Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure - Teknisk Analyse (PHO) (TA)

Klarer ikke tegne en C&H, jeg ser breakout opp fra en symmetrisk trekant hvor target gir ca. 85 kr.

På kortere sikt er det en del ting som gjør at jeg ville sett etter en større pullback. Ikke sikkert den skal ned før den har testet høyere, men r/r er ikke likegod her nå, som nede ved 50 kr.

Ser vi på RSI så har vi markert lavere topp i RSI ifht. hvor RSI var 10.09.18 - dette skaper bearish divergence. Volumprofilen bekrefter divergensen, det er lavere volum på oppgangen nå enn tidligere.

Stoch. RSI har også krysset bearish, men vektlegger denne mindre da den lægger ganske mye på større timeframes. Legger mest vekt på HH/HL pattern, og hadde vært fint om den etablerte seg over 60 for en inngang rundt der.

5 Likes

Det er ikke helt sånn det funker at “dette kommer til å skje” er noe jeg gir meg ut på. :stuck_out_tongue:

Men er enig i hva Nocturne skriver over her, den er litt “midt på treet” mtp på risk/reward nå etter den oppgangen som var i forrige uke. Trengs friske penger inn og enda mer volum for at oppturen skal se bra ut.

Skulle den først finne på å bryte opp gjennom 60 og videre på høyt volum, så kan den fint gå veldig høyt, for da er det ikke noen egentlig motstand i chartet på veldig mange år bakover, typ før finanskrisen.

Går den til 85 som Nocturne nevner, så er marketcap kommet opp til 1,85 milliarder, som er sprek prising, men ikke totalt crazy heller.

4 Likes

Takk! Tenkte meg at løftet kommende uke kunne bli noe svakere enn forrige uke. Men skulle der komme friske penger så kan det bli en artig uke.

Vel, litt hump i dump blir det nok på vei oppover uansett.

Lykke til! Har uansett ikke tenkt å selge noe.

HH HL

Jeg synes det enkleste og mest robuste innen TA er trend, og det vi alltid ønsker å se er higher highs, higher lows.

Kanskje spesielt sistnevnte, fordi det er den som glatter ut volatiliteten som veldig ofte utløses i lowcap aksjer som har fått fort. Dette gjør at man i større grad klarer å bevare roen og ikke bli for opprørt over at man ikke lykkes med å gjøre trades på toppen.

Vi har ihvertfall lært at enhver oppgang som ikke testes grundig med et skikkelig pullback skal man være mer forsiktig med å kaste en masse penger etter.

5 Likes

Er det ikke noe som heter runaway gaps. Fikk vi ikke et slik gap 1. juli når vi fikk informasjonen om Kina og at opptreden da vi fortsette direkte?

Er derfor vi alltid etterspør omsetningsvolum i forhold til market cap:

Trøbbelet når man prøver å legge det patternet på så illikvide aksjer som photocure er at selv på de mest crazy dagene er det bare noen få titalls millioner kroner som omsettes, en utrolig lav andel av market cap.

Så det du vil se er at når prisingen kommer for langt i forkant av kurven så begynner topp 20 å lette seg, det kommer ikke tilstrekkelig med nye penger/store investorer inn, og så var det ikke noen breakaway gap likevel, og kursen må tilbake til normalkurven for å fylle gapet.

Noe fundamentalt som kunne endret det patternet for photocure var om det kom mye mer up front penger fra cevira-dealen, f.eks typ 200 millioner istedet for 50. Da hadde du nesten garantert sett en gap opp til typ 2 milliarder market cap med påfyll av nye investorer med en gang.

5 Likes

A post was merged into an existing topic: Photocure fundamentale forhold (PHO)

Helt på det jevne dag, brukbart volum men en pullback blir det.

4 Likes

1 Like

En pullback er greit,
Men dette er f*** meg latterlig.

2 Likes

Dette ble signalisert som et potensiale for 4 dager siden. Kanskje litt overdrevent men absolutt innenfor ifht. hva man kunne lese i chartet.

På kortere sikt er det en del ting som gjør at jeg ville sett etter en større pullback. Ikke sikkert den skal ned før den har testet høyere, men r/r er ikke likegod her nå, som nede ved 50 kr.

Ser vi på RSI så har vi markert lavere topp i RSI ifht. hvor RSI var 10.09.18 - dette skaper bearish divergence. Volumprofilen bekrefter divergensen, det er lavere volum på oppgangen nå enn tidligere.

Chartet antydet litt ned i seg selv, når markedet i tillegg smeller såpass som det gjør så nytter det ikke å bli forbanna

2 Likes

Landet på null, med høy omsettning, så klarte seg relativt greit i dag.
Ivertfall i forhold til andre i sektoren.

1 Like

Klarte seg greit I forhold til set meste. :slight_smile:

For chartet sin del er det faktisk veldig positivt å få omsatt mange aksjer “midt i” opptrenden, da bygger den muskler til neste legg oppover.

6 Likes

PHO starter uken med å trade over 50 kr og over SMA200, som er fine ting:

4 Likes

PHO bygger base mellom 60 og 48.
Ser bra ut.

2 Likes

Er det ikke på tide nå at vi tar ut toppen fra i fjor høst? Har vært opp å luktet på den flere ganger men har kommet kraftig ned igjen.

2 Likes

Tror det bare er spørsmål om tid.

Til tross for bedrøvelig uke på børsen forrige uke, var det veldig gode indikasjoner på Photocure.

Vi hadde markant økning i volum (effort) til nedsiden, men resultatet uteble, vi fikk en higher low, og intensjonen (lower low) feilet.

I dag fikk vi en fin momentum bar med gap up på åpning.

Vi har hatt et stort bytte av aksjer på relativ kort tid, dette kan indikere en mindre tid i tradingrange før den beveger seg videre. Hver gang prisen har beveget seg ned i nedre halvdel har prisen komt kjapt tilbake i øvre halvdel. Med tanke på det økte volumet kan vi få en ny test til nedsiden, men den bør da lage en higher low på lavere volum.

9 Likes
3 Likes

2 Likes