Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 5

«Her er det ingenting mer å skrive om» skrev han og trykket «post»

At det er intet nytt å melde, har også en informasjonsverdi.

Da Erich Maria Remarque skulle formidle at det var intet nytt fra Vestfronten, ble det en hel bok av det.

Kjøpersiden tørket kraftig inn etter kvartalsrapport hvertfall. Virker ikke som om folk haster med å kjøpe seg inn nå. Kursen er vel helt i grenseland i Piggens trendkanal også.

Og så hjelper det ikke at Schneider ikke tok seg tid til å svare på spørsmål etter kvartalspresentasjon heller…

1 Like

Ingen hast, men ikke meg i mot å ta bittelitt her og der. Volumet er på det jevne (les: bøss).

Det forstår jeg godt. Sikkert mange som lurer på hva som foregår bak kulissene etter de utsatte GM helt til slutten av juni og på toppen av det hele nektet å svare på spørsmål i forbindelse med Q1 presentasjonen.

Både utsettelse av AGM og Q1 QnA kan veldig gjerne henge sammen. Mulig de har fått uoppfordrede henvendelser etter FDA proposed order (bull), eller så har de kjøpt seg mer tid til å konsolidere styret rundt en strategi (bygge the bladder cancer company?) og finne nok stemmer til det. Spesielt nyheten rundt investeringen i Vesica kan hinte om noe slikt. Eller bare kjøpe seg tid for å lage et narrativ mot visse forslag som har kommet inn til AGM. Vanskelig å vite sikkert. Men noe må det være. En trygg ledelse, og styre, med en god strategi hadde vel kjørt AGM som tiltenkt og svart på spørsmål åpent på Q1-callen…

3 Likes

Tyst fra analytikerne også, påfallende nok.

2 Likes

Jeg må si det er litt spesielt å bruke $3M på å kjøpe seg inn i et selskap, og så får ikke aksjonærer vite om det før kvartalsrapporten. Og heller ikke noe info om strategi her. Og hvor stor andel av selskapet har de egentlig kjøpt?
Egentlig et rødt flagg i min bok.

5 Likes

Kjøper seg tid til å få brukt opp alle penga fra Milepæl, før det blir satt noen som helst slags føringer. Grøss og gru om de skulle komme aksjonærene til gode​:sweat_smile:. Så fikk de ikke så mye som de hadde regnet med fra Kina, så da blir det ett lite lån som må på plass og da vettu. :shushing_face:

Vet ikke jeg altså, det er jo hele tiden guidet at ledelsen har tenkt å bruke penger på alt annet enn å betale ut til de som eier selskapet.

Spikeren i kisten ville som det skrives over her være at de har så ekspansive planer at de begynner å låne opp sjappa med sikkerhet i pengene de sier skal tjenes i kina i årene som kommer.

3 Likes

Gud forby :x: Håper jeg får den tanken ut av hodet før jeg logger inn på mandag morgen :weary:

2 Likes

Har ikke styret, og herunder aksjonærene, noe de skal ha sagt når det kommer til investeringer i andre selskaper?

Gjerne dette GF skal endres til å dekke?

Er noe med terskelverdier, da. De har en uttalt strategi om å gjøre M&A. At de bruker «kun» 3 mill. USD er helt innenfor mandatet til ledelsen og kommunisert strategi.

Dette selskapet står i opptil flere veiskiller og møter nye inntektsstrømmer innen kort tid. Så er det opp til en selv å vurdere om oppsiden er større enn det motsatte.

Og jeg tror de siste par-tre årene har opparbeidet en ikke ubetydelig ikke-selskapelig kvist- og aksjonærmasserabatt.

8 Likes

And why do you think that is?

Neida, selvsagt er det innenfor mandat. Men om ledelsen sliter med å få selskapet lønnsomt mens de betaler seg selv blir et kognitivt feilskjær for min del. Utrolig nok blir det problemer(dog små) rundt milepælsutbetalinger for et godkjent produkt, som egentlig legger en klam hånd over avtalen.

De har sikkert fortjent det de mottar, men det gjør også aksjonærene.

3mud investeringen virket i og for seg ikke idiotisk heller, sånn sett.

2 Likes

Nettopp. Man kan like gjerne kalle det et tillitsrabatt som aksjonærmasserabatt. For hvem er det som tiltrekker seg aksjonærmassen? Hadde selskapet levert på den underliggende driften hadde man ikke vært på disse kurnsivåene samme hvem som eide aksjen. Og hvis en ønsker inn insititusjonelle investorer bryr de seg døyten om innlegg på TI eller Hegnar, de gjør egne analyser og vurderinger. Kanskje de ser forbi de justerte resultatene selskapet presenterer?

