Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure - Teknisk Analyse (PHO) (TA)

Hva sier krystallkulen om ukens start? Bryter PHO opp?

1 Like

Jeg forholder meg til denne som gir en dobbelt oppgang av hva vi fikk med China avtalen.i.e. 20 NOK opp fra ca 51.

1 Like

Hva mente du, at den skal ned? Ser man på RSI har man fått ganske bratt fall etter en slik topp historisk. Jeg håper på gap fill som vil gi en fin kjøpsmulighet.

Nei, se på analysen den gir en oppgang til ca.70 NOK.

Nei den skal opp til 70 NOK

tror han drar en sammenligning med oppgangen i august 2018. Der dette er første legg opp, for så å stige nye 20kr over 20 handledager?

Det skal selvsagt ikke utelukkes, men ville ikke satt det som høyst sannsynlig. Jeg leser antakelig det samme som deg @Nocturne. Det er noen svakhetstegn i RSI og volumet er relativt svakere enn oppgangen i 2018 (noe som jeg synes er overraskende mtp avtalen som kom)

addit: Tar fra hukommelsen her nå, jeg orker ikke oppdatere et chart. Men akkurat nå på svært kort sikt er 50,50 bunnivået, (støtte) og 55,00ish er motstand. Brudd på en av disse ville jeg hatt en target bevegelse på ca 5kr opp eller 5kr ned. Men akkurat nå er det 50/50 i min øyne. og da er det vanskelig å gjøre stort. (er ikke så god på sånne korte formasjoner)

2 Likes

Så chartet på mobil men nå ser jeg bedre hva du mener. Forskjellen på de to tilfellene og det du håper skal repetere seg her er vel at i førstnevnte tilfelle er det ikke et massivt gap som bør fylles. Men nå har du Edison analysen som backer ditt target så sier ikke det ikke kan skje :slight_smile:

Man må ta sesong med i betraktningen når man vurderer volum, jeg synes det blir mangelfullt å sitte og ta det som et faresignal at volumet i juli 2019 er lavere enn i august 2018.

Tvert imot ser jeg potensialet i at vi har Q2-rapporten med en gang august begynner i år og, og alt ligger egentlig til rette for en ny kjempeopptur i august-september i år og.

Se det fine higher lows patternet på det glidende snittet, godt innenfor opptrenden

5 Likes

Satser på Breakaway gap
49,1 stop signal

2 Likes

Interessant diskusjon og jeg tror dette er et av tilfellene man må planlegge for begge utfall. Kortsiktig tror jeg det er større sannsynlighet for ned enn opp. På lengre sikt ser det kanskje bedre ut? Med kort sikt mener jeg inneværende måned. På lang sikt mener jeg ut året.

Her er monthly. Det er flere bearish faresignaler jeg ser her, men det samsvarer ikke med det fundamentale (tror jeg?) så hva skal man da stole på? Chart eller fundamentale?

1 Like

Den fullkomne tekniker inkluderer alt fundamentalt i sin analyse.
Men ingen er fullkommen.
Og på sikt vinner alltid det fundamentale.

1 Like

Det er er par ellevilt overdrevne candlesticks du baserer deg på for å tegne opp et bearish bilde der, synes det svekker den setupen.

Men klart det må mer volum inn på chartet enn man har nå for at 50+ skal virke robust, 50 og 200sma har foreløpig mer tyngde.

Jeg aner at du kanskje er en smule forelsket? Når en ser “ellevilt overdrevne candlesticks” på monthly er det på tide å ta av de rosa brillene.

Om vi ser forbi de rosa brillene, så er risk/reward forsåvidt grei, for jeg ser ingen targets som ligger virkelig langt ned. under 45 er nå ganske uvirkelig. Mens 70 faktisk ikke er så håpløst. Og da er vi i ukjent terreng som jeg bruker å si, og du vet ikke hvor det ender.

Så inngang er antakelig god om du er inne for mer enn et par måneder. For de som virkelig fører bokhold på tradingen sin så er det muligheter for lavere inngang på kort sikt. For eksempel om noen stopper ut @sulzrox og han sitter med en heftig posisjon og aggressivt salg på stoppen sin.

Mye et spørsmål om perspektiv og horisont.

Min mening er det beste å holde seg for god til å tolke tekniske signaler ut fra det fundamentale. På samme måte bør heller ikke sesonvariasjoner, som volum i dette tilfellet, tolkes inn i det tekniske bildet. Men en kan selvsagt ha slike momenter i bakhodet når en ser på hva som er sannsynlige utfall.

