Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 5

Reported EBITDA (128.3) minus milestones (125.6) = 2.7 mnok

Photocure legger til “non-cash payments and non-recurring adjustments” mens Norne ikke gjør det.

Minner om denne:

4 Likes

Høres jo på folk her som alt er på bærtur i selskapet. Det blir vås.

Hva ble earning per share for Q1?

NOK 3,14 (ref Norne analyse og kursmål gjentas kjøp og kursmål 90kr).

Interessant å se at et biotekselskap fra Norge fikser partnersamarbeid med milestones, royalties og % av all sales, etablerer ny teknologi / produkt i markedet ved Cevira. Partner er intet mindre enn knyttet til Sinopharm nevnt tildligere som Fortune500 liga og tett knyttet til politikk og stat Kina. Asieris mener Cevira er blockbuster kandidat og at behovet er stort. Hexvix oppnår tilgang, FDA gjør egne vurderinger og ser på reklassifisering ved KS mm. Ipsen fees reduseres betydelig i 2027 +og snart innfridd fees her, blir lik øker bunnlinjen betydelig?

Vrir nedgang i markeder til vekst igjen ved blant annet Fortec løsning.

Mange her mener de lett kunne gjort jobben bedre….

Jeg er derimot enig i EN Tingeling og det er at ansatte ved ledelse har for høy lønn.

Det mest gledelige er at norsk teknologi nå er på vei til et enormt antall pasienter som har udekket behov også i Asia. Og kanskje senere også godkjennes dette Europa og U.S. ?

Med det ansatte i Photocure siste par år har etablert av triggere og fått godkjent ny teknologi i ett av verdens største markeder er intet annet enn imponerende. Når selskapet har lykkes med mange triggere og initiativ og fortsetter med ulike initiativ mener jeg det er lite som tyder på at selskapet ikke også skal kunne få til suksess fremover ved enkelte andre triggere som ble presentert eks ved Q1

2 Likes

Hvis det blir for meget med et kort svar på myk sitt spørsmål med henvisning til rapporten, kan jeg ikke gjøre så mye med det. Over and out.

Hadde null komma niks med det svaret til myk….

Flott, kan jeg vennligst få utbetalt min andel på NOK 314 000 før den rotes bort på et eller annet som muligens vil gi bittelite avkastning en gang langt inn i fremtiden :wink:

1 Like

Jeg skjønner ikke hvorfor du fortsatt er eier i selskapet. Hva er rasjonale? Selskapet skal ikke stige i verdi ser det ut til at du mener, selskapet skal rote bort penger osv. Hvis jeg hadde hatt din negative vurdering av selskapet, ledelsen, fremtiden, triggere, og uro for at selskap roter bort fremtidig verdier blir fasiten med STORE bokstaver SELG. Ikke vanskeligere enn det. Helt fair å selge når man ikke tror på et selskap. Naturligste ting å gjøre det da.
Ingen har jo fasiten hvor selskapet ender opp i verdier kan det bli 2 mrd, 20 milliarder, 0 kroner om noen år og hvor mange pasienter som blir behandlet fremover i verden med Photocure sine teknologier. Who knows! Håper selvsagt at de mange pasienter med udekket behov for en løsning enten her eller der!

1 Like

OK, om du “taper” en mill hver gang aksjen faller 10 kr, og om du i tillegg har snitt godt over 80 kr, så kan jeg jo forstå hvorfor du blir litt grønn i ansiktet :nauseated_face: innimellom.

1 Like

Nå er det brudd ned fra SMA50 og heng over et gap i en kort negativ trend. Rent teknisk (og tradisjonelt) skal vel denne ned mot det gode, gamle, 50-tallet igjen.
Rollep: Det er vel bare å lukke øynene til de som trader denne har fått kjøpt seg inn igjen, og vi får “samling i bånn”.

Kan vi ikke like godt ta en oppsummering av alt som er negativt nå, få satt en bunn og få det overstått?

1 Like

Kjøper ikke helt det med at slike innlegg her på TI fører til store kursreaksjoner. Og det er iallfall ikke min hensikt. Det som er trukket frem fra Q1-rapporten er:

• USA går fremdeles med underskudd og bedringen er i stor grad drevet av ForTec, ikke Photocure sitt salgsapparat.
  • Vesica-investeringen og pengebruken. Det brukes 28 mnok på en minoritetspost, uten distribusjonsavtale (hvis det er målet?). Hva det faktiske endelige målet er ukjent, men aksjonærer risikerer å finansiere flere slike kjøp, eller oppkjøp, for å bygge The Bladder Cancer Company.
  • Kreativ bruk av justert EBITDA som kamuflerer at basisvirksomheten har en marginal inntjening. Hadde denne virskomheten hatt bedre marginer hadde man ikke sett denne kursutviklingen, samme hvor mange ganger man leser myk sitt innlegg.

Formålet er å skape en saklig diskusjon rundt selskapet og driften, ikke baisse. Hvis noen mener det lukter så får en heller ta det med selskapet, ikke de som fremhever disse aspektene.

12 Likes

Hvis noen tror at topp 20 som dere ser uke ut og uke inn på https://app.investordata.no/stocks/photocure-PHO som driver og trader rangen 50-70 gjør det på basis av denne tråden har jeg en bro i Askvoll å selge dere. :stuck_out_tongue:

Hadde styret i selskapet gått ut og sagt at de nå vil ha som policy at verdier skal utbetales også til aksjonærene og ikke bare ledelsen så hadde nok noe skjedd med kursen også.

