Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 5

“the treatment has now become available across 26 cities in China”

“The supply network for portable cervical photodynamic therapy technology is expected to continue expanding, with plans to reach hundreds of hospitals in more than 50 cities across China by the end of the year. At the same time, multicenter real-world studies are underway to generate additional clinical evidence in Chinese patients and support future optimization of treatment standards and clinical practice guidelines.”

24 Likes

Bare å ta av seg :tophat: for Asieris.

4 Likes

Med ‘markedet er “proven”’ mente jeg at det er vist at det er etterspørsel etter biomarkørene. Og “delvis dekket bord” at disse konkurrentene har gjort mye av the dirty work/gått opp stien. Mener på ingen måte at dette er slam-dunk-billion-dollars i 2027.

Dette med bortfallet av refusjonen hadde vært interessant å finne ut bakgrunnen for. Skal researche litt i kveld hvis jeg rekker.

Positivt å se det bykset i omsetning ja, litt dette jeg mente med “proven”. Kjenner ikke opex-miksen til Pacific Edge dog, har de høye utviklingskostnader el. f.eks? Ser ut som de hadde over $50M i kostnader.

3 Likes

Ikke sammenlignbart. Vesica har 5 (?) ansatte, mens PE hadde 87 i 2023. I rapporten står det:

Our net loss after tax increased to $27.0 million, from $19.7 million in the prior financial
year. This result followed a 58% increase in net operating expenses to $53.1 million from
$33.7 million in the prior financial year as the company invested in growth, particularly in the US market. The investment program we pursued included new hires in direct sales, marketing, and sales support. We also introduced new capability into the business including the creation of a Medical Affairs team, tasked with engaging the key opinion leaders in urology that exert
significant influence over the adoption of Cxbladder tests by healthcare providers and payers,
and an expanded Market Access team charged with among other things gaining payer coverage

Critically, we also expanded our investment in the development of high-quality clinical evidence and the communication of that evidence to key opinion leaders, guidelines committee members, and the wider urological community. This approach is expected to be the best offence and defense with respect to gaining initial coverage, regaining lost coverage, appealing coverage denials, and gaining the support of guidelines committees for inclusion of our Cxbladder tests.

Pho overtar produksjonsfasiliteter og labben til Vesica. Her må man nok forvente oppskaleringskostnader. I tillegg ser man jo alt arbeidet PE lister opp med refusjonsarbeid og det å drive klinisk evidens. Spørsmålet er i hvilken grad Photocure sin nåværende organisasjon er i stand til å utføre oppgavene, og hvilke kostnader det faktisk innebærer.

1 Like

Jeg tenker at; jo, det gjør det og derfor er interessen for aksjen uten den faste horden lav.

Selskapet tjener ikke penger, men prises som om det tjener 100 MNOK i året. Det er et gap her som holder kursen kunstig høy, hvorfor det eksisterer er en gåte for meg.

Selskapet har definitivt mye å jobbe med skal de vekke interesse i markedet. Når mange believers også på TI begynner å stille spm tegn med det selskapet foretar seg kan man nok konkludere med at eksterne investorer blir heller ikke overbevist om potensialet.

Det er mye tapt markedsavkastning dette selskapet må ta igjen for å holde tritt med børsoppgangen siste fem årene + fire nye år med venting. Finn frem kremen…

1 Like

Kult å se så mye interesse rundt Photocure, selv om man ikke er innom forumet på noen timer er det titalls innlegg. Tyder på at mange ser verdiene og ønsker en inngang på et eller annet nivå :ok_hand:t2:

9 Likes

6 Likes

Ser du ikke potensialet i Cevira?

Gikk under 57, som åpner for å teste støtten ned mot 55, men da når vi allerede et punkt hvor RSI går under 30 og SMA50 møter SMA200.
Det må noe helt uvanlig negativt til for at vi skal ned mot 50 blank. Foreløpig tror jeg ikke på at jeg får napp der nede :fishing_pole_and_fish:.
Ja, det er mye sutring her nå, men står det virkelig så dårlig til med PHO at vi klarer å komme under 55 uten ekstra drahjelp som f.eks. en makrokorreksjon med SP500 under 7000?

Tror det er mer riktig å spørre det brede markedet om det, det er tross alt de som avgjør MCAP på selskapet. Etter at milepælene ble nådd har det bare gått en vei med kursen, man kan sikkert skylde på mye rart for det, men oppfattelsen bør vel være at potensialet oppleves som for liten til at aksjonærene holder på aksjene.

Så kan man si at for hver selger er det en kjøper (klassisk lure seg selv-felle), men når kursen faller 30 % så er tross alt selgerne mer motiverte enn kjøperne.

Hvor fornøyd er du med ledelsen og de siste «hendelsene» i selskapet?