For å gi et veldig generelt eksempel så skal jeg bruke en short posisjon med overlegg for å få de små grå til å tenke litt annerledes.

F.eks finner du et selskap som etter en fundamental analyse eller synsing, er dårlig, så er jo det et ypperlig utgangspunkt om du ser på det tekniske bildet og det også er bearish. Sett en short der du ser god risk/reward. Men aldri tolk det tekniske som verre enn det er bare for at du ser at det fundamentalt er dårlig stilt.

Photocure er mer komplisert i en slik tankegang, for det fundementale er bra. Men uten “conviction” PHO har ennå tilgode å bevise at de gjør annet enn å søle bort tiden. I teknisk analyse vil det ofte være bedre å se bort fra det fundementale, fordi det er så lett å lure seg selv.

3 Likes

Sjekk hvor 50 og 200 dagers ligger i ditt chart og meld tilbake, over

og hvor godt mener du de indikatorene korreler med pho kursen?

Hvis du tenker på trekanten i monthly så er den ikke bearish men heller nøytral. Slik jeg tolker den kan den bryte begge veier. Tatt det fundamentale i betraktning vil man kanskje helle mot brudd opp.

Det jeg primært tenkte på var divergensen i RSI. Bearish divergens på en så stor timeframe bør man tillegge litt vekt synes jeg. Men når det er sagt så er det lenge igjen av måneden og mye kan skje frem mot august og september.

Når jeg kikker på monthly er det ikke for å finne en inngang men for å få et overblikk. Spesielt dersom lavere timeframes (1-4hr og daily) ikke gir et tydelig nok bilde.

Ifht. mitt spørsmål om teknisk og fundamental vektlegging så må jeg si meg enig med @Sjakk @Astrup. Jeg bruker særs lite fundamentale fakta til grunn for min trading og stoler “blindt” på chartet. Det eneste jeg prøver å være oppmerksom på er triggerhendelser som kvartalsrapporter, spillslipp (i f. eks Funcom) eller publisering av data (i biotek). Ellers opplever jeg all annen diskusjon om forventet vekst og inntjening osv. som støy.

Men dette henger nok sammen med horisont som @Sjakk er inne på. For en som trader, gjerne intradag, så blir det fundamentale mindre relevant enn for en som skal sitte til 2020 and beyond… :slight_smile:

1 Like

Perfekt teknisk analyse gjøres best når du sitter i en mørk kjeller uten tilgang til nyheter eller fundamental informasjon. Det aller beste er faktisk at du ikke vet hva du analyserer eller hva som skjer ute i verden.
Først da kan du si at du ikke er påvirket av annet enn tekniske signaler
I praksis fungerer dette dårlig om du ikke vil leve helt isolert.

3 Likes

Analytikeren slår fast at positiv volumbalanse er et sunnhetstegn. Det viser at aksjen stiger på høyt volum, mens den reagerer tilbake på lavt volum. Positivt momentum styrker aksjen ytterligere.
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/07/Anbefaler-aksje-advarer-mot-hoey-risiko

1 Like

Det jeg ville frem til i går er at jeg synes det er pussig å bli kalt forelsket i innlegget etter at jeg skriver at man skal være litt forsiktig fordi jeg ser potensiell nedside ned til 45-46.

Og jeg står ved at jeg synes det candlesticket jeg har ringet ut her som gir grunnlag for formasjonen til noctis er ellevilt, da synes jeg min røde strek under er et mye mer sannsynlig oppsett, (og ja et mye mer bullish et siden vi nå trader godt over der.)

Den grønne trendkanalen min i seg selv antyder jo også en kortsiktig nedside helt ned til ca 40, uten at det langsiktige positive bildet nødvendigvis blir ødelagt. Men som du skriver, under 45 nå ville vært litt oppsiktsvekkende, gitt at man fikk en test av 40 på fredagsmorningen og mandagen morgen etter det var kursen plutselig på 55.

Summa summarum, så synes jeg både chartet og kalenderen tilsier at nå skal vi gå hovedsaklig horisontalt en måneds tid, det ville i tilfelle vært optimalt.

1 Like

Da misforståes det, jeg kommenterte utelukkende kommentaren mot setupet til Noct. Jeg ser du har et 2d gamlere innlegg over som er helt uten rosa farge

Ser :beer:ish signal for tiden. Så håper den ikke rører seg all verden før august selv.

3 Likes