De nye inntektsstrømmene er i hovedsak eksterne. Man er avhenging av hva Asieris leverer, og at FDA nedklassifiserer scope. Misforstå meg rett, dette er positive triggere. Men når ledelsen ikke evner å drifte lønnsomt, og selv om de har et mandat om investeringer, er det ikke nødvendigvis en rasjonell kapitalallokering. Kanskje det er her kjernen til rabatten ligger?

10 Likes

Så klart det er der kjernen til rabatten ligger. Gøy begrepsdiskusjon. Men: rabatt er rabatt OM man har som investeringstese at kursen skal OPP i tiden fremover. Dersom man ikke tror sistnevnte, så håper jeg ingen eier aksjer her, selv om jeg ender opp med å tvile på om så er tilfelle hver dag jeg er innom tråden.

4 Likes

Jeg er helt sikker på at de som eier aksjer her har tro på at den skal OPP i tiden fremover, noe annet ville jo vært merkelig.

Jeg er også sikker på at de aller fleste tror at inntekter fra Asieris blir det som driver aksjen opp. Tenk hvis den underliggende virksomheten i PHO hadde begynt å levere det hadde vært noe det, men det gjør den altså ikke. Og da tenker jeg spesielt på USA der de fleste av de overbetalte sjefene sitter. Så sånn sett er det overhode ikke rart at det skrives mange negative innlegg her.

8 Likes

Om troa på kjernen er tett på null og tilliten til toppen ditto, så kanskje det er andre steder å ha (en del av) pengene sine uten tillitsproblemer og agg. My 5 cents - hesten er ganske godt banket (forståelig nok).

3 Likes

Institusjoner som i driver markedet ønsker som regel å handle på bekreftet informasjon. Jeg tror Photocure må få et kvartal som bekrefter at inntektene er på vei opp igjen før man ser det varig på aksjekursen. Aksjen har gått sidelengs i en lengre periode hvor inntektene har vært flat å/å.

Kjenner ikke aksjen, men nyheten/godkjenningen som kom rundt 3. mars er et tegn på at institusjonene ikke er der (i stor nok grad). Der han man katalysatoren som kunne fått aksjen til å bryte ut av rangen aksjen er i, men det skjedde ikke. Det kan skyldes mest sannsynlig at det var retail investorer som kjøpte nyheten. Hadde det vært institusjoner hadde volumet vært større i dagene etter. Det kom ikke, og aksjen ned igjen. Så har aksjen en relativt tydelig range fra 50-80kr. Det går an å prøve å utnytte svingningene med å ha en core posisjon og selge/kjøpe litt rundt denne. Men det er ofte ikke lett å selge på 75 for da er nyhetsbilde/stemingen på forumet så god at det psykologisk er vanskelig. Så sitter man som regel igjen i ettertid “hvorfor solgte jeg ikke (noe)”… Men det er lett å si i ettertid med informasjonen man ikke hadde på tidspunktet.

7 Likes

Tja…
Ser de 20 største eiere (ikke retail) har økt igjen fra ca 55% til nå 56,3%.

Det er stort sett institusjonelle på eierskap 20 største aksjonærer.

Volum på oppgang var ganske ok til solid. Volum på siste nedgang har vært lite, eller?

Investor Number of shares % of top 20 % of total
MORGAN STANLEY & CO. LLC 5 514 219,00 36,09 20,33
SKANDINAVISKA ENSKILDA BANKEN AB 1 884 023,00 12,33 6,95
SKANDINAVISKA ENSKILDA BANKEN AB 861 700,00 5,64 3,18
NORDNET BANK AB 710 517,00 4,65 2,62
MP PENSJON PK 662 418,00 4,34 2,44
SKANDINAVISKA ENSKILDA BANKEN AB 554 407,00 3,63 2,04
J.P. MORGAN SE 554 404,00 3,63 2,04
THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV 528 983,00 3,46 1,95
PHOTOCURE ASA 514 148,00 3,37 1,90
JPMORGAN CHASE BANK, N.A., LONDON 507 604,00 3,32 1,87
CITIBANK, N.A. 480 401,00 3,14 1,77
NORDNET LIVSFORSIKRING AS 422 956,00 2,77 1,56
DANSKE BANK A/S 406 672,00 2,66 1,50
VERDIPAPIRFONDET KLP AKSJENORGE IN 291 662,00 1,91 1,08
J.P. MORGAN SE 262 799,00 1,72 0,97
THE NORTHERN TRUST COMP, LONDON BR 255 936,00 1,68 0,94
TOWERING CUMULUS AS 232 124,00 1,52 0,86
AVANZA BANK AB MEGLERKONTO 216 589,00 1,42 0,80
SAXO BANK A/S 214 277,00 1,40 0,79
BILLINGTON ERIK 203 053,00 1,33 0,75
Total number owned by top 20 15 278 892,00 56,34
Total number of shares 27 120 820,00 100,00

:rotating_light: VPS (Euronext). :rotating_light: Infront. Updated 2026-05-15

2 Likes