Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Tenker at både Russland og USA kan ha motiv til å gjøre noe slikt, ikke vanskelig å komme opp med en forklaring på hvorfor det skulle være en amerikansk ubåt, eller en russisk ubåt. Tviler på at vi kommer til bunns i det.

Feks er jo Bidens lovnad fra tidlig februar “long over due”.

https://www.upstreamonline.com/politics/biden-warns-us-will-bring-an-end-to-nord-stream-2-pipeline-if-russia-invades-ukraine/2-1-1164578

"“If Russia invades, that means tanks or troops crossing the … border of Ukraine again, then there will be … no longer a Nord Stream 2. We, we will bring an end to it,” Biden said. Asked how, given the project is in German control, Biden said: “I promise you, we’ll be able to do it.”

Uansett, de som taper på dette vil jeg mene er Tyskland. Skikkelig dårlig timing for Tyskland nå som Olaf Schultz reiser rundt i Midtøsten for å skaffe seg gass.

Denne videoen fra DW forklarer hva som er ugunstig med de forskjellige alternativene.

Ulempene med å kjøpe gass fra Saudi Arabia er at de vil kreve at forbudet mot våpen-eksport må bli opphevet, og de våpnene skal brukes i Jemen.
Ulempene med De Forente Arabiske Emirater er at LNG-infrastruktur ennå ikke er på plass, det vil ta 3-5 år.
Mens ulempene med Qatar er at de vil ha lange kontrakter, mens Tyskland bare vil ha gass frem til det grønne skiftet er gjennomført.

Så med NS1 og NS2 ute av spill så har selvsagt Tyskland dårligere forhandlingskort overfor Saudi Arabia, som jeg tror en den foretrukne part.

4 Likes

Russland kan sende gass via Ukraina, de rørledningene er ikke kuttet. :wink:

Russland sier basically til Europa: “Hey, se hva vi kan gjøre! Hvordan tror du det vil se ut i vinter hvis dette skulle skje med de norske gassledningene?” :stuck_out_tongue:

2 Likes

Nope! Hadde vært katastrofe om det ble avdekket. Overhodet ikke verdt det.

2 Likes

Er vel bare å sette på full overvåking?

1 Like

De får ringe Reach Subsea :stuck_out_tongue:

2 Likes

OK, case closed da, jeg trodde det ville bli vanskelig å finne ut av dette.

3 Likes

Det er vanskelig å finne ut av rent teknisk. Men, så har du den menneskelige faktoren.

3 Likes

Hva konkrete er årsaken til gasslekkasjene? Jeg klarer ikke lese det ut av de nyhetene jeg har sett.

Så vidt jeg har forstått: Stor skade på gassledningene, altså hull i ledningene. Utover det vet man lite. Derfor er Godzilla beste forklaring.

2 Likes

Politisk sett er vinnerne etter sabotasje sentrumspartiene i EU, og Nato.
De har lenge fryktet at partiene på begge fløyer skulle få med seg folket for å lette sanksjonene i bytte mot gass. Det er ikke lenger et alternativ.
Verken for Ungarn, det nye Italia, franske Le Pen eĺler ytterfløyene i Tyskland.

3 Likes

Regner med at trykket i rørledningen må holdes opp, ellers blir den vel fylt med saltvann, og da er den “senket for godt”, eller?

1 Like

Har sikkert med strømtak å gjøre ? Regjeringens pressekonferanse 0830 i morgen. Den som er børssensitiv. Edit: Ser flere tror det er grunnrente for havbruk. Lakseaksjene faller…

1 Like

I Norge.

Hva er det mest høyre høyre og ytterste høyre? Er det så langt at det går rundt fargesirkelen? Er egentlig APs politikk i den røde spekteret? Jeg syns nemlig de er veldig blå… selv liker jeg lilla og “cherry picking” da.

Amerikanerne sier vi er leftister…
Valgene våre politisk er: -venstre, -mer til venstre, -enda mer til venstre, -og litt til.

:slight_smile:

Kanskje litt suspekt at US navy også var i området dagene før? Det går i alle fall troll i ord.

2 Likes

Latteren har stilnet,- eller tiltatt. Alt ettersom :rofl:

7 Likes
1 Like

Skal vi flytte alt russland pratet til Russland tråden.

Ser det går parralelle diskusjoner her og der.

Handler ikke om Covid, men om beredskap og hvordan ressurser prioriteres:

Edit: kort fortalt sammenligner han beredskapen for krig med beredskapen for å bekjempe virus osv. Han er tydelig på venstresiden men har et poeng.

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

4 Likes