Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 5

Med tanke på nyheten 3. mars så var det høyeste volum for året, men kun en dag. Man ønsker å se dager/uker med økt volum, for institusjoner bruker tid for å fylle sine posisjoner. Lavt volum på nedgang er generelt sett på som positivt, men man ønsker ikke at aksjekursen skal falle så mye. Det er et svakhetstegn. Den viktigste indikatoren er prisen. Man kan si «faller på lavt volum» men det er da de store skal inn å plukke, men de er ikke aktive nok. De venter nok på bekreftelse på økte inntekter for å eventuelt øke.

Bare for å illustrere. Her har man en nyhet. Volumet over flere dager, tight range. Institusjonell er årsaken til rangen, de plukker alt på salg. Ny positiv nyhet. Ny tight range.

Photocure. En dag med veldig sterkt volum, men det var det. Man får en type “sell the news” fordi det ikke er institsjoner som plukker.

5 Likes

Jeg kan opplyse om at topp 20 aksjonærene har netto økt siste måned med 365.666 aksjer!

The Northern Trust har kjøpt 116.800 aksjer siste måned og kommer opp på 16 plass.

De tre SEB kontoene har til sammen ikke solgt men kjøpt 136.911 aksjer.

Norne nettportal

Retail selger mens topp 20 kjøper.

1 Like

Heldigvis kjøper institusjonene og ikke retails. Da er det ikke farlig, selv om kursen er ned fra 76 til 63.

Da er det langt verre i Circio. Der har kursen gått 1200 % og det er kun retails som kjøper. I tillegg er de ikke kommersielle, de er bare på pre-klinisk nivå og har ikke bevist livets rett.

Takke seg til solide vekstselskaper med gode lederlønninger fremfor opportunistiske plattformselskaper uten inntekter :sweat_smile:

(Sarkasme kan forekomme :wink:)

4 Likes

Er det ikke kursoppgang som er målet når man investerer i aksjer ? Circio er jo et eventyr i så måte, fantastisk for de som har fått oppleve det. Photocure derimot er en fiasko av de sjeldne

Forskjell på lotto og investering. Circio er en aksje som fort kan falle 90% ved børsåpning på feil nyheter.

1 Like

Hej Norge

Den 17. – på Norges national dag :norway: – Tillykke :grinning_face_with_smiling_eyes:

Skrev: Den 17. maj rapporterede Science and Technology Innovation Board Daily (af reporter Shi Shiyun), Bland andet.

“Xu Ying afslørede også, at Cevita produceres i udlandet, og at importrelateret arbejde er aktivt i gang. Det første parti af produkter forventes officielt at gavne indenlandske patienter omkring juni i år.”

Link :亚虹医药新品“希维她”开售在即 最新进展来了 _ 东方财富网

Dansken

13 Likes

Skal bli artig å se om PHO gidder å børsmelde første salg - historien tilsier at det ikke skjer…

Stemmer på en prikk med guiding det. Om Asieris får til en brøkdel av kommuniserte ambisjoner, så blir det et hyggelig H2 - uansett hva DS og Co. finner på (eller ikke). Gikta sier fortsatt at skuta skal omsettes før heller enn siden.

2 Likes

Det står jo ganske mye mer der enn bare det lille utdraget. Artikkelen oppsummerer at Cevira har et stort teoretisk potensial, men at den høye prisen, refusjonsspørsmålet, og tregheten med å endre legers etablerte vaner for behandling gjør at den kortsiktige veksten vil bli krevende.

Prisen er satt noe høyere enn kirurgisk behandling, som varierer fra noen tusen til 10k RMB.

3 Likes

De fleste er villig til å betale! Når man tenker på alternativet.

3 Likes

Se her ja:

10 Likes

De mangler da et 1 tal foran de 80 :wink:
Ej spøg til side enhver positiv melding i disse “sorte” tider må vi vist bare glædes over…

4 Likes

Selv om det er bare 5 kroner opp fra 75 til 80 kroner er det et fint signal på hvilken retning neste justeringer i kursmål kommer, det er opp.

5 Likes

Alle justeringer begynner i det små.

Når bunnlinja peker oppover vil justeringene gjøre det samme.

8 Likes

Det som har vært problemet til en god utvikling for PHO aksjen de siste årene har vært at de største aksjonærene har vært aktive tradere i aksjen. Jeg ser på de 50 største aksjonærene. 17 av de 50 har vært aktive tradere.
Den 3 mars og dager etterpå var det mange av de 50 som solgte seg ned.
Etter disse nedsalgene har trading i aksjen forandret seg betydelig. Nå har 25 av de 50 økt sin aksjebeholdning, 17 har sittet i ro og 8 har solgt seg ned.

1 Like

En liten revidering nedover på det grønne båndet her, flytter det ned til denne 62-68 rangen:

Så et nytt brudd over 68, der kursen faktisk holder seg over vil være et veldig konkret skille fra de siste årene. Setter den plutselig fart oppover og topp 50 ikke får hente sitt daglige brød med å trade, så kan det bli hyggelig til slutt.

7 Likes

Ser ut som Merlin også er ferdigkjøpt :rofl:

2 Likes

Lol, men de gidder ikke å legge ut PDF til kundene sine :stuck_out_tongue:

DNB:

Q1 report PHO. Sales were split between Europe (NOK83.4m; Q1 2025: NOK76.8m) and North America (NOK54m; Q1 2025: NOK48.6m). In North America, growth was driven by higher rigid kit utilisation and continued expansion of the installed base. Total unit sales increased 26%, with rigid kits up 29%. Photocure installed 11 Saphira towers in the US (four new accounts, seven upgrades), while a 24-unit mobile fleet supported broader BLC access. Active US accounts increased 23% to 413. In Europe, unit sales rose 8% on broader BLC adoption and growing uptake of next-generation imaging platforms. The Olympus Visera Elite III reached 75 installations, with further OEM traction. Upgraded accounts now exceed 15% of the base and remain a key growth driver. Adjusted EBITDA (excluding milestone payments, business development expenses, severance payments, and stock-based compensation and options) was NOK15.3m compared with NOK9.7m in Q1 2025. Photocure remains on solid financial footing, in our view, with cash and cash equivalents of NOK192.7m at end-Q1.

Investment in Vesica Health. During the quarter, Photocure invested NOK28.7m (USD3m) in Vesica Health to support its precision diagnostics strategy in bladder cancer. The investment complements existing partnerships in flexible cystoscopy and AI-based diagnostics, advancing an integrated BLC ecosystem. Vesica Health is developing a multi-omic urine test for early bladder cancer detection.

PhotoCure BUY
Target NOK 80
13 Likes

Jeg er en av de 17, men jeg har sittet i ro helt siden jeg var ferdig med nedsnittingen ifjor høst. Har forøvrig ikke solgt en eneste aksje på over 5 år😏

4 Likes

DNB la nå ut sin oppdatering til oss kunder;

Solid start to 2026 – Q1 review

De har nå oppjustert salget i 2026 til 705 mill
EBITDA på 187 mill
EPS på 4,21

. Photocure remains on solid financial footing,
in our view, with cash and cash equivalents of NOK192.7m at end-Q1.

2 Likes