Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure - Teknisk Analyse (PHO) (TA)

Både og. Negativt at det har blitt omsatt såpass mye aksjer på en nedadgående bevegelse.
Positivt at til tross for såpass stor bevegelse og volum, fant den støtte på et mye høyere nivå en hva
man ville trodd når man ser på volum.

Effort Vs Result

Basert på volum og bevegelse skal det testes igjen. Om denne testen dukker opp under en kvartalspresentasjon eller andre børsrelaterte nyheter generelt er vanskelig å si. Men når testen kommer vil jeg se den klarer å finne støtte på en høyere pris og på lavere volum, optimalt.

Personlig følger jeg ikke med på nyheter for å ta beslutninger, da dette fort kan forkludre tolkning av det tekniske. Men jeg kan lese nyheter i etterkant for å sette de tekniske bevegelsene i kontekst.

7 Likes

Det er en veldig interessant innfallsvinkel.

Jeg satt og kikket litt på chartet og dette voldsomme fallet fra 120 til 52.

Det er jo faktisk ikke noe verre prosentmessig fall enn det man fikk etter den første oppturen forbi 33, september 2018.
Den gang skjedde det en solid mengde gevinstsikring på 40+ fra mange av de som hadde sittet trofast i årene før, men high seas satt inne.

1 Like

Grunnlaget mitt er egentlig basert litt på bakgrunn av hvordan jeg ønsker å ta beslutningene mine.
Hvis poenget mitt er å bli så dyktig så mulig til å lese volum/pris og tolke charts, så er egentlig nyheter/forum bare et forstyrrende element i prosessen.

Alt jeg trenger å vite vil vise seg på chartet. Uvesentlig hvem som kjøper eller hvem som selger. Supply & demand, effort vs result.

Men å lese nyheter i etterkant kan være artig for å se hva som “trigget” eller ble brukt som en “katalysator” for større bevegelser.

1 Like

Trender fint oppover. Har utviklet seg et triangel også de siste dagene

2 Likes

En liten ting jeg merker meg i mitt skjema er at acc/dist indikatoren er helt off the hooks

2 Likes

For oss uinnvidde (OK, kunnskapsløse), kan du utdype hva dette betyr?

Det er den gule streken i mitt chart. Den sier noe om kjøpsinteresse i aksjen:

OK.
Ser at det er et høyt tall ved den gule streken.
De forrige gangene tallet har vært så høyt, har kursen gått nedover.

True .dat!

Det som dog er litt spesielt nå er at på grunn av de svære bevegelsene som har vært, så er den nå mye mer løsrevet fra rsi enn den pleier å være. Det var litt av bakgrunnen fra mitt “off the hooks”.

2 Likes

Brudd i riktig retning med Target 80 på denne ?
(I første omgang :upside_down_face: )

2 Likes

60 til 76 synes jeg ser ut som den delen av chartet som er tynnest. Så ligger også 50 dagers snittet og vaker inne der.

4 Likes

Hvor tenker du neste motstand er ?

Det er vel ikke så mye beregningsgrunnlag men Ichimoku tegner et ganske klart nivå på 82.7
På lavere timeframes får jeg bare støttenivåer på lavere kurser

Edit: Også har du snittene :
MA200=67
MA100=79
MA50=76

Edit2: Legger også inn chart på Weekly. Syntes det er mye som ser fint ut i den langsiktige utviklingen, selv etter tumultene på markedene den siste tiden. Her tegnes det nivå på 50, 70 og 82. (82 tegnes også som et klart nivå på daily chart’et). Stochastic har brutt i positiv retning, MACD har bunnet ut og stigende RSI.

1 Like

Dumt spørsmål kanskje, men hva illustrere grønn og rød farge på over og undersiden av grafen? :grimacing:

Selve “skyen” viser trenden. Ligger kursen over så er den i en positiv trend utvikling. Denne endrer seg avhengig av time-frame. De rette horisontale linjene viser støtte / motstandsnivåer. Man kan lese mye ut av denne men du kan lese mer utfyllende her : https://school.stockcharts.com/doku.php?id=technical_indicators:ichimoku_cloud

3 Likes

Takker!

Hei Savepig, du som klarer å tyde dette. :+1: Hvor er støtte/motstand i det korte bildet?

1 Like

65 ish er første gode støtte i det chartet, og det var jo også der emisjonen i dag havnet.

Edit:
Banket opp gjennom 73, no problem

Edit2:

Oppside i chartet er jo glatt opp til 100 og mer.

3 Likes

Bounce på 72 hadde vært helt innafor!

3 Likes