Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Et aktivt valg? Nå må du faen meg rulle inn her å tenke deg om en gang eller to før du skriver her. I tillegg til mitt arbeid som «company man» for BP (boreleder) har jeg i over 30 år viet store deler av min fritid for folk i nød her i Norge å jobbet Extra i friperioder i spesial helse tjenesten med utdanning som vernepleier med en stor hobby innen bio teknologi på siden. Mener du seriøst @Aaleby at de velger dette av fri vilje? Fordi de ikke gidder? Det drøyeste jeg har hørt. Trodde du virkelig var mer oppegående en dette.

3 Likes

Det har jeg virkelig aldri påstått. Poenget er at det i større grad er personlige utfordringer som står i veien for at mange ikke har tak over hodet. Ikke mangel på tilbud. Eventuelt manglende tilpassede tilbud. Som ikke nødvendigvis handler om ressurser.

Og stor kudos for innsatsen :trophy:

Så ifra å først ta oss av AS Norge som var mitt ståsted til………Ja du blei en pussig skrue mister, men jeg lar det ligge med din siste kommentar.

Det er ikke mangel på penger som gjør at man dessverre har hjemløse i Norge. I motsetning til svært mange andre land. Derav kommentaren at man blir ikke kvitt problemet bare av å sluse mer penger inn i systemet.

Fredag har talsperson Maria Zakharova i det russiske utenriksdepartementet sagt at en innlemmelse av Sverige og Finland i Nato vil kreve et russisk svar.

Finlands og Sveriges innlemmelse i Nato vil ha alvorlige militære og politiske konsekvenser.

Nå er det på tide at NATO virkelig slår tilbake mot Putin for å si hvor skapet skal stå. Disse truslene fra øst gir meg virkelig frysninger på ryggen fra et land som har som formål med løgn å bedrag, juks å fanteri, cyber angrep. Drap av utbrytere fra republikken i form av gift globalt.

3 Likes

I Europa ja. Store er jo ett definisjonsspørsmål, men av seriøs militærmakt så ja. Men så har det ikke vært så mange kriger de siste årene hvor man har hatt kamper hvor de store militærmaktene har måttet bruke ordentlige våpen, i stedet for å bombe alt sønder og sammen fra luften.

Ellers er det noen andre som desperat forsøker å få hjelp - krigen har vel vart i halvannet år nå snart:

https://twitter.com/hashtag/TigrayGenocide?src=hashtag_click

image

Det er kanskje den verste for tiden. Og du finner innhold på twitter og andre medier fra den, men - hvis du ikke klikker på det, så vil ikke algoritmene vise deg mer om temaet.

Verden er i endring, og man må forvente både at ting streames, og at det streames for propagandaformål. Både korrekt og falsk informasjon spres, og du vil bli vist det du har klikket på tidligere som bekrefter det du allerede har vist interesse for, og som andre har vist interesse for som viste interesse for det du viste interesse for (kronglete setning ja, ok).

Normale medier og algoritmer på sosiale medier er omtrent like flinke til å vise deg hva du er interessert i. Klikk på noe, og det produseres mer av lignende type innhold. Det alle snakker om, er det viktigste i verden for øyeblikket. Og medier løper i flokk, folk løper i flokk, alle forholder seg stort sett til en krise om gangen.

Jeg forventer at framover vil nasjoner bli mye mer restriktive med sosiale medier, og aktivt tvinge fram sensurering av informasjon som ikke passer nasjonalstatenes interesser. Begrunnelsen vil vel være at kampen mot feilinformasjon og løgner er så viktig at alternative stemmer bør sensureres. Covid og miljøkamp har allerede gjort dette akseptabelt for folk flest. Og russisk feilinformasjon bør selvsagt ikke spres, det er vel alle enige om… heh.

Vi ser jo dette som en trend allerede i USA, og jeg forventer at utviklingen med nært samarbeid mellom myndighetsvennlige “uavhengige” ekspertgrupper som får lov til å sensurere innhold som strider mot myndighetenes synspunkter på sosiale medier vil bli mer og mer normalt og akseptert framover. Sånn sett så vil nok neste storkrig om noen år også sikkert livestreames, men da vil man bare få en side av situasjonen - den “riktige” - den som egne myndigheter støtter.

