Major shareholding disclosure
Presentasjonen starter 0830 imorgen
Har ventet på den, blir spennende å se om de klarer å fortsette den gode utviklingen fra Q2.
poLight ASA - Increased probability of a design-win in late 2019 or early 2020
Denne kan vel gå 1000 gangeren om Tlens erobrer markedet for håndholdte.
Det fremstår som helt umulig for meg å vurdere sannsynligheten av at selskapet skal lykkes.
Jeg legger merke til at finansavisens forum flommer over av enkelte som elsker å hype “den neste store norske industriaksjen, eventyret starter nå” og som tidligere har hypet IDEX og Thin. Ikke nødvendigvis noe kvalitetsstempel, men heller ikke nødvendigvis negativt. Det betyr bare at man må være oppmerksom på at en del jallatradere er inne, og hausser fremtiden enormt, uten å ha filla peiling på hvor bra selskapet er. Ergo, på kort sikt, så kan man nok vente på neste nedtur makromessig for å kjøpe hvis man vil inn.
Etter å ha lest “outlook” delen i samtlige kvartalsrapporter siden Q1 2018 så framstår det for meg som ett selskap som ikke vil tjene store penger på de første babystegene inn i kommersialiseringens verden. Det vil si at hvis selskapet får gjennombrudd på noen områder med enkelte produkter (barcode, wearable) så forsvarer ikke det noen høy market cap. De er avhengig av å komme inn i svært populære produkter eller lykkes bredt for at det skal bli en storsuksess slik jeg kan forstå det. Er dette mulig? Ingen anelse. Men det er jo hele konseptet, og selskapet har guidet konsekvent på at dette er målet de jobber mot i flere år. Det er positivt at de ikke har hatt enorme utsettelser og endring av guiding de siste årene - i mine øyne i hvert fall.
PLT framstår som en aksje man kan behandle som biotek / jalla: dvs trade nyheter og forventninger. Hvis man ønsker å være litt mer seriøs, så bør man enten kunne bedømme selskapets teknologi og sjanse for å lykkes selv… eller kanskje man bør vurdere å vente til etter at de får sine første produkter i salg, og man kan se hvor bra de blir mottatt i markedet (lese reviews osv).
Grunnen til at jeg tror man kan vente er at jeg tror de produktene som ikke gir signifikante inntekter kommer først, og målet med å gamble vil være at de lykkes bredt i flere produkter, eller i mobiltelefonmarkedet. Ergo, hvis de virkelig lykkes, så vil oppturen skje i rykk og napp over lengre tid. Lykkes de bare litt så vil det fort vise seg at selskapet ikke genererer nok profitt til å forsvare en veldig høy market cap.
Og man bør selvsagt også vektlegge det åpenbare: du ønsker ikke sitte i denne aksjen i oktober 2020 hvis de enda ikke har fått en design win av betydning, og fortsatt taper penger hvert kvartal. Blir nok volatilt neste 12 måneder med andre ord - fordi det er bortimot umulig å verdsette selskaper som dette “korrekt.” Man vet ingenting (men kan spekulere fritt) om hva framtidige inntekter vil være.
Ganske likt som biotek med andre ord.
Ja, dette bør være en aksje for flere her på forumet
Jeg har vært på flere kvartalspresentasjoner de siste årene og har gjentatte ganger hørt CEO antyde/hinte/lokke med at de er veldig nær gjennombruddet. Så det er sikkert flere enn meg som har ventet lenge og egentlig er lei av å vente men heller aldri har funnet en fornuftig exit mulighet, for alle ser jo også at om de en vakker dag skulle lykkes kan det bli en veldig interessant.
Ser det spekuleres i om det er Huawei som er kunden for de siste bestillingene på diverse fora, er det noe hold i disse ryktene eller er det bare ønsketenkning?
Jeg skal ikke si så mye om Huawei, for det aner jeg ingenting om. Men hvis du leser de utallige andre innleggene fra den samme skribenten så vil du skjønne at det kommer ekstremt mye ønsketenkning fra den kanten. Han har vel vært innom omtrent alle aktører snart.
Men jeg sier ikke at det ikke kan skje, bare at man skal være kritisk til det som kommer fra den kanten.
poLight ASA - Update on smartphone project
Ouch
Bra de ventet med å melde dette sent en fredag…
Oh oh
Blir trangt ut døra på mandag.
Mangen som fikk seg en dårlig helg der ja
Oi… jeg som solgte for å kjøpe NAS… trodde nesten det var en bull melding før det stod cancellation
Har en kommentar angående tidspunktet som meldingen kom, altså kl 21 på fredag: enten har ledelsen sittet og ruget på meldingen om kansellering i mange timer og så sendt melding til vps, eller(som jeg synes er mer sannsynlig) de meldte fra til vps ganske hurtig etter mottak av meldingen. Hvis sistnevnte alternativ er sant, betyr det at meldingen kanskje kom fra Amerika. Det er vel få koreanere, japanere eller kinesere som sitter og sender ut programkanselleringer kl 3 på natten, eller få europeere som jobber til kl 21. I Amerika derimot, var klokken mellom 12 og 15…
I Asia finnes det mange store og små mobilprodusenter. I USA, ikke så mange, tror jeg, men de som finnes er mega store. Altså kanskje en mega storfisk som glapp…