Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 5

Noe av irritasjonen er at ledelsen høster av selskapet som om Photocure allerede er en kommersiell suksess. Etter alle disse årene har Photocure knapt levert et eneste kvartalsresultat i pluss på kjernevirksomheten.

Et annet irritasjonsmoment er hvordan selskapet kommuniserer med sine eiere, dvs hvordan ledelsen synes å foretrekke å leve i sin egen boble, beskyttet mot kritiske spørsmål.

8 Likes

Mens CEO presenterer en annen side:

We’ve now had 12 quarters or 3 years in a row of positive EBITDA

Det er for stor mismatch mellom det som faktisk leveres og det som presenteres. Når kritiske spørsmål rundt driften og pengebruken dukker opp er ledelsen unnvikende eller ignorerer dem. Cysview har vært godkjent i USA siden 2010!

Er det rart noen er kritiske eller skeptiske til pengebruken og allokeringen?

We wanna advance innovation and pursue M&A to accelerate our corporate growth

3 Likes

Hadde vært fint om alle de som “må” selge, hver dag uansett nivå, kan en dag forsvinne fra aksje listene i Photocure.

De fleste her på forumet har vært veldig fornøyde med hva Asieris har utrettet og dyktig ledelse. Nå er det faktisk Asieris sin aksje utvikling som tynger PHO og her er årsaken.

For every 100 yuan earned, promotion and sales spend 98 yuan! Last year, Yahong Pharma’s sales expense ratio crushed its peers, but it has been operating at a loss for four consecutive years.

Asieris har brukt mye penger på phaseIII Cevira, oppbygging av organisasjonen og front salg. Det er det PHO og DS har gjort og han viser nå resultater.
Hvis dere irriterer dere over lønn og godtgjørelse til DS og ledende personell i PHO finn et annet selskap hvor dere har tillit til ledelsen og med en skarve lønn.

For Asieris er det nå helt avgjørende at de snart kan vise resultater og Cevira er deres hoved produkt.

2 Likes

“Hvis dere irriterer dere over lønn og godtgjørelse til DS og ledende personell i PHO finn et annet selskap hvor dere har tillit til ledelsen og med en skarve lønn.”

Eller så kan man faktisk ansvarliggjøre ledelsen og kreve at godtgjørelse skal være i samsvar med prestasjon. Ikke at pompel og pilt sitter og leser slides istedet for å svare på spørsmål ved q-presentasjoner.

7 Likes

Man kan mene hva man vil om de fundamentale grepene som har blitt gjort av ledelsen de siste årene og hvorvidt disse har fått tid til å utspille seg eller ikke. Men at ledelsen gir seg selv full måloppnåelse i form av bonuser samtidig som aksjekursen underpresterer er det vanskelig å mene noe annet om enn at det blir litt kvalmt. Dette på toppen av en allerede SÆRDELES høy lønn sammenlignet med ledelse i tilsvarende selskaper.
Det høster heller ikke akkurat høy tillit at det glatt hoppes over relevante kritiske spørsmål på hver eneste kvartalsrapport. Det finnes definitivt mange punkter knyttet til driften i PHO som har blitt forsøkt tatt opp som de rett og slett ikke gidder å ta opp engang. Forslag til GF virker det heller ikke som de finner det nødvendig å ta opp. Disse henvendelsene svares i blant, om man er heldig, vagt på av IR sin sekretær(?)
Summa sumarum virker det helt fair at aksjonærer begynner å bli drittlei denne gjengen all den tid resultatene fortsatt uteblir

12 Likes

Da er det bare å selge i dag får du 60 NOK for dine aksjer.

Så det er løsningen din til alt om man ikke er fornøyd? Selg og glem? Man kan også stille KRAV, men det er ikke så vanlig i Norge.

3 Likes

Synes du det er utidig som eier å stille kritiske spørsmål til ledelsen i et børsnotert selskap?

3 Likes

Jeg hadde ikke brukt mye tid på minoritets aksjonærer, her er det hovedaksjonær og noen svenske fond og enkelt personer som styrer skuta. Det er der DS bruker sin tid.

Når du synes det er naturlig med slik arroganse fra ledelsen, hvilken type aksjonær anser du da deg selv som?

1 Like

Man har selskaper med svake styrer og uengasjert og spredt eierskap der ledelse får sitte og skalte og valte i år etter år og ta ut 100% bonus.

Spørs om det ikke er i et sånt DS bruker sin tid.

8 Likes

Du driver jo til stadighet og skriver brev til ledelsen, må være skikkelig storaksjonær du da?

2 Likes

Det finnes ingen terskel for
å være engasjert aksjonær…

Jeg har vært en trofast aksjonær siden 2018 som burde ha solgt når den var i 150 og deretter ved hver positiv nyhet, men det har jeg ikke gjort.

1 Like

Du er ikke særlig trofast når du sitter med skylapper på mens ledelsen pisser bort det som kunne vært en kjempeprofitt.

3 Likes

Det finnes ingen premier eller ære ved å holde fast ved en aksje i tykt og tynt. Dette er ikke en fotballklubb. Om du vil lukke øya for alt negativt som foregår og klamre deg fast i aksjen til enhver pris, be my guest. Personlig mener jeg det går an å eie en aksje og samtidig stille spørsmål ved ledelse og drift. Å be alle som har innvendinger mot status quo selge og stikke er ufattelig barnslig og fullstendig verdiløs argumentasjon

12 Likes

Selvsagt men sure aksjonærer som til stadighet kritiserer CEO og hans team hadde jeg totalt ignorert.

For meg ser det ut til at mesteparten av kritikken går på aksjekurs og ikke utviklingen i selskapet. Så en over som viste til samme aksjekurs i 2002. Den gang hadde selskapet 28 mill i total revenues og 138 mill i Opex.
Generell kritikk uten konkrete punkt og klaging på røde dager for aksjekursen er ikke så konstruktivt som enkelte synes å tro.
Og så bør man kanskje akseptere at myk har et poeng: Som mindre aksjonær har man realistisk kun to alternativ som aksjonær: selg eller hold. Å investere i et selskap man tilsynelatende mener er elendig drevet med ambisjon om “frelse” driften viser lite forståelse.

2 Likes

40 daglige innlegg om hvor dumme ledelsen har vært og/eller er og at de har høy lønn er like givende som 40 med rosa skyer og raketter. Denne tråden er definitivt i første kategori, og det er forståelig. Best å ha den dempet med unntak av ved fundamentale nyheter.

3 Likes