Linsene er ikke så dyre i seg selv, uten at jeg vet prisen nøyaktig. Avhenger av hvor stort volum som produseres osv. Grunnen til at de blir ansett for dyre for f.eks. mobiltelefoner, er mye pga at poLight leverer linsene til kameramodulprodusentene, som dermed bygger modulene med linsene. Disse modulprodusentene er ikke interessert i å selge nye moduler med unik teknologi billig. De har også investert en del i denne utviklingen med poLight. Så pr. nå er de tydeligvis for dyre kontra vanlige moduler med vcm-teknologi. Jeg sier pr. nå, for det kommer helt an på hvor interessert de ulike mobiltelefonselskapene er i å kjøpe disse modulene til sin neste tlf.modell. Hittil er det kun Meizu som har kjøpt de. Et relativt lite merke, men som har fått svært god anmeldelser. Uansett, for å bedre denne situasjonen prøver de å få avtaler med så mange modulprodusenter som mulig, slik at det også blir en konkurranse mellom modulprodusentene, og dermed lavere pris pr. modul.
Men dette er altså kun for tlf. i AR/MR-markedet er betalingsviljen større. Og der “må” de ha denne teknologien skal de klare å eliminere en del av de teknologiske utfordringene som kommer i fremtiden. Man har i hvert fall ikke funnet konkurrenter som klarer å gjøre det samme som poLight - pr. nå. Samme med meidical, der betales det det som trengs. En enorm forskjell. For å bygge et mini2p-mikroskop tror jeg Kavli betalte 4000 pr. linse, og de trengte 4 stk. = 16 000. I mobiltlf. har man snakket om priser på selve linsen til å gå ned mot et par dollar ved svært høye volum. Så forskjellen på hva ulike segmenter vil betale er veldig stor.