Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 5

Hvor lenge kan disputten om milepælen dra ut?
Noen som har erfaring fra tilsvarende situasjon fra andre selskap?

Ikke den eneste. I ettertid er det ikke vanskelig å se at norsk biotek er noe man burde holdt god avstand til. Ikke minst de siste fem årene.

Jada, og i et strategisk samarbeid er det på flere måter uheldig dersom slike saker trekker ut i tid.
Jeg håper virkelig DS har fått fingen ut og prioritert denne saken, fortrinnsvis ved å avlegge Asieris et besøk - og som uansett (tvist eller ikke tvist) ville vært verdifullt.

Det er selvfølgelig noe drit med den disputen om den sidste del av milepælen. Men det er jo på ingen måte det som avgjør om Photocure lykkes som selskap og investering. Der er salget i US og Kina. Vi blir kloge når over de kommende kvartaler.

1 Like

Skal bli interessant å se sakslisten for general forsamlingen siden den ble utsatt så pass lenge. (25 Juni)
Fristen er normalt senest 21 dager før.

1 Like

Det som jeg og venter på er indikasjon hvordan det går med utrulling av Cevira i China. Kommer det melding om første pasient behandlet eller 1000 pasienter osv. Kan tenke meg at det er det de China investorene også venter på.
Tror det er noen vedtak de vil ha igjennom i generalforsamlingen og trengte tid til å telle stemmer for å være sikker på at de fikk det igjennom. Vi får se.

“One Rating” judges that Yahong Pharma’s core fundamentals still depend on the commercialization effectiveness of APL-1702. The current company valuation fully reflects the product listing situation. The speed of entry and sales volume at core hospitals will be key points to validate its investment value.

Det som forundrer meg er at det ikke er mer fokus på utbredelsen av Cysview/Hexvix. I US er nå veksten 27% i fast valuta og antall kunder øker med 22%. Det er ikke bare antall økte nummer av kunder som skaper veksten men også bruken av hver kunde. PHO er som et utillity det er bruken av hver kunde som også kan skape sterk vekst. Til nå har bruken vært omtrent en gang i uka så hvis hver kunde øker til 2 i uken dobler det salget. Siden det nå er etablert at BLC er overlegent hvit lys har jeg stor tro på at det vil gjenspeile bruken.

6 Likes

Ja, det tar sin tid. Vi får se hva som kommer først, sakslisten eller meldingen om tildeling av ytterligere ca. en million opsjoner :joy:

Norne kom nettopp med oppdatert analyse på PHO med uendret kursmål kr. 90.

4 Likes

Kan du poste den her?

Se sammendrag nedenfor:

Onwards and upwards

Photocure’s 1Q26 results were above our estimates on product revenue and reported earnings, while underlying profitability was below expectations due to higher operating costs. The key developments to monitor are sustained U.S. growth momentum, the FDA reclassification process expected to commence in 2H26, continued European expansion, China commercialisation with Richard Wolf/Asieris, and margin improvement through 2026. Despite mixed estimate revisions following updated 1Q model inputs, our investment case remains intact, and we reiterate our BUY recommendation with an unchanged TP of NOK 90/sh.

8 Likes

Leste igjennom transkriptet fra Q1. Noen punkter jeg bet meg merke i.

  • Andre leverandører av skop, kjører alternative løp for å skopene sine inn i rigid markdet i USA. Noe som skjer uavhengig av FDA sitt initiativ for reklassifisering.

and I want to remind everyone, alternative pathways that certain OEMs are pursuing currently will unlock the rigid market compared to what we service today. I believe that could happen as soon as the end of this year, certainly into 2027.

  • Og jeg tror vi fikk ett innblikk i hva administrasjonen driver med i USA:

Then the final one is the reimbursement, and I will mention this, we’ve worked with Congressman Dunn and Soto. They’re both bipartisan. Dunn is Republican, Soto is Democrat. They submitted a bipartisan bill to Congress called the FAIC Act or F-A-I-C Act. That is a bill that the Congress is currently debating. It’s got growing momentum. The essence of that bill, and you can find it online, is basically to say that patients need access to things like Cysview.

