Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure Småprat (PHO)

Joda, sikkert en del slitne PHO aksjonærer, og ikke minst aksjonærer som føler seg sultefôret på nyheter, og da helst positive nyheter.

Men er det riktig? Er der ikke kommet noe som kan indikere hvilke vei dette bærer? Jeg mener det absolutt har gjort det.

For det første har selskapet ekspandert sin organisasjon i USA gjennom hele kvartalet. For meg er det et positivt tegn. Det er en klar indikasjon på at veksten som Bellete informertre om på Q2 er reell.

For det andre er det kommet flere artikler der fremstående urologer fremholder BLCC teknologien som ny SOC innenfor blærekreftdiagnostisering. Hver slik ny artikkel er et klart tegn på at BLCC teknologien brer om seg. Dette er også en bekreftelse på den startegien Bellete inforemere om på Q2 der han dro frem eksemplet om Johns Hopkins Hospital i Washington der introduksjon på dette førende hospitalet i Washington Baltimore MSA har bidratt til at 11 andre sykehus i det MSAet også har anskaffet BLCC teknologien.

For det tredje er der ansatt ny CEO, en amerikaner med lang erfaring fra kommersialisering av denne typen selskaper i USA. Dette er hva Dan Schneider uttalte ifm offentliggjøring av han som ny CEO i PHO:

“The Photocure team has built a unique company within the field of bladder cancer, with excellent people, world leading technology and high-potential products. The company has developed a solid infrastructure in key regions, especially in the U.S. We will continue to scale and leverage on this growth platform to deliver on the commercial opportunities in the bladder cancer markets. I look forward to work with the team to expand the commercial footprint and to embark on the growth journey for Photocure”, says Mr Schneider.

For det fjerde er der, såvidt meg bekjent, ikke kommet en melding eller utspill i media som tyder på ting ikke går som der skal i PHO. Det er også et positivt tegn som tyder på at ting går som det skal i PHO. Og i så måte er der all grunn til å være optimist om hva som kommer på Q3.

Så sant og si så skjønner jeg ikke helt hvorfor investorene er så nervøse for Q3. Og som andre skribenter har nevnt tidligere; det kan faktisk komme positive nyheter, som børsmelding, før Q3 presenteres. F.eks. vedrørende refusjonsordningen i USA.

Siden kursen toppet ut på kr 63,50 i begynnelsen av september, så har kursen korrigert tilbake til sist omsetningskurs kr 49,50, eller 22%. Kursfallet skyldes flere forskjellige faktorer, men shorting, verdisikring og et generelt urolig børsklimaet globalt er nok hovedårsakene. Altså forhold som ikke er relatert til utviklingen i PHO.

Men dersom man er nervøs for utviklingen i PHO, som de facto har et produkt godkjent av FDA, som Medicare har innvilget refusjonsordninger for, som er en nøkkelfaktor i BLCC teknologien (som fremholdes som den suverent beste teknologien for diagnostisering av blærekreft), som fremholdes av pasienter som den foretrukne metoden for undersøkelse, som fremholdes som ny SOC, som opplever akselererende vekst i et marked på 35 mrd, da mine lesere, da kan man jo tenke seg til hvilke gnagende nervøsitet investorene i selskaper som fortsatt er i en prosess med utvikling av produkter det gjenstår å få godkjent av FDA sliter med.

Men merk dere hva enkelte av utviklingsselskapene prises til i forhold til et selskap som de fakto er gjennom nåløyet, som er kommet til kommersialiseringsfasen, har fått gjennombrudd i det amerikanske markedet og opplever akselererende vekst i et 35 mrd marked! Forunderlig!

Jeg er ikke nervøs for PHO, men snarere spent på hvor godt der blir og hvor langt man har rukket å komme allerede ved Q3 presentasjonen. Mulig at investorene har urealistiske forventninger til Q3 og at ting ikke går så raskt som mange håper. Men vi skal heller ikke underslå at det raskt kan vise seg at ting har gått langt raskere enn noen har kunnet drømme om. Jeg bare nevner det.

Det er dette som blir avklart om en uke. Og jeg gleder meg til å få ny statusrapport, ikke minst høre ny CEO adressere forsamlingen.

1 Like

Hørt på ryktebørsen at @Sorlendingen igjen er blitt aksjonær i Photocure. Han bruker noe av midlene etter å ha redusert i PCIB til å kjøpe 20.000 aksjer i Photocure (pr 31.10).

@E-mannen reduserte også i PCIB-emisjonen og har kjøpt 10.000 PHO-aksjer (pr 31.10).

PS: Full aksjonærliste ligger på innsider-delen både for PCIB og PHO. :wink:

6 Likes

Har økt til 15k

8 Likes

Det er en solid posisjon i en spennende tid for både selskapet og aksjen. Skal du på q3?

2 Likes

Skal prøve å få det til.

Det virker som om det er mange småaksjonærer som har betydelige poster i PHO. Lurer på hvor mye makt småaksjonærene på diverse internettfora faktisk har samlet.

Den makten tror jeg ikke det er mange som bryr seg om. De fleste sitter bare å nistirrer i skjermen og får hodepine. De kommer seg ikke ut på generalforsamling og stemmer for eller i mot noe som helst.

