli the bladder cancer company og på sikt kjøpe opp Vesica? Skal vi aksjonærer finansiere et slikt oppkjøp og drive på med nok en kommersialisering?

2 Likes

Det blir i så fall med andre aksjonærer enn meg. Håper/tror ellers at det er helt uaktuelt for Briarwood og de få andre med flere % også.

1 Like

Enig. Derfor jeg klør meg i hodet over denne investeringen i Vesica. Hva er det overodnede målet eller strategien?

Spesielt når man ser Photocure bomme på marginer og resultat. Kommer ikke unna dette til tross for gjentatte gjennomlesinger av gårsdages innlegg.

Men bruker jo ikke blålys før man har konkrete misstanker om kreft.

Med tanke på at denne nye testen er mer følsom og plukker opp tidligere, så vil jo dette føre til at flere tilfeller blir aktuelle for Cysview. Da man er såpass tidlig at man kanskje må bruke blålys for å få med seg alt.

7 Likes

Det har du rett i. Sånn sett bra for bl.a. Cysview :slight_smile:

Ville ikke Photocure fått den synergien også uten å kjøpe en andel i det selskapet da?

Og hva er tanken med synergien med Vesica health sin biomarkør og akkurat Cysview?

Bruk av Cysview kan kun gjøres der man har kompatiblet utstyr for BLC. Skal en urinprøve føre til økt adopsjon av BLC? Eller vil Photocure sitt eierskap føre til økt utnyttelse av eksisterende scope?

Er dette drevet av Photocure sitt eierskap, eller ikke?

Hva med WLC, NBI, SPY, etc?

Asieris trader greit innenfor opptrend, spesielt om den kommer seg over 50 SMA

Photocure er strengt tatt ikke så mye dårligere den heller, bortsett fra at den er så volatil at det er vanskelig å tegne en vanlig trendkanal

Det er ihvertfall ingen antydning til gap av noe som helst slag i chartet

2 Likes

Vil ikke både WLC og BLC tjene på dette om flere tester seg?
Kan være jeg tenker feil at en slik enkel hjemmetest vil øke antall pasienter som oppdager sykdom, og at det er 100% dekning alerede på oppdagelse?

2 Likes

Jo, poenget er hva Photocure sin minorietspost utgjør av forskjell her, eller ikke.

1 Like

Jeg tenkte vel først og fremst de ville ha sin del av kaken på inntekter det vil generere, og ikke først og fremst BLC økning spesifikt. Men kan jo være de vil prøve pushe pasienter over til klinikker med BLC for alt jeg vet

1 Like

Vil tro at man kan bruke Photocures salgskanaler. Photocure kan selge dette i tillegg til Cysview.

For en liten del av kaka kan de da selge både deteksjo før cysview er aktuelt, og selve hovedproduktet hvis inngrep blir aktuelt.

Ser ikke hvordan dette er så vanskelig :joy:

“Hei du, vi kan komme å fjerne mugg og råte i hjemmet ditt”

“Hvordan vet jeg om jeg har det da?”

“Vi selger også dette kittet du kan bruke for å sjekke om du trenger vårt hovedprodukt”

4 Likes

En minoritetspost i Vesica vil kke utløse dette. Man må ha en salgs/partner/distribusjonsavtale på plass først. Inntil dette er på plass er man like langt.

Det neste er om Photcure sitt salgsapparat er det rette for denne oppgaven. De har tilsynelatende hendene fulle med å oppnå lav/moderat vekst for Cysview. I tllegg er det to ulike teknologier de plutselig skal selge. Photocure snakker i hovedsak med spesialister og urologer. Biomarkører selges vel vanligvis på legekontoret?

Ja ja, så måtte investeringen i Vesica også vinkles negativt. :skunk:
Vi får tåle litt pepper på forumet. Fint at vi får balanse i tråden. Men etterlyser flere innlegg på den positive siden av vektskålen. De selskapene som ikke har vellykkede fase III-studier blir rost i skyene mens Photocure med 2 kjempe produkter blir baisset til de grader. 🤷

3 Likes

Photocure har selv kommunisert tidligere at dem har vært på utkikk etter produkter dem kan tilby via samme distribusjonsnettverk dem bruker til Cysview.

