Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure Småprat (PHO)

Ettersom det pr dags dato kun finnes en tråd for TA og en for Fundamentale forhold rundt PHO, og det samtidig synes å være behov for en trå der vi kan få diskutere og utveksle diverse syn på PHO, som verken kan kalles TA eller komme inn under Fundamentale forhold, så velger jeg å hjelpe administrator med en tråd for småprat. Forhåpentligvis kan vi da få ryddet opp og overlate TA tråden til dem som er opphengt i historie og Fundamentale tråd for dem som ønsker å dele facts. Så kan andre, inkludert meg selv som ønsker å diskutere hypoteser, drømmer og andre ubestemmelige tema få lov til å boltre oss på denne tråden.

Ønsker dere alle en god børsdag! Nå bærer kursen nordover igjen!

9 Likes

Bra initiativ!

Har vært i aksjen siden begynnelsen av august, og har et snitt på rett over 55,-. er moro når den stiger, men har satt pris på korreksjonen som har vært, siden jeg har kjøpt litt mere underveis.

Tror nok du vil få mye moro utover i det som for mange andre er mørketid. For oss PHO har jeg en viss følelse av at det kan bli en veeeldig lys vinter og fremtid!

Noen har kanskje glede av å lese denne gaaaaaaamle artikkelen:

2 Likes

Absolutt! er glad jeg leste om pho helt tilfeldig på et annet forum. Har sett litt på den før, men har virket som en grusomt kjedelig aksje. Plutselig er det den mest spennende.

ja, litt småprat er fint mens vi venter :slight_smile:

Og så kan vi sammen irritere oss over roboter og shortere som synes å rå grunnen alene for tiden. Men antar de vil få seg en over kjeften etter Bellete sitt innlegg på Q3 presentasjonen! Gåmann så heg gleder meg!!

1 Like

Det blir spennende å se hvor lenge de holder shorten :slight_smile:

minste motstand vei oppover :wink:

Så fikk vi en rød dag. Hadde kanskje trodd at enkelte ville begynne å posisjonere seg for det som kommer 8 nov. Men dersom inntrykket fra hva selskapet har kommet med tidligere i sommer, er negativt, så skjønner jeg at folket heller velger å redusere sin eksponering.

Det jeg ikke skjønner, er hvordan man evner å tolke det som er kommet fra ledelsen, og spesielt fra Bellete fra juni 18 og utover, kan bli tolket negativt.

Da ledelsen kom ut med melding om at daværende CEO skulle fratre, presiserte han at dette skiftet ble gjort fordi selskapet nå beveget seg inn i en periode med akselererende vekst. Følgelig måtte selskapet ha en leder som var kompetent og kunne vise til resultater mhp kommersialisering av farmasiselskaper. Styret presenterte så i september DS som ny CEO, som kunne forevise en meget overbevisende CV. Jeg vil jo anta at investorene i PHO ser frem til å få bli kjent med denne tungvekteren og hvordan hans visjon for fremtidens PHO ser ut.

Så fikk vi Q2 presentasjonen i august. Ikke akkurat et gravøl, for å si det mildt. Bellete overbeviste alle som hørte hans presentasjon om status, spesielt i det amerikanske markedet. Ingen tvil om at hjulene gikk for fullt i USA. Han kunne blant annet opplyse om at man i MSA Washington og Baltimore hadde oppnådd 20-30% markedsandel. og det er vel egentlig ikke noe som tilsier at man ikke skal klare det samme i andre MSA’er de setter fokus på.

Man bør også ha lagt merke til at PHO gjennom hele perioden har søkt etter, og ansatt flere medarbeidere, som en nødvendig del av den ekspansjonen selskapet nå gjennomgår. Dette hadde de ikke gjort dersom selskapet ikke hadde en kraftig medvind i den pågående kommersialiseringsprosessen.

I tillegg har der kommet diverse faglige artikler som understreker BLCC teknologien sin fortreffelighet. Pasienter med erfaring fra BLCC teknologien har da også uttrykt seg særdeles fordelaktig om BLCC, og over 90% mener at dette er noe alle pasienter må få tilbud om. Og som focuss gang på gang har presentert, så er det et gedigent marked PHO er i ferd med tilegne seg stadig større markedsandeler av. Og ikke glem at ved kun 10% av det amerikanske markedet, så har kursen et realistisk potensiale på kr 950,-!! Altså nesten 20 gangeren fra dagens siste omsatte kurs! Sug litt på den karamellen. Men med 10% markedsandel så antar vi at fortsatt vil 90% av pasientene i det amerikanske markedet være fornøyd med å spille russisk rulett med egen helse og eget liv. Tror vi virkelig på noe slik?!

Så dersom en investor etter alle disse overveldende positive innspill gjennom Q2, lar seg forlede av noen HO skribenter og fått tvilen i seg, da synes jeg det er beklagelig. For alle facts som er fremkommet tilsier at Q3 vil bli en heidundrende konfirmasjon av den teaser vi fikk servert på Q2 og at bildet som blir tegnet vil understreke og forsterke det inntrykk styreleder forsøkte å gi oss i juni, om at PHO opplever en akselererende vekst i det amerikanske markedet. Da skal man ikke være videre godt møblert i toppetasjen for å skjønne hva dette vil bety for kursutviklingen, sa brura.

Men vi lever i et fritt land og hver og en må gjøre som han selv vil. Lykke til uansett hva du gjør. Men sjelden har diamanter lagt så åpenlyst og skint, som det PHO nå gjør. Jeg bare nevner det.

2 Likes

Ingen tvil om at noen klarer å presse kursen nedover. Men det blir interessant å se hvordan en planlegger å kjøpe tilbake ~136k aksjer uten å dra den tilsvarende eller mer i andre retningen.

