Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure - Teknisk Analyse (PHO) (TA)

@rosk82 Jeg leser dine innlegg her med stor interesse, og har en følelse av at du har god peiling. Men det er ikke alt jeg klarer å tyde, så om du synes det er greit hadde jeg satt pris på noen setninger som forklarer det chartet viser. Som om du snakker til noen som trenger det inn med teskje:-) Dette gjør jo at innleggene dine får en noe mer subjektiv/potensielt rådgivende karakter, så skjønner om du ikke ønsker det. I tillegg kan jeg sikkert finne ut av dette gjennom å selv ta en mer aktiv rolle med å lese og lære, så der er jeg helt ærlig på at det er latskapen i meg som viser seg. Uansett, mer forklaring eller ikke, tommel opp herifra :slight_smile:

Edit: Mange av innleggene dine ER godt forklart også, det forsvant jo helt i originalinnlegget her ser jeg :see_no_evil:

2 Likes

Ingen problem.

Effort vs Result

Det er egentlig innsats bak en bevegelse målt opp mot resultat oppnådd.

Med tanke på at den var i en nedtrend vil man se på volumet som “kraften” bak bevegelsen.
Ser man da på siste bar ser man at innsatsen økte ekstremt. Men istedenfor fortsettelse til nedsiden, fikk man en “spiker”.

Ser man til venstre i chartet har man et potensielt støtteområde. Kortsiktig er det en potensiell “stopping action”. Men pga volum og karakter på bevegelse er sannsynligheten stor for at det skal testes en gang til for å sjekke tilgang til volum. Denne testen vil fortelle om interessen er stor nok på dette nivået, eller om prisen må enda lenger ned før man finner nok støtte.

Man er også halvveis ned i en mindre tradingrange, som ser ut til å danne en form for relevant støtte. Spørsmålet er å se hva som skjer rundt dette området.

Ting kan se negativt ut, men zoomer man ut og kikker på daily og weekly er den dominerende trenden opp. Overskriftene i Norge går stort sett i Covid og nedstenging. Men ser man på USA som er en stor del av PHO sitt marked, er det en ekstrem utrulling av vaksiner og gjenåpning av samfunnet som er på agenda.

Nå skal ikke jeg predikere noe her. Men foreløpig er ikke volumet som har vist seg hittil noe som skremmer meg. Baren for dagen er negativ, men viser samtidig interesse rundt dette området. Må bare vente å se. Potensielt kan vi gå ned igjen på 120kr området og fremdeles lage en higher low.

Da er spørsmålet? Hvem selger på nedadgående kurser på små volum? Og hvem kjøper i store volum på vei opp?

15 Likes

Tusen takk, setter pris på det, og er heldig som kan følge min investering også på det tekniske via kompetente folk her inne!

Teknisk synes PHO nå å ha falt ned mot bunnen av den stigende trendkanalen.
Da er det bare å se hva morgendagen vil vise.

Milde måne den er sterk

4 Likes

Veldig interessant start på uken:

Jeg tror ikke vi kommer til å få en flat utvikling videre her, jeg tror enten at den finner støtte omtrent her den er nå og sette kursen bratt videre oppover, eller så var dagens sterke start en blow off top og den vil falle litt tilbake for å se hvor reell støtte finnes:

134, 130, 115 og 100 er de viktigste nivåene jeg ser i mitt chart:

Nå jeg ser på et litt kortere bilde, ser jeg at bunnen er gjort unna allereded i dag.
Burde være fint å akkumulere på disse nivåene hvis man har mere å avse.
Jeg var litt for grådig og fikk ikke solgt over 140.
image

Å bli tatt så på senga i dag, at kursen kunne falle fra 143 til 133 var helt utrolig og uforståelig for meg. Nå får vi se om vi snur her.

1 Like

Engulfing candelstick

Hva viser ta idag ? Nådde vi bunn igår ( for denne gang) ? Oii, litt humpete start idag, ser jeg…

All handel i PHO har stoppet opp, ta gir vel ingen indikasjon da?

Handel stoppet opp? Hva mener du?

12.04 hadde vi Engulfing candelstick på dag chart.
Det kan sjå ut som vi får Engulfing candelstick på uke chart også.
Holder vi oss under ma 20 trur eg vi skal teste ma 50. Det er ei stund siden sist.
Og så er vi i topp av trendkanal.

med så små volum skal det ingen ting til å bevege kursen, føler at alt avhengig av hva de store aksjonærene bestemmer. Skal den ned, sidelengs eller opp alt er opp til de med store lummer.

Lavt volum er en TA-faktor i seg selv det. Tilsier at bildet er uavklart og at folk ikke er sikker på hvilken vei det går.

Mye nedside i chartet fordi vi er så langt oppe i de forskjellige lange trendene som går an å tegne inn, mens man begynner å komme ned i bunnen av den ekstremt bratte korte opptrenden.

1 Like

Her har du trendllinjen @Savepig

2 Likes

Ja, første test av den er i skrivende stund den 115 key support som jeg har på mitt chart, hvis den skulle finne på å ryke så er 100 neste.

Enhver opptrend får mye mer substans når den blir testet og bekreftet

Halvveis på spøk fra min side, men skal ikke utelukke at vi nå ser dette scenarioet materialisere seg

Motstanden rundt 132 virker sterk ettersom alt plukkes opp.
Blir sterkt overrasket om vi skal ned fra dette nivået.

Der jinxa du den :rofl:

Skriv så en forstår.