Artikkelen gir en liten flashback til hva som skjedde med en viss kar i Arendal og hvilke konsekvenser det skapte.
Minner meg om strategien til H-regjeringen under pandemien - vent til naboland innfører tiltak, kopier & modifiser. Det var stort sett tankegangen.
Danmark vel og merke
Lurer på hvordan vi skal få vekk innflasjonen på denne måten.
Enkleste er vel å trykke mer penger.
Blir rentestøtte om noen år, holder sentralbanken og Stortinget adskilt, ryddigst slik
Bra tenkte jeg når jeg leste overskriften. Nå har de besluttet å fortsatt bruke atomkraft gjennom vinteren. Neida. De bare gjør det lettere å bruke mye strøm og gir støtte til strømintensiv industri av alle ting.
Minner om denne…
EUs politikere, og Tysklands i særdeleshet, har hatt/har strutsehodene sine plantet godt nedi jorda!
Kast penger på bålet! Det løser nok biffen…
EU kjører igang på de planlagte tiltakene for å koble strømpris fr agasspris.
Usikker om dette er forslaget eller om det er vedtatt.
Jeg er jo fullt klar over at det var en Fukushima som trigget dette. Greia er at Tyskland hverken er særlig ut satt for Tsunamier, flodbølger eller jordskjelv.
Greit at Tyskland ble skremt av atomulykken i Japan. Men nå er vel ikke Tyskland utsatt for verken jordskjelv eller tsunamier?
Den typen fakta / bagateller har aldri klimakjempene brydd seg om. Kjernekraft er ikke vindturbiner eller solpanel. Det er det viktige.
Eller krig, som i Ukraina. Tankegangen er vel gjerne litt som med atomvåpen. Finnes knapt noe mer preventivt mtp en storskala-krig mellom stormaktene, men om det utenkelige først skulle skje…
The President of the European Commission Ursula von der Leyen last Friday called for a price cap to be imposed on Russian gas imports to thwart, as she said, the Russian President’s attempt to manipulate the EU energy market.
Now, however, it seems a price cap for all imports of natural gas is on the table, including from long-term friends such as Norway.
Hvis jeg forutsetter at dette er sant - at det settes en makspris på gassen Norge selger til UK/EU…
Er det innafor at en slik beslutning tas uten at Norge har noe å si? For dette er vel i praksis en politisk beslutning tatt i EU om å overstyre markedsavtaler Norge har underskrevet uten at Norge er med å diskutere (offisielt i hvert fall). Eller bommer jeg på beskrivelsen her?
- Helt innafor - Europa må stå samlet.
- Ran på åpen gate.
- It’s complicated.
0 stemmegivere
Jeg tipper Norge allerede er informert, og jeg tipper tiltakene som kommer for å senke strømpris er det Norge krevde som motytelse.