Blir spennende å se om shorten har økt i ettermiddag.

Det tror jeg nok vi må regne med, for med det kursbildet vi har hatt de siste par dagene så kan det jo synes som om de skal lykkes med shorten. Og spørsmålet er om tre uker til Q3 presentasjonen er for lang tid til å hindre shorterne i å lykkes med å presse kursen under 50 tallet og videre ned. For det kan jo se ut som om det ikke kommer til å skje noe med kursen før ledelsen letter på sløret og kommer med noe positivt nytt.

Når er det den ekstreme oppgangen ventes her? Så sikkert om alt virker så er det nærmest da bare å kjøpe med begge hender og vente på en mangedobling om eks antall måneder? Eller er det skjær i sjøen som ikke er inkludert her eller feks i radium podkast osv? Det er noe her som skurrer.

Ca 7. november - 10. november, brudd opp på volum, deretter opptrend i 3 måneder fram til årsrapport.

Det er håpet i hvert fall. Hvor sannsynlig det er får man vurdere selv.

Q3 er første sjanse.

Q4 er kanskje mer realistisk.

1 Like

Jeg blir nesten overrasket om den ikke havner under 50 på veien.

Det er jo bare å le litt av den hersingen med kursen som foregår. Vi har hatt dager i oktober hvor 45% (i går, 34%) av handlene har vært på poster færre enn 100 aksjer. Mulig jeg misforstår noe, men det virker å ose av manipulering.

Så slipper de opp rett før børsslutt som gir en liten rekyl og fornyet tro, bare for å sette i gang dagen derpå igjen.

Tror kanskje markedet fremdeles er “på tå hev” for en generell korreksjon. Synes det er en forsiktighet på kjøpersiden i flere aksjer enn PHO. Om korreksjonen kommer vil nok PHO også få mer juling. Men nå er det jo ikke alltid at korreksjoner kommer når man mest forventer det.
“Det nytter ikke med beregninger her i livet, som ho sa kjerringa.”

1 Like

Tja, om du snur på det så er Photocure et gjeldfritt selskap som har et produkt folk må kjøpe for å ikke dø.

Kan godt være resesjonssikkert det. :wink:

1 Like

Det er ikke noe som skurrer. Jeg mener det er helt åpenbare årsaker til at kursen har fått seg en dipp etter den var opp over 60 tallet.

Hovedårsaken er at PHO er notert på OSE der majoriteten av aktørene holder fokus på aksjer relatert til olje, offshore, fisk og shipping. Kun en liten del av oss har fått øynene opp for farmasi. Det skyldes trolig at farmasisegmentet er beheftet med generelt langt høyere risiko enn de andre nevnte segmentene. Det har flere av oss fått erfare og mange av dem som har tapt penger på farmasiaksjer, har nok enten snudd ryggen til dette segmentet, eller blitt særdeles skeptisk til det.

Hva angår PHO spesielt, så blir dette selskapet i utgangspunktet satt i samme bås som NANO, PCIB, TRVX og BgBio. Det er nok de færreste som har fått med seg at det er en aldri så liten forskjell i det faktum at PHO er det eneste selskapet som har et FDA godkjent produkt og som faktisk nå befinner seg i kommersialiseringsfasen, og som derfor har langt mindre risiko, ikke null, men betydelig mindre.

I tillegg har nok dessverre PHO en historie de sliter med. Mang en investor har investert i troen på at noe skulle skje, men ved hver kvartalspresentasjon har ledelsen skuffet og kursen tatt seg en ny nedtur. Man blir selvfølgelig lei av slikt og man glemmer det heller ikke så lett.

Som om ikke det er nok har vi en finanspresse i Norge som ikke skjønner seg på eller interesserer seg for farmsi segmentet. Når de rapporterer fra en kvartalsrapport, så er det kun regnskapet de fokuserer på. Så og så mye penger tapt dette kvartalet, fortsatt røde tall, økende underskudd osv osv. De verken evner eller gidder å gå bak tallene og se på hva som ligger bak tallene. Når man i tillegg har såkalte investeringsøkonomer som verken skjønner farmasi, og som uttrykker seg så pass elendig at de får sin generelle oppfatning av farmasimarkedet til å bli klistret til et spesifikt selskap, ja da skjønner man at viktige parametre for verdisetting av et farmsiselskap på OSE er så godt som fraværende.

Så i den grad noe skurrer, så er det børsen og aktørene rundt børsen som PHO er notert på. Jeg tror nok at presentasjonen av Q3 vil vise oss som er interessert i PHO, en helt annen side enn den man kan få inntrykk av ved å se på kursutviklingen til PHO. For ingen skal fortelle meg at den utviklingen børskursen har hatt siden begynnelsen av september og til dags dato, vil kunne si å ha reflektert den utvikling som har skjedd i selskapet over samme tidsperiode, når denne blir blottlagt på Q3. Og nettopp derfor kommer overraskelsen til å bli gedigen for dem som gidder løfte blikket opp fra sine olje, fiske og shipping aksjer.

Men sant og si så tro jeg overraskelsen blir enda større ved presentasjonen av Q4, fordi jeg da tror at bunnlinjen vil reflektere den positive utviklingen på en langt råere måte enn det Q3 kommer til å gjøre. Den akselererende veksten vil da for alvor begynne å sette sitt preg på regnskapet. Og det er regnskap og bunnlinjer som finanspressen er opptatt av. Og hovedaktørene på OSE leser finanspressen som om det er bibelen. Derfor vil Q4 trolig få et langt sterkere gjennomslag i markedet når dette blir behøring presentert i finanspressen.

Og det er her skurringen egentlig ligger, ikke i PHO eller utviklingen i USA, men måten selskapet blir behandlet på av dem som har gjennomslag i markedet.

3 Likes