Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 5

Nu skal du ikke tage det, som et angreb mod dig personligt.
Men der er ingen der kender prisen pr. Behandling, hverken div. finanshuse hvor prisen svinger fra 4300kr i Kina til 9400kr i US, eller et forum i Kina, hvor prisen nu ligger mellem 18000 og 25600 RMB.

1 Like

Den ligger pÄ Photocure News:
First-in-Class Non-Invasive Therapy for Cervical Precancerous Lesions Completes First Import Shipment in China, with the First Global Prescription Issued in Beijing on the Same Day

1 Like

Vi vet nÄ fÞlgende fra Asieris;

Yahong Pharmaceutical and Shanghai Pharmaceutical Science Park Trade stated that the first batch of products will cover hundreds of hospitals nationwide, and subsequent products will be shipped to various locations nationwide as planned to ensure stable clinical supply.

Hva er prisen per behandling og hvor mange behandlinger per sykehus???

2 Likes

Takker - men hvorfor ikke sende en ordinĂŠr bĂžrsmld? Jeg prĂžvde Ă„ ringe for Ă„ spĂžrre, men ingen gadd Ă„ ta telefonen.

3 Likes

Jeg er egentlig ikke uenig i mye av det du skriver. Det kan godt hende Vesica blir et godt oppkjÞp, og det kan godt hende strategien styret og ledelsen fÞlger viser seg Ä vÊre riktig pÄ sikt.

For meg er likevel ikke hovedspÞrsmÄlet om strategien er riktig eller gal, men hvor lang tid det skal ta fÞr den gir synlige utslag pÄ bunnlinjen.

Som aksjonÊr gjennom mange Är mener jeg det mÄ vÊre lov Ä stille spÞrsmÄl ved at lÞnnsomheten stadig ser ut til Ä ligge noen Är frem i tid. Dette gjelder sÊrlig USA-satsingen, som gjennom mange Är har vÊrt begrunnelsen for betydelige investeringer og hvor aksjonÊrene har blitt fortalt at resultatene vil komme lenger frem i tid.

Man kan nesten gÄ tilbake til de fÞrste guidene om at lÞnnsomheten skulle komme om et par Är. Siden den gang har det stadig vÊrt nye triggere og milepÊler som vi fÞrst mÄtte vente pÄ. NÄr disse har kommet, har fokus flyttet seg videre til neste hendelse.

Jeg er glad for Cevira-godkjenningen, Europa-prosessen, utviklingen i Kina og mulighetene Vesica kan gi. Men etter mange Är som aksjonÊr mener jeg ogsÄ det er legitimt Ä spÞrre nÄr alt dette faktisk skal bli synlig pÄ bunnlinjen.

Jeg tror mye av forklaringen pĂ„ dagens kurs ligger nettopp der. Markedet tviler ikke nĂždvendigvis pĂ„ at PHO har muligheter. Det markedet etterspĂžr er bevis pĂ„ at veksten og investeringene – spesielt i USA – over tid faktisk omsettes til varig lĂžnnsomhet.

Det er ogsÄ bakgrunnen for at jeg har valgt Ä stÞtte forslag 15 og 16 til generalforsamlingen. Ikke fordi jeg nÞdvendigvis tror forslagene vil fÄ flertall, men fordi de gir aksjonÊrene en anledning til Ä signalisere at mange Þnsker stÞrre fokus pÄ avkastning, lÞnnsomhet og kapitalallokering.

NÄr det gjelder forslagene, tror jeg ogsÄ at de sannsynligvis blir nedstemt. Men dersom de fÄr en viss oppslutning, sender det likevel et signal til styret om at ikke alle aksjonÊrer er komfortable med at veien til lÞnnsomhet stadig skyves frem i tid.

For meg handler dette ikke om Ä vÊre mot selskapet eller strategien. Det handler om at det etter sÄ mange Är mÄ vÊre lov Ä stille spÞrsmÄl ved nÄr de positive utviklingstrekkene faktisk skal gi et tydelig utslag pÄ bunnlinjen.