Men rett skal være rett: Det ble jo oppretten en internett gruppe mot oppkjøp av Biotec Pharmacon for under 50 kr og det må jeg jo si var en suksess :rofl:

1 Like

Vet ikke om NANO-suksessen også gir et puff her, men det ligger faktisk en kjøper på 9k aksjer til gårsdagens sluttkurs :slight_smile:

I dag skriver vi fredag 2 NOV 2018. På mandag er det kun tre handledager igjen før ledelsen entrer podiet og presenterer Q3 resultatene. I den grad det sitter investorer på gjerdet og avventer situasjonen, så tror jeg nok at enkelte av dem kommer til å hoppe ned og ta seg en posisjon på innsiden av PHO før børsen stenger onsdag 7 NOV. Da vil det ikke være unaturlig at enkelte av dem kjøper seg inn allerede i dag.

For det er ikke bare Q3 som ligger i køen av meldinger vi venter skal komme. Melding om oppdatert refusjon kan komme hvilke dag som helst. I 2017 kom den 2 NOV med gyldighet fra 1 oppdatert refusjon mhp bruk av Cysview i surveillance markedet ble presentert for myndighetene 15 mai 2018, og jeg tror en avgjørelse, forhåpentligvis positiv, vil foreligge før CEO Schneider entrer podiet 8 NOV. Så da spørs det da, kommer meldingen i dag, mandag eller tirsdag? Ingen kan si, men blir den positiv, så tror jeg kursen vil gå en del i forkant av Q3 presentasjonen.

Så her kan det bli mye moro i dagene som kommer. Og mens jeg skrev dette innlegget har PHO vært omsatt på kr 52,-.

1 Like

Kan hende Marshallen begynner å bli svett i unikken nå :crazy_face:

He, he Joda det burde de for nå er det etterhvert mange piler som peker samme veien - oppover!

Teknisk sett så synes det nå som om det skjer et brudd oppover!
Vi nærmer oss offentliggjøring av ny refusjonsordning for bruk sv Cysview i surveillancemarkedet! Kommer trolig i løpet sv dagen eller før børsen åpner mandag!
Og som om ikke dette er nok, så nærmer vi oss Q3 presentasjonen med stormskritt der vi vil få stifte bekjentskap med ny CEO, Daniel Schneider, og en ren amerikansk presentasjon av status! Akkurat det kan bli heftig!

Er det rart at en stakkars bergenser kan bli litt i overkant euforisk?! Men dere får bære over meg og ta der jeg sier med en klype salt! Vi bergenser er kjent for å snakke i store ord, men inni er vi beskjedne. ;-))

1 Like

Neppe. Dette er lommerusk for de, og mest sannsynlig er de fortsatt godt i pluss.

I skrivende stund er det 26900 aksjer fremme for salg opp til kr66,5.
Er det nær 200.000 aksjer de ligger short med?

I løpet av dagen eller tidlig neste uke kommer trolig positivt nytt om ny refusjonsordning for Cysview i surveillance markedet og ny CEO skal presentere Q3!

Vil tro shorterne kan få en Tøff jobb med å dekke seg inn. :money_mouth_face::money_mouth_face::+1:

Jeg tenker det er guidingen som vil gjøre susen her og den er pr nå på $20 til $25 mill. Om de nå sier at de er på god vei mot 70 mill i usa, så tilsvarer det i mitt regneark at de tenker ca 10% av TURBT og 3% av Surveilance for hele USA. Kursen i regnearket mitt sier da kr 286,-

Hvis Marshallen ikke får dekket seg inn før kursen bikker 100 så er hele investeringen i null.

Edit: Om jeg legger inn 10% på begge områdene (URBT og Surveilance) så sier regnearket mitt 10 dobling!

I null?

Mener du at de kan kjøpe tilbake nær 200k aksjer på kurs 100 og likevel gå i balanse? Akkurat det regnestykket må du gjerne forklare meg.

I mitt hode vil en slik transaksjon gå i balanse dersom du evner å kjøpe tilbake aksjene til en snittkurs litt lavere enn den snittkurs du fikk solgt dem til. Men denne shorteren solgte PHO aksjene til en kurs som var nær halvparten av kurs kr 100.

Men du har kanskje en annen tilnærming som kan forklar ditt utspill.

Ja, jeg mener hele det investerte beløpet har blitt til 0. Altså har de satset en million så har de ikke lenger en million.

OK, da er jeg med. Bare det at 200k aksjer til en snittpris på kr 50 blir 10 mill ;-))
Ja, det kan fort skje og sant og si så unner jeg shortere å få seg noen på kjeften!

Faktisk, hvis de ikke kjøper tilbake noe av de 200 000 aksjene før på kr 200, så må de gi 40 mill for no de fikk 10 mill for å selge short.

Så farlig er det å shorte feil aksje.

2 Likes

Helt klart at det kan bli tight, men det er jo en del store som har begynt å selge stort når kursen kom opp over 60. Angående snitt så tipper jeg at de første de solgte ligger på 56-58kr.

1 Like

Ja, det var nok en del solgte stort da kursen kom over 60 i begynnelsen av september. Men da hadde kursen gått fra 35 til 60+ i løpet av meget kort tid. Det fundamentale var ikke på plas på same måte som vi kan forvente etter 8 nov.

Jeg tror nok at ny refusjonsordning for surveillancemarkedet, presentasjonen til den amerikanske ledelsen og tallense tale hva angår scope og brukerfrekvens vil nok overbevise selv de store at noe stort er på gang. Så jeg tror ikke salgsviljen vil være like stor denne gangen, sannsynloig er den snudd til kjøpsvilje.

1 Like