Kanskje litt på siden av hva du skrev om, men eh. Litt relatert i hvert fall :slight_smile:

6 Likes

Helt enig med deg; verden har gått videre fra diktatur - på tide at Russland joiner oss andre i 2022.

image

Må forøvrig si at presidenten i Ukraina har baller av stål når han live tweeter fra hovedstaden! :flushed:

7 Likes

Ja, det er mer enn man kan si om han lille freaken som gjemmer seg bak murene i Kreml.

6 Likes

Dette er noe av det vesentlige som burde debatteres i dag. Ytringsfriheten vakler.

Mange skjønner at de hjernevaskes men ikke i hvilken grad. Dette forumet er et godt eksempel, og dessverre kan både Covid og Ukrainakrisen brukes til å rettferdiggjøre nettopp sensur.

4 Likes

Lurer på om nordmenns syn på å bygge ut mer vindmøller og vannkraft endrer seg nå etter Ukraina krisen. Europa har allerede vært inne i en energikrise lenge, men selv Norge sitt kraftoverskudd kan jo fordufte på få år med bygging av ny industri som batterifabrikker og elektrifisering av andre deler av samfunnet. Det ville vært både lønnsomt og solidarisk å øke kraftproduksjonen vår.

Spørsmålet er om nordmenns syn på latterlig og unødvendig “elektrifisering” endrer seg.

Det er et 100 % politikerkonstruert problem. Også kalt “planøkonomi” i gamle dager.

3 Likes

Norge har et kraftoverskudd på 15 TWh. De tre planlagt batterifabrikkene skal alene bruke 5 TWh. I tillegg kommer elektrifisering av personbiler, tungtransport og potensiell annen industri. Så selv om vi dropper landkraft til sokkelen så er spørsmålet hvor lenge dette kraftoverskuddet vil vare når det også er andre ting som vil trenge kraft framover.

I tillegg gjelder dette kun i et normalår, hvis vi får mindre nedbør enn vanlig, risikerer vi å få år der vi har kraftunderskudd. Å være så avhengig av vannkraft er egentlig ikke spesielt robust. Vannkraft er veldig regulerbart og kan derfor kombineres bra med vind og solkraft, men er man for avhengig av vannkraft så er man fortsatt utsatt for variasjoner i vær.

Her tror jeg det kan være lurt å være føre var og bygge ut kraftproduksjon før vi trenger den også kan vi i mellomtiden eksportere overskuddet. Dette kan også ha den positive effekten at vi holder strømprisen i Norge lav, noe som kan stimulere den norske økonomien.

1 Like

Nemlig. Så er spørsmålet om nordmenn vil finne seg i dette utrolige tøvet når de ser at de knapt klarer å betale strømregningene sine.

Dette er det mest katastrofale idiotiet norske politikere noensinne har funnet på.

2 Likes

Det er ikke helt tydelig hvilken bit du kaller katastrofal idioti. Jeg tror ikke det er så kontroversielt at landstrøm til sokkelen bør nedprioriteres, men jeg tror selv uten dette at vi bør bygge ut mer kraftproduksjon.

Alt som heter “elektrifisering” er katastrofal idioti.

En komplett fiasko fra A til Å. Ødeleggende for samfunnet.

3 Likes

Den generaliseringen funker rett og slett ikke. Elektrifisering er en nødvendighet og elektrifisering av ting som bilparken kommer til å få uante positive konsekvenser på ting som folkehelse når man slutter å brenne drivstoff midt i byen.

5 Likes

You will own nothing and be happy.

2 Likes

Samfunn utvikler seg i takt med mengden energi man har tilgang på, du vil altså at vi skal slutte å utvikle oss?
Edit: og man kan jo ikke klage på høye strømpriser og samtidig være mot kraftproduksjon…

Høye strømpriser er et resultat av elektrifisering. Et 100 % politikerskapt problem. Finnes det ikke problemer så konstruerer man dem.

Vi har mer enn nok energiproduksjon.

3 Likes
4 Likes