15 Likes

Godt innlegg, og enig i at hovedspÞrsmÄlet ikke er om strategien er riktig, men nÄr den faktisk skal vises pÄ bunnlinjen.

Man kan ogsÄ skille pÄ en ting Strategien er jo egentlig bare vekst? Og man kan godt vÊre enig i at de skal vokse, og samtidig vÊre skeptisk til dette spesifikke oppkjÞpet. Vesica har ingen omsetning, er avhengig av refusjon som ikke er pÄ plass, og selskapet sier selv at det ikke gir positivt EBITDA bidrag fÞr i 2030. AltsÄ skyves lÞnnsomheten i USA nok en gang mot hÞyre. Hvis poenget var vekst kunne de like gjerne kjÞpt noe som faktisk tjener penger i dag og tilfÞrte litt cashflow. Lisensiert inn produkt(er). I stedet valgte de enda et utviklingslÞp, som egentlig kun ledelsen tjener pÄ i mellomtiden.

Samme salgsapparat skal nÄ selge Cysview, AssureMDx og etter hvert RW skope. Enten mÄ de ansette flere, eller sÄ blir de selgerne de har spredt over flere produkter som selges pÄ ganske ulik mÄte. Dette vil uansett vÊre kostnadsdrivende.

Det blir ogsÄ da fort vanskeligere Ä se om kjernevirksomheten faktisk tjener eller taper, nettopp pga de havner i samme segment. Hvis ledelsen var trygg pÄ at kjernen leverer, hvorfor da si nei til en rapportering som ville vist akkurat det?

SÄ ja, jeg stÞtter ogsÄ 15 og 16.

10 Likes

Insentivene til ledelsen er dÄrlig alignet med aksjonÊrene imho. De fÄr i pose og sekk.

3 Likes

Ja, misnÞyen med hvordan selskapet drives og kommuniserer mÄ vel kunne sies Ä vÊre alarmerende, gitt dagens kursnivÄ.
Og uten Cevira-godkjenningen i bunn ville det sett enda vĂŠrre ut. Det hele er egentlig
helt absurd, ettersom de strategiske grepene som nÄ er gjort burde kunne lÞftet kursen. Problemet er bare at tilliten til DS og Styret allerede var svekket i utg.punktet (av mange grunner som allerede er debattert tidligere)

Jeg har ogsÄ avgitte mine stemmer denne gangen, og antar svÊrt mange med meg. HÄper det i sum kan vÊre en eye-opener for Styret.

6 Likes

De skrev vel “innen 2030”? Men alt avhenger av nĂ„r refusjon lander, og det virker som gode muligheter for at det kommer fĂžr (les 2027) heller enn senere (2029). Blir spennende Ă„ fĂžlge med pĂ„ comment hearingen neste uke, tror den er Ă„pen for offentligheten som webinar.

1 Like

Om den lander. Vi har fÄtt et fint nytt binÊrt element rett i fanget.

2 Likes

Enig. Stor trigger hvis AssureMDx kommer med i den pÄgÄende LCD. Da vil de vÊre samtidig som CxBladder medio 2027-ish (?). Hvor sannsynlig det er vet jeg ikke, men pÄ callen Äpnet ledelsen for at det var en mulighet, sÄ akkurat det blir spennende og kan endre tidslinjene mye.

2 Likes

Samtidig guider de EBITDA (dagens hexvix/cysview business + Vesica) pÄ over 400m NOK i 2030. Langt frem i tid, men de har lagt hodet pÄ blokken pÄ kjernevirksomheten til en viss grad.

2 Likes

Jeg vurderer det dog som et lavere risk binÊrt event. NÄr CMS bruker AssureMDx sine studier og resultater for Ä argumentere for dekningen av biomarkÞrer, sÄ blir det vanskelig Ä forsvare Ä ikke gi dekning.
Samtidig er ikke refusjonsveien lukket om man ikke blir inkludert i denne omgangen. Kan godt hende de Ăžnsker at Vesica sender dossier til en egen vurdering, som ogsĂ„ er helt fair egentlig. Vi kommer tross alt litt fra sida i denne LCD’en.

