Det er ikke noe som skurrer. Jeg mener det er helt åpenbare årsaker til at kursen har fått seg en dipp etter den var opp over 60 tallet.
Hovedårsaken er at PHO er notert på OSE der majoriteten av aktørene holder fokus på aksjer relatert til olje, offshore, fisk og shipping. Kun en liten del av oss har fått øynene opp for farmasi. Det skyldes trolig at farmasisegmentet er beheftet med generelt langt høyere risiko enn de andre nevnte segmentene. Det har flere av oss fått erfare og mange av dem som har tapt penger på farmasiaksjer, har nok enten snudd ryggen til dette segmentet, eller blitt særdeles skeptisk til det.
Hva angår PHO spesielt, så blir dette selskapet i utgangspunktet satt i samme bås som NANO, PCIB, TRVX og BgBio. Det er nok de færreste som har fått med seg at det er en aldri så liten forskjell i det faktum at PHO er det eneste selskapet som har et FDA godkjent produkt og som faktisk nå befinner seg i kommersialiseringsfasen, og som derfor har langt mindre risiko, ikke null, men betydelig mindre.
I tillegg har nok dessverre PHO en historie de sliter med. Mang en investor har investert i troen på at noe skulle skje, men ved hver kvartalspresentasjon har ledelsen skuffet og kursen tatt seg en ny nedtur. Man blir selvfølgelig lei av slikt og man glemmer det heller ikke så lett.
Som om ikke det er nok har vi en finanspresse i Norge som ikke skjønner seg på eller interesserer seg for farmsi segmentet. Når de rapporterer fra en kvartalsrapport, så er det kun regnskapet de fokuserer på. Så og så mye penger tapt dette kvartalet, fortsatt røde tall, økende underskudd osv osv. De verken evner eller gidder å gå bak tallene og se på hva som ligger bak tallene. Når man i tillegg har såkalte investeringsøkonomer som verken skjønner farmasi, og som uttrykker seg så pass elendig at de får sin generelle oppfatning av farmasimarkedet til å bli klistret til et spesifikt selskap, ja da skjønner man at viktige parametre for verdisetting av et farmsiselskap på OSE er så godt som fraværende.
Så i den grad noe skurrer, så er det børsen og aktørene rundt børsen som PHO er notert på. Jeg tror nok at presentasjonen av Q3 vil vise oss som er interessert i PHO, en helt annen side enn den man kan få inntrykk av ved å se på kursutviklingen til PHO. For ingen skal fortelle meg at den utviklingen børskursen har hatt siden begynnelsen av september og til dags dato, vil kunne si å ha reflektert den utvikling som har skjedd i selskapet over samme tidsperiode, når denne blir blottlagt på Q3. Og nettopp derfor kommer overraskelsen til å bli gedigen for dem som gidder løfte blikket opp fra sine olje, fiske og shipping aksjer.
Men sant og si så tro jeg overraskelsen blir enda større ved presentasjonen av Q4, fordi jeg da tror at bunnlinjen vil reflektere den positive utviklingen på en langt råere måte enn det Q3 kommer til å gjøre. Den akselererende veksten vil da for alvor begynne å sette sitt preg på regnskapet. Og det er regnskap og bunnlinjer som finanspressen er opptatt av. Og hovedaktørene på OSE leser finanspressen som om det er bibelen. Derfor vil Q4 trolig få et langt sterkere gjennomslag i markedet når dette blir behøring presentert i finanspressen.
Og det er her skurringen egentlig ligger, ikke i PHO eller utviklingen i USA, men måten selskapet blir behandlet på av dem som har gjennomslag i markedet.