Når man da tar en liten post i et firma som da er på trappene til å lansere en ny markør som kan detektere på et mye tidligere stadie, er det helt naturlig å tenke i de baner.

Om det skjer er det ingen som vet på forhånd.

Men hvis dette detekterer tidligere, er det kanskje også naturlig å kombinere det med den løsningen som har størst sannsynliget å fjerne kreften som kan være vanskelig å se under WLC.

5 Likes

Helt klart. Jeg stiller bare spørsmålet om dette er det rette. Skal man utnytte Photocure sitt salgsapparat ville jeg tro man hadde et produkt med synergier inn mot de dørene apparatet til Pho allerede banket på. Det er vel ikke tilfellet her.

Og, er dette det beste for Vesica selv? Bør de gjøre seg avhengig av Photocure sitt salgsapparat?

1 Like

Jeg synes de skal fortsette å kjøpe seg opp i Vesica. Kjøp gjerne hele selskapet og integrer det. Tror det er penger å tjene her. Synergier med den store salgsavdelingen i Photocure som kan pushe produktet som en del av det komplette Bladder Company.

3 Likes

Husker noen var negative til Fortec. Og så ble det suksess….elsker når det er mye negativitet om faktorer som like gjerne kan være positive trigger for selskap. Noen synes å alltid ha fasit og hevet over andre mulig vurderinger. Intet nytt i markeder det. Ingen besitter fasit. Generelt er sitat til Benjamin ofte treffende.

«I det korte løp er markedet en stemmemaskin, men i det lange løp er det en veie maskin.»

1. «I det korte løp er markedet en stemmemaskin» (Voting machine)
  • Hva det betyr: På kort sikt (dager, måneder, et par år) er aksjekurser styrt av følelser, stemninger, nyheter, frykt og grådighet.
  • Hvorfor: Investorer «stemmer» med pengene sine basert på popularitet, trender eller panikk, snarere enn logisk analyse.
  • Konsekvens: Markedet er volatilt (svinger mye) og ofte irrasjonelt. En god bedrift kan falle i pris fordi folk er redde, og en dårlig bedrift kan stige fordi den er populær.

[image]Albion Strategic Consulting +1

1. «I det lange løp er det en veiemaskin» (Weighing machine)
  • Hva det betyr: Over lang tid (mange år) vil aksjekursen uunngåelig bevege seg mot bedriftens faktiske, underliggende verdi (fundamentalverdi).
  • Hvorfor: Markedet «veier» selskapets resultater, eiendeler, inntjeningsvekst og konkurransefortrinn.
  • Konsekvens: Grunnleggende kvalitet og inntjening vinner til slutt over kortsiktig støy.

[image]Davy Select +2

Oppsummering for investorer

Sitatet er en oppfordring til tålmodighet og verdiinvestering :

• Ikke panikk når markedet svinger kortsiktig («stemmene» endrer seg).
  • Fokuser på fundamentale forhold (er selskapet solid og inntjeningsdyktig?) fordi markedet vil veie dette korrekt over tid.
2 Likes

Norne skriver følgende;
However, the adjusted EBITDA came in at NOK 2.7m, while we were expecting a significantly higher, close to NOK 10m figure. Cash ended the quarter at approx. NOK 193m (NOK 239m in 4Q25).

Ikke noen plass i rapporten til PHO finner jeg disse tallene. PHO skriver;
Reported EBITDA was NOK 128.3 million (NOK 1.8 million). EBIT ended at NOK 120.7 million (NOK -5.6 million). Cash and cash equivalents were NOK 192.7 million at the end of the period.
Building on this momentum, we now
report Adjusted EBITDA as our key profitability metric, in line with conventional practice, to better reflect underlying operational
performance and scalability. In Q1 2026, Adjusted EBITDA was NOK 15.3 million, an increase from NOK 9.7 million reported in
Q1 2025.
Global Hexvix®/Cysview® revenue increased 18% (ex FX) year-over-year in the first quarter.

Hvordan har Norne kommet frem til adjusted EBITDA på 2,7 mill når PHO sier 15,3 mill?