Blir spennende Ă„ fĂžlge med ja.

Selv om refusjonen kommer neste Är starter salget pÄ null. De starter fra scratch, og en kommersialisering koster penger. Refusjon betyr inntekter, ikke lÞnnsomhet. Det vet man alt om i Photocure :wink:

Man kan jo se til Pacific Edge for hvordan deres prosess har vĂŠrt.

1 Like

SÄnn gikk avstemmingen ifjor pÄ GF:

Knapt flertall for til og med 25% kapitalforhÞyelse fullmakt forslaget. Tipper de sliter mer iÄr med det.

Skal ikke sÄ mye til fÞr de merker litt mer motstand her


1 Like

Ka dÄ lagt hodet pÄ blokken? De fÄr jo 100% bonus uten Ä utrette en dritt. :stuck_out_tongue:

Legge hodet pÄ blokken ville vÊre Ä ikke fÄ bonus hvis ikke det genereres gode tall. Evt at det kom nye krefter inn


6 Likes

Tja, jeg tror helt Êrlig at svÊrt fÄ i praksis kommer til Ä stemme mot.
Det klassiske er ofte Ä vÊre stor i kjeften, nÄr det kommer til klinga er det oftest svÊrt fÄ som gjÞr alvor av det de har sagt, et annet moment er at de store aksjonÊrer ofte ikke sitter pÄ forum som dette og uttaler seg, sÄ spÞrs om det vil merkes pÄ avstemmingen i sÊrlig grad.
Men, det er viktig Ă„ bruke sine stemmer!

1 Like

Inkludering i guidelines, breakthrough device designering, selgere som allerede har relasjoner til legene er da langt fra scratch :blush: Markedet er allerede “proven” med UroVision og CxBladder imo, vi kommer til delvis dekket bord med et produkt som er ledende. Mener ogsĂ„ at AssureMDx er et vesentlig enklere “sell” enn Cysview/Hexvix, som krever blĂ„lysskop, trening, operasjonsstue (enn sĂ„ lenge i fravĂŠr av flex).
Jeg sier ikke at suksess er gitt og at alt er grĂžnt, men syns det er vesentlig mer realistisk enn mange tror, og alt avhenger ikke av denne LCD’en. Jeg er mye mer spent pĂ„ og positiv til AssureMDx enn Cysview, hvis ikke det var Ă„penbart ennĂ„.

SÄ kan man selvfÞlgelig mene det man vil om ledelsens avlÞnning, unnvikelse av spÞrsmÄl osvosv, er nok enig med de fleste om at bl.a. full bonusutbetaling er et hÄn. Company goals mÄ skjerpes og bonus mÄ stÄ mer i stil med faktisk oppnÄdd revenue- og ebitdavekst.

6 Likes

Du har mange gode poenger. AssureMDx er lettere Ă„ selge enn Cys/Hex. At markedet er proven er dog et tveegget sverd. Samtidig som det er “delvis dekket bord” er det ogsĂ„ etablerte produkter pĂ„ markedet. Det vil si AssureMDx mĂ„ ta markedsandeler fra andre. Det er fremdeles et lĂžnnsomhetsspĂžrsmĂ„l her, og ikke nĂždvendigvis inntektsspm.

Hvis en ser til Pacific Edge og CxBladder (tar forbehold om feil):

CxBladder lansert i USA i 2013 (fra fĂžr Aus/NZ)
CMS Refusjonssats: 2019
Dekning i LCD: 2020
Varsel om opphĂžr i dekning: 2023
Faktisk opphĂžr: 2025
Ny dekning: 2026/2027

Fra 2023 Ärsrapport har man tallene under. De viser sterk vekst sÄ fort CMS/LCD kom pÄ plass. Det er meget positivt. Det viser at man relativt raskt kan komme opp i topplinjevekst (hurra for bonuser), men lÞnnsomheten er fremdeles det store spÞrsmÄlet.

2 Likes