Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure - Teknisk Analyse (PHO) (TA)

Tester 50ma.
Nivået 72 har vært viktig støtte og motstand nivå.

@rosk82 og @vcp
Har dere noe oppdatert TA-syn på PHO?
Ps. Den 27 var det emisjon på 65.

2 Likes

60 min Chart

Ekstremt volum på bunn. Uten noe form for resultat til nedsiden. Massiv absorpsjon av aksjene. Postet for en stund siden angående volumet som var omsatt på 1 mnd oversteg faktisk antall aksjer i selskapet.

Anyway, 2 mindre tradingranger. I et større bilde her jeg foreløpig en teori at vi nettopp har hatt en massiv shakeout. Ser man på volumet er det tydelig å se hvor det er blitt omsatt. Det er ikke på vei ned.

Mangen henger seg opp i den ene personen som solgte seg ut. Betyr NADA i det tekniske. Man kan allerede se det er massivt med selgere den 28, selve dagen Photo steg ganske mye. Noe som er naturlig, da man kommer opp i et område man mest sannsynlig har en del som ble fanget på vei ned, blandet med litt kortsiktig trading. Flytter man blikket til venstre, ser man at man har 2 forsøk på rally som feiler, før man dundrer ned til bunn. Dem som ble fanget her, er sikkert bare glad for å komme seg ut i 0.

Et lite nærbilde av siste tradingrange.

Hvis man ser på det gule pilene indikerer dette når volum kom inn på toppene og påfølgende reaksjon. Så plutselig på den grønne pilen, endrer prisen karakter. Istedenfor de tydelige dippene kommer det en mer glidende fall. Man får enda et volumspike på slutten (ikke merket dette) og man får heller ikke der noe særlig resultat. Indikerer en potensiell oppgang. Neste gang volum kommer, er det massivt. Og trigger en oppgang. Samtidig får man også mangen selgere. Moment avtar, test til nedsiden. Manglende vilje til oppsiden på kjøpersiden, for mye volum på vei ned. Ny test av dippen, fremdeles en del volum tilstede.

Sprøsmålet nå er hvor dyp denne dippen skal komme. Ser at sekundærtesten har tatt prisen enda lenger ned mens jeg har skrevet dette. Gjelder å følge med på volumet nå og hva som skjer.

Effort vs Result :ok_hand:

Det var det tekniske. Så kan man ta det fundamentale som bakteppet. Et tilbakekjøp av rettigheter som nå gjør at Photocure har monopol på produktet sitt på verdensbasis. Ipsen er ute av bildet. Man hadde en rettet EMI på 65.5kr som var 6x overtegnet. Man har en indeks som har prestert bedre en samtlige indekser den siste tiden. Andre aktører i samme sektor har at over 100% oppgang på relativt kort tid.

9 Likes

Dagens chart på timesintervallet. Her ligger støtten for øyeblikket på 68.5. Denne ligger også i bunnen av den kortere positive trenden.

På Weekly ligger nivåene på 70 og 80

4 Likes

Det var en flott siste candle stick på weekly.

1 Like

Litt artig p&f count som jeg så idag.

Tatt i referanse til denne foreløpige store rangen som ser ut til å utspille seg. (Min foreløpige teori)


Man kan tydelig se 2 tradingranger som utspiller seg. Man har den første som var på bunn. Før prisen løfter seg og man får en ny tradingrange som ser ut til å komme til en slutt nå.

For dem som er litt kjent innen p&f charts, så er det et prinsipp der man kan bruke etterfølgende p&f charts i oppgang til å time entringer og se etter bekreftende telling i forhold til hva man har tidligere.
Hvis påfølgende tradingrange viser seg å ha noenlunde samme target som den opprinnelige når oppadgående trend er etablert er det veldig god indikasjon at target vil bli nådd.

Dette er de mest konservative tellingene, dvs. man tar telling fra LPS før brudd bak til SC/BC. Og bruker rangen fra bunn og til LPS. Man får da et konservativt estimat på hvor prisen kan komme.

