Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure - Teknisk Analyse (PHO) (TA)

Hva sier dere til det store spranget i volumet vi har sett i PHO, fra å være en aksje med nesten ikke volum til en av de mest handlete. Vil si det er veldig positivt, men har ført til store svingninger i løpet av en dag.

1 Like

Blir spennende å se hvor den bryter. Med det positive volumet som er så ser jeg for meg oversiden

2 Likes

Mitt flag er tegnet fra toppen, det du har der er en fraktal, men begge deler er gyldig I guess.

Textbook med volume drop off før break.

1 Like

4 Likes

Tror du? Hmmm. I såfall “Alle mann ombord!”.

TA av photocure er fryktelig enkelt i det korte bildet. 5X insidebar, som også representerer equilibrium i lavere timeframes er det som tegnes. Om vi stenger der vi ligger nå for dagen, så vil mest sannsynlig brudd opp eller ned av dagens candle i starten av neste uke signalisere videre retning.

7 Likes

Så det skal opp eller ned? :kissing_heart::slightly_smiling_face:

1 Like

Bare å se på dagens candle det😘

Brudd ned(under80,9) vil si at bunnen av konsolideringen ikke er nådd ennå. Brudd opp(over 84,8) vil si at vi har satt en midlertidig bunn. Om vi bryter opp, så tror jeg ikke vi kommer til å bryte forrige high(102) på første forsøk siden bullflag sannsynligheten forsvant pga størrelsen på pulbacket. Det som kan være sannsynlig er at vi bryter opp av de fem insidebarene på mandag, og danner et større EQ pattern mellom toppen (102) og bunnen (78). Men dette kan fort ta noen uker før det er ferdig formet.

Sååå om du fortsatt henger med, så tar vi de insidebarene først, og resten derfra :wink:

14 Likes

Om det er et Bearish Pennant på gang. Så vet vi hvor veien går.

1 Like

3 Likes

Hva tenker dere om at volum er på vei ned?

1 Like

Positivt. Mye volum uten noe særlig bevegelse i pris hadde indikert mye tilgjengelige selgere.

2 ting kan gi volum nå. Mangen vil plutselig selge, eller mange vil kjøpe.

Resultatet blir deretter. Mangen selgere vil utløse en senking av pris til et nivå større aktører vil se
det som god butikk å kjøpe på.
Mangen kjøpere vil løfte pris til noen er villig til å selge. Når pris har gått høyt nok, vil enkelte aktører lette seg for aksjer for å sikre gevinst. Man får en ny dip til noen ser det som god butikk å kjøpe seg inn igjen.

Rinse & Repeat

4 Likes

Kan du forklare hva du mener her?

No problemo :slight_smile:

Blei litt generelt det jeg skrev, men skal prøve litt bedre.

Kommer litt an på kontekst og historikk hvordan man tolker. Siden vi ikke får noe volum uten at man samtidig har villige selgere.

F.eks ved en prisnedgang på høyt volum, vil man fort se når prisen begynner å møte motstand. Man har en overflod av selgere som vil kvitte seg med aksjen. Prisen vil da fortsette å falle inntil de rette aktørene anser prisen som rett. Disse vil da begynne å absorbere aksjer, og man vil se prisen mister moment og fart til nedsiden. Man kan ofte observere dette ved at volum i forhold til tidligere bar forblir høyt, men spread har minsket, eller åpne og lukke pris er ganske lik, med wicks til nedsiden.

Samme gjelder til oppsiden. Man kan se god spread og bra volum, inntil mangen nok tar profitt. Spread blir mindre, lite progresjon i prisen til tross for stort volum. Til oppsiden kan man også ha såkalte “klimaktiske” run til toppen, der spread øker, volum øker. Rett og slett en akselerasjon til oppsiden. Det var det sistnenvte vi så på Photocure før den snudde. Går du inn på timebasis ser du det tydeligere.

Så mye volum uten at pris endrer seg kan bety 2 forskjellige ting, alt etter hvor man observerer det og under hvilken omstendigheter. Litt det samme som hvis man ser på mønster og formasjoner. Ser man seg blind på dette uten å ta hensyn til hvor man ser det, hva volum gjør, og generelt kontekst kan man fort gå på noen smeller.

I forhold til Photocure og mindre volum nå kontra tidligere, ser jeg det som positivt at man har fått mindre og mindre volum for hver gang den reagert ned etter topppen på 102kr. Dette viser at tilgjengelige aksjer (i større volum) begynner å avta.
Skal man ha større volum er det stor sannsynlighet at dette vil presse pris oppover. Noen kan også prøve å sette en short for å prøve å drive pris ned, kan være risky, da man ikke kan si med sikkerhet om andre bare vil absorbere shorten.

5 Likes

Liten update; Den siste candelen på fredag har blitt brutt flere ganger uten followthrough, da hadde den liten relevans og vi zoomer ut for å fjerne støy. Ser vi på W timeframe, så har vi samme equilibrium, men to tydelige punkter i 78 og 88 jeg kommer til å holde fokus på.

6 Likes

Brudd opp fra dette rektangelet gir meg oppside til ATH

5 Likes

Rundt 160-170kr altså?

Eh, forrige topp. Må innrømme jeg ser bort fra alt før finanskrisen

1 Like

Har en p&f telling som gir meg target rundt samme området :+1:

1 Like

Bryter opp på mandag…

1 Like