Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

poLight (PLT)

Ikke satt enda…

The timing, size and structure of any share issue, which may include underwriting arrangements, will be subject to, inter alia, prevailing market conditions and necessary corporate resolutions.

No assurance can be given that
the Company will carry out a share issue. More information about the contemplated share issue will be published in due course.

De har penger til Q4 2024. Hvis de ikke lander noen megakontrakter, hvilke andre alternativer enn emisjon har de?

Emisjonskursen er ikke satt enda @snorre31. De sonderer terrenget nå for å få på plass nok garantister. På en måte en litt merkelig emisjonsmelding, men hensikten er i hvert fall å gi alle eksisterende aksjonærer muligheten til å stille som garantist. Og eventuelle andre som er interessert. forhåpentlgivis vil dette skaffe nok eksisterende aksjonærer + andre med langsiktige interesser, og da vil vi ikke få en ny emisjon med emisjonsryttere som tømmer alt ved første anledning. Det er i hvert fall hensikten, så får vi se hvordan det går.

Tror og håper at når de først kommer med denne børsmeldingen, som sender kursen ytterligere 40% ned i dag (…), så får de dette i boks og emisjonen unnagjort når man først er i gang. Hvis ikke hadde det vært tragisk.

1 Like

Jeg fatter ikke hvorfor selskap først børsmelder at det vil komme en emi før det kommer. Otovo gjorde det samme, og kursen stupte 30%. Det eneste de oppnår er lavere kurs og større utvanning.

Ser Ayfie også kjører en emi 2 dager etter A.I meldingen sin. Samme gjorde Ensurge etter batteri nyheten sin. Det er riktig måte å gjøre det på.

Nettopp. Meget svak måte å gjøre det på. Kursen kollapset i BGBIO og XXL etter å ha gjort det på tilsvarende måte. Ønsker ledelsen virkelig det?

Det kan du si. Jeg forstår det ikke helt selv. Men vet de ønsker å få dette gjennomført asap, pga hvor nervøst markedet har vært mtp spørsmålet om finansieringen av poLight på sikt. Krakket jo fullstendig på Q4-rapporten pga utsiktene til dårligere inntekter enn først anntatt, noe som gjorde at en emisjon ble mye mer reell på kortere sikt. Istedenfor å la alt fremover handle om hvor lenge poLight er finansiert, så ville man fjerne denne tvilen med en gang. Og det er greit nok, men forstår ikke hvorfor man ikke timer det bedre når det kommer “okey” nyheter. Eller at man gjør det på en måte som er kjapt og brutalt, istedet for at det blir så langdrygt. Men hensikten er i hvert fall å likebehandle alle aksjonærer ved å kjøre en fortrinnsrettet. Vet ikke hvordan man eventuelt kan gjøre dette på en rask og effektiv måte? Man har vel retningslinjer å følge som gjør at det tar lang tid uansett? En rettet hadde vært mye mer effektivt og sannsynligvis ført til mindre nedgang i kurs, men er en form for emijson de tydeligvis ikke ønsker. Tanken er god syntes jeg, men blir ikke helt klok på timingen og gjennomføringen.

Så hvis noen er gira på å stille som garantist og har 100 000 euro liggende og slenge, er det bare å ta kontakt😉 Helst langsiktige da😆

1 Like

Ok, men hvor mye koster det å produsere linsene? Og hvorfor kan de ikke selge linsene dyrere om det koster for mye å lage dem?

Dersom markedet for en type linse er for lite til å betale for utviklingen og produksjonen burde de nesten bare si nei…

Linsene er ikke så dyre i seg selv, uten at jeg vet prisen nøyaktig. Avhenger av hvor stort volum som produseres osv. Grunnen til at de blir ansett for dyre for f.eks. mobiltelefoner, er mye pga at poLight leverer linsene til kameramodulprodusentene, som dermed bygger modulene med linsene. Disse modulprodusentene er ikke interessert i å selge nye moduler med unik teknologi billig. De har også investert en del i denne utviklingen med poLight. Så pr. nå er de tydeligvis for dyre kontra vanlige moduler med vcm-teknologi. Jeg sier pr. nå, for det kommer helt an på hvor interessert de ulike mobiltelefonselskapene er i å kjøpe disse modulene til sin neste tlf.modell. Hittil er det kun Meizu som har kjøpt de. Et relativt lite merke, men som har fått svært god anmeldelser. Uansett, for å bedre denne situasjonen prøver de å få avtaler med så mange modulprodusenter som mulig, slik at det også blir en konkurranse mellom modulprodusentene, og dermed lavere pris pr. modul.

Men dette er altså kun for tlf. i AR/MR-markedet er betalingsviljen større. Og der “må” de ha denne teknologien skal de klare å eliminere en del av de teknologiske utfordringene som kommer i fremtiden. Man har i hvert fall ikke funnet konkurrenter som klarer å gjøre det samme som poLight - pr. nå. Samme med meidical, der betales det det som trengs. En enorm forskjell. For å bygge et mini2p-mikroskop tror jeg Kavli betalte 4000 pr. linse, og de trengte 4 stk. = 16 000. I mobiltlf. har man snakket om priser på selve linsen til å gå ned mot et par dollar ved svært høye volum. Så forskjellen på hva ulike segmenter vil betale er veldig stor.