I say that broadly because the bill, when you read it, we are in it, but there’s several companies that we brought together that are also facing the same challenges. We would like them to decouple the product from the procedure. Currently, when you reimburse in white light cystoscopy or Blue Light Cystoscopy, you get a certain reimbursement. The difference is a margin, right? The cost of Hexvix has to be taken out of the Blue Light procedure, that margin gets squeezed a little bit. We are asking them through the FAIC Act, with the support of Congress, to turn it into a law that will force CMS to make this decision, that is to decouple it like they did in the radiopharma business. This is a bold move by Photocure.

  • Dette vil gjøre det enda enklere å forsvare bruken av BLC for sykehus, da BLC vil få sin egen kompensasjon på toppen av vanlig prosedyre.

We’re looking forward to seeing how that progresses through Congress. If that happens, they will force CMS to decouple it, meaning whether you do white light or Blue Light, same amount, if you do a Blue Light procedure with Hexvix, you get a special reimbursement for Hexvix on top of it. That immediately changes the economics for Blue Light Cystoscopy and most importantly, opens up access to patients.

  • Når det gjelder Vesica Health, blir det bekreftet hva jeg tenkte tidligere. Ettersom AssureMDx identifiserer på et tidligere stadie, er det naturlig at man må ha en bedre deteksjonsmåte, aka BLC for å plukke dette opp såpass tidlig.

Vesica Health’s AssureMDx test for hematuria, in other words, it’s blood in the urine, can identify more high-risk patients, which blue light cystoscopy is very important for, and increase the appropriate referrals to cystoscopy. It helps more patients enter the BLC TURBT pathway.

There’ll be a higher conversion to BLC versus white light because these patients will be identified sooner and identified as high risk. It also builds clinical stickiness with urologists. We will have more granular updates in the future on our developing partnership with Vesica Health.

  • Og inntekten fra milepælene blir ikke satt inn i balansen før Q2.

At the end of Q1, we have a strong balance sheet with NOK 192.7 million in cash. This is before the Asieris payment.

Post Q1, we received that 82.3 million NOK or $8.6 million in milestone payments from Asieris on the NMPA approval of Saphira in China. The acceptance by EMA in Europe, which will be reflected in the cash balance in Q2 when we deliver it later in July.

9 Likes

8 Likes

Det var vel såpass positivt fra Norne at kursen falt… Ned over 12% hittil i år - så folk blir dritt lei og kaster kortene.

3 Likes

Norne nedjusterer forventet justert EBITDA og EBITDA-margin for 2026 og 2027.

However, adjusted EBITDA of NOK 2.7m was significantly below our NOK 9.9m estimate, as higher operating costs, up c10% YoY, more than offset the product revenue beat.

TP på 90 kr/aksjen består pga. langsiktige antakelser heller enn kvartalsvise skuffelser.

Ergo: dårlig drift, men bra outlook (gitt at det inntreffer).

3 Likes

Bra outlook skal visst aldri prises inn i denne aksjen…

3 Likes

Ok analyse; DUMP AKSJER.

1 Like

Kurspleie fra aktør som skal kjøpe

MSCI-balansering i dag, ref volumet i auksjon.

:hatching_chick:

1 Juni 2002 var kursen 61.00
1 Juni 2020 var kursen 71.80
1 Juni 2021 var kursen 138.30
1 Juni 2022 var kursen 103.30
1 Juni 2023 var kursen 46.70
1 Juni 2024 var kursen 59.10
1 Juni 2025 var kursen 57.50
1 Juni 2026 er kursen 62.00

:hatched_chick:

Nordnet sier kurs rundt 50 den 1.juni 2025 - dvs opp ca 25% siste år. Vi får glede oss over det da! Haha