  • Super fornøyd
  • Godt fornøyd
  • Medium
  • Misfornøyd
  • Jævla misfornøyd
  • Eg e bare så dritt lei og idiotisk spørsmål.

0 stemmegivere

Det er vel to forskjellige spm, man kan vel være lei av management sine løfter og betingelser, samtidig positiv til M&A?

2 Likes

Photocure og CEO har mye å bevise og dårlig track record med aksjonærvennlighet og å skape merverdi og avkastning.
Markedet og større seriøse investorer er derfor ikke interesserte. Enig med deg der.
Hvor mye lenger tid skal D.S. få til å levere på core business i USA, som var det han ble hentet for å fikse?

Største eier og styret støtter ledelsen og ønsker å fortsette på prosjektet til CEO med tilhørende godtgjøringspakker dårlig kommunikasjon ogaltdetder. Sad but true.
Analytikerstanden vil foreløpig ikke legge noe i Cevira og har tvert imot kalt det en hype som nå har gått over. Dette kan snart underbygges eller avkreftes med håndfaste royalties ved kommende kvartalspresentasjoner.

Lønnsomheten fra kjernevirksomheten vil kanskje få seg en knekk i det korte bildet, som markedet enten allerede har tatt inn over seg, eller som vil føre til ytterligere salgspress ved kommende presentasjoner.
En større (overmoden?) markedskorreksjon kan også presse kursen ned.

Kanskje er det lurt å avvente kjøp til man har større visibilitet over hvordan det nye prosjektet inkl Cevira ser ut til å gå, men de som kjøper nå før markedet og tvilerne har oppdaget at det ble bra sitter i det minste på en større mulig oppside enn når hele markedet er blitt enig.

Her går det an å ha flere tanker i hodet samtidig, og det går også an å se potensialet og ha tro på produkter og kjernevirksomhet, men samtidig være møkkalei ledelse, kommunikasjon, lønnspakker.

1 Like

Jeg kan være enig i at dersom man kun ser på dagens inntjening og tradisjonelle multipler, så fremstår ikke PHO som spesielt billig. Samtidig er det vanskelig å verdsette et selskap som dette kun på P/E eller dagens resultat alene, og det er nettopp derfor man ofte ser store sprik i analytikernes vurderinger og kursmål i forskjellige selskap.

For meg handler dette likevel mindre om hvorvidt aksjen er verdt 40, 60 eller 80 kroner på kort sikt, og mer om hvorvidt selskapet faktisk klarer å omsette de langsiktige investeringene – spesielt i USA – til varig lønnsomhet, og når dette faktisk begynner å gi utslag på bunnlinjen etter mange år med investeringer.

Det er også derfor jeg mener det er naturlig at selskapet ser mer kritisk på USA-satsingen, slik at man får mer ut av hver krone som investeres der.

Til slutt vil jeg bare presisere at jeg ikke trader i PHO, og jeg er ikke ute etter å snakke ned kursen. Dette er kun et uttrykk for et langsiktig aksjonærperspektiv.

4 Likes

Det er lov å mene at aksjen er høyt priset, men det finnes jo seriøse meglerhus som har kursmål godt over dagens kurs, selv om DNB trakk sin siden de var med i transaksjonen nylig. Som de forsåvidt nettopp hadde oppdatert like før. Og stort sett er disse kursmålene eks Cevira…

5 Likes

Kanskje skulle poll skilt på «hendelser/ faktiske oppnåelser» vs ledelse?

Men så har jo faktisk ledelsen fått frem en mulig blockbuster og partnersamarbeid som leverer stadig nye gode drypp fra Asia! Kjenner veldig mange biotekselskap som ikke har klart noe av dette. Altså milevis unna tilsvarende…

Tror mange er svært fornøyd med hendelser som nytt med i markedet (Cevira), milestones/royalties avtaler her, AI samarbeid /avtaler og guiding 3 ganger høyere marginer, siste meldinger fra Asieris om at mange sykehus nå benytter Cevira, NOK 3 ish i EPS ved Q1. Vanskelig for biotekselskap å levere noe særlig mer enn dette (Asieris leverer veldig godt på Cevira og karakteriserer Cevira som blockbuster kandidat).

At noen med dagens kurs og verdi mcap er misfornøyde og dermed har et horn i siden til ledelsen er mer forståelig når de har opsjon/avlønning uten at selskapets verdi er utviklet seg annet enn negativt samtidig med gode hendelser / nyheter.

4 Likes

Hva mener du? Nå som DnB har trukket sin analyse inkluderer vel 100% av analysene Cevira?

Både ABG og Norne inkluderer Cevira.

ABG nedjusterte etter det ble kjent at Cevira ble godkjent. Kalte det en hype og justere ned fra 72 til 70 kr tror jeg :v:

2 Likes

Slapp av, tror de økte til 75 igjen etter hypen var over.

Edit:

Hausemiklene i ABG økte til 80.

3 Likes

Feil

3 Likes