5 Likes

Hva tror du om dette da, basert på det som er antatt meldt av saker til generalforsamlingen? Er det realistisk?

Helt ærlig tror jeg ikke styre og ledelse kommer til å si noe i den retning i det hele tatt.

Tar det som en ren bonus om noe sånt kommer ut fra GF som noe vedtak

2 Likes

Det er misvisende at skrive det. ForTec er en logistikpartner, de ejer udstyret og kører det ud til hospitalerne, men de skaber ikke efterspørgslen.
I Q1 steg antallet af aktive konti i USA med 21 %, og det sker netop, fordi Photocures salgsteam har succes med at tilbyde en løsning, hvor hospitalerne slipper for at investerer i egne tårne.

6 Likes

Dette blir litt høna og egget. Og det er vel litt naivt å kalle ForTec en logistikkpartner. De har kjøpt inn scope, og pusher selvfølgelig disse aktivt ut til sykehus og kunder gjennom sitt enorme nettverk. Det er jo kjernen i deres forretningsmodell.

Og hvis man han en logistikkparner som gjør terskelen lavere skal vel også kostnadene ned? Det ser man ikke i regnskapet.

1 Like

Da har du tydeligvis ikke fått med deg det jeg har skrivet de ørten andre gangene jeg har fått det spørsmålet. Et spørsmål som for øvrig alle andre som ikke er jublende :partying_face: fornøyde får slengt i tryne hver gang de finner på å skrive noe kritisk om ledelsen og det PHO holder på med.

Jeg har derimot tro på Asieris og det er da også eneste grunnen for at jeg fremdeles sitter her etter over 6 år med frustrasjoner og utallige skuffelser.

2 Likes

Du forveksler adgang med efterspørgsel. Det er Photocures salgsteam, der skaber efterspørgsel, nye kontrakter & sælger Cysweiw.

Fortec bliver betalt af hospitalerne: Pay-per-use.

1 Like

Når Photocure sier at ForTec stod for 15% av omsetningen i Q1 (i US), vil ikke det si at ForTec iallfall forsløser, for ikke si akselererer, en etterspørsel som ellers vanskelig ville blitt realisert? Det er selvfølgelig en symbiose her hvor Photocure står for den kliniske etterspørselen, mens ForTec fjerner den økonomiske terskelen.

Du har gode poenger her.

Veksten i Q1:

Metrikk Total vekst Photocure direkte ForTec ForTec-andel
US omsetning (rapportert) +11% (48,6 → 54,0 MNOK) ~5–6% ~5–6% ~50–60%
US-omsetning (ex-FX) +26% ~17% ~9% ~35%
Units solgt i NA +26% +17% (rigid +29%) +9% (mobile +90%) ~35%
Aktive US-kontoer +21% YoY (337 → 413) 187 unike ForTec-kontoer kumulativt Forklarer mesteparten av step-change fra 6–7% (pre-ForTec)
Mobile/ForTec-andel av US-salg 10% → 15% +5 pp YoY

Både Pho og ForTec bidrar til veksten, og :helicopter: har rett i at Photocure skaper etterspørselen. ForTec er allikevel ikke en logistikkpartner. De bidrar til 35% av en underliggende volumveksten, og 2/3 av omsetningsveksten, ergo de aktiverer en del av etterspørselen.

Rigid towers står fremdeles for 2/3 av veksten. Cred til Photocure der.

1 Like

Rollep
Da er i alle fall vi to enig - det er Asieris som er hovedgrunnen til at jeg også har PHO.

4 Likes

Er spent på å se GF agendaen. Må være ganske viktige og alvorlige saker ettersom man måtte utsette helt til slutten av juni.

1 Like

Denne linken er faktisk fra Peaf på hegnar forumet. Syns den var interessant:

Oppsumering (AI):
URL-en er fra offisiell kinesisk disclosure-plattform:
CNINFO

Det er Kinas regulatoriske informasjonsplattform for børsnoterte selskaper, tilsvarende:

• EDGAR i USA,
  • NewsWeb/Euronext i Norge.

Asieris bekrefter at Cevira/APL-1702 er godkjent i Kina, men at faktisk salg fortsatt krever praktiske steg rundt produksjon, import og distribusjon. Det positive er at kommersialiseringen er aktivt i gang, og at forsinkelsen virker operasjonell, ikke regulatorisk.

Det mest positive for investorer er at Asieris fortsatt jobber med USA fase 3 og aktivt søker internasjonal kommersiell partner. Det holder muligheten åpen for større partneravtale, regulatoriske milepæler og langsiktig royaltyverdi for Photocure.

Det er også positivt at R.Wolfs SYSTEM BLUE er godkjent i Kina. Det gir blålysteknologien bedre kommersiell infrastruktur og kan styrke Asieris’ samlede satsing innen fotodynamisk diagnostikk og behandling.

Det negative er at Asieris fortsatt ikke gir konkret tidspunkt for første resept, første salg eller partneravtale. Svarene er forsiktige og lite forpliktende. Det betyr at markedet fortsatt mangler harde kommersielle bevis.

Samlet er dokumentet positivt, men ikke et gjennombrudd. Det bekrefter fremdrift og reduserer risiko for at prosjektet står stille, men neste reelle triggere er første salg i Kina, refusjonsavklaring, konkret USA fase 3-plan og eventuell partneravtale.

6 Likes