1 Like

Det inngår ekstremt mange komponenter i alle disse dingsene, ingen av dem gratis. Man kjører heller en sub par linse i dingsen sin om det sparer mye penger? Så de kan vel ikke ta hva som helst, uansett hvor bra det er.

På den andre siden har innovasjoner i kamera tech i high end segmentet av f.eks mobiltelefoner begynt å dabbe av. Det er grenser for hvor mange pixler og sensorer man kan dytte inn i hardware. Hvis man kunne fått solgt dette som noe dyrt, gjerne exclusive, til f.eks Samsung eller Apple så ville jo det vært et drømmescenario.

2 Likes

Jeg skal innrømme jeg ikke kan børsreglene rundt dette så jeg uttaler meg på generelt grunnlag:
Hvorfor kan man ikke planlegge å kjøre en fortrinnsrettet emi på bakrommet, gjøre klart alt av prospekt og informasjon, og så melde dette til markedet? Hvorfor må man annonsere det på forhånd?

Det er stor forskjell å hente penger med si 20% rabatt kontra 40. Hvis emisjonen settes når mcap er rundt 250mnok i Polight, så må de hente 40% av mcap. Stemmer jo sånn sett greit med fallet i dag, og man kan vel regne med fall enda litt lenger ned før det stabiliseres i så måte. Jo fortere de setter tegningskursen, jo fortere vil kursen stabilisere seg.

[Current mcap: 278.089 mNOK]

1 Like

Usikker… Vet at de ønsket å gi beskjed til markedet på likt, for å gi alle en lik mulighet til å kunne stille som garantister. Så da kunne de ikke gjort så mye på bakrommet mtp hvem som er garantister. Pareto kunne sikkert fikset det ved hjelp av egne kunder, kanskje til og med med mindre rabatt enn hva kursen raste i dag. Men ville nok føltes ganske urettferdig, og man ville da ha en situasjon hvor de tømte ut alle aksjene i markedet ved først mulighet. Dette kan man forhåpentligvis klare unngå i samme grad nå. Dersom alle bruker tegningsrettene sine, så vil det egentlig ikke være noen aksjer igjen å kjøpe for de som eventuelt er eksterne garantister uten aksjer fra før. Det hadde vært det beste. Vet mange satser på å kjøpe aksjer som blir solgt ned mot hva emisjonsprisen blir, men om man unngår emisjonsryttere så er det ikke sikkert det blir SÅ mange aksjer til salgs. I hvert fall mindre enn hva behovet er. Da får vi en rask bounce opp igjen håper jeg.

Men om man kunne gjort alt klart på bakrommet, meldt det på likt til markedet, og samme dag eller over en helg jobbet med å hente inn alle garantister som var interessert, og så ganske kjapt satt en emisjonspris… Det høres jo bedre og mer effektivt ut. Og sikkert mer kursvennlig. Jo lenger tid som går uten en avklaring jo verre er det.

2 Likes

Normalt, for å ivareta likebehandlingsprinsippet, kjører man en rettet emi først og har en rep emi etterpå. Ser ikke problemet med å gjøre det slik så lenge alle aksjonærer behandles likt?

2 Likes

Hva tenker dere om emisjon kurs, blir vel solid rabatt fra dagens kurs.

Poenget er vel at en rettet emisjon er en fravikelse fra hovedregelen, som skal være fortrinnsrettet. poLight ønsker å gjøre dette, men helt enig at en rettet emisjon med reperasjonsemisjon etterpå hadde ført til en mer effektiv emisjon med mindre skade på kursen sannsynligvis enn det vi nå ser. “Problemet” med en rettet er at det ofte blir eksterne garantister som flipper en gevinst og dumper alle aksjene. Ved å få med nok ekisterende aksjonærer unngår man forhåpentligvis dette i like stor grad. Så man kan jo vurdere hva som er mest riktig å gjøre etter boka, og hva som er mest effektivt/kursvennlig.

3 Likes

Kjekt å se at det er litt aktivitet her innpå da :slightly_smiling_face:

Mcap 250 mill no :sweat_smile: Var over en milliard i desember så det er tydelig en aksje som styres av følelser :slightly_smiling_face: Får de til denne emisjonen, da tror jeg det blir flere muligheter for stor opptur igjen da det er endel ting som dukker opp ila året og neste år :slightly_smiling_face::+1:

Veldig spennende teknologi som jeg håper får utvikle seg videre, Helt i starten på utviklingsstadiet sitt denne teknologien :+1:

Jeg tegner meg for mine og håper det blir bra! Lykke til folkens :slightly_smiling_face::+1:

3 Likes

Husker at jeg var inne i Polight for rundt 4 år siden på ca kurs 50-60. Helt i starten også den gangen. Og levd på tro, håp og kjærlighet siden. Hvorfor skal dette plutselig snu?

Det var nok før splitt på 1 til 5. Altså 10 - 12 kr.

1 Like

Absolutt :ok_hand:

Det har jo skjedd masse siden den gang :slightly_smiling_face: Kommer jevnt og trutt nye produkter med Tlens, Men vi har desverre ikke kommet inn i riktig store volumer enda :pensive:

Da kan det fort bli penger av disse linsene men vi er avhengig av akkurat dette :slightly_smiling_face: