Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 5

Tror faktisk en av grunnene til at aksjen lider er de jævla kakkelkjærringene på FA forumet.

2 Likes

Skulle gjerne fått inn en stor investor som vil noe med investeringen sin og ikke sov i ro Briarwood. :sheep:

1 Like

@Savepig Teknisk er det vel lite som holder oss oppe over 60,0 på 1D-chartet ditt nå?

(Hva er det kakkelet på FA-forum handler om?)

Teknisk sett er den himla svak akkurat nå, accumulation/distribution indikatoren viser egentlig det samme som man ser fundamentalt på topp 50, det finnes ingen aktiv kjøper for tiden.

The powers that be hos tradergjengen på topp 50 ønsker nok fryktelig gjerne å se SMA 50 falle under SMA 200 så de kan riste løs litt flere aksjer fra slitne hender.

Men jeg merker det jo selv og, fryktelig lenge siden det har fristet å kjøpe noen flere aksjer, sånn som ledelsen oppfører seg.

Summa summarum så er konklusjonen det samme som @Multiple skriver, ingenting som tilsier at kursen skal bunne ut over 60 sånn som det ser ut akkurat nå, minner mer om en ny kapitulasjon til 55 på vei.

2 Likes

1 Juni 2002 kurs 61
1 Juni 2026 kurs 61

:skunk:

1 Like

Når vi nå har fått utløp for så mange store triggere, uten at aksjekursen beveger seg en meter, da er det faktisk ledelsen som er problemet. Helt ufattelig elendig fra PHO

3 Likes

Aksjekursen burde komme høyt opp på agendaen for hva som blir tatt opp på GF. Kunne ønske deltagende aksjonærer da vil sette søkelyset på driften og alle godene administrasjonen har urettmessig tilegnet seg. Jeg etterlyser sammenheng med driftsresultat, bonuser, opsjoner og lønnstillegg i forhold til aksjonær verdier.
Det har alt for lenge vært ett aksjonær fiendtlig selskap med fraværende kritisk vurdering av hvordan selskapet styres. Kritiske spørsmål blir ikke akseptert på kvartals presentasjonene.

7 Likes

Photocure har blitt en populær aksje å “hate”.

Mangen fundamentale bra ting faller på plass.

Men det morsomme er at når de korrekte fundamentale tingene faller på plass, som da skjer på bakgrunn av valg ledelsen har tatt, ikke gir umiddelbar reprising, da er ledelsen søppel :joy:

“Alle” forventer reprising fordi det er bra det som skjer. Så “alle” er enige i at det er positive fundamentale ting som skjer.
Men samtidig er ledelsen “søppel” fordi det ikke skjer slik “alle” forventer. Dere ser ironien her?

Oppi alt dette er det flere som kommuniserer ganske så tydelig at dem vil ut av aksjen. Noen er ganske så verbale at dem vil selge på x kroner. Andre sier dem ler hele veien til banken hvis bud på x kr tikker inn. Samtidig som kursen har vært i samme området flere ganger siste tiden, uten at salget skjer.

Samtidig ser man tydelige volumøkninger i omsetning på prisområder som blir kommunisert.

Og “alle” er forundret over hvorfor aksjen ikke får en reprising :joy::joy:

For å sette det på spissen.

Man kunne satt en apekatt i stolen på dette tidspunkt og bare latt tiden gå. Etterhvert ville tingene som nå er på plass begynt å vise seg, og apekatten ville blitt genierklært…

5 Likes

Er vel lite av det som har falt på plass i det siste som kan godskrives ledelsen i PHO. Annet enn at de oppfører seg som en trygda alkoholiker på polet når de fikk milepælsutbetalingen.

1 Like

:joy:

Ok, så da kan vi fjerne:

  • AI verktøy for å backe BLC
  • Samarbeid om nytt flexskop med Wolf
  • Alt samarbeid med Asieris, både Hexvix og Cevira
  • Markedet i Europa, hadde fremdeles lagt under Ibsen
  • Samarbeid med Fortec/Karl Storz

Du surmuler fordi dem gjorde en mindre investering i et selskap som vil ha direkte påvirkning på pasientgrunnalget for bruk av BLC. Samtidig som man potensielt kan bruke eksisterende kanaler hos Photocure for å promotere/selge dette produktet. Photocure har vært ganske så klare i ønske om å kunne tilby mere en kun Cysview/Hexvix via deres kanaler for å øke marginene på sikt.

4 Likes

For refereanse er det dette jeg ser på nå.

Jeg forventer en eller annen form for “volumspike” i dette området nå.

Basert på sist gang man var nede i dette området, utløste dette området volum.
Jeg vil se hva som skjer når vi potensielt kommer ned her igjen nå.

Mindre volum?
Mer volum?
Større candle?
Mindre candle?

Dipper vi ned til stigende trendlinje? Kommer det på en flush (kapitulering), eller blir det seigpining over tid? Lager den en higher low eller lower low?

2 Likes

Det er grusomt hvor klistra mange sitter her pga det evigvarende «enorme potensialet»
Samtidig som man har å gjøre med en overbetalt ledelse som gir fullstendig faen i aksjonærene

1 Like

Jupp. 100%.