Når trend er etablert og man nærmer seg target, kan man se på mer optimistiske tellinger. F.eks ta referanse fra toppen av tradingrange hvor man har tatt telling fra. Man får da spesifikke holdepunkt å se etter endringer i trend, volumspikes osv. Man kan da få nye tradingranger (konsollideringer) av pris før videre oppgang, eller nedtur, hvis man har distribusjon.

4 Likes

Jeg synes vi fikk et pent bunnstick mot 65 ish (både emi kurs og bunn av range). Endte dessverre ikke opp mot hod i dag (72.70) for da kunne vi begynt å snakke om brudd av range på oppsiden. Gir det et par dager for å se om vi lirker oss over. Uansett spennende chart du disker opp med her! :star_struck:

1 Like

Litt oppdatert synsing :thinking:

  • Oransje merkene 1, 2 og 3. Higher Lows. Punkt nummer 3 er også mye kjappere å reversere opp igjen en de 2 tidligere punktene. Også mer volum bak bevegelsen. Litt spesielt å tenke på etter at man hadde det største volum på vei ned, og den største nedturen prosentvis etter prisen kom opp i dette området. Til tross for alt dette så fikk man fremdeles en higher low.

  • Blålige firkantene 1 og 2. To stykk ganske like strukturer. Men nr 2 viser litt mer “bullish” oppførsel en struktur nummer 1. Dippene ned er kortere i varighet og dybde. Jeg økte selv min tradingposisjon i struktur nr 1, med en stoploss under sirkel nr 2. Da jeg følte jeg så en “change of behavior” i hvordan pris beveget seg, mangel på progress til nedsiden. Og entret ca i midten av strukturen da trendendringen var et faktum på lavere timeframe rett etter dippen under 1 tallet.

Ser man på den vertikale stiplede linjen kan man se en tydelig endring i hvordan prisen oppfører seg. Mindre gaps, mindre spread. Virker mye mer under kontroll.

Hvis vi får et forsøk på brudd opp igjen, blir jo det store spørsmålet nå hva som skjer når vi treffer 78 merket igjen.

8 Likes

Jeg beundrer måten du klarer å merke av punktene i chartene dine, har mye å jobbe med!

Ellers helt enig i hvorfor dette er så interessant.

2 Likes

Noen tanker om utviklingen den siste tiden ?
Nå har PHO stort sett ligget på lavt 70 tall i flere uker mens sektoren som helhet har hentet seg relativt fint inn igjen etter pandemien. Vurderer å vekte meg opp i denne men syntes den mangler moment

Det er vel naturlig å tro at emisjonen tok unna en del av kjøpersiden for en stund. Positivt at den holder seg over enn så lenge :slight_smile:

Som rosk82 bemerker her er det mye mer ro over aksjen, må være de nye eierne som vekter seg opp. Hvis vi bryter opp her går vi fort til 80.

Topp 20 underbygger det tekniske bildet. Entusiastisk men disiplinert kjøperside som vekter seg opp i ro og mak og gir folk som har nydelig gevinst på kort tid en sjanse til å cashe inn uten å dumpe prisen.

1 Like

Akkurat nå ser det litt lovende ut faktisk. Brudd på motstanden 72.5 på timesintervallet.

1 Like

potensielt noe på gang.


kontekst

5 Likes

Jeg synes det lukter gjennombrudd lang vei for denne aksjen.

1 Like

Godt driv i dag på knallrød børs :+1:
Hvor tenker du neste motstand er ?

Har ikke rosk tegnet en diger hvit strek ned fra neste topp i chartet? :stuck_out_tongue:

Edit:

Mener ikke egentlig å være så douche som jeg ser det kom ut, bare å oppfordre til å kaste seg utpå å prøve å skrive hvordan du tolker det som blir postet.

100 kr passer fint for meg :grinning::innocent:

Vel, når du sier “neste” motstand, så mente jeg 80 som er toppen på triangelet til rosk. :wink:

:joy: :joy: :joy:

Jeg har faktisk noen P&F charts som havner rundt 100 kr merket.

Skal poste noen oppdaterte P&F charts når et definitivt brudd er bekreftet.

2 Likes