Jeg er egentlig ikke uenig i mye av det du skriver. Det kan godt hende Vesica blir et godt oppkjøp, og det kan godt hende strategien styret og ledelsen følger viser seg å være riktig på sikt.
For meg er likevel ikke hovedspørsmålet om strategien er riktig eller gal, men hvor lang tid det skal ta før den gir synlige utslag på bunnlinjen.
Som aksjonær gjennom mange år mener jeg det må være lov å stille spørsmål ved at lønnsomheten stadig ser ut til å ligge noen år frem i tid. Dette gjelder særlig USA-satsingen, som gjennom mange år har vært begrunnelsen for betydelige investeringer og hvor aksjonærene har blitt fortalt at resultatene vil komme lenger frem i tid.
Man kan nesten gå tilbake til de første guidene om at lønnsomheten skulle komme om et par år. Siden den gang har det stadig vært nye triggere og milepæler som vi først måtte vente på. Når disse har kommet, har fokus flyttet seg videre til neste hendelse.
Jeg er glad for Cevira-godkjenningen, Europa-prosessen, utviklingen i Kina og mulighetene Vesica kan gi. Men etter mange år som aksjonær mener jeg også det er legitimt å spørre når alt dette faktisk skal bli synlig på bunnlinjen.
Jeg tror mye av forklaringen på dagens kurs ligger nettopp der. Markedet tviler ikke nødvendigvis på at PHO har muligheter. Det markedet etterspør er bevis på at veksten og investeringene – spesielt i USA – over tid faktisk omsettes til varig lønnsomhet.
Det er også bakgrunnen for at jeg har valgt å støtte forslag 15 og 16 til generalforsamlingen. Ikke fordi jeg nødvendigvis tror forslagene vil få flertall, men fordi de gir aksjonærene en anledning til å signalisere at mange ønsker større fokus på avkastning, lønnsomhet og kapitalallokering.
Når det gjelder forslagene, tror jeg også at de sannsynligvis blir nedstemt. Men dersom de får en viss oppslutning, sender det likevel et signal til styret om at ikke alle aksjonærer er komfortable med at veien til lønnsomhet stadig skyves frem i tid.
For meg handler dette ikke om å være mot selskapet eller strategien. Det handler om at det etter så mange år må være lov å stille spørsmål ved når de positive utviklingstrekkene faktisk skal gi et tydelig utslag på bunnlinjen.