Når man ser på det bildet, så hadde jo en clean exit på 80 i dag definitivt fått meg til å le hele veien til banken, da er portisen på ATH med god margin og jeg er ferdig med Dan&Dahl for godt. :stuck_out_tongue:

4 Likes

Interessant å kalle dette “hat”. Det er heller ingen motsetninger mellom å mene at pipeline leverer og at kapitalallokeringen er problematisk. Begge kan være sanne samtidig.

Når du anbefaler apekatt-strategien er det kanskje en fordel å lese hva f.eks. Norne skriver om driften:

However, adjusted EBITDA of NOK 2.7m was significantly below our NOK 9.9m estimate, as higher operating costs, up c10% YoY, more than offset the product revenue beat

42% nedjustering av 2026 adj EBITDA-estimatet kommer i samme rapport. Det er ikke “hat” å mene at dette er underliggende svake tall.

4 Likes

Anførselstegnene til Rosk var vel der for en grunn🤷🏼‍♂️

1 Like

Cevira avtalen tror jeg ikke vi kan kreditere dagens ledelse i PHO, heller motsatt. De er svært dårlig til å kommunisere hva som foregår i den. Og pengene de får fra den bruker de som fulle sjøfolk. Hadde ibsen fortsatt eid europadelen, så hadde jo faktisk den vært lønnsom, i motsetning til nå.

Grunnen til at jeg skriver “hat” med hermetegn, er at motsetning til deg som kommer med gode argument og fakta. Er det mangen som “skyter” fra hofta og kritiserer alt som blir gjort. Uavhengig om det er en bra fundamental ting eller negativt.

Følelsen om det er bra eller ikke blir definert utifra hvilken vei kursen beveger seg den dagen.

Alle kan se at Photocure har en jobb å gjøre i USA for å få dette til å bli en positivt bidragsyter i regnskapet. Men det betyr ikke at ALT annet dem gjør er helt på trynet.

Hadde det vært slik, så hadde ikke folk forventet bedre aksjekurs nå etter mangen positive triggere.

2 Likes

Den avtalen kom på plass etter DS kom i stolen.

Og det er ikke Photocures jobb å kommunisere hva som skjer med Asieris og Cevira. Dem har lisensiert ut alle rettigheter for dette produktet. Og dem kan ikke kommunisere mer en hva Asieris deler. Hvis man vil ha Cevira nyheter må man henvende seg til Asieris.

Og basert på historikk, og klok av skade, så kan dem ikke guide eller komme med noen estimater før det ligger klare tall på bordet. Og dem kommer ikke før Cevira har vært i markedet en stund. Alt før dette er kun synsing og ønsketenkninger.

Hadde Ibsen eid europadelen hadde vi ikke hatt veksten og omsetningen vi har nå. Ibsen gjorde fuck all for å promotere dette når dem satt på distribusjonen.

Ibsen satt på dette i flere år, og det var null tegn til vekst. Dette er inntekten i Europa, og det er tydelig når Photocure tok dette tilbake. Rett etterpå ser man også Covid dippen. Med påfølgende utfordringer med veksten i etterkant.

Og ser man på Q1 i år, er man nesten 30 mil i pluss i Europa på 1 kvartal. Man nærmer seg 80 mil i omsetning i kvartalet. Peak Ibsen var rundt 15 mil.

11 Likes

Mener du da at det er aksjonærenes “feil” at kursen er der den er? Har i tilfelle Photocure en spesiell type aksjonærer?

2 Likes

Nope.

Poenget mitt er hvor motstridende arguementene er.

  • Fundamentale ting skjer på en positiv måte. Positive triggere. Ting som har tatt tid å materialisere. Bra for selskapet.

  • Men samtidig er disse tingene ikke godt nok, fordi ledelsen gjør en bedriten jobb? Som er samme ledelsen som også har tatt beslutningen som har ledet til disse triggeren som nå har landet.

Så den “ubrukelige ledelsen” er den samme ledelsen som har satt med hånden på rattet bak alle disse positive triggeren som har landet den siste tiden.

Problemet er kostnad vs inntekter i USA. Ingen som benekter det. Men det er ikke å knipse med fingrene så er det løst.

Det er så jævla kortsiktig tankegang hos enkelte. Man kan ikke bare kutte personellet i USA, for så å forvente at man bare plutselig går i pluss. Ja, kan hende man gjør det ett eller 2 kvartal.
Men så lenge man kun har 1 utstyrsleverandør i USA og null konkuranse så er man utrolig sårbar hvis man “slepper gasspedalen”. Photocure MÅ jobbe aktivt for å selge utstyret og engasjere andre aktører.

Når man har flere aktører så kan man kanskje vurdere det, da det blir konkurranse, og leverandøren selv vil være mer aktive vil jeg tro.

Man trenger å komme over en “critical mass”, hvor BLC går fra å være en “nice to have” til en “dette må vi ha, ellers går kunden en annen plass”.

Og foreløpig er vi ikke der.

9 Likes